Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - 200l vaten brandstof.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1190 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #66606 - 200l vaten brandstof.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 7466 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

koetjeboe91 22-7-2012 17:28 Print topicpost

Posts: 2096
nadat ik een jaar met euro 95 heb gereden stap ik hier toch maar van af.
crossmotor vond het blijkbaar toch niet zo zeer leuk. resultaat steeds tegen de pingel grens aan zitten en soms er over.
nu is deze schade wel te maken maar wil het nu wel voorkomen. dus de vraag is weet iemand aderesen waar je euro 100 of zelfs 110 kunt kopen. het gaat dan niet om een paar liter maar om vaten van 200l.

met voorbaat bedankt.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.

gradus 22-7-2012 17:29 Print reply
Posts: 619
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
nadat ik een jaar met euro 95 heb gereden stap ik hier toch maar van af.
crossmotor vond het blijkbaar toch niet zo zeer leuk. resultaat steeds tegen de pingel grens aan zitten en soms er over.
nu is deze schade wel te maken maar wil het nu wel voorkomen. dus de vraag is weet iemand aderesen waar je euro 100 of zelfs 110 kunt kopen. het gaat dan niet om een paar liter maar om vaten van 200l.

met voorbaat bedankt.




wat is euro 100 of euro 110 ?
 
Cas DT 22-7-2012 17:30 Print reply

Posts: 3131
In Duitsland kun je wel 100 octaan kopen.

 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
koetjeboe91 22-7-2012 17:31 Print reply

Posts: 2096
wat je in je tank gooit benzine het euro staat voor het octaan gehalte
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
gradus 22-7-2012 17:33 Print reply
Posts: 619
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
wat je in je tank gooit benzine het euro staat voor het octaan gehalte



dat het bezine is snap ik

maar wat houd het octaan precies in?
wat doet het met de benzine?
 
koetjeboe91 22-7-2012 17:34 Print reply

Posts: 2096
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gradus
[...]



dat het bezine is snap ik

maar wat houd het octaan precies in?
wat doet het met de benzine?



google
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
gradus 22-7-2012 17:37 Print reply
Posts: 619
pff hier is het toch een forum voor zeikerts ik vraag toch gewoon wat
 
koetjeboe91 22-7-2012 17:38 Print reply

Posts: 2096
Klopvastheid


iso-octaan


n-heptaan
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.
Bij dieselmotoren is spontane ontbranding juist gewenst voor de goede werking.
[bewerken]Numerieke aanduiding

De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal, vaak verward met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
[bewerken]Verbetering

Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetraethyllood (TEL) toegevoegd. Deze zeer giftige chemische verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig. Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste loodvervuiling van het milieu.
Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor. Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's. Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine. Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.
In de loop der laatste jaren zijn er steeds meer auto's gekomen die genoegen nemen met normale benzine, die een lagere klopvastheid heeft en minder toevoegingen behoeft.
[bewerken]Handel

Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
gradus 22-7-2012 17:48 Print reply
Posts: 619
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
Klopvastheid


iso-octaan


n-heptaan
Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.
Bij dieselmotoren is spontane ontbranding juist gewenst voor de goede werking.
[bewerken]Numerieke aanduiding

De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal, vaak verward met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
[bewerken]Verbetering

Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetraethyllood (TEL) toegevoegd. Deze zeer giftige chemische verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig. Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste loodvervuiling van het milieu.
Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor. Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's. Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine. Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.
In de loop der laatste jaren zijn er steeds meer auto's gekomen die genoegen nemen met normale benzine, die een lagere klopvastheid heeft en minder toevoegingen behoeft.
[bewerken]Handel

Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.




oke bedankt
wist niet dat het zoon uitgebreid verhaal was ik dacht dat kunne jullie me wel vertellen in een paar woorden

 
Derbi-Olaf 22-7-2012 18:09 Print reply

Posts: 14999
een normale crosser moet prima op 95 lopen, zelfs als 'ie aangepast is. ik vermoed dat je een ander probleem hebt

Verder, als je dat 200l vat niet binnen een half jaar op rijd kun je de rest ook wel zowat weggooien.

Brandstoffen van tegenwoordig zijn alles behalve lang houdbaar!
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
koetjeboe91 22-7-2012 18:29 Print reply

Posts: 2096
rijd dat wel in een half jaar op
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
Rens 22-7-2012 18:39 Print reply

Posts: 6863
kan je er niet octaan booster bijgooien. ik weet niet precies hoe het werkt misschien lul ik wel onzin.

http://www.mx4mx.nl/...oster/octane-booster
 
achter de maan is alles beter
PRO TUNING 22-7-2012 19:17 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
nadat ik een jaar met euro 95 heb gereden stap ik hier toch maar van af.
crossmotor vond het blijkbaar toch niet zo zeer leuk. resultaat steeds tegen de pingel grens aan zitten en soms er over.
nu is deze schade wel te maken maar wil het nu wel voorkomen. dus de vraag is weet iemand aderesen waar je euro 100 of zelfs 110 kunt kopen. het gaat dan niet om een paar liter maar om vaten van 200l.

met voorbaat bedankt.


Ik zie je woont dichtbij de grens.
Het beste wat je zo aan de pomp kunt kopen is in Duitsland Aral 102

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 22-7-2012 om 19:17 uur.
 
koetjeboe91 22-7-2012 19:22 Print reply

Posts: 2096
kan maar heb liever een voorraad van 3 maand anders kan ik steeds heen en weer rijden.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
thunderbird - Forum en Sales Moderator 22-7-2012 21:46 Print reply

Posts: 7728
heb je ook geen bp pomp in de buurt, daar zullen ze waarschijnlijk nog 98 hebben. als je motor daar nog op pingelt, zul je het toch ergens anders moeten gaan zoeken
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
bartbrouwer 22-7-2012 22:38 Print reply
Posts: 529
octane booster van putoline erbij gooien

 
]-[ ( ) ]\[ ] ) /-\ cr125

Dit topic is 7466 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved