Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Poelietreker mobylette eeg

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1052 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #66723 - Poelietreker mobylette eeg
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2853 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

renewelten 25-8-2012 16:59 Print topicpost
Posts: 64
Hallo,

De aandrijving van mijn mobylette is dood Daarom ben ik nou op zoek naar een poelietrekker, maar ik kan niks vinden. Weet iemand mischien een site of iets dergelijks waar ze zoiets hebben. Of weet iemand of dit een universele maat is die dus ook op andere brommers word gebruikt. Alvast bedankt.
 
/

kreidlergek 25-8-2012 19:18 Print reply

Posts: 335
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: renewelten
Hallo,

De aandrijving van mijn mobylette is dood Daarom ben ik nou op zoek naar een poelietrekker, maar ik kan niks vinden. Weet iemand mischien een site of iets dergelijks waar ze zoiets hebben. Of weet iemand of dit een universele maat is die dus ook op andere brommers word gebruikt. Alvast bedankt.


Wat is precies het probleem?
Draait het motortje wel maar gaat het wil niet draaien? Zoja dan kan het ook zijn dat het veertje van de wissel stand tussen rijden en fietsen eraf is geschoten bij de grote poelie bij de trapper.
 
nothing sounds like a V8
renewelten 26-8-2012 13:51 Print reply
Posts: 64
ja de motor loopt loopt wel ja, maar de koppelings schoentjes blijven hangen dus je moet kei lang meetrappen, en door een beetje met dat ding te gaan crossen ( als je het crossen kan noemen) heb ik die haak die in de tandwielen vallen van die grote ploelie er af gereden, hij draait er nou gewoon overheen, kan dus niet rijden
 
/
thijs-tussengas 31-8-2012 15:47 Print reply

Posts: 105
Als je het poellie-wiel eraf haalt kun je 't tandwiel blokkeren met b.v. een bouten, en dan het geheel weer terugzetten. Daarna blijft 't tandwiel wel altijd geblokkeerd.
Ik heb eens een mobilette AV-40 gehad, en je kunt dit wiel zonder trekker afnemen.
Je haalt eerst de trapper los. Meteen achter de trapper zit een ring over de as en het poelliewiel; deze ring heeft geen schroefdraad, die verwijder je voorzichtig met een waterpomptang. Het metaal is dun, dus knijp niet te hard. Dan komt er een seger-ring tevoorschijn; die verwijder je ook. Neem het tussenschakeltje van de keting los en verwijder de ketting, en als het goed is kun je nu het vliegwiel gewoon met de hand van de as trekken. Let op de naaldlagers; die kunnen in een kunststof of metalen kooi zitten. De kunststof kooien zijn kwetsbaarder, dus voorzichtig weer terugzetten.
Volgens mij is deze konstructie gelijk bij de AU en de AV modellen. Als de vergrendeling van 't tandwiel echt gesloopt is kun je 't tandwiel vastzetten, en het poelliewiel weer terugzetten

Succes ermee,
Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
renewelten 31-8-2012 21:33 Print reply
Posts: 64
sorry lees het nu pas. alvast bedankt, kan ik weer vooruit!!
 
/
thijs-tussengas 1-9-2012 20:09 Print reply

Posts: 105
Nou, je reageert snel genoeg, of heb je echt haast met dit machientje ?
Dan zeg je dat de koppelingsschoentjes ook blijven hangen. Dan zitten ze waarschijnlijk gewoon vast door roest, vuil enz. Ook hier kan je makkelijk bij.
Als volgt: verwijder de bougie en plaats een cilinderstop om de zuiger tegen te houden en zo de krukas te blokkeren. Dan draai je de borgmoer op de koppelingstrommel los. Als ik alles goed herinner moet je die trommel nu gewoon kunnen afnemen. De trommel kan natuurlijk ook wel wat vastgerot zitten op de as, dus ook hier weer; met beleid. Als je de trommel afneemt komt de slipkoppeling vanzelf tevoorschijn en kun je de armpjes met de schoentjes weer gangbaar maken.
Net als bij 't poelie-wiel; alles weer precies zo terugmonteren als 't eraf kwam, dus ook eventuele metalen ringen e.d.
Mocht de snaar slecht zijn, en je zou die moeten vervangen let er dan op dat je en B-type snaar nodig hebt. Een dunnere gaat zeker slippen.
De Mobilette-EEG is een erg eenvoudig brommertje om aan te sleutelen, en als ie nog compleet is een leuk ding om te behouden, dus is het de moeite om te overwegen of je erop blijft crossen.
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.

Dit topic is 2853 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved