Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koelingsvraagstuk!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1156 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66673 - Koelingsvraagstuk!
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1411 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markRD 11-8-2012 0:14 Print topicpost

Posts: 1181
Hallo,


Ik zit al een tijdje na te denken over de volgende vraag en misschien kunnen jullie mij verder helpen!

Het probleem is namelijk dat ik met mijn RD50 caferacer project een serieus koelingsprobleem gemaakt heb voor mezelf door een blokje te maken waarmee je best hard kan, maar dan alleen voor een halve straatlengte. Daarna steekt het gebrek aan koeling de kop op en heb je een warmloper.

Dit wil ik oplossen door een gecamoufleerde watergekoelde kop te maken in de de oude luchtgekoelde kop en deze aan te sturen door elektrische bosch waterpomp. Deze wordt op zijn beurt weer (via een spanningsregelaar) aangestuurd door een HPI 55watt ontsteking. De radiateur kan ik dan weer onder het zitje verstoppen en deze zal dus ook een koelventilator moeten krijgen.

Nu is mijn probleem dat ik absoluut geen ruimte meer heb voor een accu en mij dus afvraag of de waterpomp en de koelventilator voldoende zullen draaien bij lage toerentallen wanneer de ontsteking ook het minste vermogen levert.

En stel deze ontsteking levert inderdaad 55watt, bij bijvoorbeeld 12000RPM. Levert hij dan één twaalfde deel bij 1000RPM? Of is dit niet evenredig? En wat gebeurt er met de spanning en de stroomsterkte?


Alle informatie en tips zijn van harte welkom!
Echter reacties als: "maak plaats voor een accu, maak een mechanische waterpomp en twijfels over de afstelling/koeling huidige situatie" zijn dat niet.


Alvast bedankt!


Edit: Ik zal er een schets bij maken voor de duidelijkheid.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 11-8-2012 om 0:16 uur.

Edit 2: Schets:
[/IMG]

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 11-8-2012 om 0:42 uur.
 

lukas puch 11-8-2012 0:34 Print reply

Posts: 611
kun je niet beter een mechanisch popje op je hpi maken?
geen accu en geen elecktrisch pompje dat kapot kan.


 
Derbi-Olaf 11-8-2012 0:34 Print reply

Posts: 14999
kop watergekoeld maken ga je wss je probleem niet mee oplossen! (je zit ook op deraceha.... Jan thiel heeft daar leuke stukjes over geschreven!)

Hoe staat je spoeling gericht? vrij hoog of mooi laag over de zuiger , met ook een binnenradius aan het spoelkanaal?


(heb zelf ook problemen ondervonden bij de MB kwestie koeling, ik stak het vooral op spoeling zonder fatsoenlijke binnenradius.)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
markRD 11-8-2012 0:38 Print reply

Posts: 1181
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
kop watergekoeld maken ga je wss je probleem niet mee oplossen! (je zit ook op deraceha.... Jan thiel heeft daar leuke stukjes over geschreven!)

Hoe staat je spoeling gericht? vrij hoog of mooi laag over de zuiger , met ook een binnenradius aan het spoelkanaal?


(heb zelf ook problemen ondervonden bij de MB kwestie koeling, ik stak het vooral op spoeling zonder fatsoenlijke binnenradius.)



Dat is inderdaad een goed punt! Daar heb ik zoveel uit gehaald als mogelijk, meer zit er simpelweg niet tussen de tapeinden. Hij staat mooi vlak over de zuiger heen en de radius is zo groot mogelijk.

(Bij de 2de cilinder heb ik zelfs geprobeerd om gas onder de zuiger door te laten lopen, om de onderkant van de zuiger ook te koelen.)

Al ben ik er wel van overtuigd dat ik zal moeten kunnen redden met een watergekoelde cilinderkop. Dit is nu het grootste probleem. De stukjes van Jan Thiel lees ik ook graag ja! Zelfs wat vragen aan hem gesteld!

@Lucas puch, hoe ik ook de goede bedoeling waardeer, maar dat wat niet mijn vraag.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 11-8-2012 om 0:41 uur.
 
Derbi-Olaf 11-8-2012 0:49 Print reply

Posts: 14999
machtig mooi forum

ik denk trouwens dat je idee ook zonder fan op de radiateur moet werken, gezien je "stroomlijn" heb je bijna altijd een neerwaartse druk op je kont. als je daar dus alleen al gaatjes/gaas o.i.d. in maakt kom je al een heel end denk ik

Dat icm een mechanische pomp van bvb een kart/pocketbike. maakt het elektrische deel zelfs geheel overbodig


't is maar een gedachtengang uiteraard! doe wat je zelf het beste dunkt, dat doe ik ook. en loop je tegen de lamp heb je weer wat bijgeleerd

hoe krap staat je zuigerspeling trouwens ? loopt ie rondom warm?

55watt is namelijk niet veel als je er "elektromoteren" mee moet aandrijven!

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 11-8-2012 om 0:50 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
markRD 11-8-2012 0:57 Print reply

Posts: 1181
Gaatjes in de kont maken! Dat krijg ik niet over m'n hart!

De zuigerspeling stond op 0,06. De zuiger heb ik nagemeten, deze klopte met de verpakking (39,96.) De cilinder was 40,02. Hij is aan de voor en achterkant warm gelopen. Dus aan de uitlaatkant is hij warm geworden, ovaal geworden als gevolg.


Wat elektra betreft: Geen idee! Ik laat me graag inlichten!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 11-8-2012 om 1:02 uur.
 
ktm 4 ever 11-8-2012 14:01 Print reply
Posts: 379
Als je de radiator onder het zitje plaatst heb je denk Ik te weinig koelend vermogen. Ik zou als je hm zoveel mogelijk uit het zicht wil hebben tussen dat opbergkastje bouwen daar komt een betere luchtstroom langs, dus meer koeling.
 
markRD 11-8-2012 14:35 Print reply

Posts: 1181
Misschien moet ik de vraag anders stellen.

In deze link staat bijvoorbeeld een waterpomp met een opbrengst van 750liter/uur.
Link -> http://emot.nl/webwi...od&productId=537
Spanning 12v stroomsterkte 0,9A. Het vermogen van de pomp is dus P=U*I -> 12*0,9=10,8watt

Ik ga uit van deze (bovenste) ontsteking:
Link -> http://www.hpi.be/new.htm
Nu is mijn vraag bijvoorbeeld, wanneer levert deze ontsteking 55watt? Bij welk toerental?

En stel deze levert 55watt bij 12000RPM. Betekent dit dan dat hij de benodigde 10,8watt (voor de waterpomp) al levert bij 2356RPM? (Even afgezien van andere verbruikers!)


Hopelijk kan iemand hier mij verder mee helpen!




Edit:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ktm 4 ever
Als je de radiator onder het zitje plaatst heb je denk Ik te weinig koelend vermogen. Ik zou als je hm zoveel mogelijk uit het zicht wil hebben tussen dat opbergkastje bouwen daar komt een betere luchtstroom langs, dus meer koeling.


De plaatsing kan niet anders als zo als ik de radiateur echt niet wil zien. Vergeet niet dat de luchtgekoelde kop ook mee gaat koelen omdat deze weer om de watergekoelde heen gemonteerd wordt. Het probleem zit in lage toerentallen.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 11-8-2012 om 14:48 uur.
 
BenjaminDG 11-8-2012 18:27 Print reply

Posts: 4605
De Suzuki superbike (oliegekoelde) hadden ook een extra radiator onder de kont/boven het achterwiel. Volgens mij gebruikte ze alleen de wind die het achterwiel creërde.

Kan je geen radiator steken aan het balhoofd ergens, beetje in de stijl van de vroegere race motoren?

Voor het motorblok is er ook nog plaats.



Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 11-8-2012 om 18:27 uur.
 
Vlaanderen vrij!

Dit topic is 1411 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved