Ik zit al een tijdje te denken over de verschillende soorten cilinders en zuiger veren, en wat het voordeel is enzo. Echt veel is er niet over te vinden... Er zijn bijvoorbeeld verhalen over dat een chroom wand te glad is en dat daardoor de olie niet goed hecht. Met als gevolg een hogere slijtage. Ik vraag me af wat hier van waar is en wat onzin is.
* Hoe zit het bv eigenlijk met de relatie tussen cilinder wand en zuiger veer? Wat is het verschill tussen een chrome wand met giet-ijzer veren, of een giet-ijzeren wand met chrome veren? Kwa warmte overdracht boeit het niet zoveel dacht ik. Meschien dat een gietijzer cilinder meer warmte 'absorbeerd' ipv reflecteerd, of dat de uitzettings coeeficenten anders zijn???
* Maakt het ook nog uit of je een aliminuem cilinder hebt die gecoat is met chroom/nikasil (zoals malossie) of een van een ander materiaal?
* En waarom word giet-ijzer altijd als 'slecht' bestempeld? Alle orginele honda cilinder zijn van giet ijzer inlc de GT4, dacht ik. Gietijzer is nog steeds een van de hardste materialen die er zijn. (imi-gietijzer is anders dan orgi-gietijzer)..
|