Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vermogen Tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1046 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66869 - Vermogen Tunen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3528 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Chiel1994 4-10-2012 16:37 Print topicpost

Posts: 628
Hallo,
Ik wou nu wel eens weten, wat het tunen van mijn cilinder (conti chr, vergelijkbaar met doppler, am6) nou echt voor resultaat zou opleveren. En ook het tunen van mijn carters, wat gaat dat mij in vermogen opleveren?
Ik kan er op het internet weinig informatie over vinden...

Mvg
 
BX nr. 19 Superklasse!

kenny77 4-10-2012 16:41 Print reply

Posts: 29286
Omdat het niet te zeggen is.
Zeker niet met de info die je nu geeft (niks. )

Ligt ook sterk aan welke tuner en hoe goed het zooitje wordt afgesteld.

Dus van te voren niet echt te voorspellen.

Over het algemeen, als je nu een plug en play setup hebt, die niet helemaal goed bij elkaar past.
En hij wordt door iemand goed aangepakt en alles wordt op elkaar afgestemd. Zul je waarschijnlijk een veel betere vermogens afgifte krijgen, zowel onderin als bovenin.
 
Chiel1994 4-10-2012 17:32 Print reply

Posts: 628
Oke wat voor info wil je hebben? Hier op het forum zitten genoeg mensen die er ervaring meer hebben.. Dus daarom dacht ik dat zo

edit:
t gaat dus om mn brommercrosser
50cc Conti chr
Bewo opmaat uitlaat
16mm Dello
vl6 membraam
Standaard ontsteking
Doppler krukas

Dit bericht is gewijzigd door Chiel1994 op 4-10-2012 om 17:38 uur.
 
BX nr. 19 Superklasse!
PRO TUNING 4-10-2012 17:40 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Chiel1994
Oke wat voor info wil je hebben? Hier op het forum zitten genoeg mensen die er ervaring meer hebben.. Dus daarom dacht ik dat zo

edit:
t gaat dus om mn brommercrosser
50cc Conti chr
Bewo opmaat uitlaat
16mm Dello
vl6 membraam
Standaard ontsteking
Doppler krukas

Dit bericht is gewijzigd door Chiel1994 op 4-10-2012 om 17:38 uur.


± 10 pk
 
markRD 4-10-2012 17:40 Print reply

Posts: 1178
Vermogen is vulgraad en is koppel maal toerental. Wat dit inhoud, is dat je ten alle tijde opzoek bent naar een betere vulling van je cilinder ook wanneer je de tijd daarvoor eigenlijk niet hebt (toerental.) Je zult zelf vaak de creativiteit op moeten brengen te bedenken wat de beperkende factor is. Er zijn tal van voorbeelden waarvan je van alles af kunt kijken. Kijk bijv. eens op deraceheldenvanweleer.nl. Hier wordt vaak geschreven over de aprilia RSA125, de wegrace tweetakt met de beste vulgraad ooit. Je kunt zelfs de bedenker ervan vragen stellen.

Succes, zo'n kans krijgen we nooit meer denk ik.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 4-10-2012 om 17:48 uur.
 
Chiel1994 4-10-2012 17:45 Print reply

Posts: 628
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Vermogen is vulgraad en is koppel maal toerental. Wat dit inhoud, is dat je ten alle tijde opzoek bent naar een betere vulling van je cilinder ook wanneer je de tijd daarvoor eigenlijk niet hebt (toerental.) Je zult zelf vaak de creativiteit op moeten brengen te bedenken wat de beperkende factor is. Er zijn tal van voorbeelden waarvan je van alles af kunt kijken. Kijk bijv. eens op deraceheldenvanweleer.nl. Hier wordt vaak geschreven over de aprilia RSA125, de wegrace tweetakt met de beste vulgraad ooit. Je kunt zelfs de maker ervan vragen stellen.

Succes, zo'n kans krijgen we nooit meer denk ik.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 4-10-2012 om 17:42 uur.

Daar zal ik eens even naar kijken. weet er ook iemand iets over percentages? Ze zeggen wel eens dat met een goede uitlaat er 30% vermogen te winnen is. Hoe zit dat met het tunen en flowen?
 
BX nr. 19 Superklasse!
kpotmake 4-10-2012 17:55 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Chiel1994
[...]

Daar zal ik eens even naar kijken. weet er ook iemand iets over percentages? Ze zeggen wel eens dat met een goede uitlaat er 30% vermogen te winnen is. Hoe zit dat met het tunen en flowen?

definieer 'goede uitlaat'
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
markRD 4-10-2012 17:57 Print reply

Posts: 1178
Ik denk dat iedereen je in deze gaat doorverwijzen. Flowen is een term graag gebruikt door tuners, het betekent gewoon frezen tot de vorm anders is. Of dit beter is blijft vaak de vraag.

Het antwoord op die uitlaatstelling kun je ook zelf bedenken: Elke uitlaat kan 30 procent beter?

Tunen is het alomvattende begrip voor het aanpassen van je motor om prestaties te verhogen.

Er zijn wel een paar hoofdregels voor poortvorm, poorthoogte, uitlaatdimensies, inlaatdimensies etc. Hiervoor moet je dus wat gaan lezen! Bijv. eerst wat stukjes van Frits Overmars en daarna het Jan Thiel topic op deraceheldenvanweleer.nl dus.
 
lytseleen 4-10-2012 18:00 Print reply

Posts: 1025
als aller eerst moet je natuurlijk een cilinder hebben die goed bewerkt is dus met bijvoorbeeld een spoelpoort timing van 130graden en een uitlaat poort timing van 192graden oid. dan moet je een cilinderkop hebben die bij jou doeleind pas en afgestemd op het toerental wat je wilt rijden. ontsteking enz is ook van belang carters tunen is over het algemeen gewoon zorgen dat je carter mooi door stroomt dus dat de spoelkanalen mooi over lopen. van uit daar kun je een mooie berekening laten maken voor jou uitlaat.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
Chiel1994 4-10-2012 18:13 Print reply

Posts: 628
Hmm oke oke, komt dus bijzonder veel bij kijken, ik hoor het al
 
BX nr. 19 Superklasse!
kenny77 4-10-2012 18:21 Print reply

Posts: 29286
Jups, en theorie is ook maar 1 ding. Daarna is het veelal nog heel veel testen en experimenteren wil je een echt goed resultaat krijgen.
 
Chiel1994 4-10-2012 18:21 Print reply

Posts: 628
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik denk dat iedereen je in deze gaat doorverwijzen. Flowen is een term graag gebruikt door tuners, het betekent gewoon frezen tot de vorm anders is. Of dit beter is blijft vaak de vraag.

Het antwoord op die uitlaatstelling kun je ook zelf bedenken: Elke uitlaat kan 30 procent beter?

Tunen is het alomvattende begrip voor het aanpassen van je motor om prestaties te verhogen.

Er zijn wel een paar hoofdregels voor poortvorm, poorthoogte, uitlaatdimensies, inlaatdimensies etc. Hiervoor moet je dus wat gaan lezen! Bijv. eerst wat stukjes van Frits Overmars en daarna het Jan Thiel topic op deraceheldenvanweleer.nl dus.

Zou je mij een linkje kunnen doen? kan het nog niet echt vinden..
 
BX nr. 19 Superklasse!
Chiel1994 4-10-2012 18:22 Print reply

Posts: 628
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Jups, en theorie is ook maar 1 ding. Daarna is het veelal nog heel veel testen en experimenteren wil je een echt goed resultaat krijgen.

Ja, dat weet ik maar misschien waren er wat hypotheses bekend. Ik heb zelf ook alleen nog maar ervaring met een setup in elkaar zetten en afstellen, niet van het fijne handwerk en timingen enzo.
 
BX nr. 19 Superklasse!
lytseleen 4-10-2012 18:22 Print reply

Posts: 1025
http://www.deracehel....php/topic,51.0.html
begin hier maar er zijn nu ongeveer 700 pagina's

 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
Chiel1994 4-10-2012 18:23 Print reply

Posts: 628
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
http://www.deracehel....php/topic,51.0.html
begin hier maar er zijn nu ongeveer 700 pagina's


-------------.-------------
Misschien kan ik het opgeven als literatuur voor mn leeslijst voor school ofzo.
 
BX nr. 19 Superklasse!
markRD 4-10-2012 18:26 Print reply

Posts: 1178
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Chiel1994
[...]

-------------.-------------
Misschien kan ik het opgeven als literatuur voor mn leeslijst voor school ofzo.



Ook succes met dat.
 

Dit topic is 3528 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved