Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Rijker mengsel in middenbereik

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1004 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #66336 - Rijker mengsel in middenbereik
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1678 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jantjebravo 5-5-2012 19:38 Print topicpost
Posts: 6
Hallo Hallo!

Ik ben al even aan het googelen maar vind geen antwoord op het volgende.

Tijdens het werken aan de carbs, vacuumgasschuif en 2 sproeiers, lijkt het mengsel ok, de bougi's zijn zwart van kleur, lijken iets te rijk te staan.

Na het rijden zijn de bougi's wit. Ook gaat het gas geven als volgt:

0-2500 toeren: alles ok, komt vlot weg, reageert mooi op de gas. Klinkt mooi

2500 - hoger: Snelle gasreactie, blijft lichtjes hangen in toeren. Zakt onregelmatig terug naar 2500 toeren.

Ook tijdens het koppelen, wanneer de motor in zijn vrij komt stijgen de toeren van 3000 naar 4000 a 4500.

Alles lijkt er op dat het mengsel goed, mss zelfs te rijk is, bij stationair lopen. Maar te arm bij hogere toeren. De sproeiers zijn standaard, net zoals alles!

Nu is mijn vraag; kan ik de gasnaald verhogen om een rijker mengsel te krijgen in mijn middenbereik? Of zijn er werkelijk andere sproeiers nodig?

- GEEN valse lucht, meermaals gecontroleerd met remreiniger!
- Enkel witte bougi's na het rijden.

 

Lennart_Rieju 5-5-2012 20:23 Print reply
Posts: 75
Hij staat sowieso te arm dan. Ik zou paar maten groter doen qua sproeier 1 of 2. En je gasnaald hoger zetten. Dus het clipje naar beneden.
 
BenjaminDG 5-5-2012 21:59 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jantjebravo
Hallo Hallo!

Ik ben al even aan het googelen maar vind geen antwoord op het volgende.

Tijdens het werken aan de carbs, vacuumgasschuif en 2 sproeiers, lijkt het mengsel ok, de bougi's zijn zwart van kleur, lijken iets te rijk te staan.

Na het rijden zijn de bougi's wit. Ook gaat het gas geven als volgt:

0-2500 toeren: alles ok, komt vlot weg, reageert mooi op de gas. Klinkt mooi

2500 - hoger: Snelle gasreactie, blijft lichtjes hangen in toeren. Zakt onregelmatig terug naar 2500 toeren.

Ook tijdens het koppelen, wanneer de motor in zijn vrij komt stijgen de toeren van 3000 naar 4000 a 4500.

Alles lijkt er op dat het mengsel goed, mss zelfs te rijk is, bij stationair lopen. Maar te arm bij hogere toeren. De sproeiers zijn standaard, net zoals alles!

Nu is mijn vraag; kan ik de gasnaald verhogen om een rijker mengsel te krijgen in mijn middenbereik? Of zijn er werkelijk andere sproeiers nodig?

- GEEN valse lucht, meermaals gecontroleerd met remreiniger!
- Enkel witte bougi's na het rijden.



Klinkt toch nog als valse lucht hoor?

Sluiten de uitlaatbuizen mooi aan de cillinders?

Dit kan je testen door een stuk volgas te geven en daarna afremmen op de motor. Hoor je nu een paar luide knallen dan trek je extra lucht bij via de uitlaat aansluitingen, dit kan ook extra 'valse lucht' geven.

Te grote stationair sproeiers/rijke co schroeven is 1 grote knal na een tijdje, en te kleine/arme co schroeven is een hele reeks van zachte knallen.

Je kan proberen om de gasnaalden iets hoger te zetten.



Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 5-5-2012 om 22:06 uur.
 
Vlaanderen vrij!
ChielTZR 5-5-2012 22:02 Print reply

Posts: 6016
over welke machine praten we nu eigenlijk?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
BenjaminDG 5-5-2012 22:05 Print reply

Posts: 4605
Waarschijnlijk een 4takt omdat hij spreekt van een CV carburateur.
 
Vlaanderen vrij!
jantjebravo 6-5-2012 15:29 Print reply
Posts: 6
Ik test al constant op valse lucht eigenlijk. Inlaatrubbers sluiten perfect af, remreiniger of deo heeft geen enkel effect.

Knallen komen er niet bij te pas. Hij rijdt uitstekend. Buiten het genoemde probleem hierboven. Ik heb zonet nog even de hoofdsproeiers 'doorprikt' in de hoop wat corrosie weg te halen IN het sproeiergat. er wordt hier gesproken van 1-2 maten groter, dus mss is die in het gat zelf wat dichtgeslipt. Wordt straks getest, batterij ligt aan de oplader.

Overigs hij start ook zeer slecht koud. Eergisteren moeizaam gestart, daarna een tijdje stationair gedraaid om de afstelling te regelen. Heeft de keren daarna altijd goed gestart, max 1.5uur stilgestaan toen. Gisteren moeilijk gestart, in het begin was het probleem hierboven meer uitgesproken, eenmaal de motor even gedraaid had, is hij relatief beter beginnen lopen. Dus koud doet hij behoorlijk moeilijk.

Bougi 1-2-3 en geven een relatief arm mengsel aan. bougi 4, nou ja, die is letterlijk spierwit. Komt daar ook nog bij dat cil 4 minder vacuum trekt dan de rest. Is een probleem dat op te lossen valt als hij iets wat deftig draait. al vrees ik dat de vacuum over het algemeen niet erg hoog is.

Nu, het is dus wel degelijk een 4-takt met CV carbs. De vorige eigenaar moet aan het sukkelen geweest zijn met de gasveren. Die waren duidelijk uitgerokken. Bij een kleine test zag ik dat de gasschuiven amper 2-3mm op gingen. wat me aan het volgende deed denken: Gasschuiven niet op = gasnaald niet op, wat eventueel het te arme mengsel in het middenbereik kan verklaren. De gasveren zijn besteld, in de hoop nog iets te kunnen oplossen heb ik de gasveren een stuk ingekort (die zijn toch al om zeep), nu zouden die minder weerstand moeten geven, dus verder opengaan.

Dus sproeiers 'doorprikt', gasveren ingekort. Wacht nu op de batterij om een deftige testrit te kunnen doen.

Wat die valse lucht betreft. Ik blijf maar zoeken maar kan er echt geen vinden. De uitlaten heb ik overal een tandje aangespannen. bij cil 2 drupt er lichtjes iets langs de uitlaat. Maar die cilinder doet het verder uitstekend. Ook op valse lucht getest daar. Reageerde eveneens niet.

Hij start ook nog steeds verschrikkelijk slecht. Het lukt me soms na lang proberen en wat met de gas te spelen hem te starten. veelal krijg ik in het begin niets, daarna wat geplof, tijdens dat geplof lukt het wel eens door gas te geven hem te starten. Bij een warme motor heb ik dit probleem niet. Na een nachtje stilstaan komt hetgeen hierboven beschreven voor. Ik ga even om nieuwe bougi's dinsdag. eventueel is de batterij om zeep. Dat zal de toekomst wel uitwijzen waarschijnlijk

Dus valse lucht valt uit te sluiten, lijkt me. Dan rest nog de sproeiers en eventueel de luchtfilter (die heb ik ook reeds grondig bekeken, is alles behalve frisjes, een scheur is toegeplakt. En de gaten waar schroefjes ontbreken zijn ook afgeplakt).

De gasnaalden staan momenteel op de middelste stand. 1 stand hoger dan normaal het geval moet zijn. Ik zie even wat de testrit straks zal brengen. Indien nog steeds te arm worden andere sproeiers gestoken.

** Voor de mensen die weet hebben van de vorige posts; de stationair doet het goed. Afstelling heeft reeds veel teweeg gebracht. Maar dus nog steeds een startprobleem (slecht starten) en het te arme mengsel in middenbereik.**

Dit bericht is gewijzigd door jantjebravo op 6-5-2012 om 15:35 uur.

Dit bericht is gewijzigd door jantjebravo op 6-5-2012 om 15:42 uur.
 
BenjaminDG 6-5-2012 18:55 Print reply

Posts: 4605
Werkt je choke wel goed?

Zoals je al zei gaan de gasschuiven niet omhoog, zou je dat niet eerst in orde maken voor je aan de afstelling wijzigt?

Die moeten makkelijk omhoog gaan met de hand.





Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 6-5-2012 om 18:57 uur.
 
Vlaanderen vrij!

Dit topic is 1678 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved