Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mvv mtx
ja als ik in de vier volle toeren rij dan begint die iets te pruttelen en de bougie is niet koffie bruin
Als je stotteren bedoeld dan moet je juist een iets kleinere sproeiers.
Er staan veel uitgebreide FAQ's over afstellen op dit forum. Zelf kijk ik altijd eerst naar de symptomen die de motor geeft.
Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Symptomen te grote sproeier=
- Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
- soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
- stotteren vlak voor de powerband
- weinig/minder vermogen
- veel rook uit uitlaat
Inhouden (bluuuuuh geluid) = Dit is niet verzuipen. iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeier in!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
Symptomen van te kleine sproeier=
- Brommer maakt veel toeren, trekt vaak nog hard op.
- Bluuh geluid
- lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
- lastig/niet starten als hij koud is
- Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
- cilinder slijt erg snel
Een te kleine sproeier hoeft niet altijd slecht te rijden, maar de slijtage van de zuiger en cilinder gaat veel sneller. Daarom is het beter om met een sproeier te groot dan te klein te rijden.
(Bron:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/46)
Als je brommer dan uiteindelijk redelijk rijd kan je nog een andere FAQ doorlezen waarin naast de hoofdsproeier ook andere delen van de carburateur aan bod komen zoals stationair sproeier, luchtstelschroef, stationair schroef, gasnaald stand enzovoorts. Dat in allemaal de vinden in de volgende FAQ:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
Afstelling controleren kan goed met de bougie. Hoe dit precies in elkaar zit staat in de volgende FAQ:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/205