Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
daar wil ik wel serieus op ingaan. niet aanvallend ofzo.
motoren lopen idd het beste op vollast. echter de meeste cross motoren zijn zo opgefokt dat volgas meer is dan de vollast wat het motortje eigenlijk aan kan. de temperaturen lopen hoger op dan ideaal is voor de verbranding enz.
doordat de compressie verhoudingen zo over de top zijn wordt de motor bij volgas dus als het ware voor pak en beet 120% belast.
in de scheepsmotoren zie je het ook veel. je hebt vollast en voor pieken in noodsituaties kan de motor tot 120/130% belast worden. draait hij daar langer dan een bepaalde tijd op dan loopt het gewoon aan gort.
edit: waarom denk je dat een 250cc 4 takt crossmotor een keer 40 uur met een zuiger doet en een 250 cc 4 takt straatmotor soms wel 20 jaar
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-2-2013 om 23:52 uur.
Crossmotoren worden inderdaad op max specificaties gebouwd, maar dat betekend niet dat je niet volgas kan rijden. Je kunt ze dus niet kapot laten lopen omdat je continu volgas rijd.
Sterker nog als je bike goed in elkaar zit kan je ook echt letterlijk 40 uur non-stop volgas rijden.
Doe je het wat rustiger aan dan kan het veel langer mee.
Chinese bikes lopen vaak aan stront omdat die beunhazen denken dat onderhoud voor hun niet nodig is. Blokolie en zuigers niet vervangen, kleppen niet stellen etcetera en het dan gek vinden dat het kapot loopt en de schuld geven aan china.
Edit; Ja oke, het is van iets mindere kwaliteit, maar loopt ook een stuk minder hard. Dat zou elkaar een beetje moeten opheffen.
Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 26-2-2013 om 7:09 uur.
|