Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #66763 - Reisbrommer
|
Pagina 1 van 6
|
Dit topic is 11063 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
bermundo |
4-9-2012 22:18 |
Posts: 3 |
Goedenavond leden van het Brommerforum,
Onlangs ben ik ergens via een search op Google terechtgekomen op dit forum, aangezien ik op zoek ben naar een brommer. En niet zomaar een brommer: ik heb een brommer nodig die solide genoeg is om een reis kriskras door Europa te maken. Daarnaast zou ik graag hebben dat deze brommer bovendien aardig zuinig rijdt en dat deze goed geschikt is om lange afstanden mee te rijden.
Ik ben niet geheel nieuw met brommers, maar ik denk dat ik hier op het forum heel veel kan leren. Ik ben al begonnen met allerlei topics door te lezen om te kijken wat het beste bij mij past. Zelf dacht ik er eerst aan om een schakelbrommer te halen in een crossvariant, dus iets van een Rieju RR. Ook heb ik een tijdje gekeken naar een Zundapp. Maar uiteindelijk weet ik niet de juiste keuze te maken en denk ik bovendien dat ik verkeerd naar de brommers aan het kijken ben. Hebben jullie tips/ideeen die ik kan gebruiken in mijn speurtocht naar de goede brommer voor deze reis?
Als ik een goed model heb gevonden, was ik van plan om deze tweedehands te kopen nog ver voordat ik aan de reis zou beginnen. Daarna wil ik er met kennissen (die natuurlijk goed met brommers zijn) naar kijken en zorgen dat deze klaar is voor de reis. Aan welke prijs moet ik bovendien denken voor zo'n brommer? Ik zag aardig wat brommers staan voor 500 euro, waar waarschijnlijk nog wel wat aan gedaan moet worden. Wat is jullie ervaring?
Dus in het kort:
- Op zoek naar een brommer voor een lange reis (ongeveer 5000 km).
- Brommer het liefst een solide model en geschikt voor bagage.
- Budget op dit moment rond de 500/600 euro, kan omhoog.
Hebben jullie tips?
Met vriendelijke groet,
Bermundo
|
|
|
|
Santa Cruz |
4-9-2012 22:29 |
Posts: 716 |
Ik heb maar ervaring met eentje:
Honda Wallaroo.
Ziet er niet uit, ik weet het. Maar is echt een zeer betrouwbare brommer en zeer zuinig. Bovendien erg vinnig en trekken relatief goed op.
Groot helmvak onder het zadel (kan handig zijn voor de reis)
Ik heb het wel over een 100% originele brommer
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
Aprilia RX 50 2003 |
4-9-2012 22:30 |
Posts: 6717 |
als je m maar niet versleutelt, hooguit ontgrensd zal iedere brommer ene lange rei kunnen maken. immitatie meuk daargelaten.
alle europese en de betere jappen zullen t altijd wel doen.
edit: rr zijn idd wel degelijk, vaak wel versleutelt. ik zou aanraden om zeker richting de 800 euro te denken, en wat jonger te kopen. heb je minder kans dat het al zwaar misbruikt is.
een aprilia MX/RX, rieju rr/rj, yamaha dt (nieuw model), derbi senda/drd. vallen denk ik het beste bij wat jij wil. hebben allemaal am6, op de derbis na maar die hebben een derbi blok wat vergelijkbaar is.
als ze vanaf het begin goed onderhouden zijn kom je met een paar keer ketting spannen en smeren de 5000 km wel door.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-9-2012 om 22:34 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
De Schout |
4-9-2012 22:31 |
Posts: 5327 |
zomaar wat tips:
-Koop een brommer die niet versleuteld is. scheelt je een hooop gezeik.
-Koop geen senda, want daar zit een plank op ipv een zadel..
-Trek liever iets meer geld uit voor de aankoop, want je spendeert zo een boel geld aan onderdelen.
mijn voorkeur zou uitgaan naar een honda/yamaha/suzuki van de jaren 80 begin 90 en dan met een compleet origineel duits 80cc blokje er onder. super betrouwbaar, zuinig en toch sterk genoeg.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Aprilia RX 50 2003 |
4-9-2012 22:37 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
zomaar wat tips:
-Koop een brommer die niet versleuteld is. scheelt je een hooop gezeik.
-Koop geen senda, want daar zit een plank op ipv een zadel..
-Trek liever iets meer geld uit voor de aankoop, want je spendeert zo een boel geld aan onderdelen.
mijn voorkeur zou uitgaan naar een honda/yamaha/suzuki van de jaren 80 begin 90 en dan met een compleet origineel duits 80cc blokje er onder. super betrouwbaar, zuinig en toch sterk genoeg.
dat van dat zadel van de senda klopt idd.
ikzelf ben erg fan van de aprilia rx/mx (voor 2006). zelf al flink afstanden op gemaakt, makkelijk een koffer enz achterop te maken. oerdegelijk rijwiel gedeelte. en een zadel dat kwa zitten een beetje tussen de oude honda's en de nieuwe senda's in zit. niet knijter hard, maar ook niet doorgezakt/soft als een oude honda.
gebruikt std ong 1 op 25, als je netjes constante snelheid van 60 oid rijdt zul je de 1 op 30 wel zat halen.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-9-2012 om 22:37 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
maerijn |
4-9-2012 22:59 |
Posts: 2455 |
Honda SS50/CB50
|
|
|
|
4takker |
4-9-2012 23:04 |
Posts: 2395 |
ik zou zeggen pak een honda c50. hang er een oerdegelijk honda nt(nieuwtype) c90 blok onder en je hebt al een winnend team.
de honda c50 word veel gebruikt als werk paard
het honda nt c90 blok is een zeer soliede blok. het is geen toeren blok heeft veeeel koppel wat wel zo fijn is als je veel bagage wil mee slepen.
een maat van mij en zijn broer zo met de brommer naar rusland gereden. 7000km hebben ze gereden. de broer heeft een omgebouwd honda c90 blok onder zijn honda cd50 zitten. het broertje had ook een c90 blok onder zijn brommer een c50. hij had het blok zo van het internet geplukt dat blok was afkomstig uit engeland. hij heeft enkel even olie ververst het zeefje schoon gemaakt koppeling voorzien van nieuwe platen en dat is het. het blokje verbruikte wat olie maar op een paar lekke banden na hebbenze geen panne of zo gehad.
de c50 waar over ik het heb gaat waarschijnlijk binnen kort de verkoop in zonder het c90 blok. aangezien die jongen al te veel brommers heeft. de c50 is niet moeders mooiste maar alles werkt zo als het hoort.
Dit bericht is gewijzigd door 4takker op 4-9-2012 om 23:09 uur.
|
|
Never drive faster then your guardian angel can fly |
|
JB1 |
5-9-2012 11:45 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: 4takker
ik zou zeggen pak een honda c50. hang er een oerdegelijk honda nt(nieuwtype) c90 blok onder en je hebt al een winnend team.
de honda c50 word veel gebruikt als werk paard
afbeelding
het honda nt c90 blok is een zeer soliede blok. het is geen toeren blok heeft veeeel koppel wat wel zo fijn is als je veel bagage wil mee slepen.
een maat van mij en zijn broer zo met de brommer naar rusland gereden. 7000km hebben ze gereden. de broer heeft een omgebouwd honda c90 blok onder zijn honda cd50 zitten. het broertje had ook een c90 blok onder zijn brommer een c50. hij had het blok zo van het internet geplukt dat blok was afkomstig uit engeland. hij heeft enkel even olie ververst het zeefje schoon gemaakt koppeling voorzien van nieuwe platen en dat is het. het blokje verbruikte wat olie maar op een paar lekke banden na hebbenze geen panne of zo gehad.
de c50 waar over ik het heb gaat waarschijnlijk binnen kort de verkoop in zonder het c90 blok. aangezien die jongen al te veel brommers heeft. de c50 is niet moeders mooiste maar alles werkt zo als het hoort.
Dit bericht is gewijzigd door 4takker op 4-9-2012 om 23:09 uur.
Mee eens, ideaal!
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
derbi ftw |
5-9-2012 13:17 |
Posts: 452 |
|
|
Sorry agent, onder de 80 slaat die af. |
|
Blommetje |
5-9-2012 13:32 |
Posts: 230 |
Goed topic, ik ben hetzelfde van plan. Ik dacht aan een MB, die heb ik ooit gehad met 80cc. Ik vraag me alleen af of je niet teveel op je armen leunt. Ik heb ook een TSX gehad (50cc) en die reed heerlijk maar had totaal geen power, kon niet eens de fietsenstalling uitrijden op school, klein heuveltje....
Daarbij waren/zijn onderdelen voor de TS vrij schaars, wat de kostbaar maakt. En als je straks in een oostblokland staat is het wel fijn als er onderdelen te krijgen zijn.
Ben ooit met een oude Golf door Marokko getrokken en alle onderdelen op voorraad. Maatje reed met een dikke 6 cilinder Mercedes.. en nergens een 6cilinder koppakking kunnen vinden! Apart spul is leuk, totdat je wat nodig hebt.
|
|
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail |
|
Gary - Forum en Gallery Moderator |
5-9-2012 13:41 |
Posts: 12846 |
|
|
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen..... |
|
twisterdrdlimited05 |
5-9-2012 14:14 |
Posts: 264 |
wat het derbi zadel betreft verschilt dat per model, ik had een drd limited zadel en ik heb het nooit ervaren als een plank. En ik reed er nog aardige stukken mee.
|
|
overdrijven is ook een vak jah, |
|
derbi ftw |
5-9-2012 14:28 |
Posts: 452 |
meestal zijn derbi zadels wel harder dan b.v Honda zadels ( of ander merk).
|
|
Sorry agent, onder de 80 slaat die af. |
|
JB1 |
5-9-2012 14:29 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: derbi ftw
meestal zijn derbi zadels wel harder dan b.v Honda zadels ( of ander merk).
Al die nieuwe brommers hebben een schurftig hard zadel :')
Fijnste brommer om op te zitten vind ik nog wel de MTX-SH
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Blommetje |
5-9-2012 14:45 |
Posts: 230 |
@ Bermundo: Hoe ga je al bagage meenemen? Grote fietstassen? Koffers erop monteren? Met name ivm regen en stevigheid. En ga je alleen?
|
|
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail |
|
bermundo |
5-9-2012 17:05 |
Posts: 3 |
@Blommetje: Ik was wel van plan om in mijn eentje te reizen. Verder dacht ik qua kleding in ieder geval aan wat stevig materiaal; misschien een keer bij de dumpwinkel langs. Verder onder andere tassen op de brommer en een rugzak. Alles natuurlijk waterdicht. Ik was niet van plan om er een koffer op te monteren
|
|
|
|
Dit topic is 11063 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 6
|
|