Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - schrapend geluid, water in uitlaat Yamaha DT50X

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1174 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66657 - schrapend geluid, water in uitlaat ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5106 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joske13 7-8-2012 21:23 Print topicpost
Posts: 22
Hoi.

De Yamaha Dt50x van mijn zoon deed gewoon netjes wat hij moest doen.
Nou heeft hij 2 weken stil gestaan (buiten) en toen startte hij niet meer.
De bougie was erg nat, waardoor ik dacht dat hij was verzopen.
Ik kreeg hem echter met geen mogelijkheid aan de praat.
Carburateur schoon en leeg gemaakt, nieuwe bougie erin en hij startte weer.
Alleen maakte het blok een schrapend geluid waardoor ik het niet vertrouwd vind om ermee te rijden.

Toen heb ik de uitlaat verwijderd en met een lampje in mijn cilinder gekeken omdat ik dacht dat de zuigerveren zouden zijn verdwenen. Even de cilinder verwijderen leek mij niet zo'n strak plan vanwege de waterkoeling.

De zuigerveren zagen er, voor wat ik kon zien, goed uit dus de uitlaat kan weer terug.

Ik pak de uitlaat op en er komt water uit de uitlaat. (ongeveer een koffiekop aan hoeveelheid, uit het eerste suk, de bocht)
Zou het kunnen dat het schrapend geluid ontstaat omdat er water in mijn blok zit ipv olie, olie smeert nl niet zo goed....

Het reservoir van de waterkoeling zit gewoon vol met koelvloeistof dus ik heb het idee dat het daar niet vandaan komt.

Als ik er over terugdenk was de bougie ook nat met druppeltjes water en achteraf vind ik dat ook "raar"

Maar hoe en waarvandaan komt dit water.
En zou dit in mijn blok kunnen zitten wat het schurend geluid veroorzaakt??

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan geven want om nou gelijk te denken dat er een lager uit ligt???

Jos
 

midas 7-8-2012 21:58 Print reply

Posts: 1211
Water -> roest -> schrapend geluid. Liep de brommer wel gewoon goed?
 
Joske13 7-8-2012 22:09 Print reply
Posts: 22
De brommer reed idd gewoon goed.
Roest lijkt mij te verdwijnen als de motor ff loopt. Het geluid blijft zolang het motortje loopt.
Vandaar dat ik dacht aan de zuigerveren, maar het water wat uit de uitlaat kwam????
Nogmaals, ik heb niet het idee dat er koelvloeistof uit het reservoir is,

Jos
 
TZRBart 7-8-2012 22:23 Print reply
Posts: 946
Ik heb het een foto gezien dan die brommer, maar als je dat water via die bocht omhoog wil hebben moet je er toch wel heel veel in hebben zitten... Een kopje is dan echt niet genoeg, het lijkt me overigens sterk dat een cilinder vanbinnen gaat roesten.
 
mx-jacob 8-8-2012 10:32 Print reply

Posts: 2938
Ik denk niet dat het roest is.., ik zou toch even de cilinder er afhalen dat is niet zo veel moeite. Even netjes de kvs aftappen en natuurlijk even nieuwe pakkingen halen.
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
Aprilia RX 50 2003 8-8-2012 18:09 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mx-jacob
Ik denk niet dat het roest is.., ik zou toch even de cilinder er afhalen dat is niet zo veel moeite. Even netjes de kvs aftappen en natuurlijk even nieuwe pakkingen halen.


ligt eraan hoe netjes je kunt werken. als je goed kunt sleutelen is het meestal niet eens nodig om nieuwe pakkingen te halen.

mijn cilinder kan ik tig keer controleren zonder nieuwe pakkingen.

edit: water kan alleen in je krukasholte komen als t via de in en uitlaat kant komt.

vaak komt er bij de am6 blokken wel water bij de koppeling hevel naar binnen. daar gaat vaak t naaldlager stuk

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 8-8-2012 om 18:11 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
derbi ftw 8-8-2012 18:15 Print reply

Posts: 452
krukas (lagers)? blok/drijfstang lagers versleten, lijkt me sterk dat er ''water'' in de cilinder zit, of er moet water in je olie reservoir zitten.
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
TZRBart 8-8-2012 21:55 Print reply
Posts: 946
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbi ftw
krukas (lagers)? blok/drijfstang lagers versleten, lijkt me sterk dat er ''water'' in de cilinder zit, of er moet water in je olie reservoir zitten.


Van 2 weken stilstaan slijten je lagers niet...
 
Joske13 9-8-2012 18:01 Print reply
Posts: 22
Allen bedankt voor jullie reactie's
Alleen wist ik nog niet goed waar te zoeken, dus ben ik ff langs de "fietsen"maker geweest die mij gelijk vertelde: "Ik hoor het al: lagers"
Volgens hem kan ik er nog wel een tijdje mee doorrijden, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.

Dat wordt reviseren.... spannend.

Is er toevallig iemand die mij een linkje door kan sturen met informatie, zodat ik weet wat ik zoal tegen ga komen?

Vroeger wel meerdere malen een Zundapp gereviseerd.
Hoop dat dit een niet te grote uitdaging gaat worden.

Jos
 
ChielTZR 9-8-2012 18:04 Print reply

Posts: 6016
Yamaha DT50X -> AM6 blok.

Voila:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/155

(heb alleen deze faq nooit gebruikt, maar ga ervan uit dat hij goed is).

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
derbi ftw 9-8-2012 18:09 Print reply

Posts: 452
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
[...]


Van 2 weken stilstaan slijten je lagers niet...


haha, had ik toch wel gelijk ''lagers versleten''
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
derbi ftw 9-8-2012 18:12 Print reply

Posts: 452
je zou misschien ff op google kunnen zoeken naar how-to's ( blok type), staan meestal ook wel afbeeldingen bij om het makkelijker te maken.
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
Aprilia RX 50 2003 9-8-2012 18:34 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joske13
Allen bedankt voor jullie reactie's
Alleen wist ik nog niet goed waar te zoeken, dus ben ik ff langs de "fietsen"maker geweest die mij gelijk vertelde: "Ik hoor het al: lagers"
Volgens hem kan ik er nog wel een tijdje mee doorrijden, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.

Dat wordt reviseren.... spannend.

Is er toevallig iemand die mij een linkje door kan sturen met informatie, zodat ik weet wat ik zoal tegen ga komen?

Vroeger wel meerdere malen een Zundapp gereviseerd.
Hoop dat dit een niet te grote uitdaging gaat worden.

Jos


zijn genoeg handleidingen voor. zowel hier als op apriliaforum.

vragen kun je hier altijd terecht natuurlijk
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
TZRBart 9-8-2012 18:50 Print reply
Posts: 946
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbi ftw
[...]


haha, had ik toch wel gelijk ''lagers versleten''


Ja, maar vind jij het niet vreemd dat de lagers versleten zijn na twee weken stilstaan? Of ik dit verhaal moet geloven weet ik niet maar het lijkt mij in ieder geval sterk.
 
derbi ftw 9-8-2012 18:53 Print reply

Posts: 452
misschien waren ze al versleten, maar is het nu goed hoorbaar.
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
Joske13 9-8-2012 20:03 Print reply
Posts: 22
Dat lagers niet verslijten van 2 weken stilstaan begrijp ik wel.
Maar waarvan dan wel??? Dat snap ik dan weer niet.

Toen ik hem kovcht liep hij veel te hard.
Opnieuw afgestald en een ring in de uitlaat liet hem op een gegeven moment mooi 55 Km/Uur lopen.

Mooi ding, loopt lekker, nu wachten tot mijn zoon zijn rijbewijs heeft.

Van de week heb ik hem nog eens gestart, omdat mijn zoon volgende week op moet voor zijn praktijk.
Hij startte niet, na wat frutselen en knutselen startte hij weer, maar met een geluid vanuit het blok wat ik niet wilde hebben.

Feit is dat mijn zoon een paar keer (toen ik thuis was) de brommer heeft gestart en daarbij gelijk vol de gas heeft open gedraaid.
Waarom?? ik weet het niet.

Ik heb sterk het idee dat hij dat nooit meer doet, maar nu ga ik wel een handleiding zoeken (ChielTZR, bedankt)en ga ik het blokje openen.

Hoe het komt weet ik dus niet,
Hoe het opgelost wordt hoop ik wel te wetenm
 

Dit topic is 5106 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved