Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #66763 - Reisbrommer
|
Pagina 5 van 6
|
Dit topic is 11064 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
6-9-2012 19:18 |
Posts: 6717 |
of je pakt een iets modernere brommer met am6/derbi blok en je ropt met een std ontgrensde setup alle heuvels en bergen wel over. ik reed std 3 uur achter mekaar ermee op de crossbaan, op het strand enz.
das toch wel een stukkie zwaarder dan een berg op.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
kenny77 |
6-9-2012 19:24 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
of je pakt een iets modernere brommer met am6/derbi blok en je ropt met een std ontgrensde setup alle heuvels en bergen wel over. ik reed std 3 uur achter mekaar ermee op de crossbaan, op het strand enz.
das toch wel een stukkie zwaarder dan een berg op.
zo'n standaard ontgrensd blokje is ook niet vooruit te branden en met 50cc in de bergen is kut.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
6-9-2012 19:27 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]
zo'n standaard ontgrensd blokje is ook niet vooruit te branden en met 50cc in de bergen is kut.
nouja zijn sowieso sneller dan praktisch alle ''oude'' std blokjes.
verder een laagtoerige 80 erop heb je kracht te over.
waterpompje dat stuk gaat heb ik nog nooit gezien in die blokken.
ze hebben er wel de pest aan als je ze niet smeert, maar dan loopt een oude mt/mb ook gewoon stuk dus dat is geen verschil.
mits niet verbeunt en alles gewoon rustig en met beleid nagekeken en gecotroleerd moeten ze echt wel 10000 km zonder echt onderhoud en problemen lopen.
edit: over 50 cc in de bergen lijkt mij zeker ook waar. maar ht is wel mogelijk. en de koelsystemen van een beetje brommer zijn dusdanig dat je echt al een klote afstelling oid hebt eer dat het vastloopt.
ze roppen ook zo 3 tot 8 uur door het zand en over bulten zonder een krimp te geven. waarbij ze haast gene rijwind hebben en constant max toeren beuken. dus zie niet in waarom ze geen berg opkomen zonder warm te lopen.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 6-9-2012 om 19:30 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
kenny77 |
6-9-2012 19:34 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]nouja zijn sowieso sneller dan praktisch alle ''oude'' std blokjes.
verder een laagtoerige 80 erop heb je kracht te over.
waterpompje dat stuk gaat heb ik nog nooit gezien in die blokken.
ze hebben er wel de pest aan als je ze niet smeert, maar dan loopt een oude mt/mb ook gewoon stuk dus dat is geen verschil.
mits niet verbeunt en alles gewoon rustig en met beleid nagekeken en gecotroleerd moeten ze echt wel 10000 km zonder echt onderhoud en problemen lopen.
Doet zo'n oude brommer ook...
Een moderne blok kan wel sneller zijn als zo'n oud blok standaard , maar met een standaard blok op vakantie in de bergen is hoe dan ook helemaal niks. Of hij nu nieuwere is of niet, het blijft 50cc en daar heb ik gewoon een hekel aan voor over de weg laat staan in de bergen.
Een nieuwe of oude brommer voldoet allebei en gaat beide niet snel stuk als deze van te voren na gekeken is. Dat is het punt ook niet.
Maar op zo'n oude honda leg je makkelijk 125cc en dat rijd gewoon wel prettig.
Ik ben stiekem gewoon ook fan van luchtkoeling, zal inderdaad niet snel wat aan komen, maarja hoe minder onderdelen erop hoe minder kapot kan gaan.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
6-9-2012 19:36 |
Posts: 6717 |
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Blommetje |
6-9-2012 19:53 |
Posts: 230 |
Dus t wordt een mb met een 80cc cilinder. Die zijn betaalbaar, overal zijn onderdelen en 80cc vind ik leuk. 125cc vind ik geen brommer meer, dus dat telt niet. 6 versnellingen lijkt me leuk, maar optioneel.
