Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Beste Versnellingsbak Olie Crossmotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 779 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #67248 - Beste Versnellingsbak Olie Crossmot...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 13734 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

j0ren 6-2-2013 18:31 Print topicpost

Posts: 1298
Hey

Ik loop nog steeds met de vraag rond; wat is nou de beste versnellingsbak olie voor een 2takt Crossmotor?

In het verleden heb ik met 10w40 gereden, nu met 75W van Putoline en ik kan merken dat hij beter schakelt en koppelt.
10w40 wil ik er sowieso niet meer inhebben, gewoon echte versnellingsbak olie.

De 75W bevalt mij opzich goed maar ik hoor van wat mensen dat dit te dikke olie is, en je beter 80w/85w kunt pakken.

Wat is jullie ervaring? En voorkeur aan bepaalde merken? Ik hoor het graag!
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel

ChielTZR 6-2-2013 18:37 Print reply

Posts: 6016
interessante vraag. Kan je zelf misschien iets zeggen over bij welke olie de koppeling niet plakt?

Misschien keer ATF nog proberen?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
j0ren 6-2-2013 18:48 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
interessante vraag. Kan je zelf misschien iets zeggen over bij welke olie de koppeling niet plakt?

Misschien keer ATF nog proberen?


ATF is niet voor niets voor Automatische transmissies. Je kunt er vast prima mee rijden maar ik gooi er liever iets in wat er ook in hoort.

Ik merkte dat met 10w40 mijn koppeling heel soms even slipte, en met 75w helemaal niet. Vind hem ook fijner schakelen.
Plakkende koppeling nooit last van gehad. Als je korf nog niet ingeslagen is en je platen goed zijn zou je daar geen las van moeten hebben opzich.

Ik gok er zelf op dat het 80w/85w -90 gaat worden, die zie ik wel vaak voorbij komen bij pro rijders.


Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 6-2-2013 om 18:50 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
der Chef 6-2-2013 18:49 Print reply

Posts: 3265
10w30 gearbox oil van motul rijd ik mee.
 
Derbi-Olaf 6-2-2013 18:54 Print reply

Posts: 14999
GP10 van putoline heb ik voorlopig nog geen beter alternatief voor gezien!
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
tsxj oran 6-2-2013 19:07 Print reply

Posts: 6498
atf olie erin is het domste wat je kan doen, atf vreet namelijk dus alle rubbertjes en keerringen moeten daar bestand tegen zijn.
80w of 75w is veeeel te dik komt dus niet goed tussen kleine kiertjes van lagers of aspassingen tevens kan de koppeling makkelijk slippen en als jij een vol synthetische 10w40 erin knalt gaat jou bak nooit kapot door smering problemen
 
oud
j0ren 6-2-2013 19:11 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
atf olie erin is het domste wat je kan doen, atf vreet namelijk dus alle rubbertjes en keerringen moeten daar bestand tegen zijn.
80w of 75w is veeeel te dik komt dus niet goed tussen kleine kiertjes van lagers of aspassingen tevens kan de koppeling makkelijk slippen en als jij een vol synthetische 10w40 erin knalt gaat jou bak nooit kapot door smering problemen



Daarom is 80w/85w ook niet speciaal gemaakt voor versnellingsbakken zeker.
De viscositeit ervan komt overeen met die van 10w40 dus dat het te dik is, is bullshit.
Het is makkelijk om te zeggern dat 10w40 overal goed voor is, maar er word niet voor niets andere olie voor gemaakt. Mijn koppeling slipt jĂșist niet meer bij 75w.
10w40 zal voor de meeste mensen voldoen maar ik heb al aangegeven dat ik het niet voldoende vind.
Dat ATF keerringen kapot vreet is ook eerste klas bullshit.

Aub je bronnen nog een checken want je reactie is echt volkomen nutteloos en zet mensen op het verkeerde pad.

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 6-2-2013 om 19:12 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
Derbi-Olaf 6-2-2013 19:13 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
atf olie erin is het domste wat je kan doen, atf vreet namelijk dus alle rubbertjes en keerringen moeten daar bestand tegen zijn.
80w of 75w is veeeel te dik komt dus niet goed tussen kleine kiertjes van lagers of aspassingen tevens kan de koppeling makkelijk slippen en als jij een vol synthetische 10w40 erin knalt gaat jou bak nooit kapot door smering problemen

Dat met die rubbertjes valt reuze mee met ATF, dat gebeurt iig niet van vandaag op morgen

75W is een andere norm als 10W40 maar heeft bij benadering dezelfde viscositeit
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
PRO TUNING 6-2-2013 19:45 Print reply

Posts: 4000
Vroeger werd er veel met ATF Dexron II in versnellingsbakken van crossers gereden en in kleine machines o.a. Kreidler nu nog.

Omdat het vermogen steed hoger wordt en de tandwielen steeds smaller heb je een specifieke olie nodig zoals b.v. Denicol Trans Power wat in samenwerking met Honda is ontwikkeld voor de CRF 450.
 
tsxj oran 6-2-2013 20:56 Print reply

Posts: 6498
atf vreet wel, zijn speciale rubbers voor als je het niet wilt geloven ga er maar lekker een dagje met je handjes inzitten kijken wat er met je huidje gebeurt

en de reden waarom er zoveel 10w40 word gebruikt is omdat 10w40 bij de nederlandse temperaturen zowel koud als warm nog een prima smeerfilm achterlaat, w75/80/90 zal dat bij heet weer misschien nog wel redden maar zodra t koud word ga je dat niet redden en over het algemeen heb je last van je koppeling jij blijkbaar niet..... (misschien vermogen tekort?)

tegenwoordig met de huidige kwaliteit olie word zelfs steeds vaker 5w30 of 0w30 olie gebruik omdat die zelfs al genoeg smeert in motoren
 
oud
Niek de Wildt 6-2-2013 21:03 Print reply
Posts: 7168

 
Derbi-Olaf 6-2-2013 21:07 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
atf vreet wel, zijn speciale rubbers voor als je het niet wilt geloven ga er maar lekker een dagje met je handjes inzitten kijken wat er met je huidje gebeurt

en de reden waarom er zoveel 10w40 word gebruikt is omdat 10w40 bij de nederlandse temperaturen zowel koud als warm nog een prima smeerfilm achterlaat, w75/80/90 zal dat bij heet weer misschien nog wel redden maar zodra t koud word ga je dat niet redden en over het algemeen heb je last van je koppeling jij blijkbaar niet..... (misschien vermogen tekort?)

tegenwoordig met de huidige kwaliteit olie word zelfs steeds vaker 5w30 of 0w30 olie gebruik omdat die zelfs al genoeg smeert in motoren

leuk wat je op school allemaal leert maar begrijpen doe je het iig niet.

praktijkervaring met ATF in een brommerblok?/2takmotorblok? dan zul je zien dat het echt niet zo'n vaart loopt met die rubbertjes .
Ik heb trouwens ook nergens beweerd dat in een ATF-bak geen speciale oliekeerringen/O-ringen zitten.

je hebt verschillende normen SAE,API,...

die werken vrijwel allemaal met cijfers.

verschillende normen kunnen een heel ander "cijfer" hebben, en dan toch dezelfde viscositeit bedoelen.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Chiel1994 6-2-2013 21:18 Print reply

Posts: 628
Mooooie verhalen, Putoline GP10 of Motul 10w30 2stroke gearbox oil pakken. Geen motordealer die anders zal beweren dan ik.

Edit: met 10w40 slipte mijn kickstarter door met putoline gp10 niet meer

Dit bericht is gewijzigd door Chiel1994 op 6-2-2013 om 21:19 uur.
 
BX nr. 19 Superklasse!
Derbi-Olaf 6-2-2013 21:22 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Chiel1994
Mooooie verhalen, Putoline GP10 of Motul 10w30 2stroke gearbox oil pakken. Geen motordealer die anders zal beweren dan ik.

Edit: met 10w40 slipte mijn kickstarter door met putoline gp10 niet meer

Dit bericht is gewijzigd door Chiel1994 op 6-2-2013 om 21:19 uur.

ik beveel ook enkel de GP10 aan. nooit een slechte ervaring mee gehad!

zowel op gebied van slippende koppelingen als versnellingsbak/lageringproblemen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
j0ren 6-2-2013 21:25 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
atf vreet wel, zijn speciale rubbers voor als je het niet wilt geloven ga er maar lekker een dagje met je handjes inzitten kijken wat er met je huidje gebeurt

en de reden waarom er zoveel 10w40 word gebruikt is omdat 10w40 bij de nederlandse temperaturen zowel koud als warm nog een prima smeerfilm achterlaat, w75/80/90 zal dat bij heet weer misschien nog wel redden maar zodra t koud word ga je dat niet redden en over het algemeen heb je last van je koppeling jij blijkbaar niet..... (misschien vermogen tekort?)

tegenwoordig met de huidige kwaliteit olie word zelfs steeds vaker 5w30 of 0w30 olie gebruik omdat die zelfs al genoeg smeert in motoren


Ga alsjeblieft weg man. Zoals je kunt zien is transmissie olie qua viscositeit ongeveer hetzelfde als 10w40.
Waarom blijf je hameren op 10w40? Transmissie olie word niet voor niets gemaakt schat.
Bovendien lees je ook niet goed. Ik heb vermeld dat mijn koppeling slipt met 10w40 en juist niet met 75w. En dat terwijl 10w40 beter is toch? Where's your theory now?

@Niek de wildt; Thanks!

@Olaf; Precies. We hebben 2 jaar geleden al een keer ATF in een oud kawa blok gegooid, nog geen drupje olie. Ook mijn tomos met goedkope immitatie keeringen houd het prima uit, evenals mijn andere tomos met orginele keerringen uit 1996 ofzo.

@chiel; Daar zat ik ook aan te denken; putolini GP10. Ik kan alleen niet goed vinden op welke specificaties deze gespecificeerd is..
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
PRO TUNING 7-2-2013 9:34 Print reply

Posts: 4000
@chiel; Daar zat ik ook aan te denken; putolini GP10. Ik kan alleen niet goed vinden op welke specificaties deze gespecificeerd is..



Putoline GP 10 = machine olie
 

Dit topic is 13734 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved