Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - rollenbank: beter lange of korte vertanding? ivm boete

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 961 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #6637 - rollenbank: beter lange of korte ve...
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 5145 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

NSR RULEZZ 14-12-02?14:56 Print topicpost

Posts: 4934
ik heb al ff gezocht maar ik kon geen duidenlijk antwoord vinden, wat je nou het beste kunt doen met je vertanding kort?(dat hij sneller optrekt en je top dus lager is) of lang(groote tandwielen hogere top maar minder snel optrekken).

ik las op het scooterforum een discussie over rollenbanken (die er eigenlijk eeuwig zullen bestaan maarja) daar las ik iets en kwam er niet helemaal uit namenlijk: als je een korte vertanding hebt trek je dus sneller op en zit je ook sneller in je powerband en waarschijnlijk is je vermogen(kw?) dan hetzelfde omdat er netzoveel kracht op je achterwiel zit dan wanneer je een lange twv hebt(groote tandwielen) heb je een hogere top maar wel met hetzelfde vermogen toch??

ik vraag dit omdat ik veel mensen hoor die een korte twv hebben omdat het dan voordeliger is op de rollenbank(boete goedkoper)
en aangezien er hier steeds meer coppers rondrijden(kheb tijdenlijk mijn originele uitlaat(lunaho ofzow) er weer onderzitten) ik toch wil weten of het scheelt ik vin het wel best een tijdje iets langzamer.
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???

MBBBBBB 14-12-02?17:08 Print reply
Posts: 2340
Ze meten je snelheid.. dus als je korter vertand ga je langzamer = minder hoge boete....

lunaho = Luhao.. is niet origineel..
 
FastCrosser 14-12-02?17:32 Print reply
Posts: 473
Niet waar, als je korte vertanding neemt (minder snel dus) trek je harder ne heb je meer kracht, probeer maar eens met een superzware vertanding (20-30(bestaat niet weet ik) een bergie op te trekken, lukt niet, met korte vertanding (11-55 ofzo) lukt dat wel, omdat je dus gewoon meer kracht heb dan.

Conclusie: Groter voortandwiel voor en kleiner achter is minder hoge boete op de rollerbank!

Trouwens, ze meten je kracht en die rekenen ze op zo een stom tabelletje waar niet rekening wordt gehouden met luchtweerstand van elke brommer apart, bandbreedte van elk brommer apart etc. etc. oom in een snelheid. Dus als jij standaard cil. heb met zo een zwaar lichte vertanding krijg je alsnog een boete omdat ie dan te veel kracht heeft.

[Dit bericht is ge-edit door SlowCrosser op 14-12-02 17:39]
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
SIWWN 14-12-02?17:32 Print reply
Posts: 7079
Ze meten je vermogen (KW's)

En of je nou 12-53 of 15-45 heb, het vermogen blijft hetzelfde... (toch?)

Alleen je trekt sneller met een lagere top of je rijdt harder en trek je minder hard op...

aantal KW's x 1,36 = PK's


Maar rollenbanken gewoon ontwijken
 
Rudy 14-12-02?17:42 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: SIWWN

Ze meten je vermogen (KW's)

En of je nou 12-53 of 15-45 heb, het vermogen blijft hetzelfde... (toch?)


Maar rollenbanken gewoon ontwijken

blijft idd hetzelfde vermogen= koppel x hoeksnelheid
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
FastCrosser 14-12-02?17:47 Print reply
Posts: 473
jongens denk is na

Het vermogen vanuit je overbrengeing in je blok blijft het zelfde, maar bij grotere achtertandwiel en kleiner voortandwiel wordt je vermogen vanaf je wiel groter

Waarom denk je dat tractors zulke grote wielen hebben? Omdat iemand het mooi vond? Nee dus

Ga ,maar is berekenen met die natuurkunde formuletjes dan kom je er achter dat de kracht groter wordt!
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
Schuimpie 14-12-02?17:53 Print reply
Posts: 376
Een tractor heb grote wielen omdat ie anders wegzakt...
maar je hebt wel gelijk in dat opzicht... en ze meten kracht... dan rekenen ze dat om in km/h dus waarschijnlijk kom je op hetzelfde uit...
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
Rudy 14-12-02?17:58 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: SlowCrosser

jongens denk is na

Het vermogen vanuit je overbrengeing in je blok blijft het zelfde, maar bij grotere achtertandwiel en kleiner voortandwiel wordt je vermogen vanaf je wiel groter

Waarom denk je dat tractors zulke grote wielen hebben? Omdat iemand het mooi vond? Nee dus

Ga ,maar is berekenen met die natuurkunde formuletjes dan kom je er achter dat de kracht groter wordt!

onzin denk zelf na
vermogen blijft hetzelfde.De kracht wordt wel groter bij een kortere verh, maar de hoeksnelheid wordt ook kleiner.

en waarom heeft een traktor grote banden tegen het wegzakken :p
en als het alleen maar ging om een hoog koppel te halen zouden ze het wel met behulp van een normale versnellingsbak doen
grotere wielen monteren verlaagt trouwens het koppel ook nog eens dus dubbel fout


[Dit bericht is ge-edit door rudy op 14-12-02 18:05]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
FastCrosser 14-12-02?18:00 Print reply
Posts: 473
Jongen, ik heb geen zin om die formules allemaal op te zoeken, maar ga maar is naar 1 of andere testbank, en test met lichte en zware vertanding, wedden dat de lichte meer kracht oplevert!

Stel, het vermogen zou hetzelfde blijven bij zwaardere tandwielverhoudingen, dan zou niemand toch een lichtere erop zetten omdat hij de laatste paar versnellingen niet trekt, anders had ik er ook wel 15-43 op i.p.v. 13-53, want hij zijn vermogen blijft toch hetzelfde?

Berg op met 50cc met 13-53 lukt wel, met zelfde 50cc berg op met 15-43 lukt niet, waarom niet? omdat de overbrenging zwaarder is, er gaat weliswaar evenveel kracht in op, maar hij kan minder kracht overbrengen omdat het een stuk zwaarder is, zo ook op rollenbank.

I rest my case.

Nu heb ik geen zin meer om uit te leggen, dus hierna reageer ik niet meer...
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
Rudy 14-12-02?18:06 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: SlowCrosser

Jongen, ik heb geen zin om die formules allemaal op te zoeken, maar ga maar is naar 1 of andere testbank, en test met lichte en zware vertanding, wedden dat de lichte meer kracht oplevert!

Stel, het vermogen zou hetzelfde blijven bij zwaardere tandwielverhoudingen, dan zou niemand toch een lichtere erop zetten omdat hij de laatste paar versnellingen niet trekt, anders had ik er ook wel 15-43 op i.p.v. 13-53, want hij zijn vermogen blijft toch hetzelfde?

Berg op met 50cc met 13-53 lukt wel, met zelfde 50cc berg op met 15-43 lukt niet, waarom niet? omdat de overbrenging zwaarder is, er gaat weliswaar evenveel kracht in op, maar hij kan minder kracht overbrengen omdat het een stuk zwaarder is, zo ook op rollenbank.

I rest my case.

Nu heb ik geen zin meer om uit te leggen, dus hierna reageer ik niet meer...

welke testbank meet trouwens kracht? (elke maar geven ze niet eens aan hoor)

je snapt volgens mij het verschil niet tussen koppel, vermogen en kracht

korte vertanding = meer koppel =meer kracht,maar hetzelfde vermogen

heb heb namelijk zelf voor een practicum op school een excel prog gemaakt waar je het door middel van de hoeksnelheid en kracht aan de wielen- een aantal weerstanden het vermogen automatisch uit mee kunt rekenen en de theoretische topsnelheid bepaald enz
Quote:
Originally posted by: SlowCrosser

Jongen, ik heb geen zin om die formules allemaal op te zoeken, maar ga maar is naar 1 of andere testbank, en test met lichte en zware vertanding, wedden dat de lichte meer kracht oplevert!

meer formules zijn er ook niet dus bespaar je de moeite met het zoeken
Pw = Mw*w
Pw = Fw*Vw



[Dit bericht is ge-edit door rudy op 14-12-02 18:16]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Martijn 14-12-02?18:21 Print reply
Posts: 10000
ow wat zijn jullie dom...!!!!

ze meten niet je vermogen/kracht or whatever...ze meten gewoon je SNELHEID...

ze doen alsof ze je vermogen meten...maar dat is niet zo...het slaat nerges op wat ze doen...ze meten je snelheid (kijk maar naar schakel op de roller...even veel vermogen...snelheid wordt alleen steeds hoger...en het metertje gaat steeds verder bij elke versnelling...dus moeten ze wel je snelheid meten..)(

het is al vaker gezegd...ze meten je snelheid...dat is gewoon zo...en dat meten ze dan om naar KW..zogenaamd...en dat zie je op het klokje op de roller...en dat meten ze weer om naar sneheid...slaat nerges op...

btw...op een roller trekt een brommer veel sneller door zn versnellingen heeen...dus als je een uberzware vertanding neemt....dan trek je normaal zo snel op dat je nooit je top haalt..maar op de roller wel...

dus is het slimmer om een hele lichte vertanding te nemen..dan is je snelheid laag...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
FastCrosser 14-12-02?18:20 Print reply
Posts: 473
Ik bedoelde testbank gewoon rollerbank maar bij politie, bij ons mag je naar politie gaan om vrijblijvend je brommer op kracht te testen.

Ik geloof dat jullie wel gelijk hebben hoor, maar op rollenbank krijg je toch lagere waarden met zwaardere vertanding, maar de kracht; het vermogen blijft hetzelfde maar komt op andere overbrenging uit. En trouwens, denk je dat ik niet weet dat er meer formuletjes zijn ofzo, denk je dat ik een of andere boerenlul opleiding heb gedaan? Elektrotechniek en laboratoriumtechniek krijg je dacht ik wel meer natuurkunde, en die formules zijn wel ff wat ingewikkelder dan die kindersommetjes van a=b x c

waaaat? wij zijn echt niet dom, ze meten (bij ons tenminste) kracht en daar hebben ze een tabelletje voor waarmee ze het omrekenen, waarbij ze geen rekening houden met hoeveelheid versnellingen etc.
Dus ga je pa dom noemen ofzo, maar niet ons!

[Dit bericht is ge-edit door SlowCrosser op 14-12-02 18:26]
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
Rudy 14-12-02?18:26 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: SlowCrosser

En trouwens, denk je dat ik niet weet dat er meer formuletjes zijn ofzo, denk je dat ik een of andere boerenlul opleiding heb gedaan? Elektrotechniek en laboratoriumtechniek krijg je dacht ik wel meer natuurkunde, en die formules zijn wel ff wat ingewikkelder dan die kindersommetjes van a=b x c

mbo?
heb het natuurlijk over formules die hierop toepassing hebben beetje forules neerkanllen kan iedereen

dit is nu eenmaal een simpele formule maar je snapte hem niet eens goed volgens mij(hij was eigenlijk alleen ter verduidelijkking)
ps zit op hts autotechniek(broer van rudy hij is naar arnhem sx) dus zou het moeten weten d8 ik
[URL[t]]http://members.chello.nl/t.willemesen/picnic.JPG[/t]vermogen tayota picknic.JPG[/URL]

[Dit bericht is ge-edit door rudy op 14-12-02 18:35]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
FastCrosser 14-12-02?18:34 Print reply
Posts: 473
Quote:
Originally posted by: rudy

Quote:
Originally posted by: SlowCrosser

Ik bedoelde testbank gewoon rollerbank maar bij politie, bij ons mag je naar politie gaan om vrijblijvend je brommer op kracht te testen.

Ik geloof dat jullie wel gelijk hebben hoor, maar op rollenbank krijg je toch lagere waarden met zwaardere vertanding, maar de kracht; het vermogen blijft hetzelfde maar komt op andere overbrenging uit. En trouwens, denk je dat ik niet weet dat er meer formuletjes zijn ofzo, denk je dat ik een of andere boerenlul opleiding heb gedaan? Elektrotechniek en laboratoriumtechniek krijg je dacht ik wel meer natuurkunde, en die formules zijn wel ff wat ingewikkelder dan die kindersommetjes van a=b x c

heb het natuurlijk over formules die hierop toepassing hebben
dit is nu eenmaal een simpele formule maar je snapte hem niet eens goed volgens mij

ps zit op hts autotechniek(broer rudy hij is naar arnhem sx) dus zou het moeten weten d8 ik
[URL[t]]http://members.chello.nl/t.willemesen/picnic.JPG[/t]vermogen tayota picknic.JPG[/URL]


jongen, dacht je dat ik dom ben? volgens mij snapte je hem niet eens? wat denk je he? mijn broer heeft nu 7 jaar elektrotechniek achter de rug MTS HTS en iets daarna, denk je dat hij niet zat natuurkunde heeft gehad ofzo? En mijn pa hetzelfde, maar 45 jaar werkervaring, en jij? 2 jaar motorvoertuigentechniek?
 
Langzaam...ZZZzzzZZZzzz
Rudy 14-12-02?18:38 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: SlowCrosser

jongen, dacht je dat ik dom ben? volgens mij snapte je hem niet eens? wat denk je he? mijn broer heeft nu 7 jaar elektrotechniekachter de rug MTS HTS en iets daarna, denk je dat hij niet zat natuurkunde heeft gehad ofzo? En mijn pa hetzelfde, maar 45 jaar werkervaring, en jij? 2 jaar motorvoertuigentechniek?

ik ga in februari ga ik stage lopen met andere woorden ik heb 80% van de theorie gehad

dat jij dom bent? nee d8 ik niet zal ik ook niet zeggen
als je het snapte waarom zeg je het dan steeds verkeerd en met die grote wielen? en vermogen enz
elektrotechniek krijg je neem ik aan iets andere natuurkunde he

Op de hts autotechniek krijg je niet eens natuurkunde maar daar heet heet het dan voertuigtechniek.Neem aan dat je dat niet krijgt bij elektro
ps ik ben de broer van rudy
wat heb ik eraan wat je vader doet en je broer?
zelf snap je het in elk geval niet helemaal
vroeg wat jij doet(nivo) maar daar gaf je geen antwoord op


[Dit bericht is ge-edit door rudy op 14-12-02 18:59]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
NSR RULEZZ 14-12-02?18:49 Print reply

Posts: 4934
dus ik moet een ligte twv. nemen? of maakt het niet uit?

 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???

Dit topic is 5145 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved