Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vliegwiel afdraaien

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1054 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66663 - vliegwiel afdraaien
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 6206 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bartbrouwer 9-8-2012 19:41 Print topicpost
Posts: 529
hoi mensen,

ik heb weer een beun idee voor mijn mtx.
ik wil mijn vliegwiel afdraaien en ik heb alleen op school een draaibank tot mijn beschikking en het duurt nog een goeie 3 maanden voordat ik weer naar school moet. dus dat word hem niet.

nu zat ik te denken zou het mogelijk zijn om de brommer te starten en terwijl deze loopt het vliegwiel dunner te maken met een slijptol?
dan heb je zowiso niet het probleem dat je hem ietsjes verkeerd inspant op de draaibank.

maar zou mijn idee werken? en er dan zo een paar milimeter af slijpen?

als het mislukt kan ik altijd nog een ander vliegwiel pakken...
 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125

.luuk 9-8-2012 19:45 Print reply

Posts: 1483
Uuuhm, nee

wát een beun oplossing
 
bartbrouwer 9-8-2012 19:48 Print reply
Posts: 529
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: .LUUK
Uuuhm, nee

wát een beun oplossing

kun je "nee" onderbouwen?

en beun is mooi

 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125
der Chef 9-8-2012 19:50 Print reply

Posts: 3265
Nee, gaat nooit gelijkmatig genoeg waardoor je onbelangs krijgt.
 
bartbrouwer 9-8-2012 19:51 Print reply
Posts: 529
ik dacht juist dat je dat zou krijgen op een draaibank, maar op je brommer zit ie toch precies zo ingespannen als wanneer hij klaar is?

en als je de slijptol er gewoon met een lamellenschijf tegenaan houd zou het toch moeten lukken?

 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125
midas 9-8-2012 20:05 Print reply

Posts: 1211
ik zou het gwoon proberen. Maar... Waarschijnlijk gaat het niet gelijkmatig waardoor je vliegwiel uit balans raakt en je krukas krom wordt, en met als gevolg dat je straks alles moet open trekken en moet reviseren...
suc6
 
derbi ftw 9-8-2012 20:06 Print reply

Posts: 452
wat een beun idee man... gewoon met een luchtsleutel eraf halen.
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
Jozeff - Forum en Sales Moderator 9-8-2012 20:19 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bartbrouwer
ik dacht juist dat je dat zou krijgen op een draaibank, maar op je brommer zit ie toch precies zo ingespannen als wanneer hij klaar is?

en als je de slijptol er gewoon met een lamellenschijf tegenaan houd zou het toch moeten lukken?



het probleem is dat je de slijptol niet precies op de juiste plek houd en de ene keer harder duwt dan de andere.
Binnen een paar omwentelingen wordt je vliegwiel onmerkbaar ovaal en dan wordt steeds erger tijdens het slijpen.
Ik denk dus dat het moeilijk goed te doen is en het is sowieso moeilijk om totaan het carter te komen met de slijptol i.v.m. ruimte.
Maar misschien merk je niks van de onbalans als je klaar bent en dan resulteert het alleen in een kortere levensduur van je krukaslagers.

Op de draaibank blijft het wel perfect rond omdat je een beitel hebt met een vaste (en tevens afleesbare) positie.
Natuurlijk is het essentieel om het vliegwiel dan goed in te spannen, bijvoorbeeld m.b.v. een stuk oude krukas.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
puchcobra4t 9-8-2012 21:51 Print reply

Posts: 116
En na het afdraaien je vliegwiel weer te balanseren, want je vliegwiel is nu gebalanseerd met het huidige gewicht en als je dst wijzigd dan wordt hdy balanseren geblazen. Succes met je uitdaging
 
ook ik maak fouten!
BenjaminDG 9-8-2012 22:08 Print reply

Posts: 4605
Afdraaien op de draaibank, daarna naslijpen.

Tevens ook laten balanseren/uitklokken.

Ik zou die laten doen als ik jouw eerst idee lees.

En laten doen op een bedrijf ipv school tenzij jullie goede vakmensen en goed materiaal hebben.



 
Vlaanderen vrij!
De Schout 9-8-2012 22:20 Print reply
Posts: 5327
laten slijpen is totaaaal overbodig voor een brommer vliegwieltje.

Verder, als, ALS, je het ding heel netjes in spant, gaat er erg weinig mis met afdraaien. klokken na het draaien ben je gewoon te laat.
en als je het echt goed wilt doen moet je hem spannen zonder te hoeven klokken..
 
tune tweak fiddle bang bummer
Royal Club 9-8-2012 22:45 Print reply

Posts: 60390
Doe het gewoon.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
bartbrouwer 9-8-2012 22:51 Print reply
Posts: 529
ik ga het proberen, een paar krukaslagertjes heb ik in een uur vervangen...
 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125
BenjaminDG 9-8-2012 22:52 Print reply

Posts: 4605
Wat met de slijptol je vliegwiel verkleinen terwijl de brommer draait?
 
Vlaanderen vrij!
NS1-Whisperer 9-8-2012 22:56 Print reply

Posts: 2160
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Wat met de slijptol je vliegwiel verkleinen terwijl de brommer draait?


Het lijkt er wel op ja.

als dat ding nu sterk uit balans komt en los trilt. raad eens wat jij tegen je hoofd aan krijgt.
dan heb je die krukas lagers niet meer binnen een uur vervangen
 
"Risico is extra leven"
BenjaminDG 9-8-2012 22:58 Print reply

Posts: 4605
Weten we wat het volgende nieuwsbericht zal zijn

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 9-8-2012 om 23:01 uur.
 
Vlaanderen vrij!

Dit topic is 6206 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved