Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Spanningsregelaar MBX en de veelal genoemde weerstand etc

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 783 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #66972 - Spanningsregelaar MBX en de veelal ...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3186 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gnoom72 31-10-2012 10:18 Print topicpost
Posts: 4
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een MBX 50.

De accu werd niet bijgeladen en werd eigenlijk alleen maar leeggetrokken ondanks dat er volgens de oude eigenaar een nieuwe accu in zat.

Ben in het bedradingsschema gedoken en zie dat er een weerstand over de verlichting heen zit. Nu heb ik diverse mensen gesproken.

De een zegt dat de weerstand in het nieuwe type regelaar zit en dus geen aparte weerstand nodig heeft. Ik kan er geen vinden. Deze zou normaal gesproken onder het zadel op het frame gemonteerd moeten zitten.

De ander zegt dat er altijd een weerstand op moet zitten.Misschien bij de koplamp.

Mijn kabelboom heeft geen extra draad naar een mogelijke weerstand.

Kan iemand vertellen hoe het nu werkelijk zit?

Verder ben ik benieuwd hoeveel ongeregelde spanning er nu werkelijk uit de laad en lichtspoel dient te komen.

Bij mij gaat hij over de 40 V wisselspanning. Direct op de spoelen gemeten.


 

De Schout 31-10-2012 11:46 Print reply
Posts: 5327
een voltje of 60 uit de lichtspoel is niet vreemd.
Verder heeft een mbx geen lichtweerstand en een spanningsregelaar die zowel 12a13V wisselspanning uitstuurd naar je lampen als 13.8V gelijkspanning naar je accu.

Alu blokje met koelribben er op, zit volgens mij onder je tank.
 
tune tweak fiddle bang bummer
gnoom72 31-10-2012 12:05 Print reply
Posts: 4
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
een voltje of 60 uit de lichtspoel is niet vreemd.
Verder heeft een mbx geen lichtweerstand en een spanningsregelaar die zowel 12a13V wisselspanning uitstuurd naar je lampen als 13.8V gelijkspanning naar je accu.

Alu blokje met koelribben er op, zit volgens mij onder je tank.



Je antwoord is me niet geheel duidelijk. Er zit een spanningsregelaar op, dat is me bekend en gevonden.

Maar conform het elektrisch schema van de mbx zit er ook een weerstand op. Die kan ik niet vinden. Of is dit het oude type?

Dus als ik het goed begrijp zorgt de regelaar voor directe wisselspanning naar je licht en gelijkspanning naar je accu?

Is een goed werkende accu een voorwaarde voor het goed schijnen van je lichten?

Verder als ik er een originele nieuwe spanningsregelaar op zet, doet mijn licht het zwak en mijn neutraal licht doet het dan niet goed. Wat zou dat kunnen zijn?




 
NS1-Whisperer 31-10-2012 18:57 Print reply

Posts: 2160
vraag het hem eens: http://www.brommerforum.nl/user/22220
of hier: www.honda80cc.nl/forum daar zitten de experts
 
"Risico is extra leven"
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-10-2012 21:45 Print reply

Posts: 8591
Je MBX zou het perfect moeten doen zonder accu.
Alleen het neutraallampje zal niet branden als je motor niet draait.
En je claxon zal mogelijk minder goed werken.
Ik heb zelf een MBX maar nog steeds geen tijd gehad om er aan te werken.
De weerstand bij de M-reeks is een "dummy" voor de lichten. Als de lichten niet ingeschakeld zijn wordt in de plaats van de lichten de weerstand ingeschakeld zodanig dat er geen spanningsregelaar meer nodig is.
Als ik me niet vergis zijn er verschillende kabelbomen voor de MBX. Ik heb eens hier of daar gelezen dat de MBX weerstand verschilt van de andere lichtweerstanden bvb van de MTX.
De weerstand ziet er uit als een wit bakelietachtig blokje, vrij groot eigenlijk.
Je moet even je fiches van je kabelboom bekijken, als er een roze draad bij zit, heb jij een kabelboom met lichtweerstand en zonder spanningsregelaar.
Het is eigenlijk hetzelfde met de kabelboom van de MTX-sh, deze heeft ook een lichtweerstand maar geen spanningsregelaar, daar was ik bij mijn eerste MTX die ik opmaakte verbaasd over, want op een 125/200 bvb zit wel een spanningsregelaar.

Edit : lichtweerstand op de MTX, vlak boven de uitlaat...gemakkelijk te vinden ding wel


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 31-10-2012 om 21:49 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
mbx-genieter 31-10-2012 22:28 Print reply
Posts: 758
De spanningsregelaar zit bij een mbx onder de tank.
Van boven af gezien aan de rechtse kant op het frame.
Als je verlichting uit is zal deze porselijnen steen warm worden aangezien die dan de stroomverbruiker is.
Aan de andere kant zit een grijs geribbeld blokje wat je gelijkrichter is de draadkleuren die hier naartoe gaan : geel-groen-wit-rood.
Die maakt van de wisselstroom dus gelijkstroom om de lampen te laten branden en de accu op te laden.
Mijn vermoeden is dat die (gelijkrichter) kapot is aangezien deze tussen de spoel (dynamo) en je accu zit.
----------------------------
Bij mijn weten geeft een mbx maar 2 types bedrading en dat is luchtkoeler en waterkoeler.
Enigste verschil zit hem in de tempsensor draad.
 
mbx-genieter 1-11-2012 22:00 Print reply
Posts: 758
Al iets duidelijk geworden aan de bix.
 
De Schout 1-11-2012 22:01 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
een voltje of 60 uit de lichtspoel is niet vreemd.
Verder heeft een mbx geen lichtweerstand en een spanningsregelaar die zowel 12a13V wisselspanning uitstuurd naar je lampen als 13.8V gelijkspanning naar je accu.

Alu blokje met koelribben er op, zit volgens mij onder je tank.



ik zit het dus duidelijk in de war te gooien met een nsr. excuses
 
tune tweak fiddle bang bummer
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 1-11-2012 22:58 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]

ik zit het dus duidelijk in de war te gooien met een nsr. excuses


Het zou best kunnen dat er een kabelboom van een NSR op zit...


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mbx-genieter
Bij mijn weten geeft een mbx maar 2 types bedrading en dat is luchtkoeler en waterkoeler.
Enigste verschil zit hem in de tempsensor draad.


Voor een MB is er ook een oud en nieuw type kabelboom, geen idee of er ook geen enkele MBX origineel een spreg had...in ieder geval is zo'n weerstand naar mijn aanvoelen een "B" oplossing en vreemd voor een recentere Honda...maar dat is gewoon mijn aanvoelen maar.


@TS er zijn modellen spreg die parallel geplaatst moeten worden en anderen horen in serie te staan.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
alwin mtx 5-11-2012 22:46 Print reply

Posts: 505
Om nog even terug te komen op wat hier boven staat.

Een MTX-sh heeft een spanningsregelaar en geen weerstand (hier ben ik helemaal zeker van).

Een MTX-ot heeft net als een MT5 naar mijn weten wel een weerstand.
 
gnoom72 6-11-2012 8:24 Print reply
Posts: 4
Nog bedankt voor de info, maar blijkbaar is het toch nog een moeilijk verhaal.

Heb maar een tweedehandskabelboom besteld met weerstand om alle onduidelijkheden weg te nemen.

Dan zit er wellicht een kabelboom op van een ander type brommer. Er is zover ik kan zien ooit wel wat mee gedaan.

We zullen zien of het dan wel werkt. Ik hoop het wel.
 

Dit topic is 3186 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved