ik heb een goudhaantje GTS 50 van 1972. Het blok is een jaar of 5 geleden gereviseerd. Lagers en koppeling vernieuwd. Maar nu heb ik al een tijd last van schakelproblemen met koud weer. Met een beetje geluk krijg ik hem in een versnelling, maar daarna is het echt sukkelen. Kan heel lang duren voordat ik dan naar een andere versnelling kan schakelen, soms wel 2 kilometer.
Ook als de dapp wat langer heeft stilgestaan bijv. na de vakantie geeft de koppeling geen gehoor en kan ik met ingeknepen handel gewoon optrekken. Even later is het dan weer goed. Soms heb ik dit probleem al na stilstand van 2 a 3 dagen. De schakelklok is onlangs door een kenner nog afgesteld, maar deze kon direct nog geen oorzaak vaststellen. Bij de revisie is ook de schakelas vervangen. WIE HEEFT HETZELFDE PROBLEEM gehad en weet er een oplossing voor????Kan het liggen aan de gebruikte olie in het blok??. Ben zeer benieuwd.
ja, daar heb ik zelf ook al aan gedacht. volgens mij hebben ze er tijdens de revisie grafiethoudende olie in gemikt. zou dit het euvel kunnen verklaren denk je ? en misschien de plakkende platen ook een gevolg hiervan ?
Nu moet ik alleen nog even weten welke olie ik zou moeten gebruiken.
trouwens nog bedankt voor je supersnelle reactie.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: dierie57
ja, daar heb ik zelf ook al aan gedacht. volgens mij hebben ze er tijdens de revisie grafiethoudende olie in gemikt. zou dit het euvel kunnen verklaren denk je ? en misschien de plakkende platen ook een gevolg hiervan ?
Nu moet ik alleen nog even weten welke olie ik zou moeten gebruiken.
trouwens nog bedankt voor je supersnelle reactie.
plakkende platen is de oorzaak van je probleem dat ie niet ontkoppelen wil
of kan een oorzaak zijn
Dit bericht is gewijzigd door ChielTZR op 23-1-2013 om 17:49 uur.
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Quote:Oorspronkelijk gepost door: dierie57
ja, daar heb ik zelf ook al aan gedacht. volgens mij hebben ze er tijdens de revisie grafiethoudende olie in gemikt. zou dit het euvel kunnen verklaren denk je ? en misschien de plakkende platen ook een gevolg hiervan ?
Nu moet ik alleen nog even weten welke olie ik zou moeten gebruiken.
trouwens nog bedankt voor je supersnelle reactie.
Grafiet houdende olie hoort er zeker niet in
Officieƫl hoort er SAE 80 GL1-3 in, maar een goede versnellingsbak olie zoals Denicol Trans Power doet het ook zeer goed.
Een goeie multiegrade olie 15w40 voldoet ook, deze is wat dunner in de winter, zodat de koppelingsplaten ook niet blijven plakken, gebruikt ik in mijn puchs (m50 racing) ook en dit al zeker zo,n 14 jaar zonder problemen. Succes
Dit bericht is gewijzigd door puchcobra4t op 24-1-2013 om 21:59 uur.