Water of luchtgekoeld nog eens over nadenken en de rest komt wel. Wel nu heel veel zin om weg te gaan.
Scooter verkopen, mb scoren, huis + schuur kopen, mb opknappen en komende lente weg!
@ topicstarter: wat zijn jouw plannen?
|
|
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail |
|
4takker |
6-9-2012 19:53 |
Posts: 2395 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
nouja zijn sowieso sneller dan praktisch alle ''oude'' std blokjes.
verder een laagtoerige 80 erop heb je kracht te over.
waterpompje dat stuk gaat heb ik nog nooit gezien in die blokken.
ze hebben er wel de pest aan als je ze niet smeert, maar dan loopt een oude mt/mb ook gewoon stuk dus dat is geen verschil.
mits niet verbeunt en alles gewoon rustig en met beleid nagekeken en gecotroleerd moeten ze echt wel 10000 km zonder echt onderhoud en problemen lopen.
edit: over 50 cc in de bergen lijkt mij zeker ook waar. maar ht is wel mogelijk. en de koelsystemen van een beetje brommer zijn dusdanig dat je echt al een klote afstelling oid hebt eer dat het vastloopt.
ze roppen ook zo 3 tot 8 uur door het zand en over bulten zonder een krimp te geven. waarbij ze haast gene rijwind hebben en constant max toeren beuken. dus zie niet in waarom ze geen berg opkomen zonder warm te lopen.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 6-9-2012 om 19:30 uur.
van wegen dat smering verhaaltje zeg ik telkens pak een 4 takt.
die hebben nergens last van als je 3 uur lang aan het afdalen bent met het gas dicht. ga dat maar is proberen met een 2takt dat gaat niet lukken. 2takt gas dicht smering weg, en als je berg af gaat draait je blokje geen 2000 toeren(stationair toerental)
|
|
Never drive faster then your guardian angel can fly |
|
Aprilia RX 50 2003 |
6-9-2012 20:16 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: 4takker
[...]
van wegen dat smering verhaaltje zeg ik telkens pak een 4 takt.
die hebben nergens last van als je 3 uur lang aan het afdalen bent met het gas dicht. ga dat maar is proberen met een 2takt dat gaat niet lukken. 2takt gas dicht smering weg, en als je berg af gaat draait je blokje geen 2000 toeren(stationair toerental)
welke opties heb je eigenlijk als 4 takten?
oude honda's en nieuwe imitatie dingen alleen toch?
nu zijn die oude honda's niet verkeerd. maar ik vind ze persoonlijk niet lekker rijden. al wel flink wat km's op gemaakt (met een maat gewisselt tijdens een toer).
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
WestlandMB |
6-9-2012 20:32 |
Posts: 1338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blommetje
Dus t wordt een mb met een 80cc cilinder. Die zijn betaalbaar, overal zijn onderdelen en 80cc vind ik leuk. 125cc vind ik geen brommer meer, dus dat telt niet. 6 versnellingen lijkt me leuk, maar optioneel.
Water of luchtgekoeld nog eens over nadenken en de rest komt wel. Wel nu heel veel zin om weg te gaan.
Scooter verkopen, mb scoren, huis + schuur kopen, mb opknappen en komende lente weg!
@ topicstarter: wat zijn jouw plannen?
Vergeet niet dan een 80cc geen cilinder is, maar ook een apart blok nodig heeft. (compleet met cilinder gereviseerd kost ook weer €200 ongeveer) 80 blok heeft standaard 5 versnellingen.
orignele oliepomp smeert meer bij meer gas. Wel zo fijn als je een steile berg in je 1 of 2 volgas moet berijden.
btw, 4 takt is zoiezo beter. maar niet iedereen is er erg bekend mee, en dat maakt het waarschijnelijk wat laster.
|
|
|
|
4takker |
6-9-2012 21:11 |
Posts: 2395 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
welke opties heb je eigenlijk als 4 takten?
oude honda's en nieuwe imitatie dingen alleen toch?
nu zijn die oude honda's niet verkeerd. maar ik vind ze persoonlijk niet lekker rijden. al wel flink wat km's op gemaakt (met een maat gewisselt tijdens een toer).
ze kunnen heel lekker rijden. mijn cd65 die kan je zonder te remmen door veel bochten trekken. mijn zb50 op originele hoogte rij je zonder moeite de voet steunen aan de grond.
ik moet zeggen er rijden maar weinig oude honda 4takten rond die echt lekker rijden en sturen.
hoe bedoel je welke optie's heb je met 4takten?
je hoeft geen olie te mengen,
je hoeft niet continu gas te geven bij een afdaling van een berg.
je kan met een c90 blok heerlijk rustig in toeren rijden 60km/h is haalbaar met 4/5000 toeren dan staat zoon blokje nog lekker rustig te pruttelen,
als er olie in het blok zit het brandstof mengsel goed is en je niet continu loopt te jagen met zoon ding dan lopen ze niet kapot. of je moet al een oud slecht lager of iets hebben,
ze lopen zuinig 1 op 50 is geen enkel probleem.
je kan er bijna alle soorten benzine in gooien ( E10 zou ik niet proberen tot nu toe heb ik nog niet gehoord of mensen hier op rijden)
of bedoel je welke merken zijn er.
honda, motom, en nog een paar pre historische dingen. tegenwoordig ook nog wat 4takt scooters maar dat wil je gewoon weg niet
|
|
Never drive faster then your guardian angel can fly |
|
GRIEVINK |
6-9-2012 21:49 |
Posts: 259 |
Yamaha dt50?? Niet erg zuinig. Maar dat zijn ze allemaal niet echt??
|
|
Weet je wat het is, strond is dikker dan pis! |
|
Blommetje |
7-9-2012 9:00 |
Posts: 230 |
4takt heeft vast z'n voordelen maar is duurder in de aanschaf en zolang ik aan een straat woon waar 3 maanden geleden nog alle fietsen + scooters door grapjassen in de gracht zijn gegooid koop ik weinig spul wat er aantrekkelijk uitziet of speciaal is. Mijne stond nog op de kant want die heb ik via een oog aan het asfalt gehangen, maar hing wel op het randje. Schade + spiegels enzo kapot. Dan ga ik geen dure cb50 neerzetten, al ogen ze enorm mooi! Fietsen en scooters werden trouwens door de brandweerhijskraan om 0600 's ochtends uit de gracht gevist
@WestlandMB, goed dat je het zegt, dat wist ik niet! Ik hoop een mooie kant-en-klare te kunnen vinden op Marktplaats.
|
|
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail |
|
shirioko |
7-9-2012 10:24 |
Posts: 2273 |
mijn quad was € 450, Sachs blok was € 150, en 85cc cilinder € 100, dus zo duur is het allemaal ook weer niet. En de enige reden dat er een ander blok onder hangt is omdat (waarschijnlijk) mijn oliepomp stuk ging en het 2-takt Minarelli blok vastliep. Sindsdien ben ik alle vertrouwen in 2-takt verloren..
ik zeg wel dat de 2-takt blok met 70cc meer pit had:
http://www.youtube.com/watch?v=F1zTIDz_1V4
EDIT:
gierige editor kent geen html encoding
Dit bericht is gewijzigd door shirioko op 7-9-2012 om 10:27 uur.
|
|
|
|
Blommetje |
7-9-2012 10:46 |
Posts: 230 |
@ Shirioko: Waar heb je dit gefilmd? Bij Voorschoten in de buurt? Kan ik misschien ook weleens heenrijden om wat proefrondjes te draaien
En ja, 4takt is misschien niet veel duurder, maar ik ben bang dat ik niet alles pas krijg. Als het er voor gemaakt is lukt het allemaal wel, maar ben geen expert op het gebied.
|
|
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail |
|
shirioko |
7-9-2012 10:49 |
|
Dit topic is 11064 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 5 van 6
|
|