Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Help (accu - start probleem)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 802 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66405 - Help (accu - start probleem)
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 8196 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joske13 22-5-2012 22:11 Print topicpost
Posts: 22
Hoi.

Ik heb, zoals ik al eerder heb vermeld, een Yamaha DT50x gekocht voor mijn zoon.
Ik heb al eerder gemerkt dat hij minder tot slecht loopt indien de accu niet vol is.

Nu is mijn zoon nog geen 16 dus ben ik niet dagelijks met de Yamaha bezig en vanwege die reden was de accu helemaal leeg. (2 weken niets mee gedaan. da's snel leeg, toch???)

Ik zette nu het contact aan en op het cockpitje brandde niet 1 lampje.
Starten doet hij normaal gesproken super en met één trapje.
Nu startte hij echter nhelemaal niet. De zekering van de accu verwijderd en hij startte weer als vanzelf. (kick starter)

Maar ik heb begrepen dat de accu niet nodig is bij zowel het starten als bij het rijden.
Mag de accu na 2 weken stil staan, leeg zijn
Met hoeveel volt wordt de accu geladen, en waar komt deze laadspanning vandaan?

Ik heb soortgelijke vragen al eens eerder gesteld, maar ik heb er geen duidelijke antwoorden op gehad.
Aangezien mijn zoon bijna 16 wordt begint de tijd een beetje te dringen.
Vandaar dat ik deze vragen nogmaals stel, in de hoop dat er iemand met een (de) oplossing komt.

Bij voorbaat dank.

Jos
Dongen
 

RikDT50MX - Nieuws Poster 22-5-2012 22:57 Print reply

Posts: 1558
de accu laadt op met iets meer dan 12 volt, dit komt van de lichtspoelen af. als na 2 week stil staan de accu leeg is is er een redelijk kans dat de accu stuk is.
 
I Can Play With Madness
wolffie1976 22-5-2012 23:25 Print reply

Posts: 84
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
de accu laadt op met iets meer dan 12 volt, dit komt van de lichtspoelen af. als na 2 week stil staan de accu leeg is is er een redelijk kans dat de accu stuk is.

idd de accu kan zijn lading nier meer houden en ontlaad uit zichzelf. bromfietsen zeker oudere types zouden hier weinig last van mogen ondervinden, met nieuwere types kan het wel omdat deze meer en meer van electronica gebruik maken en ook al staat hij stil toch nog je batterij leegtrekken. daarom dat ze je ook aanraden om als je motor op winterstop gaat de batterij te verwijderen. de ene batterij kan ook beter tegen ontladen dan de andere, de alombekende optima gelbatterijen zijn zeer goed maar eens ze compleet ontladen geraken, zullen ze nooit meer presteren zoals daarvoor. de typische batterij in wagen en motor zijn vooral gemaakt om in korte tijd veel stroom af te geven, deep cycle batterijen zijn niet geschikt om plotse stroomagifte te doorstaan maar kunnen daarentegen welcontinu stroom leveren en zonder problemen bijna volledig leegraken
 
My other ride is...your girlfriend
the mechanic 23-5-2012 11:17 Print reply
Posts: 59
De laadstroom van een accu is rond de 14 volt

Dit kun je als volgt meten als de accu gemonteert is meet het voltage dat moet boven de 12 zitten zit het eronder dan is je accu leeg vol zit hij maximaal rond de 13.8 start de brommer meet nu weer op de polen de spanning moet nu hoger zijn dan de waarde die je eerst mat maar niet meer dan 15 volt geef gas meet of het voltage veel stijgt of heel erg gaat fluctueren

Zo ja gelijkrichter stuk

Accu test je door hem op te laden en er een zware weerstand over te zetten dit kan je in elke autogarage laten doen ikzelf zou als ik de leeftijd en conditie van de accu niet ken hem in ieder geval vervangen ze zijn niet al te duur en je neemt een onzekere factor weg

Je kan kijken voor een lekstroom door de accu te plaatsen en met het contact uit er een ampere meter om de plus te hangen
Loopt er vermogen dan heb je een lkstroom en moet je je contactslot en je draadboom (vooral bij je balhoofd nakijken)



Mvg
The mechanic

Excuses voor het gebrek aan interpunctie maar dit stuk heb ik getypt op mijn mobiel
 
old timer 23-5-2012 13:26 Print reply

Posts: 469
er is grote kans dat de accu kapot is. ik heb een dt50r en zonder accu of met kapotte accu start die ook niet.
probeer eens een goedde volle accu.
 
bijna goed, is goed genoeg
Joske13 23-5-2012 21:55 Print reply
Posts: 22
Allereerst bedankt dat jullie mij willen helpen.

Als ik de spanning meet, geeft hij 1 Volt. (leeg dus)
Als ik hem start (zekering bij accu verwijderen, anders start hij niet) en ik meet de laadspanning, dan zit die op 7 Volt.
Indien ik gas geef, dan loopt hij terug naar 4 Volt.

De accu ligt nu aan de lader. Ik hoop morgen met een ampère meter te testen.

Mocht de gelijkrichter idd kapot zijn, waar kan ik dan een nieuwe kopen, kan dit op Internet of bij de plaatselijke fietsenmaker. Die zegt alles te kunnen leveren maar moet het bestellen en een leverdatum geeft hij niet.

De accu schijnt (volgens de verkoper) nieuw te zijn, en zo ziet hij er ook uit.

Overigens heb ik net de acculader aangesloten.
Hierop zit een wijzertje wat uitslaat, en terug naar "nul" loopt als hij vol is.
Deze bleef gewoon op "nul" staan.
Op het moment dat ik de zekering verwijderde sloeg hij uit. Ik denk dus dat ik ergens een vals contact maak.

Eerst eens een dagje laden.
Morgen de ampère meten. met contact aan en met contact uit.

Jos


Dit bericht is gewijzigd door Joske13 op 23-5-2012 om 21:56 uur.
 
lytseleen 23-5-2012 21:57 Print reply

Posts: 1025
gelijk richter staat wss wel op de site van www.josdijkman.nl
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
TZRBart 23-5-2012 21:59 Print reply
Posts: 946
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joske13
Allereerst bedankt dat jullie mij willen helpen.

Als ik de spanning meet, geeft hij 1 Volt. (leeg dus)
Als ik hem start (zekering bij accu verwijderen, anders start hij niet) en ik meet de laadspanning, dan zit die op 7 Volt.
Indien ik gas geef, dan loopt hij terug naar 4 Volt.

De accu ligt nu aan de lader. Ik hoop morgen met een ampère meter te testen.

Mocht de gelijkrichter idd kapot zijn, waar kan ik dan een nieuwe kopen, kan dit op Internet of bij de plaatselijke fietsenmaker. Die zegt alles te kunnen leveren maar moet het bestellen en een leverdatum geeft hij niet.

De accu schijnt (volgens de verkoper) nieuw te zijn, en zo ziet hij er ook uit.

Overigens heb ik net de acculader aangesloten.
Hierop zit een wijzertje wat uitslaat, en terug naar "nul" loopt als hij vol is.
Deze bleef gewoon op "nul" staan.
Op het moment dat ik de zekering verwijderde sloeg hij uit. Ik denk dus dat ik ergens een vals contact maak.



Eerst eens een dagje laden.
Morgen de ampère meten. met contact aan en met contact uit.

Jos


Dit bericht is gewijzigd door Joske13 op 23-5-2012 om 21:56 uur.



Een dagje laden is niet slim, overladen maakt je accu kapot. Gewoon als hij vol is van de lader af. Aan laden zit geen tijd vast

Dit bericht is gewijzigd door TZRBart op 23-5-2012 om 21:59 uur.
 
old timer 23-5-2012 22:03 Print reply

Posts: 469
op easy parts kun je die bestellen maar een ori kost 80eur dacht ik.
heb je een batterij tester? dan ben je zeker.
 
bijna goed, is goed genoeg
the mechanic 24-5-2012 9:36 Print reply
Posts: 59
Gebruik je een lader met delta t afslag of gewoon een lader die niet stopt met laden

Gebruik je de laatste dan heb je je accu gekookt en is hij stuk en zul je hem moeten vervangen een lege accu hoort trouwens geen 1 volt te geven hoor maar rond de. 10.8 volt

Voor zover ik kan herleiden is uw accu stuk

De volgende stap is koop een nieuwe accu hang die erin en herhaal de meetstappen met de zekering erin


En dan kunt u bepalen of uw geleikrichter stuk is

Als die stuk is vervangen

Daarna weer meten laadt hij bij? Ja

Dan pas naar het punt van leeglopen

En de ampere eraan hangen

Door de logische volgorde aan te houden hierboven benoemt kunt u stap voor stap de storingen eruit halen

Mvg
The mechanic
 
Joske13 27-5-2012 22:48 Print reply
Posts: 22
Ben ik weer.

Ik heb de accu geladen en dit zit nu al weer een dag of 5 a 6 vol. Hij geeft nu nog steeds 12.7 Volt.
Mogelijk denk ik verkeerd, maar volgens mij is hij niet kapot.

Als ik hem start krijgt de accu echter maar 4 tot 7 Volt. En dat is dus te weinig.

Ik neem aan dat deze spanning vanuit de onteking komt. Onder het blok doorloopt, en zo naar achter het blok omhoog gaat.

Als ik deze kabel volg, indien mogelijk losmaak en kijk hoeveel spanning erop staat als de motor loopt.
14 Volt, dan heb ik ergens kortsluiting. (op de accu geeft hij maar 4 tot 7 Volt)
4 tot 7 Volt, dan is er iets in de ontsteking niet goed.

Als er iets in de ontsteking niet goed is, zou dit dan de gelijkrichter kunnen zijn, zoals eerder gemeld, of toch weer iets anders.

Ik ben niet dagelijks met deze brommer bezig, maar mijn zoon wordt eind juni 16 jaar, dan zou hij in orde moeten zijn.

Jos
 
the mechanic 27-5-2012 23:08 Print reply
Posts: 59
Dat de accu in staat is om bij de huidige temperturen zijn spanning vast te houden zegt niet zoveel allen bij kromme platen raakt hij zijn voltage zeer snel kwijt

De enige betrouwbare methode is de accu belasten en dan meten of hij zijn aperage kan leveren dit kan bij elke garage in de buurt en kost meestal niks

Dat je dit doet is belangrijk zonder goede accu kom je nergens bij storingzoeken

Bij twijvel gewoon vervangen is die dan niet stuk heb je meteen een reserveaccu

Bij de spoelen levert een lichtspoel tussen de 30 tot 50 volt wisselspanning

Hier kan je blok niks mee dus vanaf je lichtspoel gaat hij naar een blokje de gelijkrichter hierin word door middel van vier diodes de sinus omgezet in een gelijkstroom dan is echter het voltage nog te hoog door middel van een voltage schedder dumt hij het teveel aan voltage naar de massa

Bij de ene brommer zit dit in een blokje bij de ander zijn het twee individuele

Na al dit is de spanning gelijkstoom en rond de veertien volt en laadt hij uw accu bij

De stap is dus als volgt

Test uw accu ook al houdt hij onbelast zijn spanning belast is dat een heel ander verhaal

Daarna meten bij starten zelf is het logisch dat de spanning daalt je neemt immers vermogen op

Je moet meten bij lopen is de spanning laag en flucteert hij veel meet hem dan eens op ac krijg je dan logische waarden gelijkrichter stuk

Zo niet en blijft de spanning laag voltage shedder stuk of kan ook lekstroom naar de massa maar dan klappen meestal de zekekringen ook of krijg je spookverschinselen als spontaan brandende lampen die gevoed worden via de nul en dat soort elende

Maar goed eerst accu testen en uitsluiten en dan verder

Vergeet niet

P=U x I en ook al heb je u 12.7 volt zonder bij 0 I heb je nog steeds niks

Mvg

The mechanic

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-5-2012 0:58 Print reply

Posts: 8612
Een laadstroom van een accu is uiteraard een gelijkstroom.
Wat van je blok komt is wisselstroom.
Los daarvan laadt je batterij bij voluit draaiende motor. En dat is bij jou niet het geval.
Ik heb zelf een DT, weliswaar het vorige model. Wel met AM6 blok net als de nieuwste. De batterij is zo dood als een pier en hij start zonder problemen. Ik heb dus geen electrische starter, wel een kickstarter, maar op zich kun je zelfs met geen van beiden op weg (brommer aanduwen/aanlopen).
De ontsteking en de stroomspoel hebben niks met elkaar van doen.
Bij een brommer die niet start kijk je eerst of je een vonk en mengsel hebt...
Kortom, ik geloof dat je het anders moet aanpakken.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 28-5-2012 om 0:59 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Joske13 28-5-2012 16:53 Print reply
Posts: 22
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
De ontsteking en de stroomspoel hebben niks met elkaar van doen.
Bij een brommer die niet start kijk je eerst of je een vonk en mengsel hebt...
Kortom, ik geloof dat je het anders moet aanpakken.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 28-5-2012 om 0:59 uur.


Allereerst nogmaals dank dat iedereen mee denkt en reageerd.

Alleen is starten niet het probleem.
Zonder, of met volle accu, start hij met het minste trapje.

Ik ga van de week eerst met de brommer langs een garage om de accu te laten testen.
Ik denk zelf dat het probleem in de lichtspoel zit, of in de gelijkrichter.
Als ik de wisselspanning meet op de gelijkrichter kom ik op 12 Volt.
Stekkertje los, starten en meten. Ik moet bekennen dat ik niet precies weet of ik dit allemaal goed doe.

Eerst maar eens de accu laten testen.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-5-2012 17:50 Print reply

Posts: 8612
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joske13
...
Starten doet hij normaal gesproken super en met één trapje.
Nu startte hij echter nhelemaal niet. De zekering van de accu verwijderd en hij startte weer als vanzelf. (kick starter)
...



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joske13
[...]


Allereerst nogmaals dank dat iedereen mee denkt en reageerd.

Alleen is starten niet het probleem.
Zonder, of met volle accu, start hij met het minste trapje.



Ik kijk het nog even aan maar ik heb veel zin om dit topic te sluiten.

Een accu op een brommer met kickstarter heb je enkel nodig voor het neutraallampje te laten branden, en misschien enkele lichten. Die lichten werken wel rijdend, dus je kan in alle veiligheid rijden.

Soms wordt er gezegd dat de accu meehelpt om lampjes niet te laten doorbranden, maar dat is eigenlijk de functie van de spanningsregelaar.

Je hebt hooguit een probleem met het laden van de batterij (gelijkrichter of batterij zelf stuk), maar wat voor hulp we hier nog zouden kunnen geven ?

Overigens denk ik niet dat je in een brommerzaak iets kan gaan doen met een zogezegd defecte batterij...in tegenstelling tot een autobatterij moet deze gewoon 12V spanning hebben en meer valt er niet aan te meten.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Joske13 28-5-2012 20:31 Print reply
Posts: 22
Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

Ik vroeg mijzelf af met hoeveel Volt de accu geladen wordt.
Tevens wist ik niet met zekerheid te zeggen waar die spanning vandaan komt en hoe en/of waar dit omgezet wordt naar gelijkstroom van 12 Volt.
Ook wist ik niet hoe dit alles te testen.

Aangezien dit alles beantwoord is ben ik een tevreden mens en kan dit topic worden gesloten.

Veel dank.

Jos
 

Dit topic is 8196 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved