Ik test al constant op valse lucht eigenlijk. Inlaatrubbers sluiten perfect af, remreiniger of deo heeft geen enkel effect.
Knallen komen er niet bij te pas. Hij rijdt uitstekend. Buiten het genoemde probleem hierboven. Ik heb zonet nog even de hoofdsproeiers 'doorprikt' in de hoop wat corrosie weg te halen IN het sproeiergat. er wordt hier gesproken van 1-2 maten groter, dus mss is die in het gat zelf wat dichtgeslipt. Wordt straks getest, batterij ligt aan de oplader.
Overigs hij start ook zeer slecht koud. Eergisteren moeizaam gestart, daarna een tijdje stationair gedraaid om de afstelling te regelen. Heeft de keren daarna altijd goed gestart, max 1.5uur stilgestaan toen. Gisteren moeilijk gestart, in het begin was het probleem hierboven meer uitgesproken, eenmaal de motor even gedraaid had, is hij relatief beter beginnen lopen. Dus koud doet hij behoorlijk moeilijk.
Bougi 1-2-3 en geven een relatief arm mengsel aan. bougi 4, nou ja, die is letterlijk spierwit. Komt daar ook nog bij dat cil 4 minder vacuum trekt dan de rest. Is een probleem dat op te lossen valt als hij iets wat deftig draait. al vrees ik dat de vacuum over het algemeen niet erg hoog is.
Nu, het is dus wel degelijk een 4-takt met CV carbs. De vorige eigenaar moet aan het sukkelen geweest zijn met de gasveren. Die waren duidelijk uitgerokken. Bij een kleine test zag ik dat de gasschuiven amper 2-3mm op gingen. wat me aan het volgende deed denken: Gasschuiven niet op = gasnaald niet op, wat eventueel het te arme mengsel in het middenbereik kan verklaren. De gasveren zijn besteld, in de hoop nog iets te kunnen oplossen heb ik de gasveren een stuk ingekort (die zijn toch al om zeep), nu zouden die minder weerstand moeten geven, dus verder opengaan.
Dus sproeiers 'doorprikt', gasveren ingekort. Wacht nu op de batterij om een deftige testrit te kunnen doen.
Wat die valse lucht betreft. Ik blijf maar zoeken maar kan er echt geen vinden. De uitlaten heb ik overal een tandje aangespannen. bij cil 2 drupt er lichtjes iets langs de uitlaat. Maar die cilinder doet het verder uitstekend. Ook op valse lucht getest daar. Reageerde eveneens niet.
Hij start ook nog steeds verschrikkelijk slecht. Het lukt me soms na lang proberen en wat met de gas te spelen hem te starten. veelal krijg ik in het begin niets, daarna wat geplof, tijdens dat geplof lukt het wel eens door gas te geven hem te starten. Bij een warme motor heb ik dit probleem niet. Na een nachtje stilstaan komt hetgeen hierboven beschreven voor. Ik ga even om nieuwe bougi's dinsdag. eventueel is de batterij om zeep. Dat zal de toekomst wel uitwijzen waarschijnlijk
Dus valse lucht valt uit te sluiten, lijkt me. Dan rest nog de sproeiers en eventueel de luchtfilter (die heb ik ook reeds grondig bekeken, is alles behalve frisjes, een scheur is toegeplakt. En de gaten waar schroefjes ontbreken zijn ook afgeplakt).
De gasnaalden staan momenteel op de middelste stand. 1 stand hoger dan normaal het geval moet zijn. Ik zie even wat de testrit straks zal brengen. Indien nog steeds te arm worden andere sproeiers gestoken.
** Voor de mensen die weet hebben van de vorige posts; de stationair doet het goed. Afstelling heeft reeds veel teweeg gebracht. Maar dus nog steeds een startprobleem (slecht starten) en het te arme mengsel in middenbereik.**
Dit bericht is gewijzigd door jantjebravo op 6-5-2012 om 15:35 uur.
Dit bericht is gewijzigd door jantjebravo op 6-5-2012 om 15:42 uur.