Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - hovercraft bouwen...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 926 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #6682 - hovercraft bouwen...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 10158 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 18-12-02?20:25 Print topicpost
Posts: 10000
nou...naar aanleiding van een proggie op discovery over hovercrafts heeft dit mijn plannen weer aangewakkerd...

ik heb al heel lang een ouwe grasmaaiermotor staan...3pk...cewl dingkie...en daar wil ik al heel lang iets mee...maar aangezien hij een verticale krukas heeft kun je er eigenlijk geen fuck mee..

er zit ook geen koppeling op enzo...dus ik had bedacht: hovercraft maken...zijn cewle dingen..

had al een keer plannen gemaakt...maar ik wist niet wat voor fan k moest hebben...en hoe groot enzo....dus ik vandaag weer zoeken..

dus ik vandaag die grasmaaier pakken (heeft jaar stilgestaan...)...ik nieuwe benzine in gedaan...paar keer trekken (zitten geen messen onder...fungeren normaal als vliegwiel dus je krijgt soms flinke terugslag -> auw)...
en na paar keer trekken ging ie aan...jeeej....dus ik beetje met smoorklep...shiiiit stijve piemel van de gasreactie..

veel toeren maakt ie niet ..maar het toppunt van pk ligt toch bij 3k ofzo...dus maakt niet uit..gaat meer om koppel bij die fan..

in de encyclopedie stond info over wat voor soorten manieren je hebt om een luchtkussen te maken..

ik ga voor het randstraal principe...dat wordt het meest toegepast...
het is heel simpel...zal et ff maken hierzo:

Fan
______xxx_____
I __________ I
I / I


de fan blaast dus de lucht door de 2 nauwe spleten aan de zijkant....waardoor in het midden een luchtkussen ontstaat...en de stralen aan de zijkant dit kussen beter vasthouden...

dit wordt dus het principe...ik heb ook een site gevonden waar je kunt berekenen hoeveel pk motor je nodig hebt en hoe groot je fan moet zijn enzo.:
volgens deze site heb ik maar 1,5 pk nodig...maar ik heb 3 dus ik heb wat meer zekerheid...

bij hovercrafts zit er altijd een 'rok' onder....dat zwarte rubber....dat zorgt voor een flexibele afsluiting van het luchtkussen...dat oneffenheden opgevangen worden...ook komt de hovercraft hierdoor hoger te liggen...

ik wil ook een rok....daar wil ik een rubberboot voor gebruiken...want die heeft een simpele vorm enzo...
alleen moet de rok eigenlijk opgeblazen worden door de fan....zodat hier niet veel druk op staat/ de druk makkelijk weg kan naar het luchtkussen...

dat is zo omdat als je dan over een oneffenheid glijdt dat de rok dan zegmaar indeukt en het obstakel dan als het ware een wordt met de ondergrond....anders verlies je erg veel door een vastevorm rok..en is het effect van de rok weg...

dus ik moet de rubberboot lek maken...

ook stond op internet dat een fan maar 4 bladen heeft...mij is verteld dat de fan juist veel bladen moet hebben (zon turbinefan) omdat je hier veel druk mee kan opbouwen...maar dat hoeft dus niet...

volges de site had ik 24" fan nodig (is net zo groot als zon fietswiel...)
dat vink wel groot...maja..

Mijn opzet is dus:

plank, met daarop de motor en daaronder de fan.
de rubberboot komt ondersteboven, en k schroef de plank dus als het ware door de bodem van de boot...

de fan blaast de lucht dan via randstraalprincipe de boot in ( hier klopt iets niet volges mij..leg ik zo uit)
en de boot wordt opgeblazen...eenmaal opgeblazen komt de lucht dmv gaten aan de binnenkant van de boot in het gedeelte waar je normaal zit...
dit gedeelte wordt dan het luchtkussen..en de randen van de boot zijn dan dus de rok..

maar het probleem dus...het randstraalprincipe heeft volgens mij helemaal geen effect meer als de lucht daarna in de boot komt...

ow crap...hebbet al opgelost bedenk ik net:

de boot blaast de lucht niet via de boot naar het luchtkussen..maar direct naar het luchtkussen via randstraal principe..
en ik maak gaten in de boot...en aangezien er druk staat in het luchtkussen gaat dit via de gaten vanzelf in de boot...zodra de boot vol zit verliest het luchtkussen geen druk meer...

aha...daar heb ik dus nog 3 dagen over gedacht..


volgende probleem...

is de motor sterk genoeg? (denk niet dat jullie hier antwoord op kunnen geven maja..)

volgens die site wel...maar ik heb nog steeds het gevoel dat het niet genoeg is...maja..het gaat er alleen maar om dat de druk onder de hovercraft hoger is dan de lucht er omheen...en aangezien er neit veel lucht ontsnapt...denk ik dat het toch wel kan....

op sites stond dat je van 1,5 - 3 pk een hovercraft al kon bouwen..en natuurlijk hoger...
en de mijne wordt niet zo groot...

naja...ik wilde dit gewoon vertellen..en hoop dat jullie misschien nog tips hebben oid...

btw...ik heb nou nog geen propulsion..dus hij zal een km of 5 gaan ofzo...maar ik bouw wel een 2takt blokkie erop met een propellor ofzo..

ik ga nog es ff op die site kijken..maar als het lukt ben ik weer trots...




[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 18-12-02 20:33]

[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 18-12-02 20:35]
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Bullet 18-12-02?20:55 Print reply

Posts: 12150
tering jij hebt grote plannen! :n

maar denk je ook dat het ook echt gaat lukken?
 
**My BungHole Will Speak Now**
Martijn 18-12-02?21:05 Print reply
Posts: 10000
kut..net hele verhaal getypt..loopt ie vast..



ok...

het is zo dat de lucht onder de Hc een hogere druk moet hebbe dan de omringende buitenlucht...dan zweeft ie al..

dus ik moet wel een goeie fan hebbe dat ie optimale druk opbouwt...

ik heb ook tekening gezien van formula 25 HC...dus om te racen..die heeft max 25pk...en alleen een voortstuwingsfan...30% van de lucht die hierdoor geblazen wordt wordt opgevangen en naar beneden gesluist..voor de lift...

de rest s voor voortstuwing...dus theoretisch wordt 7,5 pk gebruikt voor de lift...de rest voor voortstuwing...en 25pk motor is stukken zwaarder dan mijn 3pk...en mijn hele HC moet ook lichter zijn...want daar zit nog aerodynamische sht op..en dat weegt ook...

dus in principe moet ik aan 3pk wel genoeg hebbe denk..

ander probleem is dat de rok slijt...moet van nylon zijn eigenlijk..kweenie waar die boot van gemaakt is..maar dat zla wel slijten..

ik moet de onderkant dus eigenljk wat coaten...



achteraanzicht.....verhoudingen kloppen niet helemaal..maar dis het principe...

[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 18-12-02 21:16]

[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 18-12-02 21:18]
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
chriss 18-12-02?21:34 Print reply
Posts: 1859
hoe wil je hem besturen? duwen
 
verwijderd 18-12-02?21:48 Print reply
Posts: 4082
Quote:
Originally posted by: chriss

hoe wil je hem besturen? duwen


na zeikant kijken en blazen
maar wat d8 je van gewoon roertje achter de voortstuwende fan
 
PlaceR 18-12-02?21:50 Print reply
Posts: 1588
ik denk dat jet er ook en soorrt van membramen op meot zetten anders gaat de lucht gelijk weer weg via je fan zelf.

ook zou ik die rubberboot gewoon heel laten en rustig oppompen

met deze manier blaast die boot zich echt niet op hoor. en als het alleen om afdichten gaat gewoon slappe boot werkt erg goed lijtk me

en vooruitkomen door een randsleuf groter te maken zodat er meer lucht naar 1 kant gaat en je toch wat stuwkracht krijgt via de grond sturen meot je niet aan mij vragen zoek je zelf maar uit maar zou moetne werken lijk me
 
Pol de MT5 Crosser 18-12-02?21:53 Print reply

Posts: 2892
Hmmm ik zou wel ff iets anders pakken als een rubberboot. Dat gaat gelijk lek op et zand want dat schuift er wel een klein beetje overheen en dan gaat ie denk snel stuk.
 
http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
chriss 18-12-02?22:00 Print reply
Posts: 1859
auf das wasser
 
Martijn 18-12-02?21:58 Print reply
Posts: 10000
daarom heb ik ook gezegd dat k moet coaten oid...

de druk zal niet verdwijnen als k het gewoon zo doe....hij blaast het toch naar beneden??? hij moet dus druk op bouwen...en dat doet ie wel met een goeie fan...

en Placer...als ik de rubberboot zo doe, dan is de druk erin altijd evengroot....als k nu erges overheen vlieg dan ontsnapt het teveel aan lucht via de gaten naar het luchtkussen...als de boot helemaal dicht is dan staat ie normaal te slap....en bij een obstakel (dat ie dus om dat obstakel heen moet vallen om het kussen in stand te houden) dan is de druk te groot...want die kan nergens heen...

hier de tekening van zon flep van zn formula 25 ding


en ik had ook nog een site gevonden...daar hadden ze van die dingen te koop voor in magazijnen oid om spullen te verplaatsen...had bladblazer motor (oeh..die zijn sterk ) en de kon toch mooi 1500-2000 lbs tillen..is ruim 700 kg...

duss...

[URL[t]]http://www.hovercraft.com/info/10f.html[/t]site van hovercrafts...deze heeft ook nie veel pk..is zwaar....haalt toch de 35 mph...[/URL]

en symen..k heb nog geen voortstuw fan...dat komt misschien nog..maar zo gaat ie ook wel een beetje vooruit...

ik heb er vandaag een gemaakt van een boterbakje en een fohn....met dat randstraalprincipe...als k em dan een duwtje gaf dan gleej ie helemaal door...nou..en die fohn is hartstikke zwaar ivm de kracht die ie heeft...

en die formula 25...die maakt dus niet gebruik van randstraal...randstraal is nog efficienter..


[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 18-12-02 22:07]
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
jeroen 18-12-02?23:08 Print reply

Posts: 15066
leuke tekeningen.

Maare, denk niet dat je zoiets ooit voor elkaar zult krijgen.
 
Neonlampje 18-12-02?23:19 Print reply

Posts: 14825
je hebt een tandwielverhouding nodig, ik weet niet op hoeveel toeren je motor draait, maar dat moet je dus opkrikken..

verder is het aan te raden een propellor zien te regelen.. een zelfgemaakte is niet uitgeklokt, dat kan heel gevaarlijk zijn.. zo heb ik een keer een bijna-dood-ervaring gehad met een zelfgemaakte windmolen, zelf een houten propellor gemaakt, beetje grod uitgeklokt.. hoppa, werkte perfect! ook remmen e.d erop gezeten enzo als hij te hard ging dat hij zou remmen.. maarrrr dat ging dus fout, kwam in onbalans.. en toen was het ZZZOEEEEFFFFFFFFF zo'n propellor langs mn kop zo de sloot in, scheelde niet veel of ik was dood...
helemaal met hoge toerentallen en helemaaaal als je 24" propellow wil gebruiken! niet zelf bouwen dus..

de rok zou je best zo kunnen maken ja.. dat komt niet zo heel nouw.. desnoods doe je om die rand een 2e stuk rubber soort 2e rokje, die zorgt voor aansluiting met de grond, zo'n opblaasboot-rand is niet voldoende.. en vergeet niet je hebt een enorme druk nodig! dus veel pk's, en een enorme propelor met een gigantische spoed.
Er op zitten lukt je niet, je kan altijd proberen verder leuk projectje, heb me er ook wel mee bezig gehouden, maar neit op zo'n grote schaal.. je moet hem ook niet te groot bouwen he! veel suc6 ermee
 
Martijn 18-12-02?23:24 Print reply
Posts: 10000
nog een leuk argumentje er bij en k zou je reply accepteren...

ik leg toch uit dat het opzich makkelijk kan

edit: heb et tegen die flep die voor neon replyde...

neon...je hoeft niet veel toeren te draaien...daarom heb je ook een grote propellor...dan verlaag je het benodgde toerental...want je hebt een groter oppervlak/pitch van de bladen...en dat verlaagt het toerental weer...zie het als een groter achterwiel op je brommer..rij je ook met minder toeren.

en je hebt dus niet zon grote druk nodig...want het gaat erom dat je alleen ene hogere druk heb dan de omringende lucht...anders werkte die fohn op dat boterbakje toch ook niet...zat nieteens een rok onder...en die fohn is fucking zwaar in vergelijking met de lift...

het enige probleem zou dan zijn dat de fan niet goed genoeg is ...maar ik vind wel een fan..en op internet stond ook hoe je zelf een fan kon bouwe...prof site...dus het kan wel...als je het maar goed doet...



[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 18-12-02 23:36]
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 18-12-02?23:44 Print reply

Posts: 14825
hmm dan moet je wel een grote propellor nemen ja...

Hoe hoger je de spoed maakt hoe minder toeren hij ook hoeft te draaien.. (spoed is de hoek van de bladen)

Ik zat laatst op een site over zelfbouw turbine motoren.. die waren strak!! een kerel had er eentje op een kart gezet, ging zo over de 80km/h, maar zoop als de tering, en ding was zo heet dat je erdoorheen kon kijken... (Die straalmotor gebruikte alleen een soort buis met taps toelopend voorkant en achterkant, en een soort injectie systeem en gloeidraad best simpel en super gaaf mayb is dat ook een id
 
Martijn 18-12-02?23:58 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Originally posted by: Neonlampje

hmm dan moet je wel een grote propellor nemen ja...

Hoe hoger je de spoed maakt hoe minder toeren hij ook hoeft te draaien.. (spoed is de hoek van de bladen)

Ik zat laatst op een site over zelfbouw turbine motoren.. die waren strak!! een kerel had er eentje op een kart gezet, ging zo over de 80km/h, maar zoop als de tering, en ding was zo heet dat je erdoorheen kon kijken... (Die straalmotor gebruikte alleen een soort buis met taps toelopend voorkant en achterkant, en een soort injectie systeem en gloeidraad best simpel en super gaaf mayb is dat ook een id


spoed = pitch in mijn reply...

daar heb je ook gelijk in...en dat zei ik dus ook al... en die fans zijn toch al gemaakt voor 4takt motoren..en die hebben een top van 3k ofzo...waar ze het meeste vermogen hebben...
dus dat kun je aanpassen dmv de pitch of de diameter van de fan...of meerdere bladen...5/6blads ipv 4blads...

met meerdere bladen heb je denk ik ook minder kans op drukverlies...

en zon turbine...hmmm heheh opzich wel handig..maar dan heb je dus geen aandrijfas..het is echt een stuwstraal...
voor bepaalde dingen wel handig te gebruiken..maar als je mooie turbinefans hebt..dan kun je er dus een aandrijfas opkoppelen...net zo als de gasturbine bij een helicopter....krijg je wel mooi geluidje als je er een kart van bouwt...zjjjiiieieiieeeeeeeee...

maar iig..ik ga es effe die boterbak hovercraft op de keukenweegschaal zetten..en dan kijken wat ie weegt...

en dan hou ik de hovercraft klein beetje boven de weegschaal voor een indicatie van de liftkracht...

zo heeft de uitvinder van de hovercraft het ook gedaan...heb btw een schoolverslag gevonden waar ook interessante dingen instaan...

cockerell heet die vent die em semi heeft uitgevonden...die had et met blikjes gedaan...

een fohn...en dan een soepblik erop gebouwd...en dan op de weegschaal douwe.....weegschaal gebeurde nix mee (naja..weegschaal..zon balans)...

en toen had hij een blikkie gepakt..wat net in het eerste blik paste..toen had je randstraal effect...en toen ging de weegschaal wel omlaag..

die fohn van hem was alleen net zo groot als mn tsxblok ofzo...

edit: heheheh vet grappig man..ik dat ding op digitale weegschaal gezet......230 gram ofzo...

k ding geactiveerd....zag je em langzaam maar zeker steeds lchter worden....hij ging zo eerst naar 150....130.....100....na een tijdje stond ie nog op 67 gram....

conclusie...je hoeft niet zon megadruk te hebben....want de druk op de weegschaal is dus maar heel weinig...

en dan hebbik et nog op een klotemanier gebouwd....fohn van weet zeg 200 gram...boterbakje, en daarin met plakband een afgeknipt boterbakje geamakt....voor randstraal effect....dus halve randstraal was afgesloten door de tape...en toch nog heeft ie zon lage druk...

dus als ik het verbeter kun je het zo doen dat je echt nouwelijks druk hoeft te hebben...

nu ga k kijken wat de druk is als ik het binnenste boterbakje verwijder...dat het randstraal effect dus weg is...


edit 2:

vaag...zonder dat binnenbakje zweeft ie nu beter....maar de druk is wel groter op de weegschaal...het was echt grappig...die fohn kan er niet tegen als je em zegmaar tegenwerkt..em druk op laat bouwen...en dan valt ie uit..

en toen ie dus op de weegschaal 67 aangaf..viel ie uit....weegschaal weer op 230...hehehe...
dat was dus nog met randstraal..ik moet de randstraal principe ff wat verbeteren...dat ie minder druk tussen de 2bakjes opbouwt en meer naar het luchtkussen...hij zweeft nu ong. 0.5-1mm boven de grond ....en als je em dan een tikkie geeft blijft ie maar gaan ...ziet er zo nep uit....want je ziet geen wielen enzo...

en op water doet ie het niet zonder dat binnenste bakje.....met bakje niet geprobeerd...

denk dat ik maar es een groter bakje ga nemen, voor een groter luchtkussen..kijken of ie dan beter zweeft oid...door een groter luchtkussen...kijken of ie met zelfde kracht een groter opp. beter laat zweven...omdat het luchtkussen ook veel groter is...en het gewicht blijft ong. hetzelfde..
[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 19-12-02 00:10]

[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 19-12-02 00:19]
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 19-12-02?00:16 Print reply

Posts: 14825
ik ben benieuwd
hoe groot wordt jou project eigenlijk?
 
Martijn 19-12-02?00:20 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Originally posted by: Neonlampje

ik ben benieuwd
hoe groot wordt jou project eigenlijk?


lifesize neon....lifesize

ik wil er wel op kenne zitte ...

hij hoeft niet eens vooruit te gaan...als ik maar een beetje kan dobberen op de sloot hierzo..en em dan gewoon de kant op kan blazen...met mn mond...

alleen als de motor uitvalt..dan zinkt ie ook meteen...of het hout moet genoeg drijfvermogen hebbe ...

ik denk dat de meesten denken dat het niet kan omdat ze er niet genoeg over weten..net als in cdi topic...en je ziet die dingen nooit..omdat je hier gewoon geen water hebt...

maar ik heb dus gelezen dat een hovercraft 100% minder brandstof gebruikt (100??? dat is dus nix..maja..de helft bedoelen ze) dan een boot met zelfde capaciteit/ grootte

dus de druk hoeft niet groot te zijn, dat bewijs ik dus onderhand met mn boterbakje...

alleen moet ik dus zorgen dat er idd geen lucht weglekt via de fan, als ie bijvoorbeeld te zwaar beladen wordt...de motor zal niet afslaan...maar de druk lekt dan weg...

eerst es voor een fan kijken....denk dat ik moeilijk een 20" of 24" kan vinden...dus zelfbouw moet ik in mn achterhoofd houwe...

kheb wel es bij techniek een soort turbinefan gebouwd...van een metalen cirkel inknippen en spoed buigen...maar daar merkte ik nix van eigenljkk....was gewoon mislukte try...

ook als ik er niet zelf op kan zitten..ken ik er nog lol mee hebben...

ding starten...naast de provinciale weg gaan staan...en er dan een schop tegen geven...dan blijft ie maar gaan...todat de wind em stopzet...dus windje mee knalt ie mooi op de auto van een oud omaatje...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Dit topic is 10158 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved