Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #66606 - 200l vaten brandstof.
|
Pagina 1 van 4
|
Dit topic is 7466 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
gradus |
22-7-2012 17:29 |
Posts: 619 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
nadat ik een jaar met euro 95 heb gereden stap ik hier toch maar van af.
crossmotor vond het blijkbaar toch niet zo zeer leuk. resultaat steeds tegen de pingel grens aan zitten en soms er over.
nu is deze schade wel te maken maar wil het nu wel voorkomen. dus de vraag is weet iemand aderesen waar je euro 100 of zelfs 110 kunt kopen. het gaat dan niet om een paar liter maar om vaten van 200l.
met voorbaat bedankt.
wat is euro 100 of euro 110 ?
|
|
|
|
Cas DT |
22-7-2012 17:30 |
Posts: 3131 |
In Duitsland kun je wel 100 octaan kopen.
|
|
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller! |
|
koetjeboe91 |
22-7-2012 17:31 |
Posts: 2096 |
wat je in je tank gooit benzine het euro staat voor het octaan gehalte
|
|
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard. |
|
gradus |
22-7-2012 17:33 |
Posts: 619 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
wat je in je tank gooit benzine het euro staat voor het octaan gehalte
dat het bezine is snap ik
maar wat houd het octaan precies in?
wat doet het met de benzine?
|
|
|
|
koetjeboe91 |
22-7-2012 17:34 |
Posts: 2096 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradus
[...]
dat het bezine is snap ik
maar wat houd het octaan precies in?
wat doet het met de benzine?
google
|
|
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard. |
|
gradus |
22-7-2012 17:37 |
Posts: 619 |
pff hier is het toch een forum voor zeikerts ik vraag toch gewoon wat
|
|
|
|
koetjeboe91 |
22-7-2012 17:38 |
Posts: 2096 |
Klopvastheid
iso-octaan
n-heptaan
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.
Bij dieselmotoren is spontane ontbranding juist gewenst voor de goede werking.
[bewerken]Numerieke aanduiding
De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal, vaak verward met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
[bewerken]Verbetering
Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetraethyllood (TEL) toegevoegd. Deze zeer giftige chemische verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig. Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste loodvervuiling van het milieu.
Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor. Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's. Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine. Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.
In de loop der laatste jaren zijn er steeds meer auto's gekomen die genoegen nemen met normale benzine, die een lagere klopvastheid heeft en minder toevoegingen behoeft.
[bewerken]Handel
Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
|
|
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard. |
|
gradus |
22-7-2012 17:48 |
Posts: 619 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
Klopvastheid
iso-octaan
n-heptaan
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.
Bij dieselmotoren is spontane ontbranding juist gewenst voor de goede werking.
[bewerken]Numerieke aanduiding
De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal, vaak verward met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
[bewerken]Verbetering
Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetraethyllood (TEL) toegevoegd. Deze zeer giftige chemische verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig. Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste loodvervuiling van het milieu.
Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor. Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's. Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine. Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.
In de loop der laatste jaren zijn er steeds meer auto's gekomen die genoegen nemen met normale benzine, die een lagere klopvastheid heeft en minder toevoegingen behoeft.
[bewerken]Handel
Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
oke bedankt
wist niet dat het zoon uitgebreid verhaal was ik dacht dat kunne jullie me wel vertellen in een paar woorden
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
22-7-2012 18:09 |
Posts: 14999 |
een normale crosser moet prima op 95 lopen, zelfs als 'ie aangepast is. ik vermoed dat je een ander probleem hebt
Verder, als je dat 200l vat niet binnen een half jaar op rijd kun je de rest ook wel zowat weggooien.
Brandstoffen van tegenwoordig zijn alles behalve lang houdbaar!
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
koetjeboe91 |
22-7-2012 18:29 |
Posts: 2096 |
rijd dat wel in een half jaar op
|
|
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard. |
|
Rens |
22-7-2012 18:39 |
Posts: 6863 |
|
|
achter de maan is alles beter |
|
PRO TUNING |
22-7-2012 19:17 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
nadat ik een jaar met euro 95 heb gereden stap ik hier toch maar van af.
crossmotor vond het blijkbaar toch niet zo zeer leuk. resultaat steeds tegen de pingel grens aan zitten en soms er over.
nu is deze schade wel te maken maar wil het nu wel voorkomen. dus de vraag is weet iemand aderesen waar je euro 100 of zelfs 110 kunt kopen. het gaat dan niet om een paar liter maar om vaten van 200l.
met voorbaat bedankt.
Ik zie je woont dichtbij de grens.
Het beste wat je zo aan de pomp kunt kopen is in Duitsland Aral 102
Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 22-7-2012 om 19:17 uur.
|
|
|
|
koetjeboe91 |
22-7-2012 19:22 |
Posts: 2096 |
kan maar heb liever een voorraad van 3 maand anders kan ik steeds heen en weer rijden.
|
|
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard. |
|
thunderbird - Forum en Sales Moderator |
22-7-2012 21:46 |
Posts: 7728 |
heb je ook geen bp pomp in de buurt, daar zullen ze waarschijnlijk nog 98 hebben. als je motor daar nog op pingelt, zul je het toch ergens anders moeten gaan zoeken
|
|
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé! |
|
bartbrouwer |
22-7-2012 22:38 |
Posts: 529 |
octane booster van putoline erbij gooien
|
|
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125 |
|
Dit topic is 7466 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 4
|
|