Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha DT/RD blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1195 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #67003 - Yamaha DT/RD blok
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5562 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markRD 12-11-2012 20:46 Print reply

Posts: 1181
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PHB
beter gaan we hem sponseren 1 euro keer het aantal letters/cijfers in je naam



Goed idee, mijn profielwerkstuk gaat over het laatste blokje dat ik gebouwd heb. Dit heeft wat gekost, dus kom maar op met die compensatie!

Ik ga gelijk een makkelijke 'donatieknop' maken via paypal, momentje!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 12-11-2012 om 20:47 uur.

En als ik nog iets serieus mag zeggen: Maak het niet te moeilijk. De tweetakt milieuvriendelijk maken is ontzettend moeilijk. De meeste natuurkunde/scheikunde werkstukken gaan over: "Hoe maak je een waterraket?" en "Hoe laat je een bootje varen op bakpoeder en citroenzuur?"

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 12-11-2012 om 20:51 uur.
 
RikDT50MX - Nieuws Poster 12-11-2012 23:18 Print reply

Posts: 1558
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
[...]



Goed idee, mijn profielwerkstuk gaat over het laatste blokje dat ik gebouwd heb. Dit heeft wat gekost, dus kom maar op met die compensatie!

Ik ga gelijk een makkelijke 'donatieknop' maken via paypal, momentje!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 12-11-2012 om 20:47 uur.

En als ik nog iets serieus mag zeggen: Maak het niet te moeilijk. De tweetakt milieuvriendelijk maken is ontzettend moeilijk. De meeste natuurkunde/scheikunde werkstukken gaan over: "Hoe maak je een waterraket?" en "Hoe laat je een bootje varen op bakpoeder en citroenzuur?"

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 12-11-2012 om 20:51 uur.

Klopt, makkelijk gaat het inderdaad niet worden. Verder hebben we 240 uur pp om er aan te werken, omdat het ook meteen ons examencijfer voor technasium/O&O is.
 
I Can Play With Madness
gradus 15-11-2012 13:19 Print reply
Posts: 619
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
Het olieverbruik is idd een hele belangrijke, verder gebruiken we een yamaha blokje omdat we een basis moeten hebben van waaruit we de verbeteringen uitwerken, het leek ons dus ideaal om iets zonder carterinlaat en electronische ontsteking te gebruiken zodat je dan juist mooi kan berekenen wat het verschil is in stroming en wat de invloed van de ontsteking is. wat betreft oliebervruik zitten we idd al te kijken naar keramisch materiaal voor de cilinderwand en de zuigerveren, en het idee om de krukaslagers in een oliebad te laten draaien.
P.S.
kenny als jij zo nog een poortmapje van een originele cilinder zou hebben zou dat wel geweldig zijn, en als jij dan ook nog de inhoud van de carterholte en de spoelrichtingen zou weten zou je helemaal een held zijn.
edit:
aangezien we vanwege de kosten toch waarschijnlijk niet kunnen gaan bouwen is de kans idd zeer groot dat we voor injectie kiezen of een systeem met een grote en een kleine carburateur. Ook het principe van symetrische spoeling gaat naar gekeken worden.

Dit bericht is gewijzigd door RikDT50MX op 9-11-2012 om 18:15 uur.


de krukas lagers in een olie bad laten liggen.

je heb toch ook lagers met keringen erin zeg maar zoals wiellagers kan je die niet gebruiken ?

 
dirktimmer 15-11-2012 13:27 Print reply

Posts: 1737
ceramische laag in stalen cilinder --) ferrocil. wordt gedaan door powerseal. 200+ euro


 
RikDT50MX - Nieuws Poster 3-3-2013 21:55 Print reply

Posts: 1558
sorry voor de kick, maar ik wou alles maar even in een topic houden.

Stel dat je een cilinder van siliciumnitride hebt en zuigerveren van siliciumnitride en je gaat er vanuit dat het niet knapt, kan je dan zonder smering? Aangezien ik in mn hoofd heb dat de zuigerveren de wand net niet raken en er nog een hele dunne laag olie tussen blijft zitten om de wrijving te minimaliseren. Ook had ik bedacht dat keramiek op keramiek nog steeds minder soepel gaat dan gietijzer op gietijzer met olie ertussen. Is er iemand die dit bevestigen kan?
 
I Can Play With Madness
lytseleen 3-3-2013 22:15 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
sorry voor de kick, maar ik wou alles maar even in een topic houden.

Stel dat je een cilinder van siliciumnitride hebt en zuigerveren van siliciumnitride en je gaat er vanuit dat het niet knapt, kan je dan zonder smering? Aangezien ik in mn hoofd heb dat de zuigerveren de wand net niet raken en er nog een hele dunne laag olie tussen blijft zitten om de wrijving te minimaliseren. Ook had ik bedacht dat keramiek op keramiek nog steeds minder soepel gaat dan gietijzer op gietijzer met olie ertussen. Is er iemand die dit bevestigen kan?

Keramiek kun je niet gebruiken bij een verbrandings motor ivm het slechte geleiding daardoor gaat dat stuk. Net zoals siliciumnitride veels te hard en als het op een plek heel warm word knapt het.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
RikDT50MX - Nieuws Poster 3-3-2013 22:19 Print reply

Posts: 1558
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
[...]

Keramiek kun je niet gebruiken bij een verbrandings motor ivm het slechte geleiding daardoor gaat dat stuk. Net zoals siliciumnitride veels te hard en als het op een plek heel warm word knapt het.

duidelijk verhaal, bedankt. Ik had me nog niet echt verdiept in de spanningen die in het keramiek ontstaan door de lokale temperatuursverhoging.
 
I Can Play With Madness
j0ren 3-3-2013 22:28 Print reply

Posts: 1298
Ik wou hier nog even opmerken dat het met moderne 2takt olieën prima mogelijk is om misschien wel 1 op 75 te smeren.
Eurol formax geeft bijvoorbeeld al 1 op 60 aan.

Betreft de krukaslagers in olie, dat moet kunnen.
Koppelingskant is niet zo moeilijk, gewoon keering aan de binnenkant.
Onstekingskant moet je gaan denken aan dubbele keerringen met daartussen het lager. En dan misschien zelfs dmv nippels en slangetjes zorgen dat de olie kan circuleren.


 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
RikDT50MX - Nieuws Poster 3-3-2013 22:42 Print reply

Posts: 1558
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Ik wou hier nog even opmerken dat het met moderne 2takt olieën prima mogelijk is om misschien wel 1 op 75 te smeren.
Eurol formax geeft bijvoorbeeld al 1 op 60 aan.

Betreft de krukaslagers in olie, dat moet kunnen.
Koppelingskant is niet zo moeilijk, gewoon keering aan de binnenkant.
Onstekingskant moet je gaan denken aan dubbele keerringen met daartussen het lager. En dan misschien zelfs dmv nippels en slangetjes zorgen dat de olie kan circuleren.




Qua lager zat het bij de Honda blokken geloof ik ook al zo bij de koppelingskant, als ik het goed onthouden heb. Inmiddels hadden wij ook al bedacht dat het ook wel moet kunnen met zz of 2rs lagers. Dan heb je het vet al in het lager zitten en heb je ook geen olie meer nodig.
Ik kwam laats idd ook iets tegen over rotax etec blokken, daar zit de smering los van het brandstof systeeem. Directe inspuiting van de benzine en een losse oliepomp met smeerleidingen. Ding kon met 1 liter olie 450km aan en 12.3 l benzine per 100 km oftwel 1 op 55 ongeveer. Valt nog best wel tegen nu ik alles nareken. Anyhow hoeveer je kan gaan qua smering zullen we nooit te weten komen, of er moet nog iemand zijn die het geen probleem vindt om met een modern blokje de smering af te bouwen tot de boel vastnaait
 
I Can Play With Madness
Derbi-Olaf 3-3-2013 22:46 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
[...]


Qua lager zat het bij de Honda blokken geloof ik ook al zo bij de koppelingskant, als ik het goed onthouden heb. Inmiddels hadden wij ook al bedacht dat het ook wel moet kunnen met zz of 2rs lagers. Dan heb je het vet al in het lager zitten en heb je ook geen olie meer nodig.
Ik kwam laats idd ook iets tegen over rotax etec blokken, daar zit de smering los van het brandstof systeeem. Directe inspuiting van de benzine en een losse oliepomp met smeerleidingen. Ding kon met 1 liter olie 450km aan en 12.3 l benzine per 100 km oftwel 1 op 55 ongeveer. Valt nog best wel tegen nu ik alles nareken. Anyhow hoeveer je kan gaan qua smering zullen we nooit te weten komen, of er moet nog iemand zijn die het geen probleem vindt om met een modern blokje de smering af te bouwen tot de boel vastnaait

big-end is de grootste zwakke schakel als het op smering aan komt
denk dat de meeste blokken trouwens bij 1/100 met goede olie zelfs nog niet kapot lopen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
j0ren 3-3-2013 22:53 Print reply

Posts: 1298
Het is misschien een raar idee maar kwam net bij me op.

Misschien is het iets om de motor juist best wel te rijk af te stellen.
Hierdoor verbrand niet alle olie/benzine wat er voor zorgt dat er altijd wel wat olie achterblijft. Het verbruik zal amper omhoog gaan, maar qua smering kun je dan veel lager gaan.
Moeilijk uit te leggen maar het klinkt logisch zo in mijn hoofd.

Wanneer ik bijvoorbeeld mijn cr uit elkaar trek die te rijk loopt, maar slechts 1op50 gemixt is, kom ik altijd overal redelijk veel olie residu tegen.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
RikDT50MX - Nieuws Poster 3-3-2013 23:00 Print reply

Posts: 1558
Klinkt ergens ook wel aardig alsof het klopt.

Met minerale olie heb je dan wel de boel binnen notime dichtgekoold toch?

Met synthetische olie heb je dan idd alleen af en toe je bougie vetgeslagen lijkt mij inderdaad, maar je blok loopt er wel weer bagger van.

Uiteindelijk stroom er dan meer benzine overal langs en kan je dus met minder olie in de benzine evengoed smeren, maar ik ben bang dat je uiteindelijk toch alle olie wel verbrand.
 
I Can Play With Madness
j0ren 3-3-2013 23:05 Print reply

Posts: 1298
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
Klinkt ergens ook wel aardig alsof het klopt.

Met minerale olie heb je dan wel de boel binnen notime dichtgekoold toch?

Met synthetische olie heb je dan idd alleen af en toe je bougie vetgeslagen lijkt mij inderdaad, maar je blok loopt er wel weer bagger van.

Uiteindelijk stroom er dan meer benzine overal langs en kan je dus met minder olie in de benzine evengoed smeren, maar ik ben bang dat je uiteindelijk toch alle olie wel verbrand.


Tja, je zult het moeten testen. Mijn CR slaat niet vet en loopt er ook niet minder op. Overtollige rommel spuugt ie gewoon uit de uitlaat. Maar of dat beter is voor het milieu? Geen idee.

Bij een 2 takt is het gewoon onmogelijk geen olie te verbranden.
Of je moet een semi 2takt maken, net zoals die oude dodge diesels.
Volgens mij hebben die inlaatpoorten in de cilinder, en dan een uitlaatklep.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
RikDT50MX - Nieuws Poster 3-3-2013 23:10 Print reply

Posts: 1558
Ik heb ooit wel eens iets in de moto73 gelezen over een klep in de zuiger in plaats van spoelpoorten, maar ik heb zo'n vermoeden dat het niet voor niks was dat dit nummer de datum 1 april voorop had staan.

 
I Can Play With Madness
JB1 3-3-2013 23:12 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
Ik heb ooit wel eens iets in de moto73 gelezen over een klep in de zuiger in plaats van spoelpoorten, maar ik heb zo'n vermoeden dat het niet voor niks was dat dit nummer de datum 1 april voorop had staan.



Het Derbi zuigerklepje komt van mij
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!

Dit topic is 5562 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved