Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Motorhispania RX 50 waar te beginnen (uitgebreide / grote vraag)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 862 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #66711 - Motorhispania RX 50 waar te beginne...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5214 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

AfterTune 22-8-2012 11:07 Print topicpost
Posts: 10
Hallo,

Ik ben al denk ik 1,5 jaar aan het sleutelen aan van alles,
en ik had eerst een Rieju Rs2 Matrix (zo'n zwart / oranje).
Die is bij een ongeluk totallos verklaard en toen een scooter gekocht (Aerox), maar ik miste het schakelen en gewoon een brommer zeg maar.

Dus heb ik eergisteren een Motorhispania Rx aangeschaft.

Mijn vraag is wat moet ik nu? Ik zal het even uitleggen.

De verkoper zei dat hij er een nieuwe kabelboom etc. had ingelegd. Leuk en aardig maar hij had dit helemaal verkeerd aangesloten (draadjes aan elkaar knopen etc.) ik heb de elektronica helemaal goed aangesloten nu.

Heb de kappen kras vrij gemaakt en opnieuw gespoten, etc.

Ik heb er al een aantal keer mee gereden en gister viel hij ineens uit en wou niet meer aan.

Waar moet ik kijken? Ik heb de bougie gecontroleerd, niks mis mee, ik zat zelf al te denken aan de afstelling omdat hij ook niet neutraal goed loopt, maar kan je de carburateur zo afstellen dat hij zoveel benzine doorlaat dat de brommer verzuipt? De man waarvan ik hem kocht had er overduidelijk 0% verstand van want had er geen koelvloeistof en niks inzitten. Ook had hij geen dempwol in de demper en nog veel meer dingen.

Maar weet iemand waar ik moet beginnen met kijken?

Met vriendelijke groet,
 

kenny77 22-8-2012 11:12 Print reply

Posts: 29286
Hoi en welkom,

Mooi zo'n uitgebreide goede 1ste post, dat zie je niet vaak!

Je kan de carburateur inderdaad zo afstellen dat hij te veel benzine krijgt, maar erger is als hij zo afgesteld staat dat hij te weinig benzine krijgt. (dan heb je nu waarschijnlijk een warmloper gehad)

Ik weet niet hoelang er zonder koelvloeistof is gereden, maar ik zou de cilinder eens controleren of deze niet beschadigd is.

 
AfterTune 22-8-2012 11:21 Print reply
Posts: 10
Hee,

Bedankt voor het snelle antwoord!
Je kan inderdaad wel gebrekkige kleine topics posten
als nieuwkomer, maar wat je dan altijd ziet is dat er in de
reply's heel veel vragen over hoe en wat staan

Ik hoop inderdaad niet dat ik een warmloper heb gehad,
en volgens mij heeft de verkoper er veel mee om geprutst
want ik kan de ene keer wel de neutraal vinden (boven de 1 onder de 2 uiteraard) en de andere keer weer niet.

Als hij rijd dan rijd hij soepel, schakelt soepel, en trekt mooi hard op, maar dit is de 2e keer dat het gebeurd. Eerste keer dacht ik dat het kwam omdat ik per ongeluk bij de 8000 toeren het choke knopje aanraakte en hij dus volliep.

Ik zal dus de brommer zo proberen op te halen (staat nog langs de weg want hij viel gister rond 0;00 uit) en hopen dat hij start,

ik moet trouwens even vermelden, de benzine tank was byna leeg, kan het zijn dat er rommel in de tank zit en dat de filter nu vol zit omdat die de rommel aanzoog?
 
tsx-elite 22-8-2012 11:29 Print reply

Posts: 1798
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AfterTune
Hee,

Bedankt voor het snelle antwoord!
Je kan inderdaad wel gebrekkige kleine topics posten
als nieuwkomer, maar wat je dan altijd ziet is dat er in de
reply's heel veel vragen over hoe en wat staan

Ik hoop inderdaad niet dat ik een warmloper heb gehad,
en volgens mij heeft de verkoper er veel mee om geprutst
want ik kan de ene keer wel de neutraal vinden (boven de 1 onder de 2 uiteraard) en de andere keer weer niet.

Als hij rijd dan rijd hij soepel, schakelt soepel, en trekt mooi hard op, maar dit is de 2e keer dat het gebeurd. Eerste keer dacht ik dat het kwam omdat ik per ongeluk bij de 8000 toeren het choke knopje aanraakte en hij dus volliep.

Ik zal dus de brommer zo proberen op te halen (staat nog langs de weg want hij viel gister rond 0;00 uit) en hopen dat hij start,

ik moet trouwens even vermelden, de benzine tank was byna leeg, kan het zijn dat er rommel in de tank zit en dat de filter nu vol zit omdat die de rommel aanzoog?


dat zou inderdaad goed kunnen, voor de zekerheid carbje maar schoonmaken

 
shut up muttley
kenny77 22-8-2012 11:30 Print reply

Posts: 29286
Dat klopt precies!

Dat hij de vrij niet goed pakt zou kunnen komen dat de koppeling niet goed vrij komt.
- of de kabel iets strakker zetten. (uitkijken dat hij niet gaan slippen)
- of de koppelingsplaten blijven wat aan elkaar vast plakken.
- of het koppelingshuis is ingeslagen daar blijven de platen dan achter hangen en komen ook niet goed vrij.

Het zou kunnen dat er rotzooi in de tank zit waardoor er een filter o.i.d. is verstopt.
Maar ik geloof dat die nieuwe brommers al een plastic tank hebben, meestal krijg je er met een ijzeren tank last van.

Maar aangezien het al 2x is gebeurd vrees ik toch dat het een warmloper is geweest. Als hij dan afkoeld kan je hem meestal weer starten en rijden. Maar de cilinder / zuiger / zuigerveren hebben dan wel een tik gehad.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 22-8-2012 om 11:30 uur.
 
AfterTune 22-8-2012 11:34 Print reply
Posts: 10
Oke bedankt! ik ga er zo heen en dan probeer ik wel even wat,
Dan zal ik dat zo even uitprinten.

En de elektrische start zit vast (je hoort een tik),
ik hem de elektrische start al geprobeerd door te starten en kleine tikjes met de hamer op de startmotor te geven aan de zijkant.
Maar dat haalde niks uit dus ik denk dat die vervangen moet worden.

Of heeft een van jullie of jij een ander trucje?
 
kenny77 22-8-2012 11:38 Print reply

Posts: 29286
Met elektrische start heb ik nog niet veel ervaring, sorry.
 
ChielTZR 22-8-2012 13:05 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AfterTune
Oke bedankt! ik ga er zo heen en dan probeer ik wel even wat,
Dan zal ik dat zo even uitprinten.

En de elektrische start zit vast (je hoort een tik),
ik hem de elektrische start al geprobeerd door te starten en kleine tikjes met de hamer op de startmotor te geven aan de zijkant.
Maar dat haalde niks uit dus ik denk dat die vervangen moet worden.

Of heeft een van jullie of jij een ander trucje?


eletrische start even 12 volt geven, kijken wat hij dan doet!
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Blommetje 22-8-2012 16:23 Print reply

Posts: 230
Startmotor loshalen en direct op je accu aansluiten. Kijken of deze dan draait.
Kijken of je bendix soepel beweegt, dus kun je ook vrij makkelijker bekijken en willen nog weleens vastzitten bij lange tijd stilstaan.

Mijn startmotor deed het niet omdat het schakelrelais niet goed schakelde. Startmotor vervangen en daarna pas het relais... eerst goed kijken/meten/proberen voor je naar de winkel rent


 
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail
AfterTune 24-8-2012 12:42 Print reply
Posts: 10
Hallo,

het was inderdaad een warmloper, de start motor heb ik recht op een
accu aangesloten (die de nacht ervoor helemaal opgeladen is),
maar hij doet niks. De vorige eigenaar heeft zelf de kabelboom eringelegd,
nouja kabelboom... ik heb de brommer uit elkaar gehad en het was een zelf samengestelde kabelboom, ook had hij de massa (+) op het frame staan...
de zekeringen branden steeds door omdat hij dus de - ook op het frame had.
hij heeft de zekeringen er tussen weg gehaald en de draden gewoon aan elkaar gebonden.

Oftewel bijna alles is doorgebrand (inc. bedrading).

ik heb uitgerekend wat t kost als ik dit zelf maak en van het bedrag
word ik zeker niet vrolijk zelfs als ik 2e hands onderdelen gebruik (waar ik zelf niet zo voor ben).

ik zal dus even gaan bedenken of dit project het waard is.

in iedergeval bedankt!!
 
AfterTune 25-8-2012 11:28 Print reply
Posts: 10
Hallo,

Ik ben nu dus van plan om mijn Motorhispania weg te doen,
en een (byna) nieuwe Yamaha Tzr 50 uit 2010 of 2011 te halen
uit een winkel.

Omdat ik misschien ook ooit eens aan een brommervakantie wil beginnen,
en uiteraard gaat er dan onderweg wel wat stuk (waarschijnlijk)
maar ik wil dus gewoon 100% zeker zijn van een goede brommer.

Ik heb een aantal dingen gelezen over dat na een bepaald jaar (waar sowieso ik last van heb) er ook een cdi begrenzer inzit?

De prop uit de uitlaat no problem (althans als er een prop inzit want
bij mijn Aerox zat er alsware een extra doorlopend buisje als begrenzer maar dat zal bij een brommer wel niet zo zijn denk ik).

Ik heb ook iets gehoord over die cdi begrenzer er uit te boren?
Maar aangezien nieuwe cdi's niet goedkoop zijn, en stel er zit een cpi begrenzer in, hoe krijg ik die er dan het goedkoopst uit?



Dit bericht is gewijzigd door AfterTune op 25-8-2012 om 11:56 uur.
 

Dit topic is 5214 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved