Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Koppelingsplaten vervangen helemaal misgegaan

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 815 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #66635 - Koppelingsplaten vervangen helemaal...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3864 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

maerijn 1-8-2012 16:36 Print topicpost

Posts: 2455
Hoi,

ik was bezig met het vervangen van m'n koppelingsplaten van m'n Suzuki ZR. Gewoon de oude eruit, nieuwe erin en alles weer dichtschroeven. De platen hadden een nachtje in de 10w40 gelegen.
Nou probeer ik of het werkt (contact uit, gewoon duwen), komt er totaal geen beweging in. Na een beetje moeite komt er 2 meter beweging in de brommer en klinkt er een rammel.
Ik hem weer openmaken, zijn er 2 van de 5 schroefjes krom en hebben het stuk metaal waar ze inzitten losgetrokken.

Wat heb ik fout gedaan?
 

pompower 1-8-2012 16:59 Print reply

Posts: 1777
wat fotos zouden handig zijn
 
www.basvanloenen.nl
maerijn 1-8-2012 16:59 Print reply

Posts: 2455
komt eraan.
Dit bedoel ik:


Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 1-8-2012 om 17:03 uur.
 
kenny77 1-8-2012 17:11 Print reply

Posts: 29286
Te hard aangedraaid?

Bij mijn tsx blok was ook zo'n ding afgebroken.
 
maerijn 1-8-2012 17:16 Print reply

Posts: 2455
De schroefjes? Dat kan ik niet bevestigen
 
kenny77 1-8-2012 17:19 Print reply

Posts: 29286
Die boutjes inderdaad.

Kan ook zijn dat ze al half doormidden gescheurd waren en nu helemaal afgeknakt zijn.

Sommig mensen blokkeren ook mbv die pennen het koppelingshart om de moer eraf te halen. Daar kunnen ze ook niet tegen.
 
maerijn 1-8-2012 17:29 Print reply

Posts: 2455
Doh! Boutjes. Ik heb er verder niet aan lopen prutsen ofzo nee. Misschien dat ze er juist niet ver genoeg inzaten en de koppelingsdeksel raakten? Ik zal dat even controleren.

Ik heb er in ieder geval een mooie asbak bij!

Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 1-8-2012 om 17:31 uur.
 
kenny77 1-8-2012 17:38 Print reply

Posts: 29286
Mhh lijkt me sterk, dan moeten ze al erg ver uitsteken, maar je weet maar nooit natuurlijk!

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 1-8-2012 om 17:38 uur.
 
derbi ftw 1-8-2012 18:03 Print reply

Posts: 452
met hoeveel Nm moet je die boutjes eigelijk aandraaien? of gewoon tot ze goed vast zitten?
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
maerijn 1-8-2012 18:05 Print reply

Posts: 2455
Volgens mij 10nm maar heb het handboek er niet bij. Ik heb ook geen torquesleutel maar ik meet op hoever ze uitsteken en draai ze er dan ook weer zover in.

Nu het leuke om een nieuwe te vinden. Is dit onderdeel hetzelfde als van een TSX?

Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 1-8-2012 om 18:06 uur.
 
tsxhunter 1-8-2012 18:36 Print reply

Posts: 9332
gewoon vast is vast. die bout draait er echt niet vanzelf uit
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
maerijn 1-8-2012 18:46 Print reply

Posts: 2455
Maar die veren hebben er toch iets mee te maken hoe strak je de boutjes moet draaien?

Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 1-8-2012 om 19:01 uur.
 
Santa Cruz 1-8-2012 19:35 Print reply

Posts: 716
8 a 10 nm moeten die zitten

dat is dichtdraaien met een schroevendraaier (met dopje) en dan kwartslag bij. Veel makkelijker met momentsleutel
Fout die velen maken, is alles te hard aantrekken. Waarschijnlijk is dat hier ook gebeurd.
 
2takt of 4takt? Supermotard!
BenjaminDG 1-8-2012 19:39 Print reply

Posts: 4605
Of een goed gevoel hebben.
 
Vlaanderen vrij!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 1-8-2012 19:40 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Santa Cruz
8 a 10 nm moeten die zitten

dat is dichtdraaien met een schroevendraaier (met dopje) en dan kwartslag bij. Veel makkelijker met momentsleutel
Fout die velen maken, is alles te hard aantrekken. Waarschijnlijk is dat hier ook gebeurd.



veel makkelijker dan met een momentsleutel van 30 euro, hou toch op

die boutjes hebben gewoon veel te vast gezeten... net zo ver draaien als dat ze eerst zaten slaat natuurlijk nergens op

 
Maup 1-8-2012 19:41 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
Maar die veren hebben er toch iets mee te maken hoe strak je de boutjes moet draaien?

Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 1-8-2012 om 19:01 uur.

Die boutjes moet je er gewoon helemaal in draaien neem ik aan?
Niet de veren op een bepaalde manier spannen, gewoon de boutjes tot het aluminium waar ze in zitten.

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 1-8-2012 om 19:41 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Dit topic is 3864 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved