Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tandwiel tapeinden DT50MX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 433 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66404 - Tandwiel tapeinden DT50MX
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2281 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RikDT50MX - Nieuws Poster 22-5-2012 16:06 Print topicpost

Posts: 1558
hallo allemaal, de tapeinden waarmee mijn achtertandwiel vast zit knappen stuk voor stuk af, het is niet dat ze loslopen en dan op de brug knallen, maar het onderste stuk tapeind zit nog ondering de draadgaten in de naaf. weet iemand hoe dit kan komen? en wat kan ik er het beste aan doen? gaten opboren en m10 ipv m8 gebruiken of hou je dan te weinig staal over aan de buitenkant (ongeveer 1,5mm)?

 
I Can Play With Madness

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-5-2012 16:10 Print reply

Posts: 17929
fatsoenlijke tapeinden erin duwen ipv gamma staal

of gewoon 8.8 bouten, die moeten dat makkelijk houden
 
Wimrs50 22-5-2012 16:12 Print reply
Posts: 19
als het tandwiel vlak op de naaf zit zou hier niet idioot veel kracht op moeten komen. uitboren zou ik niet doen. is het tandwiel wel 100% recht?

 
RikDT50MX - Nieuws Poster 22-5-2012 16:14 Print reply

Posts: 1558
tandwiel is 500km oud, lijkt me niet dat hij krom is, maar ik zal er vanavond even naar kijken.
 
I Can Play With Madness
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-5-2012 16:17 Print reply

Posts: 8617
Of wiel scheef in de brug kan ook.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
RikDT50MX - Nieuws Poster 22-5-2012 16:20 Print reply

Posts: 1558
Het wiel staat vrij zeker weten recht in de brug.
 
I Can Play With Madness
Wimrs50 22-5-2012 22:59 Print reply
Posts: 19
een nieuw tandwiel hoeft ook niet perze recht te zijn. je weet nooit wat er mee gebeurt tijdens transport en opslag. maar zou je wel vanuit mogen gaan dat die goed is. als je ketting goed op je tandwiel ligt kan je in t verlengde vrij goed zien of je voor en achter tandwiel gelijk staan.
 
RikDT50MX - Nieuws Poster 23-5-2012 17:12 Print reply

Posts: 1558
is het mogelijk om de tapeinden aan de naaf te lassen? heb een lasapparaat met van die staafjes, ik heb namelijk totaal geen verstand van metaalbewerking.
 
I Can Play With Madness
Gerard1793 23-5-2012 17:14 Print reply

Posts: 4006
Waarom zou je dat willen, is alleen maar lastiger als ze weer afbreken.

En dat is met electroden bijna niet te lassen.
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Wimrs50 23-5-2012 17:26 Print reply
Posts: 19
als je niet weet of het gelast kan worden raad ik zeker af om daar zelf aan te beginnen! omdat het heel presies moet gebeuren ivm met het recht zitten van het tandwiel. ik zou persoonlijk zoals iemand al eerder zij gewoon goede bouten gebruiken in plaats van een tapeind + moeren.
 
ChielTZR 23-5-2012 17:37 Print reply

Posts: 6016
Heb je ze geborgd zitten?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
kenny77 23-5-2012 17:37 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
is het mogelijk om de tapeinden aan de naaf te lassen? heb een lasapparaat met van die staafjes, ik heb namelijk totaal geen verstand van metaalbewerking.

Nee is ijzer op alu.

Maar als ze blijven afbreken is er wat mis.
Ze moeten het makkelijk houden, ik heb er ook nooit problemen mee gehad en mijn blokjes waren iets sneller.
 
roy1263 23-5-2012 17:39 Print reply

Posts: 597
veerringetje ertussen doen misschien?
 
Ik heb niks tegen god, Maar tegen zijn fanclub
Raoul 23-5-2012 20:15 Print reply

Posts: 2997
zowiezo, een elektrode apparaat een 'lasapparaat met staafjes' noemen getuigd denk ik genoeg dat je er niet aan moet beginnen..
 
Aprilia MX (H)
Santa Cruz 23-5-2012 21:58 Print reply

Posts: 716
Toen ik mijn dt mx kocht, waren ook alle bouten voor het achtertandwiel afgebroken... kwam omdat het achtertandwiel niet mooi in lijn lag met het voortandwiel

Ik had geen andere keuze dan alle bouten uit te boren, daarna draad in tappen. Bouten indraaien (ik dacht M12 ipv M10?) dan de zeskant voor de sleutel eraf zagen. Dan valt het achtertandwiel over de nieuwe tapeinden. Moeren erop en het is opgelost. (nog net even opletten dat de moeren niet tegen de achterbrug aanlopen.

Nu gaan er zeker afkomen: "steek er dan gewoon bouten door"
Neen want geen een boutlengte is gepast. Bouten afzagen is een optie met het probleem dat je bijna onmogelijk de bouten kunt afzagen dat ze hun maximale diepte bereiken en het tandwiel doen spannen...

Geloof me, de bovenste methode is de beste
 
2takt of 4takt? Supermotard!
Wimrs50 23-5-2012 22:24 Print reply
Posts: 19
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Santa Cruz
Toen ik mijn dt mx kocht, waren ook alle bouten voor het achtertandwiel afgebroken... kwam omdat het achtertandwiel niet mooi in lijn lag met het voortandwiel

Ik had geen andere keuze dan alle bouten uit te boren, daarna draad in tappen. Bouten indraaien (ik dacht M12 ipv M10?) dan de zeskant voor de sleutel eraf zagen. Dan valt het achtertandwiel over de nieuwe tapeinden. Moeren erop en het is opgelost. (nog net even opletten dat de moeren niet tegen de achterbrug aanlopen.

Nu gaan er zeker afkomen: "steek er dan gewoon bouten door"
Neen want geen een boutlengte is gepast. Bouten afzagen is een optie met het probleem dat je bijna onmogelijk de bouten kunt afzagen dat ze hun maximale diepte bereiken en het tandwiel doen spannen...

Geloof me, de bovenste methode is de beste


gezien de manier waarop de kracht op het tandwiel word overgebracht en dus ook de manier waarop de bouten/tapeind worden belast maakt het niet uit of een bout een paar mm te kort is. dus kan je deze best op de juiste maat zagen of kopen.
 

Dit topic is 2281 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved