Lohengrin |
20-5-2012 22:31 |
Posts: 161 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Santa Cruz
Probeer eens het volgende:
Rij in een versnelling op 7000-8000 toeren +- 50km/h en gooi dan je motor uit (contact uitzetten dus) de ene keer met de koppeling ingetrokken en nog een keer met de koppeling dicht.
Laat dan eens weten of je een verschil hoort? Dat tikken kan uit je blok op die manier kunnen we dit misschien uitsluiten.
Anders denk ik bijvoorbeeld aan (een) versleten lager(s).
btw: je weet het zeker dat het niet je ketting is die niet strak genoeg is of veel te ver versleten is?
Zal dat dinsdag eens proberen, de ketting heb ik al minstens 4000 km (weet niet of er een nieuwe opzat als ik hem kocht), dat tikken is wel al een tijdje
|
|
|
|
JB1 |
20-5-2012 22:37 |
Posts: 14881 |
Laat de koppeling eens langzaam opkomen als je ontkoppelt.
Zoals het hoort.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Aprilia RX 50 2003 |
20-5-2012 22:56 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Lohengrin
[...]
?
Wat is er mis met koppeling in, pookje naar beneden, koppeling los ?
aan dit antwoord te horen nog leren schakelen dus.
je moet zorgen dat je bij de goede toerentallen schakelt bij bepaalde snelheden.
als je rijdt op hoge snelheid in zijn 6, je knijpt de koppeling en ramt die versnellingspook gewoon domweg 5 keer naar beneden dan blijft er vrij weinig van je tandwielen over.
daar heb ik eventueel wel foto's van als je hardleers bent. maar alles wijst gewoon op verkeerd schakelen aangezien je dit bij praktisch alle beginnende (am6/brommer) rijders hoort.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 20-5-2012 om 23:00 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
RikDT50MX - Nieuws Poster |
20-5-2012 23:08 |
Posts: 1558 |
probeer eens koppeling in, pook omlaag, beetje gas geven, koppeling los.
|
|
I Can Play With Madness |
|
TZRBart |
21-5-2012 16:41 |
Posts: 946 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
probeer eens koppeling in, pook omlaag, beetje gas geven, koppeling los.
Volgens mij eerst koppeling in, beetje gas, pook omlaag en dan de koppeling los... Anders krijg je een heel raar effect als je de koppeling loslaat en daar worden je platen ook niet beter van, niet dat ze normaal niet slijten... Als je wilt dat het niet verslijt moet je gewoon niet rijden
|
|
|
|
ChielTZR |
21-5-2012 18:24 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
[...]
Volgens mij eerst koppeling in, beetje gas, pook omlaag en dan de koppeling los... Anders krijg je een heel raar effect als je de koppeling loslaat en daar worden je platen ook niet beter van, niet dat ze normaal niet slijten... Als je wilt dat het niet verslijt moet je gewoon niet rijden
Klopt, maar met normaal gebruik slijt het minder en dus gaat het veel langer mee.
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
RikDT50MX - Nieuws Poster |
21-5-2012 23:27 |
Posts: 1558 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
[...]
Volgens mij eerst koppeling in, beetje gas, pook omlaag en dan de koppeling los... Anders krijg je een heel raar effect als je de koppeling loslaat en daar worden je platen ook niet beter van, niet dat ze normaal niet slijten... Als je wilt dat het niet verslijt moet je gewoon niet rijden
platen slijten? je krukas en je primaire draaien dan evenhard rond en er zal dus niks over mekaar slijten omdat het dezelfde snelheid heeft en er dus niks over mekaar glijdt. of er nog verschil zit tussen eerst pookje omlaag trappen en eerst een beetje gas geven weet ik zo niet.
|
|
I Can Play With Madness |
|
RutgerDTmx |
22-5-2012 1:29 |
Posts: 211 |
Met een koude motor is het zowieso logisch, je olie is nog niet warm en nog niet lekker vloeibaar dus knalt alles een beetje, ga maar eens kijken, koude brommers knallen altijd ietsje naar voren als ze koud zijn! Als het anders ook zo is moet je misschien eens naar je versnellingsbakolie kijken!
|
|
|
|
Lohengrin |
22-5-2012 17:44 |
Posts: 161 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Santa Cruz
Probeer eens het volgende:
Rij in een versnelling op 7000-8000 toeren +- 50km/h en gooi dan je motor uit (contact uitzetten dus) de ene keer met de koppeling ingetrokken en nog een keer met de koppeling dicht.
Laat dan eens weten of je een verschil hoort? Dat tikken kan uit je blok op die manier kunnen we dit misschien uitsluiten.
Anders denk ik bijvoorbeeld aan (een) versleten lager(s).
btw: je weet het zeker dat het niet je ketting is die niet strak genoeg is of veel te ver versleten is?
Daarjuist even geprobeerd wat je zei maar er is geen verschil.
Hij tikt ook in de neutraal. De ketting zal het dan wel niet zijn.
Het stopt altijd onder de 2500 toeren
Wat kan ik nog testen?
|
|
|
|
Lohengrin |
22-5-2012 17:46 |
Posts: 161 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
aan dit antwoord te horen nog leren schakelen dus.
je moet zorgen dat je bij de goede toerentallen schakelt bij bepaalde snelheden.
als je rijdt op hoge snelheid in zijn 6, je knijpt de koppeling en ramt die versnellingspook gewoon domweg 5 keer naar beneden dan blijft er vrij weinig van je tandwielen over.
daar heb ik eventueel wel foto's van als je hardleers bent. maar alles wijst gewoon op verkeerd schakelen aangezien je dit bij praktisch alle beginnende (am6/brommer) rijders hoort.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 20-5-2012 om 23:00 uur.
Als het geen moeite vraagt om die foto's door te sturen, zou ik die wel graag hebben. Ik kan er zeker en vast nog wat van leren.
|
|
|
|
TZRBart |
22-5-2012 19:04 |
Posts: 946 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
[...]
platen slijten? je krukas en je primaire draaien dan evenhard rond en er zal dus niks over mekaar slijten omdat het dezelfde snelheid heeft en er dus niks over mekaar glijdt. of er nog verschil zit tussen eerst pookje omlaag trappen en eerst een beetje gas geven weet ik zo niet.
Nouja dat wel, als je geen 'beetje gas' geeft zal hij wel klappen... Ten minste bij een Am6 wel, als ik dat niet doe voel ik echt wel dat hij in zijn versnelling staat, een beetje gas geven doet hem toch echt wel goed...
|
|
|
|
TZRBart |
22-5-2012 19:06 |
Posts: 946 |
Kun je misschien een filmpje maken van het 'klappen' want ik weet niet wat jij hard vindt klappen...
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
22-5-2012 19:28 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Lohengrin
[...]
Als het geen moeite vraagt om die foto's door te sturen, zou ik die wel graag hebben. Ik kan er zeker en vast nog wat van leren.
wel even goed zoeken maar allemaal afgebroken tanden en een kromme/afgeschuurde schakelas
dat van de tanden is niet heel duidelijk. maar meerdere tandwielen missen er 1 en de 4 mist zelfs 5 tanden.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Lohengrin |
22-5-2012 19:36 |
Posts: 161 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
wel even goed zoeken maar allemaal afgebroken tanden en een kromme/afgeschuurde schakelas
afbeelding
afbeelding
dat van de tanden is niet heel duidelijk. maar meerdere tandwielen missen er 1 en de 4 mist zelfs 5 tanden.
Bedankt!
|
|
|
|
Lohengrin |
22-5-2012 19:39 |
Posts: 161 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
Kun je misschien een filmpje maken van het 'klappen' want ik weet niet wat jij hard vindt klappen...
Ik kan tot volgende week woensdag niet meer bij men brommer (co-ouderschap), maar met gasgeven en hard op het pookje te duwen gaat het stukken beter. Ik hoor er dan niets meer van.
Al veel bijgeleerd dus, bedankt allemaal !
Moest er toch nog iemand een idee wat ik kan nakijken voor het tikken ?
Ik hoor het graag
|
|
|
|