Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - hoe een acculader te maken??

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 646 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #67263 - hoe een acculader te maken??
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 11355 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikkejw 12-2-2013 19:36 Print reply

Posts: 9886
op je brommert wordt je accu ook bijgeladen door de spanning van de lichtspoel gelijk te richten. dat werkt ook prima, dus een netadapter waar gelijkspanning uit komt is ook goed.

1 ampere gaat dan wel niet heel hard, maar het kan wel. met een adapter heb je trouwens ook geen indicatie of je accu vol is of niet.

bij die adapter plugjes is meestal de binnenkant plus en de buitenkant min. maar dat kun je heel makkelijk nameten als je een multimeter hebt. geeft die een negatieve spanning aan dan draai je de draden gewoon om.

check wel ff of er genoeg spanning uit komt, je accu is vaak niet precies 12V maar 13.8V ofzo. als de spanning uit de adapter lager is dan dat trek je je accu alleen maar leeg.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
JB1 12-2-2013 19:55 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
op je brommert wordt je accu ook bijgeladen door de spanning van de lichtspoel gelijk te richten. dat werkt ook prima, dus een netadapter waar gelijkspanning uit komt is ook goed.

1 ampere gaat dan wel niet heel hard, maar het kan wel. met een adapter heb je trouwens ook geen indicatie of je accu vol is of niet.

bij die adapter plugjes is meestal de binnenkant plus en de buitenkant min. maar dat kun je heel makkelijk nameten als je een multimeter hebt. geeft die een negatieve spanning aan dan draai je de draden gewoon om.

check wel ff of er genoeg spanning uit komt, je accu is vaak niet precies 12V maar 13.8V ofzo. als de spanning uit de adapter lager is dan dat trek je je accu alleen maar leeg.


13.8-14.2

Amperage van je accu/10 is een goed uitgangspunt
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
melvin_dt 14-2-2013 1:01 Print reply

Posts: 279
wat nou als je voor een paar tientjes een goede drupellader koopt die je accu ook bijhoud ipv een adaptertje wat gewoon door blijft pompen zelfs als je accu vol is
 
shirioko 14-2-2013 14:35 Print reply

Posts: 2273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
[...]


Je links werken niet en ik zou het persoonlijk knap vinden als jij van wisselstroom gelijkstroom kan maken met een aantal kabels. Dat kan namelijk niet, daar heb je een transformator voor nodig.


Een transformator is om je spanning/stroomsterkte te veranderen, niet de polariteit :')

Gewoon een multimeter pakken en kijken wat de plus en min is. Plus op plus en min op min. Als je bij die van mij de plus en de min omdraait komt er een negatieve waarde op het scherm.

Plus dat bij dit soort transformators een de draden vaak wel gemerkt is met een witte lijn.

Of volgens de foto's die jij plaatste: De binnenkant van de plug is plus en de buitenkant is min, kan je daar misschien wat mee solderen
 
playercp 18-2-2013 9:32 Print reply
Posts: 103
ik heb net met een multimeter gemeten dat er 16,8.. volt uit komt, is dit erg?
of valt die nog te gebruiken?
 
alwin mtx 18-2-2013 9:57 Print reply

Posts: 505
Kan waarschijnlijk wel, die 16,8 volt is de spanning wanneer de trafo onbelast is.
Wanneer je je accu er op aansluit zal de spanning inzakken.

Als je accu er aan hangt en je spanning niet onder de 13/14 volt zakt kan je hier prima een accu mee opladen.

Als er een zekering in je trafo zit heb je wel kans dat deze doorbrand. Hij is er natuurlijk niet op ontworpen.

Edit:

Knip die stekker er gewoon maar af en sluit die draadjes met wat krokodillen klemmen op je accu aan.

Hoe ik normaal gesproken meet wanneer accu's vol zijn is door een multimeter (in ampere stand) in serie te zetten in het laad circuit.

wanneer de laadstroom zakt tot ongeveer 200 milliampere zit je accu vol genoeg. Als je hem helemaal vol wil hebben duurt dat echt heel lang.

@ sommige zeikers op dit forum:

Dit soort experimenten zijn juist heel leuk en leerzaam, hier kan hij zelf en de rest van brommer forum wat van leren.

Dat het niet praktisch is geef ik toe, maar dat is het doel ook niet.

Dit bericht is gewijzigd door alwin mtx op 18-2-2013 om 10:09 uur.
 
liveandlearn84 9-5-2013 22:16 Print reply
Posts: 8
Als een brommer accu te vergelijken is met een auto accu alleen met minder amperage. Dan bevat een accu 12 platen van 1,2 v
als je met die lader aan de gang gaat krijg je je accu nooit vol. Een stevige lader die ik heb voor de auto. Knalt er bij inladen dik 16v tegenaan en bij langzaam toch 14,5. Nu heb ik het over een druppellader/snellader/hulpstart kast.
maar dan heb ik het ook over accu's van 90A
hoeveel ampere heb zo'n brommer accu?

Ik zou gewoon een degelijke lader aanschaffen. Of een druppellader om de reden die hierboven beschreven staan.
aangezien jij eens in de zoveel tijd je accu vol wil krijgen zou ik dus niet voor een druppelader gaan. Maar wel een degelijke acculader. Waarom. Omdat deze vaak beveiligd zijn tegen overladen. Weet nie hoe dat bij de brommer accu gaat maar ik heb ooit een accu zien klappen door overladen. Hij was ondertussen tegen de 17v gekomen en pof zij die. Ding was loeiheet geworden.was meen ik wel een onderhoudsvrije accu.

Die adapter daar krijg je de accu niet mee vol. Of je moet hem omvormen weer naar 14,4v
 

Dit topic is 11355 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved