Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda mb5 koppeling zit muurvast

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 951 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #66465 - Honda mb5 koppeling zit muurvast
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5912 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

lacher 9-6-2012 18:38 Print topicpost
Posts: 14
Hallo,

Het probleem staat dus al in mijn titel. Ik heb geprobeerd mijn koppeling te maken, maar heb geen idee aan wat het probleem kan liggen.

De brommer heb ik al een 10X opengelegd, ik heb het koppelingshuis, koppelingsplaten, veren, etc.. allemaal vervangen door reservestukken die ik nog had liggen. (geen nieuwe dus)

Maar soit, het heeft niet geholpen. Het is dus zo dat het drukstiftje in de carter op de lager moet kunnen duwen die dan de koppelingplaten strak aan elkaar duwt als ik niet verkeerd ben. Maar het probleem is dus dat het drukstiftje niets kan indrukken. Het blokkeert gewoon.

Ik kan dus mijn koppeling totaal niet induwen. Het enige wat kan ingeduwd worden is de spelling tussen het drukstiftje en het lager, maar het lager zelf kan hij niet verder duwen.

Ik weet dus ook niet perfect hoe de koppeling in elkaar zit, maar het drukstiftje in de carter moet het lager toch kunnen verder duwen? Welja, dat werkt dus niet. Zoals ik zei, ik heb hem al 10X opengelegd en weer in elkaar gestoken, maar het probleem blijft.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn of wat ik moet proberen?
 

BenjaminDG 9-6-2012 19:55 Print reply

Posts: 4605
Maak eens wat foto's van je koppeling hoe die nu is.
 
Vlaanderen vrij!
Santa Cruz 9-6-2012 20:31 Print reply

Posts: 716
Die drukstift is niet om de platen tegen mekaar te drukken maar om de koppeling open te duwen (tenzij dat bij Honda anders is??)
Volgens mij heb je iets niet goed in mekaar gezet. Verder kunnen je platen aan elkaar kleven want nieuwe/andere platen leg je eerst een dag in een badje olie zodat deze olie kunnen absorberen.
 
2takt of 4takt? Supermotard!
lacher 9-6-2012 21:25 Print reply
Posts: 14
Ja ik weet niet precies hoe dat juist werkt. Maar ik heb hem letterlijk al 10x volledig opengelegd (koppeling dan) en weer in elkaar gestoken. Ik heb al enkele tutorials gevolgd op youtube en exact nagevolgd, maar nog werkt het niet.
Ik zou het ook raar vinden dat de koppelingsplaten versleten zijn omdat voor zover ik mij herinner dit probleem opeens is gekomen en ook met andere platen geprobeerd heb. En als ze versleten zouden zijn, zou ik mijn koppeling toch nog steeds moeten kunnen induwen?

De reserve platen heb ik maar een uur in de olie gelegd, dat wel. Toen ik de brommer de eerste maal openhaalde plakten de platen wel aan elkaar. Die heb ik uit elkaar gelegd, apart in olie gelegd en weer ingestoken, maar dat hielp niet. Het is het drukstiftje dat de lager niet verder kan induwen. Met de hand kan ik de lager ook niet verder induwen. Ik weet niet of het aan de veren ligt, maar dat lijkt mij raar, ook omdat ik zelfs de veren vervangen heb met andere die ik nog had liggen.

Ik ga zo meteen kijken hoe ik foto's moet uploaden.
 
lacher 9-6-2012 21:39 Print reply
Posts: 14




 
mbx-genieter 9-6-2012 22:06 Print reply
Posts: 758
Hoe ziet het armpje waar het drukstiftje tegenaan drukt eruit.
Is dat niet ingeslagen of is het drukstiftje niet te kort geworden.
IS het probleem ineens ontstaan of langzamerhand.
 
lacher 9-6-2012 23:50 Print reply
Posts: 14
Het probleem is ineens ontstaan. De arm is niet ingeslagen, ik heb er ondertussen voor de zekerheid een andere ingestoken, maar nog steeds hetzelfde probleem.. Het drukstiftje werkt wel, maar het vanaf dat de carter erop zit en ik de koppeling probeer te pakken werkt het gewoon niet. Het zit volledig vast.
 
Brommers en meer 10-6-2012 8:55 Print reply

Posts: 1966
hier staat alles duidelijk beschreven ik hoop dat je hier wat aan hebt: http://www.mt5.nl/ho...niek.php?hoofdstuk=2

staat hij btw wel op tijd






Dit bericht is gewijzigd door Brommers en meer op 10-6-2012 om 10:45 uur.
 
Rest In Parts #R.I.P.Yamaha
mbx-genieter 10-6-2012 8:58 Print reply
Posts: 758
Het lijkt net op de 2de foto dat je erg weinig tot geen plaats tussen het druklager en de versnellingsbakas.
Nu kan dit gezichtsbedrog zijn maar dat is wat ik zie en misschien de oorzaak van je probleem.
 
lacher 10-6-2012 11:20 Print reply
Posts: 14
Bedankt brommers en meer, maar ik heb dat handwerkboek ook al doorgenomen maar vind er te weinig uitleg bij en ik kan de lengte bijvoorbeeld al niet vergelijken. Ik heb mijn probleem daar ook al gepost trouwens.. maar nog geen resultaat Ik heb vooral het filmpje ( http://www.youtube.com/watch?v=ifPsK0P95fQ ) nagevolgd.

En hoe moet je de koppeling juist op tijd zetten misschien? Daar heb ik niet op gelet. Ik heb alleen erop gelet dat die tandwielen rechts boven en rechts van de koppeling op tijd staan door de punten op de tandwielen naar het puntje op de carter laten wijzen.


@ mbx-genieter: Ik heb het mij ook al zitten afvragen. Want het probleem is dat die lager niet meer verder kan ingeduwd worden, misschien zit die gewoon al te ver.
Maar, nochtans heb ik nauwelijks spelling tussen mijn drukstiftje en mijn lager als ik de koppeling induw. Misschien een halve centimeter of minder.. Daarbij passen ook alle veiligheids ringen, zoals die voor het koppelingshuis en die dat bovenop dat huisje komt van je koppelingsplaten.
Maar stel dat het dat zou zijn? Wat moet ik dan veranderen? Is dat die as die veranderd moet worden of heeft dit met iets anders te maken?

Het probleem is dat ik dat ook niet kan vergelijken met anderen, buiten op de video, maar daar zijn de moeren al losgedraaid op voorhand en worden ze ook niet vast aangedraaid. dus daar ook niet.
 
JB1 10-6-2012 11:26 Print reply

Posts: 14881
Koppeling zelf kun je niet op tijd zetten, het op tijd zetten is namelijk alleen van belang voor de krukas en de balansas.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Brommers en meer 10-6-2012 11:28 Print reply

Posts: 1966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lacher
Bedankt brommers en meer, maar ik heb dat handwerkboek ook al doorgenomen maar vind er te weinig uitleg bij en ik kan de lengte bijvoorbeeld al niet vergelijken. Ik heb mijn probleem daar ook al gepost trouwens.. maar nog geen resultaat Ik heb vooral het filmpje ( http://www.youtube.com/watch?v=ifPsK0P95fQ ) nagevolgd.

En hoe moet je de koppeling juist op tijd zetten misschien? Daar heb ik niet op gelet. Ik heb alleen erop gelet dat die tandwielen rechts boven en rechts van de koppeling op tijd staan door de punten op de tandwielen naar het puntje op de carter laten wijzen.


@ mbx-genieter: Ik heb het mij ook al zitten afvragen. Want het probleem is dat die lager niet meer verder kan ingeduwd worden, misschien zit die gewoon al te ver.
Maar, nochtans heb ik nauwelijks spelling tussen mijn drukstiftje en mijn lager als ik de koppeling induw. Misschien een halve centimeter of minder.. Daarbij passen ook alle veiligheids ringen, zoals die voor het koppelingshuis en die dat bovenop dat huisje komt van je koppelingsplaten.
Maar stel dat het dat zou zijn? Wat moet ik dan veranderen? Is dat die as die veranderd moet worden of heeft dit met iets anders te maken?

Het probleem is dat ik dat ook niet kan vergelijken met anderen, buiten op de video, maar daar zijn de moeren al losgedraaid op voorhand en worden ze ook niet vast aangedraaid. dus daar ook niet.


dat filmpje hadden me pa en ik ook gebruikt met het plaatsen van de koppeling en het optijd zetten van de balansas
 
Rest In Parts #R.I.P.Yamaha
Wizard1894 10-6-2012 17:49 Print reply

Posts: 695
Ik heb anders nog wel een complete goeie koppeling voor je 3 plaats met koppelingshuis, stifje etc. Werkt uitstekend.
 
Wizard1894 10-6-2012 18:07 Print reply

Posts: 695
vervang het druklager en drukstift wel goed in de hefboom gedaan? anders drukt hij hem niet en doet ie het nog niet.

Dit bericht is gewijzigd door wizard1894 op 10-6-2012 om 18:10 uur.
 
mbx-genieter 10-6-2012 18:11 Print reply
Posts: 758
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wizard1894
zie het probleem denk ik al, je moet dat houdertje vervangen en nieuwe druklager in zetten. Moet het opgelost zijn.


Welk houdertje bedoel je de drukplaat waar het lager in zit.
De drukplaat ziet er normaal uit en lager lijkt mij ook niet kapot.

 
Wizard1894 10-6-2012 18:30 Print reply

Posts: 695
dat stiftje druk je in je koppelingshuis en die hevel drukt hem naar buiten toe. Dat werkt vlekkeloos? En ja dat lager in dat houdertje.
 

Dit topic is 5912 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved