Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #66423 - Fietsaanhanger achter snorscooter
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 12021 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Origami |
27-5-2012 15:12 |
Posts: 5 |
Goedemiddag,
Ik heb me onlangs een snorscooter aangeschaft en wil daar een aanhanger achter om langere tochten te kunnen ondernemen, etc...
Aangezien ik geen behoorlijke scooter-aanhangers kan vinden en motor-aanhangers te duur en te zwaar zijn, lijkt het me interessant om een degelijke fietsaanhanger aan te schaffen, juist omdat ik met de scooter niet zo veel sneller zal rijden als fietsers.
Nog even een 'trekhaak' aan de scooter en rijden maar.
Echter maakte iemand mij attent, dat de fietsaanhanger is voorzien van een lagering, die waarschijnlijk wel 30 km per uur moet aankunnen, maar voor hoe lang i.v.m. heetlopen van de lagers en/of vet.
Een dagtocht van zo'n 300 km - natuurlijk wel met regelmatige tussenpozen - is echt niet uitgesloten.
De fietsaanhanger heeft 20" wielen, dus daar is dan al wel rekening mee gehouden. Het lager heeft het dan ook relatief niet zwaar, maar weet het liever zeker.
Is het iemand bekend of dat helemaal geen probleem zal zijn of dat het misschien een kwestie is van ander lagervet, wat beter hittebestendig is?
B.v.d.
Origami
|
|
|
|
Leen |
27-5-2012 15:43 |
Posts: 26877 |
lagers zullen er wel tegen kunnen hoor.
|
|
|
|
Santa Cruz |
27-5-2012 22:43 |
Posts: 716 |
Zal ook wel te maken hebben met hoe zwaar je de aanhanger gaat belasten.
Ik zou opteren om de aanhanger niet zwaarder te belasten dan voorgeschrven. Op die manier kan je een verassing al zeker met 95% verminderen.
Nog een kleine tip: als je een aanhanger nieuw koopt, ga er dan maar vanuit dat er weinig of geen vet in de wielnaven zal zitten. Gooi dus maar het hele aanhangwagen uiteen en stop er veel en vers vet in
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
28-5-2012 1:10 |
Posts: 8624 |
Ik begon me af te vragen of ze voor de fiets niet met een hogere maximumsnelheid rekenen dan voor een snorscooter eigenlijk.
Een vraag die mij zou bezighouden is de kogeldruk (kogeltje hm). Je snorscooter is waarschijnlijk wat lager dan een fiets.
Verder ook eens denken aan of plotselinge krachten het spul niet instabiel maken (lastwissels)...daar is die aanhanger niet voor getest en een scooter heeft wel wat meer koppel dan een fiets.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
mxbeunking |
28-5-2012 10:05 |
Posts: 2305 |
Dit vet erin gooien:
Kan tegen water en houd het veel langer uit als lagervet. Het is van dat rode vet
- Anti-roest en oxidatie
- Waterbestendig
- Uitstekende mechanische smeer stabiliteit
- Lange houdbaarheid
- Versterkt met additieven voor het beste resultaat.
Dit bericht is gewijzigd door mxbeunking op 28-5-2012 om 10:10 uur.
|
|
Draaiwerk nodig? = PB |
|
Origami |
28-5-2012 13:04 |
Posts: 5 |
Goedemiddag,
Heel veel dank voor jullie reacties .....
Er blijken meer aandachtspunten te zijn als ik eigenlijk dacht.
De fietsaanhanger zal inderdaad niet getest zijn op scooters met een - vanzelfsprekend - groter koppel, maar ik ga er een beetje van uit, dat als je daar rekening mee houdt en er geen speling zit op de koppeling, dat de lagers daar dan niet al te veel van te lijden hebben.
De aanhangers voor achter motoren, zijn natuurlijk wel berekend op snellere acceleratie, zijn ook speciaal geveerd en moeten ook zijn voorzien van een 'echte' trekhaak, maar die hebben dan ook weer hun prijskaartje en zijn een stuk zwaarder.
De belading van de aanhanger zal belangrijker zijn, want dat gewicht drukt rechtstreeks op de onderste kogels in het lager.
De specificaties van deze aanhanger geven aan, dat het eigen gewicht van de aanhanger slechts 26 kg is, de maximum belading voor achter de fiets 80 kg mag zijn, maar ik verwacht in mijn geval ergens te zitten tussen de 20 en 30 kg, wat dus weer gunstig is.
Er staat echter ook, dat de aanhanger zelfs een maximale belading van 200 kg aankan, maar dan alleen als handkar.
Dit geeft dan wel aan, dat de lagers en ophanging toch op zodanig flink gewicht zijn afgestemd, dat ze veel moeten kunnen hebben.
De 20" wielen bevinden zich precies in het midden van de aanhanger en de koppeling aan de scooter bevindt zich op zodanige hoogte, dat de aanhanger precies horizontaal staat en er geen noemenswaardige drukbelasting op de scooterkoppeling is.
Ik neem zeker het advies aan om het 'Red "N" Tacky' vet te gebruiken, want dan weet ik zeker, dat ik daar het allerbeste aan gedaan heb.
Vraagje: is dit vet normaal te verkrijgen bij de dealer of moet ik dat ergens speciaal bestellen?
M.vr.gr.
Origami
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
28-5-2012 13:51 |
Posts: 17929 |
ik denk dat je de boel allemaal zwaar onderschat... die snorscooter van je gaat 25kmpu (als t goed is dan) dit red je met fietsen ook gemakkelijk, dus zelfs zonder dat speciale vet moet die fietskar het jarenlang uithouden zonder veel ondehoud
ook het extra koppel van je scooter gaat die kaar niet om zeep helpen...
ik zou die kar er gewoon aan knopen en gaan rijden, niks om je druk over te maken
|
|
|
|
Leen |
28-5-2012 14:45 |
Posts: 26877 |
"red 'n tacky"
Wat een holywoodvet zeg.
is gewoon een EP kutvet met molybdeen disulfaat als het rood is.
gewoon een blik kogellagervet halen als je de standaard hoeveelheid vet niet vertrouwt en dat voldoet prima.
maar ik zou me er geen zorgen om maken, wsl houd je fietskarretje het zonder moeite 10 jaar vol zonder enig onderhoud.
|
|
|
|
Aquamaniac |
29-5-2012 22:29 |
Posts: 882 |
hou je er ook rekening mee dat je op de kar achter de scooter een witte kentekenplaat moet hebben en verlichting net als op de scooter ze;lf dus remlicht , stadslicht, knipperlichten enz eigenlijk de hele reutemeteut
en aangezien dit toch enigzins goed moet zijn en niet na de eerste de beste plas omzeep moet gaan kom je dan toch weer uit op goede aanhangwagen verlichting wat jouw beoogde lage prijs weer opdrijft
|
|
er gaat niks boven luchtkoeling |
|
jr customs |
29-5-2012 22:44 |
Posts: 1057 |
Ik ben met een aanhanger achter mn brommer op vakantie geweest. het is een aanhanger met 1 wiel. een stalen frame en helemaal bekleed met aluminium plaat. er zitten ook poten bij zodat je em als tafeltje kan gebruiken als je em afkoppeld. er zit al verlichting op maar die werkt niet meer 100% ding heeft al 3500 Km achter de rug en rijdt als een nieuwe. Hij is te koop bij intresse PB!
Plaatje bij het praatje:
|
|
|
|
Frysk |
29-5-2012 22:46 |
|
Origami |
30-5-2012 18:03 |
Posts: 5 |
Artikel 5.15.51
2.Aanhangwagens achter een bromfiets MOETEN zijn voorzien van:
a. één of twee achterlichten;
b. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
c. ten minste één ambergele retroreflector aan elke zijkant van het
voertuig, en
d. achterkentekenplaatverlichting.
De witte kentekenplaat is wel verplicht.
Dit bericht is gewijzigd door Origami op 30-5-2012 om 19:05 uur.
|
|
|
|
Origami |
30-5-2012 18:08 |
Posts: 5 |
Artikel 5.15.57
1.Aanhangwagens achter een motorfiets mogen zijn voorzien van:
a. één mistachterlicht;
b. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, en
c. werklichten.
2.Aanhangwagens achter een bromfiets mogen zijn voorzien van:
a. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig;
b. één of twee remlichten, en
c. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig.
3.Aanhangwagens achter motorfietsen en bromfietsen mogen zijn voorzien van :
a. extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde,
b. extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde, en
c. extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste zijreflector, welke rood mag zijn.
|
|
|
|
Origami |
30-5-2012 18:57 |
Posts: 5 |
Regeling voertuigen
(deel wetgeving omtrent aanhangwagens achter motorfietsen)
In artikel 5.15.50 MOETEN aanhangwagens aan de achterzijde zijn voorzien van een mogelijkheid tot bevestiging van een kentekenplaat.
In artikel 5.15.51 (zie hierboven) MOET zijn voorzien (verplicht)
in artikel 5.15.57 (zie hierboven) MAG zijn voorzien (niet verplicht)
Dit bericht is gewijzigd door Origami op 30-5-2012 om 19:03 uur.
|
|
|
|
Joop_Karel_Spank |
1-6-2012 17:20 |
Posts: 278 |
moet je voor dat kenteken nog wat officieels doen of kan je gewoon via internet een witte kentekenplaat of iets dergelijks bestellen? ik kan me voorstellen dat je gewoon een aanhangwagen met fietswielen prima kan gebruiken achter een snor, zolang je ze maar niet verrot rijdt over een stoep of iets dergelijks zal het wel lang goed gaan. Fietsen zijn immers ook gewoon geschikt om een hele tijd mee te gaan ook als je in goede conditie 30km/h kan fietsen
|
|
|
|
Maup |
1-6-2012 21:52 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joop_Karel_Spank
moet je voor dat kenteken nog wat officieels doen of kan je gewoon via internet een witte kentekenplaat of iets dergelijks bestellen? ik kan me voorstellen dat je gewoon een aanhangwagen met fietswielen prima kan gebruiken achter een snor, zolang je ze maar niet verrot rijdt over een stoep of iets dergelijks zal het wel lang goed gaan. Fietsen zijn immers ook gewoon geschikt om een hele tijd mee te gaan ook als je in goede conditie 30km/h kan fietsen
Gewoon langs de automaterialenzaak waar je al je kentekenplaten laat maken en vragen om een witte brommerplaat.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Dit topic is 12021 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|