Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha DT/RD blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1060 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #67003 - Yamaha DT/RD blok
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5527 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RikDT50MX - Nieuws Poster 9-11-2012 11:02 Print topicpost

Posts: 1558
Goeiendag allemaal,
Ik zit nu in het examenjaar van het vwo en moet dus een pws doen. De plannen voor het pws zijn om een zo efficiënt en milieuvriendelijk tweetakt blok te ontwerpen, het bouwen zullen we helaas het budget niet voor hebben. Nu hebben we alleen alle data van een blok nodig, poorttimingen, inhoud van het carter, uitlaat. Het plan was om als basis een yamaha blok te gebruiken DT/RD/TY. Veel van deze dingen kan ik ook zelf wel op gaan meten, maar mijn DT rijdt nu voor het eerst een half jaar lang zonder grote problemen dus wou ik eigenlijk liever mijn blok niet opentrekken. Zouden jullie mij van zoveel mogelijk info over een yamaha blokje kunnen voorzien?
mvg,
Rik
 
I Can Play With Madness

kenny77 9-11-2012 11:15 Print reply

Posts: 29286
Als je hem milieuvriendelijk wilt krijgen zul je een manier moeten vinden, waar je geen olie in je benzine hoeft te kieperen. Maar dat het blok toch de benodigde smering krijgt.

Ik kan wel wat dingen opmeten, maar een standaard dt blok is helemaal niet efficiënt, dus lijkt me logischer dat je zelf een blok ontwerpt?
 
mini89 9-11-2012 12:09 Print reply

Posts: 495
dan word het di-tech id
laag verbruik dus schoon ?
enz
opzzich leuke ideeen maar praktijk k +p door tech beperkingen
succes
martin
 
markRD 9-11-2012 17:21 Print reply

Posts: 1178
Dan in ieder geval je oliepomp houden. Deze is ook gasstand afhankelijk en smeert dus bij volgas vetter dan bij stationair toerental. Dit is super voor het olieverbruik.

Daarnaast kun je hem met plantaardige olie smeren? Slaolie kan geloof ik.

Een ditech systeem is wellicht ook mooi om pas te maken ja.

Cartervolume heeft nog nooit iemand gemeten geloof ik. Dit zal als je met een kleine carburateur gaat werken misschien heel groot moeten zijn. Bij de Aprillia RSA is het cartervolume in BDP 650cc.

Schuine primaire vertanding vervangen door rechte vertanding zal ook helpen denk ik!
 
Brommers en meer 9-11-2012 17:28 Print reply

Posts: 1966
En met kleine poorten 10 mm carb, voor een idee van een zeerzuinige brommer kan je het beste wat afkijken van een ciao mix, smalle banden doet het verbruik ook verminderen
 
Rest In Parts #R.I.P.Yamaha
kenny77 9-11-2012 17:30 Print reply

Posts: 29286
het blok goed op elkaar afstemmen doet ook veel.

Mijn nsr met 80cc 26mm carb reed bij gem verbruik 1:30.

Maar ik denk dat als je het aan milieu vriendelijk wilt koppelen, je toch moet zorgen dat je geen 2 takt olie verbrand.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 9-11-2012 om 17:31 uur.
 
RikDT50MX - Nieuws Poster 9-11-2012 18:13 Print reply

Posts: 1558
Het olieverbruik is idd een hele belangrijke, verder gebruiken we een yamaha blokje omdat we een basis moeten hebben van waaruit we de verbeteringen uitwerken, het leek ons dus ideaal om iets zonder carterinlaat en electronische ontsteking te gebruiken zodat je dan juist mooi kan berekenen wat het verschil is in stroming en wat de invloed van de ontsteking is. wat betreft oliebervruik zitten we idd al te kijken naar keramisch materiaal voor de cilinderwand en de zuigerveren, en het idee om de krukaslagers in een oliebad te laten draaien.
P.S.
kenny als jij zo nog een poortmapje van een originele cilinder zou hebben zou dat wel geweldig zijn, en als jij dan ook nog de inhoud van de carterholte en de spoelrichtingen zou weten zou je helemaal een held zijn.
edit:
aangezien we vanwege de kosten toch waarschijnlijk niet kunnen gaan bouwen is de kans idd zeer groot dat we voor injectie kiezen of een systeem met een grote en een kleine carburateur. Ook het principe van symetrische spoeling gaat naar gekeken worden.

Dit bericht is gewijzigd door RikDT50MX op 9-11-2012 om 18:15 uur.
 
I Can Play With Madness
kenny77 9-11-2012 18:19 Print reply

Posts: 29286
Originele cilinder heb ik niet.
Wel 50cc "snel" , maar wat wil je met die spoelrichten en cartervolume dan gaan berekenen?

Hoe wil je dat gaan verbeteren, heb je daar al berekeningen voor?
(Zelfs voor de echte tuners is dit namelijk geen appeltje eitje)
Anders zit ik me dadelijk moeite te doen om een blok uit de smeerput te plukken en alles te meten en kom je er dan achter dat dit voor niks is?

Als je berekeningen hebt om dit te optimaliseren , wil ik het met alle plezier doen, dan ben ik ook erg geïnteresseerd in de berekening.
 
RikDT50MX - Nieuws Poster 9-11-2012 18:40 Print reply

Posts: 1558
Berekeningen hebben we op het moment nog niks van, de eerste 160 manuren moeten we besteden aan het bedenken wat het nu is en wat be verbeterpunten zijn, als we dat dan klaar hebben hebben we nog eens 320 manuren om daadwerkelijk aan het berekenen te gaan. Verder hebben we op het moment ook al contact met Minne Postma uit Surhuizum. cartervolume en spoelrichting moeten we idd eerst wel zonder kunnen denk ik, de leraren hebben er ook niet overdreven veel verstand van, dus we kunnen wel aardig ruw schatten. Als uiteindelijk af is en we hebben alle formules zullen ze hier natuurlijk nog wel langs komen. Het poortmapje heb ik idd wel interesse in.
 
I Can Play With Madness
kenny77 9-11-2012 18:43 Print reply

Posts: 29286
Oke zal van de week eens kijken wat ik kan doen.
 
JB1 9-11-2012 18:45 Print reply

Posts: 14881
Kijk even op de racehelden van weleer -> de verhalen van Jan Thiel

Daar kun je ook veeeeeeeeeel leesuren in steken
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
dirktimmer 10-11-2012 22:21 Print reply

Posts: 1737
enige manier om nog een efficientie slag te maken in de 2 takt wereld is directe injectie. de rest is allemaal al geprobeerd en gedaan.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 10-11-2012 22:46 Print reply

Posts: 17929
je moet vaan het smeer probleem af, dus geen olie meer bij de benzine zoals een 4takt

als dat lukt ga je er milieu technisch 100% op vooruit
 
JB1 10-11-2012 22:59 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
je moet vaan het smeer probleem af, dus geen olie meer bij de benzine zoals een 4takt

als dat lukt ga je er milieu technisch 100% op vooruit


Hebben we dat niet een tijd geleden ook al gehad?

Volgens mij kwamen toen ook weer op het principe van een viertakt uit
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
RikDT50MX - Nieuws Poster 12-11-2012 18:52 Print reply

Posts: 1558
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
je moet vaan het smeer probleem af, dus geen olie meer bij de benzine zoals een 4takt

als dat lukt ga je er milieu technisch 100% op vooruit

Dat wordt idd de grootste uitdaging, volgens ons moet het wel mogelijk zijn om met keramiek i.p.v. ijzer te gaan werken qua wand en zuiger en zuigerveren. Als je and beide krukaslagers ook nog in een oliebad weet te maken zou dat volgens ons een boel moeten schelen. Dan smeer je dus alleen nog bigend en smallend met de olie en kan je dus met verwaarloosbaar kleine hoeveelheden olie toe.
 
I Can Play With Madness
PHB 12-11-2012 19:40 Print reply

Posts: 536
beter gaan we hem sponseren 1 euro keer het aantal letters/cijfers in je naam
 
honda power

Dit topic is 5527 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved