Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Twijfel-gevalletje

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 401 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #67166 - Twijfel-gevalletje
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3738 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DennisKoenen 9-1-2013 21:05 Print topicpost
Posts: 14
hallo collega brommerliefhebbers,

enige tijd ben ik op zoek geweest naar het juiste antwoord op mijn vraag/dilemma;

Ik heb al geruime tijd last van een hoop olie/troep die door mij uitlaat wegdruppeld. (heb dit ook bij andere topics gelezen) omdat dit steeds erger werd ben ik op onderzoek uitgegaan.
- ruimte waar de krukas in draait is schoon, vertoont geen enkel spoor van wat mogelijk een lekke keerring kan zijn.
- ik rijd pas een maand of 3 op mijn MB na hem te hebben gerestaureerd, ik hield na demonteren van mijn (nieuwe) uitlaat de uitlaat ondersteboven (bocht naar onderen) en daar kwam hele dikke (denk aan de stroop die je op een pannekoek smeert) en pikzwarte olie uit (ik denk wel een wijnglas vol!!)
- oliepomt werkt! tankje loopt naar alle redelijkheid leeg, afstelling is in het begin wel wat rijk geweest, maar loopt al zeker een maand op de voorgeschreven instelling (honda werkplaats handboek)
- ik heb geen last van een vette bougie, is prachtig koffiebruin.
- na het demoneren van de cilinder zag ik wel dat de krukas wat vettig was...

vraag is dus: hoe groot achtten jullie de kans dat er wellicht TOCH iets met de krukaskeerring aan de hand is? (wil het splitsen van mijn blok liever voorkomen) Of kan het echt zo zijn dat je op zo'n korte termijn met een te hoog afgestelde oliepomp zo veel smeer in je uitlaat kunt krijgen
ik rijd per week ongeveer 100 km.

 

WestlandMB 9-1-2013 21:11 Print reply

Posts: 1338
Oliepomp geeft stationair circa 1:40 en bij volgas 1:25. Het is normaal dat je uitlaat erg vettig is. Je kunt je oliepomp misschien iets schraler afstellen.

Als je een tijdje niet rijd, kan het komen dat er toch nog wat olie in het blok komt. Dat kan wel eens zorgen dat hij in het begin na het starten de eerste paar km/s niet lekker op toeren komt.

Als je keering eruit ligt, dan merk je dat wel aan de rook.

Je zou je oliepomp kunnen los koppelen en zelf gaan mengen, maar zo lang het werkt zou ik er niks aan doen.
 
ktm 4 ever 9-1-2013 21:11 Print reply
Posts: 379
is je blokolienieveau ook veranderd?
 
DennisKoenen 9-1-2013 21:30 Print reply
Posts: 14
Voor zover ik heb gemerkt (let wel, ik rijd er dus pas een maand of 3 op) zijn er geen bizarre (motor)olieniveauverschillen aan de orde. Als inderdaad de smering uit de oliepomp 1:25 tot 1:40-50 smeert dan kan het toch niet zo zijn dat er een wijnglas vol aan olie uit de uitlaat loopt? ik herken dit niet van vroeger (had toen ook een MB, ook met oliepomp)
 
WestlandMB 10-1-2013 10:41 Print reply

Posts: 1338
Als het echt zo veel olie in een korte tijd is, zou het zoals je zelf zij ook wel de krukas keering zijn. Maar meestal als die lekt dan heb je al snel veel rook.

Het zou ook de ontsteking kunnen zijn, als deze veel te laat staat, verbrand hij niet al het mengsel. Maar dit moet je duidelijk merken tijdens het rijden.


De keerring vervangen is niet moeilijk, het is alleen veel werk omdat het blok open moet. Er zijn ook zat particulieren die het graag voor je doen tegen een kleine vergoeding.

Als je blok open is, en je ziet/merkt dat de lagers/krukas niet meer goed zijn, zou je ook gelijk alles kunnen laten reviseren. Dan ben je zeker dat je weer een flink aantal jaren kan rijden zonder problemen.
 
De Schout 10-1-2013 11:46 Print reply
Posts: 5327
Beetje vlotte setup, of origineel nl?

En, vroeger reed je wss met minerale olie en nu een syntheet die erg goed smeert en het verrot om te verbranden.


 
tune tweak fiddle bang bummer
DennisKoenen 10-1-2013 13:59 Print reply
Posts: 14
Het motortje is onlangs geheel gereviseerd, alle lagers/keerringen zijn vervangen (heb ik door we welbekende heren uit hilvarenbeek laten doen honda-M-shop)

setup is: 50 cc snel (originele HM167) keihin 16mm, standaard snelle uitlaat (sigaar)

ik heb geen idee of ik destijds minerale olie gebruikte (was toen 18, nu 27...) ik gebruikte nu inderdaad wel synthetische olie.

ik had wel wat rookontwikkeling, maar niet dusdanig dat ik het gevoel had dat er iets kapot/lek was, ik heb alleen veel last van de vette zwarte drap die uit de uitlaat komt (soms na een korte rit ligt er echt een "plasje" olie onder de uitlaat)
 
JB1 10-1-2013 14:11 Print reply

Posts: 14881
Uitlaat even loshalen en schoonbranden, kan zijn dat ie gewoon door de wat vettige smering vol zit met bende
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
WestlandMB 10-1-2013 15:26 Print reply

Posts: 1338
Hier nog een aantal stomme vragen, maar het kan zomaar het antwoord zijn op je probleem.

Ik lees dat je brommer gerestaureerd is. Zit er geen oude benzine in je tank waar nog olie in vermengt zit?

Wat voor olie gebruik je eigenlijk? Een maat van me gebruikte namelijk altijd blokolie, dat maakte zijn uitlaat ook best vettig. (hij dacht dat het voor smering was)

Overigens een beetje vettige uitlaat is wel normaal als je een oliepomp hebt. Die smeren gewoon meer.

Edit:
onststeking ook netjes op tijd?

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 10-1-2013 om 15:31 uur.
 
ChielTZR 10-1-2013 16:12 Print reply

Posts: 6016
Waar is het trouwens op gebaseerd dat een oliepomp meer smeert?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
WestlandMB 10-1-2013 18:46 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
Waar is het trouwens op gebaseerd dat een oliepomp meer smeert?

Geen idee.

Ik denk dat het te maken heeft met de brandstoffen en oliën van die tijd. In het werkplaats handboek staat ook dat de brommer op een benzine met een minimaal octaangehalte van 91 moet rijden. Oliepomp gaat via de gaskabel en wordt aangedreven door een plastic tandwiel in het blok. Bij meer toeren/gas geeft hij meer olie.

Het is een goed en betrouwbaar systeem, maar smeert wel meer als 1:50 wat normaal is.
 
puchcobra4t 10-1-2013 20:37 Print reply

Posts: 116
Maar hij geeft dan ook meer benzine, dus de meng verhouding blijft het zelfde . O'ja het is octaan GETAL en geen GEHALTE. En ook bij een zelf menger komt dit voor heb er bij mijn M50 ook last van met een minerale olie maar met een syntetische olie veel minder maar dat gebruik je al.zou idd iets met je verbranding kunnen zijn kijk de afstelling van je olie pomp eens na succes
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]

Geen idee.

Ik denk dat het te maken heeft met de brandstoffen en oliën van die tijd. In het werkplaats handboek staat ook dat de brommer op een benzine met een minimaal octaangehalte van 91 moet rijden. Oliepomp gaat via de gaskabel en wordt aangedreven door een plastic tandwiel in het blok. Bij meer toeren/gas geeft hij meer olie.

Het is een goed en betrouwbaar systeem, maar smeert wel meer als 1:50 wat normaal is.


 
ook ik maak fouten!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 10-1-2013 20:53 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]

Geen idee.

Ik denk dat het te maken heeft met de brandstoffen en oliën van die tijd. In het werkplaats handboek staat ook dat de brommer op een benzine met een minimaal octaangehalte van 91 moet rijden. Oliepomp gaat via de gaskabel en wordt aangedreven door een plastic tandwiel in het blok. Bij meer toeren/gas geeft hij meer olie.

Het is een goed en betrouwbaar systeem, maar smeert wel meer als 1:50 wat normaal is.



dit is toch gvd wel de grootste bullshit die ik in tijden gehoord heb

die pomp is zo gemaakt dat hij zo goed als altijd 1:50 smeert.

alleen is hij verbonden met je gaskabel EN je versnellingsbak om gebrek aan smering bij het opeens open of dicht gooien van je gas te voorkomen

en dan nog, 1:25 smeren? dat is gegarandeerd meteen een warmloper door gebrek aan benzine
 
JB1 10-1-2013 20:54 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



dit is toch gvd wel de grootste bullshit die ik in tijden gehoord heb

die pomp is zo gemaakt dat hij zo goed als altijd 1:50 smeert.

alleen is hij verbonden met je gaskabel EN je versnellingsbak om gebrek aan smering bij het opeens open of dicht gooien van je gas te voorkomen

en dan nog, 1:25 smeren? dat is gegarandeerd meteen een warmloper door gebrek aan benzine


wtf man, waar lees jij 1:25 smeren?
Die olie gaat altijd nog direct bij je spruitstuk naar binnen, en niet door de sproeier
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Venlonaer 10-1-2013 21:00 Print reply

Posts: 2431
Hier papzak
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
Oliepomp geeft stationair circa 1:40 en bij volgas 1:25. Het is normaal dat je uitlaat erg vettig is. Je kunt je oliepomp misschien iets schraler afstellen.

Als je een tijdje niet rijd, kan het komen dat er toch nog wat olie in het blok komt. Dat kan wel eens zorgen dat hij in het begin na het starten de eerste paar km/s niet lekker op toeren komt.

Als je keering eruit ligt, dan merk je dat wel aan de rook.

Je zou je oliepomp kunnen los koppelen en zelf gaan mengen, maar zo lang het werkt zou ik er niks aan doen.


 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
Aprilia RX 50 2003 10-1-2013 21:03 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


wtf man, waar lees jij 1:25 smeren?
Die olie gaat altijd nog direct bij je spruitstuk naar binnen, en niet door de sproeier


eerste post, westland MB. probeer anders eens zonder olie pompje en gewoon zelf 1 op 50 smeren. dan kun je het pompje in ieder geval uitsluiten/''betrappen''
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 3738 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved