Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Nieuwe krukas krom

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1099 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66384 - Nieuwe krukas krom
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4715 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

hk bergharen 17-5-2012 20:01 Print topicpost
Posts: 174
Hallo,

Ik heb een week terug een nieuw doppler endurance krukas voor een derbi bij josdijkman gekocht. Alles zag er netjes uit en was super snel bezorgd.
Ik ging de volgende dag ermee aan de slag. Ik de krukas in de diepvries gelegd en de lagers op de kachel. De lagers vielen zo om te krukas heen. Vervolgens had ik de krukas met lagers in de diepvries gelegd en de carters met de fhone warm gestookt. Ik kon het blokje netjes in elkaar drukke zonder veel kracht te gebruiken.
Vervolgens had ik de koppeling en het kleine tandwieltje gemonteerd. Ik aan de koppeling te draaien bleek te krukas krom te zijn.
Ik dezelfde avond nog een mailtje naar josdijkman gestuurd. Ik kreeg hier snel antwoord op. Ze zeiden dat het een feit was dat ik de krukas recht had gekregen.
Kan het zijn dat ik de krukas krom heb gekregen want mij lijkt het sterk dat een krukas zo snel krom gaat? Je ziet hem al bij de krukas wangen slingeren.
Ik zou graag advies willen wat jullie hier mee zouden doen.

Alvast bedankt!
 

lytseleen 17-5-2012 20:03 Print reply

Posts: 1025
wat is krom kruktap of de wangen tov elkaar?

 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
hk bergharen 17-5-2012 20:04 Print reply
Posts: 174
Hij lijkt op het bigend krom te zijn.
 
lytseleen 17-5-2012 20:07 Print reply

Posts: 1025
bigend pen krom? dat de krukwangen dichter naar elkaar toe staan of verder van elkaar af.

 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
kenny77 17-5-2012 20:13 Print reply

Posts: 29286
wat doen de krukastappen?
zie je daar ook een slingering in?
 
hk bergharen 17-5-2012 20:20 Print reply
Posts: 174
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
wat doen de krukastappen?
zie je daar ook een slingering in?


Hier zie je met name de slingering.
 
Derbi-Olaf 17-5-2012 21:39 Print reply

Posts: 14999
hoe heb je je carters precies op elkaar gezet?

doormiddel van de bouten erin te draaien dicht getrokken?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
hk bergharen 17-5-2012 21:42 Print reply
Posts: 174
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
hoe heb je je carters precies op elkaar gezet?

doormiddel van de bouten erin te draaien dicht getrokken?


Ik heb het laatste stukje inderdaad gedaan door der een paar bouten in te draaien maar dat ging allemaal wel soepel. Mijn lijkt het niet dat hierdoor een krukas krom gaat.
 
markRD 17-5-2012 21:45 Print reply

Posts: 1178
Als het inderdaad de kruktappen zijn die krom zijn is het simpel lijkt me. Dan zou je eventueel naar jos dijkman kunnen rijden en het laten zien, want die krijg zonder ze warm te stoken nooit krom en dan zou je kleurverandering in het matriaal zien. Dan zullen zij er ook niet omheen kunnen en krijg waarschijnlijk je geld wel terug.

Echter als de wangen ten opzichte van elkaar gedraaid zitten of de wangen liggen parallel aan elkaar, dan kunnen ze inderdaad hun poot stijf houden. (Dit slaat denk ik menig hobbyist krom bij het monteren.) Hoe het ook is, ik zou even kijken hoe hij precies slingert en daarna naar ze toe rijden met de factuur. Bellen of mailen heeft in mijn ervaring niet veel nut als je verkeerde of slechte spullen hebt gekregen.

Succes.


Edit: Carters op elkaar draaien met de bouten is niet zo handig, wellicht is het daar toch fout gegaan.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 17-5-2012 om 21:47 uur.
 
Derbi-Olaf 17-5-2012 21:46 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hk bergharen
[...]


Ik heb het laatste stukje inderdaad gedaan door der een paar bouten in te draaien maar dat ging allemaal wel soepel. Mijn lijkt het niet dat hierdoor een krukas krom gaat.

krukas kan eigenlijk niet veel hebben, ik kan vanaf hier moeilijk inschatten met hoeveel geweld dat indraaien van die bouten gepaard is gegaan. Wat ik wel kan zeggen is dat dat de ideale manier is om een krukas krom te krijgen! Je zet voor je het zelf door hebt enorm veel kracht.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
hk bergharen 17-5-2012 21:59 Print reply
Posts: 174
Ik heb hoefde ze nauwelijks aan te draaien en hij kwam al netjes op zijn plek. Ik heb al vaker blokjes gereviseerd maar ik heb dit nog nooit mee gemaakt. Stel dat het toch mijn schuld is wat kan ik hier dan nog aan doen. Hij moet wel goed in belans zijn want het is voor mijn kart en die moet flink toeren gaan maken.
 
Derbi-Olaf 17-5-2012 22:04 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hk bergharen
Ik heb hoefde ze nauwelijks aan te draaien en hij kwam al netjes op zijn plek. Ik heb al vaker blokjes gereviseerd maar ik heb dit nog nooit mee gemaakt. Stel dat het toch mijn schuld is wat kan ik hier dan nog aan doen. Hij moet wel goed in belans zijn want het is voor mijn kart en die moet flink toeren gaan maken.

dan kan je hem laten uitklokken evt
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
hk bergharen 17-5-2012 22:36 Print reply
Posts: 174
Is dat altijd mogelijk of alleen waarneer die een heel klein beetje krom is? Wat kost zoiets?
 
markRD 17-5-2012 22:43 Print reply

Posts: 1178
Je kan hem tussen twee centers zetten en dan met een klokje meten of op 4 lagers/v-blokjes leggen en dan met zo'n zelfde klokje meten. Hiervoor durft de gemiddelde tuner waarschijnlijk niets te vragen. Het meten is een klusje van niks, echter het recht slaan kan soms erg tijdrovend zijn.

En het klinkt alsof de jouwe erg krom is.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 17-5-2012 om 22:43 uur.
 
Wimrs50 17-5-2012 23:08 Print reply
Posts: 19
ik heb ook alltijd geleerd om de lagers eerst in het carter te plaatsen en daarna de krukas daar tussen. niet eerst lagers om de krukas... weet niet of dat veel verschil maakt.
 
hk bergharen 17-5-2012 23:28 Print reply
Posts: 174
Ik heb der nog is over nagedacht. Het is denk ik inderdaad beter eerst de lagers in de carters te plaatsen maar ik denk dat het niet heel veel verschil maakt. Hij is niet heel krom maar hoe duur zou het ongeveer zijn als je hem laat richten?
 

Dit topic is 4715 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved