Als je er ook f bijzet welke Rieju is het wel handig he?
Rieju RR is van mindere kwaliteit ja, Rieju MRX(zelfde frame als smx,rrx)is van uitstekende kwaliteit.
3 minpuntjes, achteraan t subframe dreigt dat plaatje wel eens te buigen en uiteindelijk te breken. Maar simpelweg een plaatje eronderlassen is genoeg
Andere is dat de motorsteun vaak vast gaat zitten aan de achterbrugas, simpele oplossing is even de as eruithalen en invetten met kopervet. Als laatste is er nog coating aan de binnenzijde van het frame rondom het gat waar de achterbrugas doorheen gaat wel eens eraf wilt bladderen na wat jaren. Komt hoogstwaarschijnlijk door het rubber dat daar steeds schuurt als je in en uitveert. Simpele en goedkope oplossing is dat gebied schuren en vervolgens hammerite erover kwasten. Wondermiddel.
Heel degelijk, onderdelen makkelijk en goedkoop verkrijgbaar ook ruim aanbod 2de hands onderdelen en in het algemeen vind je een oud type 2001-2005 voor rond 500-600 euro en het nieuwe type 2005-2010(2009?) voor rond 600-1000 euro.
Het enige verschil tussen het oude en nieuwe type is de teller en de kappen.
Frame is hetzelfde en bevestigingpunten van de kappen ook. Dus als je aan een USD, nieuwe type kappen kan kopen is t net zo goed het nieuwe model.
Echt een aanrader, heb er zelf 2 waarvan ik met een betrokken ben geraakt met een ongeluk en zelfs nadat ie een klap heeft ontvangen van een auto het frame nog recht is De MRX en SMX worden standaard uitgevoerd met een USD voorvork en pro-link vering. (usd alleen oud type en nieuwe type pro uitvoering)
En betreft roest, dat is gewoon een stereotype geworden. Dit is eigenlijk alleen van toepassing op de RR. MRX is een uitstekende brommer voor zijn prijs en kwaliteit, ook op die
kleine 3 minpuntjes na.
Oja, vergeten te zeggen dat hij ook uitermate geschikt is voor te crossen
Opsomming:
MRX (Pro), SMX (Pro), RRX
+ Goede kwaliteit
+ Doet zijn naam geen eer aan (roest)
+ Goedkoop in het algemeen, ouder model 500-600€ en nieuw model 600-1000€
+ 2dehandse en nieuwe onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar
+ Betrouwbaar blok, voor AM6 blokken geldt punt 4 ook.
+ Geschikt om te crossen en voor straatgebruik
*+ 90% uitgevoerd met USD voorvork en pro-link veer systeem
+ Makkelijk sleutelen, het frame zit niet voor de blokbouten dus je hoeft niet te kloten met de motorsteun draaien om de bouten eruit te krijgen zoals bij een Yamaha DT en Malaguti XSM en je kan overal makkelijk bij.
*+ Skid plate, frame onderen beschermd tegen steenslag en gaat dus ook niet roesten.
(+) Persoonlijk, strak uiterlijk. Met name het nieuwe model.
- Gedeelte van het subframe waar de achterkap op bevestigd moet worden dreigt vaak te buigen en uiteindelijk te breken.
- Achterbrugas dreigt vast te gaan zitten aan de motorsteun.
- Coating op de binnenzijde van het frame dreigt eraf te slijten, dit komt waarschijnlijk doordat de achterbrugrubbers er elke keer draaien bij het inveren.
*= alleen oude modellen mrx en smx en nieuwe modellen in de pro uitvoering
Zoals ik al uitgelegd heb zijn die 3 minpuntjes goedkoop en makkelijk te voorkomen.
Likje kopervet en een stukje metaal met wat lasjes vastzetten
.
Eventueel dat stukje frame bijwerken door oude afbladderende coating eraf te plukken, schuren en daarna hammerite erover kwasten. Zie je niks van en hammerite is een wondermiddel.
Ik spreek met ervaring, en om nou nog eens dat stereotype in de grond te stampen van roest;
Ik heb 2 MRX frames, een van de RRX (straatbrommer) en een van mijn crossbrommer (MRX Pro) waar beide geen duidelijke roest vertoonden.
Het enige wat ik kon bespeuren bij mijn MRX Pro (bj 2005) was wat coating dat BEGON af te bladderen aan de binnenkant van het frame.
Bij mijn RRX (bj 2008) viel niks te bekennen, alleen op diezelfde plek begon de coating ook al wat scheurtjes te vertonen maar roest? Nope.
Tevens heb ik een vriend een Rieju SMX Pro uit 2008 aangepraat, die wou ik zelf ook kopen maar toen was de brommermarkt nog in orde en was t prijskaartje €1400,-.
1 jaar later kreeg de verkoper m nog niet kwijt en heeft die maat van me hem gekocht voor €750,-, dit is de top of the line uitvoering van he straatmodel dat Rieju maakte destijds tevens het nieuwste model, startmotor, digitale km teller en toerenteller etc.
Nog om te benadrukken dat ze echt goedkoop zijn voor wat je krijgt.
Hier heb ik een inspectie aan uitgevoerd met name voor roest, het enige was wat coating van het frame bij het linkerstepje dat eraf was gegesleten hoogstwaarschijnlijk door de schoen of van de vorige eigenaar. Verder helemaal in orde.
En als laatste nog een kerel met een Rieju RRX in een cross uitvoering.
Ook dezelfde plek bij de binnenzijde van t frame. Verder in orde.
Echt een aanrader! Als ik een algemene beoordeling zou geven zou een MRX absoluut een 8+ verdienen.
Foto's;
Ze zijn in verschillende kleuren beschikbaar, gezien je naar een crosser op zoek bent laat ik wel de fotos van de SMX en RRX achterwege.
Rieju MRX Pro 01-05, zelf trotse bezitter (oranje, zwart, blauw, groen)
MRX 01-05 (blauw, zwart, geel, rood evt nog meer)
MRX Pro 05-09(10?)
MRX 05-09(10?)
Dit bericht is gewijzigd door Venlonaer op 31-5-2012 om 14:46 uur.