kenny77 |
4-10-2012 16:41 |
Posts: 29286 |
Omdat het niet te zeggen is.
Zeker niet met de info die je nu geeft (niks. )
Ligt ook sterk aan welke tuner en hoe goed het zooitje wordt afgesteld.
Dus van te voren niet echt te voorspellen.
Over het algemeen, als je nu een plug en play setup hebt, die niet helemaal goed bij elkaar past.
En hij wordt door iemand goed aangepakt en alles wordt op elkaar afgestemd. Zul je waarschijnlijk een veel betere vermogens afgifte krijgen, zowel onderin als bovenin.
|
|
|
|
Chiel1994 |
4-10-2012 17:32 |
Posts: 628 |
Oke wat voor info wil je hebben? Hier op het forum zitten genoeg mensen die er ervaring meer hebben.. Dus daarom dacht ik dat zo
edit:
t gaat dus om mn brommercrosser
50cc Conti chr
Bewo opmaat uitlaat
16mm Dello
vl6 membraam
Standaard ontsteking
Doppler krukas
Dit bericht is gewijzigd door Chiel1994 op 4-10-2012 om 17:38 uur.
|
|
BX nr. 19 Superklasse! |
|
PRO TUNING |
4-10-2012 17:40 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Chiel1994
Oke wat voor info wil je hebben? Hier op het forum zitten genoeg mensen die er ervaring meer hebben.. Dus daarom dacht ik dat zo
edit:
t gaat dus om mn brommercrosser
50cc Conti chr
Bewo opmaat uitlaat
16mm Dello
vl6 membraam
Standaard ontsteking
Doppler krukas
Dit bericht is gewijzigd door Chiel1994 op 4-10-2012 om 17:38 uur.
± 10 pk
|
|
|
|
markRD |
4-10-2012 17:40 |
Posts: 1178 |
Vermogen is vulgraad en is koppel maal toerental. Wat dit inhoud, is dat je ten alle tijde opzoek bent naar een betere vulling van je cilinder ook wanneer je de tijd daarvoor eigenlijk niet hebt (toerental.) Je zult zelf vaak de creativiteit op moeten brengen te bedenken wat de beperkende factor is. Er zijn tal van voorbeelden waarvan je van alles af kunt kijken. Kijk bijv. eens op deraceheldenvanweleer.nl. Hier wordt vaak geschreven over de aprilia RSA125, de wegrace tweetakt met de beste vulgraad ooit. Je kunt zelfs de bedenker ervan vragen stellen.
Succes, zo'n kans krijgen we nooit meer denk ik.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 4-10-2012 om 17:48 uur.
|
|
|
|
Chiel1994 |
4-10-2012 17:45 |
Posts: 628 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: markRD
Vermogen is vulgraad en is koppel maal toerental. Wat dit inhoud, is dat je ten alle tijde opzoek bent naar een betere vulling van je cilinder ook wanneer je de tijd daarvoor eigenlijk niet hebt (toerental.) Je zult zelf vaak de creativiteit op moeten brengen te bedenken wat de beperkende factor is. Er zijn tal van voorbeelden waarvan je van alles af kunt kijken. Kijk bijv. eens op deraceheldenvanweleer.nl. Hier wordt vaak geschreven over de aprilia RSA125, de wegrace tweetakt met de beste vulgraad ooit. Je kunt zelfs de maker ervan vragen stellen.
Succes, zo'n kans krijgen we nooit meer denk ik.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 4-10-2012 om 17:42 uur.
Daar zal ik eens even naar kijken. weet er ook iemand iets over percentages? Ze zeggen wel eens dat met een goede uitlaat er 30% vermogen te winnen is. Hoe zit dat met het tunen en flowen?
|
|
BX nr. 19 Superklasse! |
|
kpotmake |
4-10-2012 17:55 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Chiel1994
[...]
Daar zal ik eens even naar kijken. weet er ook iemand iets over percentages? Ze zeggen wel eens dat met een goede uitlaat er 30% vermogen te winnen is. Hoe zit dat met het tunen en flowen?
definieer 'goede uitlaat'
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
markRD |
4-10-2012 17:57 |
Posts: 1178 |
Ik denk dat iedereen je in deze gaat doorverwijzen. Flowen is een term graag gebruikt door tuners, het betekent gewoon frezen tot de vorm anders is. Of dit beter is blijft vaak de vraag.
Het antwoord op die uitlaatstelling kun je ook zelf bedenken: Elke uitlaat kan 30 procent beter?
Tunen is het alomvattende begrip voor het aanpassen van je motor om prestaties te verhogen.
Er zijn wel een paar hoofdregels voor poortvorm, poorthoogte, uitlaatdimensies, inlaatdimensies etc. Hiervoor moet je dus wat gaan lezen! Bijv. eerst wat stukjes van Frits Overmars en daarna het Jan Thiel topic op deraceheldenvanweleer.nl dus.
|
|
|
|
lytseleen |
4-10-2012 18:00 |
Posts: 1025 |
als aller eerst moet je natuurlijk een cilinder hebben die goed bewerkt is dus met bijvoorbeeld een spoelpoort timing van 130graden en een uitlaat poort timing van 192graden oid. dan moet je een cilinderkop hebben die bij jou doeleind pas en afgestemd op het toerental wat je wilt rijden. ontsteking enz is ook van belang carters tunen is over het algemeen gewoon zorgen dat je carter mooi door stroomt dus dat de spoelkanalen mooi over lopen. van uit daar kun je een mooie berekening laten maken voor jou uitlaat.
|
|
Taliban strijder op 2 takt kameel. |
|
Chiel1994 |
4-10-2012 18:13 |
Posts: 628 |
Hmm oke oke, komt dus bijzonder veel bij kijken, ik hoor het al
|
|
BX nr. 19 Superklasse! |
|
kenny77 |
4-10-2012 18:21 |
Posts: 29286 |
Jups, en theorie is ook maar 1 ding. Daarna is het veelal nog heel veel testen en experimenteren wil je een echt goed resultaat krijgen.
|
|
|
|
Chiel1994 |
4-10-2012 18:21 |
Posts: 628 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik denk dat iedereen je in deze gaat doorverwijzen. Flowen is een term graag gebruikt door tuners, het betekent gewoon frezen tot de vorm anders is. Of dit beter is blijft vaak de vraag.
Het antwoord op die uitlaatstelling kun je ook zelf bedenken: Elke uitlaat kan 30 procent beter?
Tunen is het alomvattende begrip voor het aanpassen van je motor om prestaties te verhogen.
Er zijn wel een paar hoofdregels voor poortvorm, poorthoogte, uitlaatdimensies, inlaatdimensies etc. Hiervoor moet je dus wat gaan lezen! Bijv. eerst wat stukjes van Frits Overmars en daarna het Jan Thiel topic op deraceheldenvanweleer.nl dus.
Zou je mij een linkje kunnen doen? kan het nog niet echt vinden..
|
|
BX nr. 19 Superklasse! |
|
Chiel1994 |
4-10-2012 18:22 |
Posts: 628 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Jups, en theorie is ook maar 1 ding. Daarna is het veelal nog heel veel testen en experimenteren wil je een echt goed resultaat krijgen.
Ja, dat weet ik maar misschien waren er wat hypotheses bekend. Ik heb zelf ook alleen nog maar ervaring met een setup in elkaar zetten en afstellen, niet van het fijne handwerk en timingen enzo.
|
|
BX nr. 19 Superklasse! |
|
lytseleen |
4-10-2012 18:22 |
Posts: 1025 |
|
|
Taliban strijder op 2 takt kameel. |
|
Chiel1994 |
4-10-2012 18:23 |
Posts: 628 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
http://www.deracehel....php/topic,51.0.html
begin hier maar er zijn nu ongeveer 700 pagina's
-------------.-------------
Misschien kan ik het opgeven als literatuur voor mn leeslijst voor school ofzo.
|
|
BX nr. 19 Superklasse! |
|
markRD |
4-10-2012 18:26 |
|