Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - GE3 Uitgeboord, nu problemen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 701 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #66340 - GE3 Uitgeboord, nu problemen?
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7540 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 8-5-2012 18:33 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



ja, dan kan ik m'n vraag herhalen, waarom doen ze dat dan standaard niet, andere passing voor de zuiger erin, een twee keer zo grote radiateur, andere thermostaat en klaar...

waarom wordt dat niet gedaan dan?

slijtage.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
rubbert 8-5-2012 19:15 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

slijtage.



hoezo zou het dan meer slijten? je kan toch olie gebruiken die bij lagere temperaturen ook goed smeert?
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Derbi-Olaf 8-5-2012 21:11 Print reply

Posts: 14999
spelingen zijn groter, alles rammelt meer etc.=> meer slijtage...

Maarf net doordat de spelingen groter zijn etc, draait alles wel weer soepeler...


En trouwens, koud is de vulling beter, maar verbrand alles minder compleet, dus kwestie efficiëntie en emissies een flop.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-5-2012 om 21:19 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Wizard1894 8-5-2012 23:24 Print reply

Posts: 695
daarom en nu stil..
 
Nielzor 9-5-2012 0:46 Print reply

Posts: 282
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wizard1894
daarom en nu stil..




Maar wtf kan het nu zijn..

Het kan de kop wel zijn vertelde hij. Een tijdje terug waren er ook Manston cilinders die door een verkeerde kop constant warm liepen.. dat zou bij mij ook het geval kunnen zijn.

Maar ik wacht nog even het antwoord af van degene die de cilinder en kop heeft aangepast.

Mocht ik met hun er niet uitkomen laat ik de cilinderwand weer goed maken, B zuiger erin, kop aanpassen, een extra radiateur erbij en groter vertanden om rustiger te kunnen (in)rijden. Weet niet of ik dan de oorzaak verholpen heb maar heb echt geen idee wat het verder zou kunnen zijn. Wat ik vooral raar vind is dat het alleen bij hoge toeren in de 4 voorkomt en niet in de 1,2 en 3e versnelling.
 
JB1 9-5-2012 0:46 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



hoezo zou het dan meer slijten? je kan toch olie gebruiken die bij lagere temperaturen ook goed smeert?


En dan constant olie moeten toevoeren om je lagers koel te houden?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wizard1894
daarom en nu stil..


Je voegt niet eens wat toe in de discussie man, houd je er dan ook gewoon buiten als je niet het laatste woord hebt.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
rubbert 9-5-2012 0:57 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
spelingen zijn groter, alles rammelt meer etc.=> meer slijtage...

Maarf net doordat de spelingen groter zijn etc, draait alles wel weer soepeler...


En trouwens, koud is de vulling beter, maar verbrand alles minder compleet, dus kwestie efficiëntie en emissies een flop.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-5-2012 om 21:19 uur.


Zou dat de invloed zijn? dat beetje minder wrijving? zal het niet eerder te maken hebben met het opwarmen/ verdampen oid. van je mengsel, dat dat de invloed is?


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


En dan constant olie moeten toevoeren om je lagers koel te houden?

[...]


Je voegt niet eens wat toe in de discussie man, houd je er dan ook gewoon buiten als je niet het laatste woord hebt.


waarom zou je je lagers moeten koelen? als je alleen je cilinder op een lagere temp wilt hebben gebeurt er vrij weinig met de lagers, die door de benzine wel op lage temp blijven, en die in de versnellingsbak heb je sowieso niks mee te maken, daar verandert niks aan
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
JB1 9-5-2012 1:00 Print reply

Posts: 14881
Nouja, koelen is een soort bijeffect van het smeren.
Ik had het nét verkeerd in mijn kop.

Komen je passingen wel een stuk nauwer bij de lagers, zou dat bevorderlijk zijn?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
lytseleen 9-5-2012 7:43 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nielzor
[...]




Maar wtf kan het nu zijn..

Het kan de kop wel zijn vertelde hij. Een tijdje terug waren er ook Manston cilinders die door een verkeerde kop constant warm liepen.. dat zou bij mij ook het geval kunnen zijn.

Maar ik wacht nog even het antwoord af van degene die de cilinder en kop heeft aangepast.

Mocht ik met hun er niet uitkomen laat ik de cilinderwand weer goed maken, B zuiger erin, kop aanpassen, een extra radiateur erbij en groter vertanden om rustiger te kunnen (in)rijden. Weet niet of ik dan de oorzaak verholpen heb maar heb echt geen idee wat het verder zou kunnen zijn. Wat ik vooral raar vind is dat het alleen bij hoge toeren in de 4 voorkomt en niet in de 1,2 en 3e versnelling.

de vorm van je squish ruimte moet net zo lopen als de bovenkant van je zuiger.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
kenny77 9-5-2012 9:26 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nielzor
[...]


Maar wtf kan het nu zijn..

Het kan de kop wel zijn vertelde hij. Een tijdje terug waren er ook Manston cilinders die door een verkeerde kop constant warm liepen.. dat zou bij mij ook het geval kunnen zijn.

Maar ik wacht nog even het antwoord af van degene die de cilinder en kop heeft aangepast.

Mocht ik met hun er niet uitkomen laat ik de cilinderwand weer goed maken, B zuiger erin, kop aanpassen, een extra radiateur erbij en groter vertanden om rustiger te kunnen (in)rijden. Weet niet of ik dan de oorzaak verholpen heb maar heb echt geen idee wat het verder zou kunnen zijn. Wat ik vooral raar vind is dat het alleen bij hoge toeren in de 4 voorkomt en niet in de 1,2 en 3e versnelling.


Over de cilinderkop, die manstons hadden dan waarschijnlijk wel een krappe squish?

Want ik weet niet hoeveel je deck-height is, maar je hebt ook nog die dikke pakking.

Ik denk als het daar aan had gelegen, was je temperatuur hoger opgelopen en had je detonatie sporen gezien op de zuiger.

Maargoed het is altijd beter om hem aan te laten passen, zou dan ook meteen een o-ring groef erin laten maken.

Op mijn nsr zat eerst ook een cilinderkop, waarbij de squishband niet goed overeen kwam met de zuiger. Maar die ging alleen detoneren, maar liep niet vast. (met een redelijk krappe squish) Vandaar dat ik het vreemd zou vinden dat hij daardoor zonder enige waarschuwing vastloopt.

Over de versnellingen, ik had dat ook bij mijn nsr, een middagje zitten testen met een nieuwe zuiger.
Constant sprintjes trekken, maar wel maar op 75m , dus ook maar tot de 3de versnelling. Geen problemen gehad.
In Jubbega door getrokken op de 150m en liep hij ook warm.
(die van mij was de speling wel te krap.)

Maargoed vraag me nu ook af wat het is geweest.

Volgens jou is de:

- Afstelling goed
- Zuigerspeling goed
- Temperatuur is niet hoog geworden

Zou normaal geen problemen moeten geven...
 
Nielzor 9-5-2012 10:17 Print reply

Posts: 282
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
[...]

de vorm van je squish ruimte moet net zo lopen als de bovenkant van je zuiger.


Dat is dus duidelijk niet het geval.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Over de cilinderkop, die manstons hadden dan waarschijnlijk wel een krappe squish?

Want ik weet niet hoeveel je deck-height is, maar je hebt ook nog die dikke pakking.

Ik denk als het daar aan had gelegen, was je temperatuur hoger opgelopen en had je detonatie sporen gezien op de zuiger.

Maargoed het is altijd beter om hem aan te laten passen, zou dan ook meteen een o-ring groef erin laten maken.

Op mijn nsr zat eerst ook een cilinderkop, waarbij de squishband niet goed overeen kwam met de zuiger. Maar die ging alleen detoneren, maar liep niet vast. (met een redelijk krappe squish) Vandaar dat ik het vreemd zou vinden dat hij daardoor zonder enige waarschuwing vastloopt.

Over de versnellingen, ik had dat ook bij mijn nsr, een middagje zitten testen met een nieuwe zuiger.
Constant sprintjes trekken, maar wel maar op 75m , dus ook maar tot de 3de versnelling. Geen problemen gehad.
In Jubbega door getrokken op de 150m en liep hij ook warm.
(die van mij was de speling wel te krap.)

Maargoed vraag me nu ook af wat het is geweest.

Volgens jou is de:

- Afstelling goed
- Zuigerspeling goed
- Temperatuur is niet hoog geworden

Zou normaal geen problemen moeten geven...


Geen idee of de Manstons een te krappe squish hadden, niet gevraagd. Van detonatie is inderdaad geen sprake.

- Afstelling is inderdaad goed. Groter ging 'ie alleen maar stotteren.
- Zuigerspeling na laten meten en is 7honderdste.
- Eerste wat ik deed toen 'ie vast sloeg was naar de temp gekeken, deze was 68 graden.

Dit zegt Dijkman (die de cilinder heeft uitgeboord en kop heeft aangepast overigens) :

''Een warmloper komt doordat die veel te krap is afgesteld of de onsteking te vroeg staan.

Dit heeft niks met de kop of cilinder en zuiger te maken. ''
 
JB1 9-5-2012 10:29 Print reply

Posts: 14881
Volgens mij was het toch echt je sproeiermaat hoor
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
StateEstimator 9-5-2012 10:31 Print reply
Posts: 98
Mijn 0,02 euro nav alle aannames en meningen die ik lees. Ik heb al meer vastlopertjes gezien en soortgelijke set-upjes gemaakt in de afgelopen 20 jaar.

- Zuigerspeling van 0,05 mm is voldoende. Groter mag, maar <0,09 mm;
- De gebruikte koppakking is natuurlijk helemaal fout. Cilinder zal het lekker warm gehad hebben. O-ring kop maken met squish 0,9mm;
- Aanhaalmoment voor de kopbouten <=20 Nm en na 2 keer warmdraaien en helemaal laten afkoelen nogmaals controleren. 'Handvast' of 'goed aandraaien' geeft deze mooie 'four-poster' zoals op de foto;
- Mengverhouding van 1:50 icm een goede olie is voldoende;
- Bougie met warmtegraad 9; 0,7mm elektrode afstand.

- Ontsteking niet vervroegen tijdens inrijden.
- Euro95 tanken.

Aanraders:

- NS1 of CR125 radiateur monteren;
- Koelkanalen cilinder en kop controleren en eventueel aanpassen.

Inrijprocedure:

- 1e start: in 5-10 minuten helemaal warm laten draaien op de brug. Niet gaan staan te gassen als een gek! Koelvloeistof controleren en volledig laten afkoelen;
- 2e start: idem.

Dan 150 kilometer als een opa rijden zoals mbx-genieter aangeeft. Wel veel schakelen, maar weinig toeren.

Na 150 km gaan 'drukken' na goed warm gereden (>15 km) te hebben.

Vanaf 500 km kun je eindeloos vol gas gaan, mits afstelling carb en ontsteking goed.

Het bovenstaande lijkt allemaal wat overdreven, maar het blijft zo echt heel is mijn hands-on ervaring.

//SE






 
Solorit naar de Noordkaap: www.rideagainstmoyamoya.nl
Nielzor 9-5-2012 11:11 Print reply

Posts: 282
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Volgens mij was het toch echt je sproeiermaat hoor


Dat betwijfel ik echt hoor!


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StateEstimator
Mijn 0,02 euro nav alle aannames en meningen die ik lees. Ik heb al meer vastlopertjes gezien en soortgelijke set-upjes gemaakt in de afgelopen 20 jaar.

- Zuigerspeling van 0,05 mm is voldoende. Groter mag, maar <0,09 mm;
- De gebruikte koppakking is natuurlijk helemaal fout. Cilinder zal het lekker warm gehad hebben. O-ring kop maken met squish 0,9mm;
- Aanhaalmoment voor de kopbouten <=20 Nm en na 2 keer warmdraaien en helemaal laten afkoelen nogmaals controleren. 'Handvast' of 'goed aandraaien' geeft deze mooie 'four-poster' zoals op de foto;
- Mengverhouding van 1:50 icm een goede olie is voldoende;
- Bougie met warmtegraad 9; 0,7mm elektrode afstand.

- Ontsteking niet vervroegen tijdens inrijden.
- Euro95 tanken.

Aanraders:

- NS1 of CR125 radiateur monteren;
- Koelkanalen cilinder en kop controleren en eventueel aanpassen.

Inrijprocedure:

- 1e start: in 5-10 minuten helemaal warm laten draaien op de brug. Niet gaan staan te gassen als een gek! Koelvloeistof controleren en volledig laten afkoelen;
- 2e start: idem.

Dan 150 kilometer als een opa rijden zoals mbx-genieter aangeeft. Wel veel schakelen, maar weinig toeren.

Na 150 km gaan 'drukken' na goed warm gereden (>15 km) te hebben.

Vanaf 500 km kun je eindeloos vol gas gaan, mits afstelling carb en ontsteking goed.

Het bovenstaande lijkt allemaal wat overdreven, maar het blijft zo echt heel is mijn hands-on ervaring.

//SE








Wat bedoel je met die 'four-poster' ?

Bougie is hittegraad 9 met de goede afstand.

En euro98 tanken kan toch geen kwaad?

En toch eens opzoek naar zo'n radiateur dan!

En bij de eerste keer starten heb ik hem wel gestart en 10 min laten lopen, 2e keer niet.

En zo inrijden ga ik nu sowieso doen.

Wat bedoel je overigens met die o-ring kop? Wat houd dat precies in?
 
-PuchSjonnie- 9-5-2012 12:21 Print reply
Posts: 735
dan draaien ze een baan in je kop, en drukken ze er een rubberen 0 ring in,icm een koppakking
 

Dit topic is 7540 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved