WestlandMB |
9-1-2013 21:11 |
Posts: 1338 |
Oliepomp geeft stationair circa 1:40 en bij volgas 1:25. Het is normaal dat je uitlaat erg vettig is. Je kunt je oliepomp misschien iets schraler afstellen.
Als je een tijdje niet rijd, kan het komen dat er toch nog wat olie in het blok komt. Dat kan wel eens zorgen dat hij in het begin na het starten de eerste paar km/s niet lekker op toeren komt.
Als je keering eruit ligt, dan merk je dat wel aan de rook.
Je zou je oliepomp kunnen los koppelen en zelf gaan mengen, maar zo lang het werkt zou ik er niks aan doen.
|
|
|
|
ktm 4 ever |
9-1-2013 21:11 |
Posts: 379 |
is je blokolienieveau ook veranderd?
|
|
|
|
DennisKoenen |
9-1-2013 21:30 |
Posts: 14 |
Voor zover ik heb gemerkt (let wel, ik rijd er dus pas een maand of 3 op) zijn er geen bizarre (motor)olieniveauverschillen aan de orde. Als inderdaad de smering uit de oliepomp 1:25 tot 1:40-50 smeert dan kan het toch niet zo zijn dat er een wijnglas vol aan olie uit de uitlaat loopt? ik herken dit niet van vroeger (had toen ook een MB, ook met oliepomp)
|
|
|
|
WestlandMB |
10-1-2013 10:41 |
Posts: 1338 |
Als het echt zo veel olie in een korte tijd is, zou het zoals je zelf zij ook wel de krukas keering zijn. Maar meestal als die lekt dan heb je al snel veel rook.
Het zou ook de ontsteking kunnen zijn, als deze veel te laat staat, verbrand hij niet al het mengsel. Maar dit moet je duidelijk merken tijdens het rijden.
De keerring vervangen is niet moeilijk, het is alleen veel werk omdat het blok open moet. Er zijn ook zat particulieren die het graag voor je doen tegen een kleine vergoeding.
Als je blok open is, en je ziet/merkt dat de lagers/krukas niet meer goed zijn, zou je ook gelijk alles kunnen laten reviseren. Dan ben je zeker dat je weer een flink aantal jaren kan rijden zonder problemen.
|
|
|
|
De Schout |
10-1-2013 11:46 |
Posts: 5327 |
Beetje vlotte setup, of origineel nl?
En, vroeger reed je wss met minerale olie en nu een syntheet die erg goed smeert en het verrot om te verbranden.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
DennisKoenen |
10-1-2013 13:59 |
Posts: 14 |
Het motortje is onlangs geheel gereviseerd, alle lagers/keerringen zijn vervangen (heb ik door we welbekende heren uit hilvarenbeek laten doen honda-M-shop)
setup is: 50 cc snel (originele HM167) keihin 16mm, standaard snelle uitlaat (sigaar)
ik heb geen idee of ik destijds minerale olie gebruikte (was toen 18, nu 27...) ik gebruikte nu inderdaad wel synthetische olie.
ik had wel wat rookontwikkeling, maar niet dusdanig dat ik het gevoel had dat er iets kapot/lek was, ik heb alleen veel last van de vette zwarte drap die uit de uitlaat komt (soms na een korte rit ligt er echt een "plasje" olie onder de uitlaat)
|
|
|
|
JB1 |
10-1-2013 14:11 |
Posts: 14881 |
Uitlaat even loshalen en schoonbranden, kan zijn dat ie gewoon door de wat vettige smering vol zit met bende
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
WestlandMB |
10-1-2013 15:26 |
Posts: 1338 |
Hier nog een aantal stomme vragen, maar het kan zomaar het antwoord zijn op je probleem.
Ik lees dat je brommer gerestaureerd is. Zit er geen oude benzine in je tank waar nog olie in vermengt zit?
Wat voor olie gebruik je eigenlijk? Een maat van me gebruikte namelijk altijd blokolie, dat maakte zijn uitlaat ook best vettig. (hij dacht dat het voor smering was)
Overigens een beetje vettige uitlaat is wel normaal als je een oliepomp hebt. Die smeren gewoon meer.
Edit:
onststeking ook netjes op tijd?
Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 10-1-2013 om 15:31 uur.
|
|
|
|
ChielTZR |
10-1-2013 16:12 |
Posts: 6016 |
Waar is het trouwens op gebaseerd dat een oliepomp meer smeert?
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
WestlandMB |
10-1-2013 18:46 |
Posts: 1338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
Waar is het trouwens op gebaseerd dat een oliepomp meer smeert?
Geen idee.
Ik denk dat het te maken heeft met de brandstoffen en oliën van die tijd. In het werkplaats handboek staat ook dat de brommer op een benzine met een minimaal octaangehalte van 91 moet rijden. Oliepomp gaat via de gaskabel en wordt aangedreven door een plastic tandwiel in het blok. Bij meer toeren/gas geeft hij meer olie.
Het is een goed en betrouwbaar systeem, maar smeert wel meer als 1:50 wat normaal is.
|
|
|
|
puchcobra4t |
10-1-2013 20:37 |
Posts: 116 |
|
|
ook ik maak fouten! |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
10-1-2013 20:53 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]
Geen idee.
Ik denk dat het te maken heeft met de brandstoffen en oliën van die tijd. In het werkplaats handboek staat ook dat de brommer op een benzine met een minimaal octaangehalte van 91 moet rijden. Oliepomp gaat via de gaskabel en wordt aangedreven door een plastic tandwiel in het blok. Bij meer toeren/gas geeft hij meer olie.
Het is een goed en betrouwbaar systeem, maar smeert wel meer als 1:50 wat normaal is.
dit is toch gvd wel de grootste bullshit die ik in tijden gehoord heb
die pomp is zo gemaakt dat hij zo goed als altijd 1:50 smeert.
alleen is hij verbonden met je gaskabel EN je versnellingsbak om gebrek aan smering bij het opeens open of dicht gooien van je gas te voorkomen
en dan nog, 1:25 smeren? dat is gegarandeerd meteen een warmloper door gebrek aan benzine
|
|
|
|
JB1 |
10-1-2013 20:54 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
dit is toch gvd wel de grootste bullshit die ik in tijden gehoord heb
die pomp is zo gemaakt dat hij zo goed als altijd 1:50 smeert.
alleen is hij verbonden met je gaskabel EN je versnellingsbak om gebrek aan smering bij het opeens open of dicht gooien van je gas te voorkomen
en dan nog, 1:25 smeren? dat is gegarandeerd meteen een warmloper door gebrek aan benzine
wtf man, waar lees jij 1:25 smeren?
Die olie gaat altijd nog direct bij je spruitstuk naar binnen, en niet door de sproeier
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Venlonaer |
10-1-2013 21:00 |
Posts: 2431 |
Hier papzak
Quote: Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
Oliepomp geeft stationair circa 1:40 en bij volgas 1:25. Het is normaal dat je uitlaat erg vettig is. Je kunt je oliepomp misschien iets schraler afstellen.
Als je een tijdje niet rijd, kan het komen dat er toch nog wat olie in het blok komt. Dat kan wel eens zorgen dat hij in het begin na het starten de eerste paar km/s niet lekker op toeren komt.
Als je keering eruit ligt, dan merk je dat wel aan de rook.
Je zou je oliepomp kunnen los koppelen en zelf gaan mengen, maar zo lang het werkt zou ik er niks aan doen.
|
|
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
10-1-2013 21:03 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
wtf man, waar lees jij 1:25 smeren?
Die olie gaat altijd nog direct bij je spruitstuk naar binnen, en niet door de sproeier
eerste post, westland MB. probeer anders eens zonder olie pompje en gewoon zelf 1 op 50 smeren. dan kun je het pompje in ieder geval uitsluiten/''betrappen''
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|