Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - tips voor zijspan?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 622 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #67258 - tips voor zijspan?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3938 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tsxhunter 9-2-2013 23:35 Print topicpost

Posts: 9332
hallo,

ik heb een puchje gekocht. daarvan ga ik een zijspan maken. heeft iemand anders hier dit eerder gedaan? of heeft iemand tips van hoe en wat?

alvast bedankt!

mvg, Hielke.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.

kpotmake 10-2-2013 0:20 Print reply

Posts: 3065
ja; ga oefenen op een heel groot weiland zonder obstakels

als je een brommer gewend bent ga je er geheid nog een keer mee in de sloot belanden

het is makkelijker om zijspan te rijden als je nog geen brommer hebt gereden, als wanneer je ervaren brommer / motorrijder bent

je bent dan gewend om te sturen met je gewicht, met zo'n ding moet je sturen met je stuur (dat doe je op de brommer niet)

en verder: http://www.youtube.com/watch?v=iJfMAcnc6ig
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
tsxhunter 10-2-2013 0:25 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
ja; ga oefenen op een heel groot weiland zonder obstakels

als je een brommer gewend bent ga je er geheid nog een keer mee in de sloot belanden

het is makkelijker om zijspan te rijden als je nog geen brommer hebt gereden, als wanneer je ervaren brommer / motorrijder bent

je bent dan gewend om te sturen met je gewicht, met zo'n ding moet je sturen met je stuur (dat doe je op de brommer niet)

en verder: http://www.youtube.com/watch?v=iJfMAcnc6ig


t zal niet zo snel gaan, anders trekt ie het niet het is puur voor de lol. maar ik bedoel meer tips over het bouwen er van

bedankt in ieder geval voor de waarschuwing
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
kenny77 10-2-2013 0:55 Print reply

Posts: 29286
Wij hebben een zijspan puch zeepkist gehad zal morgen even voor foto's kijken.
 
Stardust 10-2-2013 11:00 Print reply
Posts: 72
zorg dat het puchje zelf een iets slappere banden spanning heeft dan de zijspan omdat je anders kans hebt dat hij naar rechts gaat trekken ofzo.
 
tsx-elite 10-2-2013 13:50 Print reply

Posts: 1798
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Stardust
zorg dat het puchje zelf een iets slappere banden spanning heeft dan de zijspan omdat je anders kans hebt dat hij naar rechts gaat trekken ofzo.


daar heb je tog een stuur voor ofniet?

verder over het zijspan idee, probeer niet het zijspan wiel even ver naar achteren te zetten als het achterwiel van de poeg maar iets meer naar het midden, geeft iets meer stabiliteit
 
shut up muttley
arie scheurkogel 10-2-2013 14:48 Print reply
Posts: 2

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Stardust
zorg dat het puchje zelf een iets slappere banden spanning heeft dan de zijspan omdat je anders kans hebt dat hij naar rechts gaat trekken ofzo.


Dit is bull shit gewoon de banden op spanning brengen en een passagier en rijden
 
Stardust 10-2-2013 17:10 Print reply
Posts: 72
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arie scheurkogel

[...]


Dit is bull shit gewoon de banden op spanning brengen en een passagier en rijden


en waarom zoudat bullshit zijn? geef mij nou iets om over te praten want aan een regeltje dat het bullshit is heb ik niks aan. onderbouw je antwoord verklaar je nader ....
 
tsxhunter 10-2-2013 18:56 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Stardust
[...]


en waarom zoudat bullshit zijn? geef mij nou iets om over te praten want aan een regeltje dat het bullshit is heb ik niks aan. onderbouw je antwoord verklaar je nader ....


daar over las ik al iets van dat de bak iets scheef moet staan ten opzichte van de brommer/moter
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Stardust 10-2-2013 19:55 Print reply
Posts: 72
ik heb even google afgespeurd.

Een zijspancombinatie wordt zodanig afgesteld dat wanneer het zijspan leeg is, de combinatie naar links en bij een beladen zijspan naar rechts trekt. Bovendien kan de berijder de afstelling zodanig aanpassen dat de combinatie bij de door hem/haar meest gereden snelheid rechtdoor gaat. Rijdt men bijvoorbeeld zelden op de autosnelweg, dan zal dat bij ca. 80 km/h zijn.
Een zijspancombinatie is een asymmetrisch geheel. Dit houdt in dat de combinatie automatisch naar de zijde trekt waar de zijspanwagen aan gemonteerd is. Dit wordt gecompenseerd door de combinatie zodanig af te stellen dat de combinatie bij een bepaalde snelheid rechtdoor gaat. Middelen hiervoor zijn het toespoor en de vlucht van de motor. Het toespoor houdt in dat het zijspanwiel aan de voorzijde naar binnen staat en zodoende de combinatie als het ware weer de goede richting in duwt. De vlucht van de motor houdt in dat de motorfiets iets schuin naar buiten helt en zodoende de combinatie de goede richting op trekt, dit is ca. 3°. Bij hogere snelheden gaat de luchtweerstand van het zijspan ook een rol spelen, de combinatie wordt daardoor weer meer naar één zijde getrokken. Het is zaak om een goede balans te vinden in de afstelling, die door de luchtweerstand bij hogere snelheden nooit helemaal ideaal zal zijn. Ook de voorloop van het zijspanwiel speelt een rol bij de besturing.
 
tsx-elite 11-2-2013 17:04 Print reply

Posts: 1798
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Stardust
ik heb even google afgespeurd.

Een zijspancombinatie wordt zodanig afgesteld dat wanneer het zijspan leeg is, de combinatie naar links en bij een beladen zijspan naar rechts trekt. Bovendien kan de berijder de afstelling zodanig aanpassen dat de combinatie bij de door hem/haar meest gereden snelheid rechtdoor gaat. Rijdt men bijvoorbeeld zelden op de autosnelweg, dan zal dat bij ca. 80 km/h zijn.
Een zijspancombinatie is een asymmetrisch geheel. Dit houdt in dat de combinatie automatisch naar de zijde trekt waar de zijspanwagen aan gemonteerd is. Dit wordt gecompenseerd door de combinatie zodanig af te stellen dat de combinatie bij een bepaalde snelheid rechtdoor gaat. Middelen hiervoor zijn het toespoor en de vlucht van de motor. Het toespoor houdt in dat het zijspanwiel aan de voorzijde naar binnen staat en zodoende de combinatie als het ware weer de goede richting in duwt. De vlucht van de motor houdt in dat de motorfiets iets schuin naar buiten helt en zodoende de combinatie de goede richting op trekt, dit is ca. 3°. Bij hogere snelheden gaat de luchtweerstand van het zijspan ook een rol spelen, de combinatie wordt daardoor weer meer naar één zijde getrokken. Het is zaak om een goede balans te vinden in de afstelling, die door de luchtweerstand bij hogere snelheden nooit helemaal ideaal zal zijn. Ook de voorloop van het zijspanwiel speelt een rol bij de besturing.


leuk verhaaltje maar waar staat dat van die bandenspanning dan?
 
shut up muttley
kenny77 11-2-2013 19:09 Print reply

Posts: 29286







Wij hadden wel geen vering meer, anders werd hij te instabiel.
 

Dit topic is 3938 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved