Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Gietijzer/nicasil/chroom ????

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 921 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6632 - Gietijzer/nicasil/chroom ????
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4083 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 13-12-02?14:20 Print topicpost
Posts: 1108
Ik zit al een tijdje te denken over de verschillende soorten cilinders en zuiger veren, en wat het voordeel is enzo. Echt veel is er niet over te vinden... Er zijn bijvoorbeeld verhalen over dat een chroom wand te glad is en dat daardoor de olie niet goed hecht. Met als gevolg een hogere slijtage. Ik vraag me af wat hier van waar is en wat onzin is.

* Hoe zit het bv eigenlijk met de relatie tussen cilinder wand en zuiger veer? Wat is het verschill tussen een chrome wand met giet-ijzer veren, of een giet-ijzeren wand met chrome veren? Kwa warmte overdracht boeit het niet zoveel dacht ik. Meschien dat een gietijzer cilinder meer warmte 'absorbeerd' ipv reflecteerd, of dat de uitzettings coeeficenten anders zijn???

* Maakt het ook nog uit of je een aliminuem cilinder hebt die gecoat is met chroom/nikasil (zoals malossie) of een van een ander materiaal?

* En waarom word giet-ijzer altijd als 'slecht' bestempeld? Alle orginele honda cilinder zijn van giet ijzer inlc de GT4, dacht ik. Gietijzer is nog steeds een van de hardste materialen die er zijn. (imi-gietijzer is anders dan orgi-gietijzer)..

 
It is going to be a Endless summer...

Martijn 13-12-02?14:47 Print reply
Posts: 10000
ik weet wel dat de buitenkant van de cil..dus niet de cilbus verschil maakt...bv als je alu hebt dan kan ie zn warmte beter kwijt geloof ik dan gietijzer.....

tenminste dat geloof ik..weet ik dus ook niet zeker.
ik wil het onderhand ook wel es weten.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
erikrulezz 13-12-02?14:56 Print reply
Posts: 382
klopt. aluminium gelijd de warmte veel beter. dus als het binnenin warm word dan word de buitenkant van de cilinder ook gelijk warm en die is weer in aanraking met de lucht dus koelt ie beter

[Dit bericht is ge-edit door erikrulezz op 13-12-02 15:00]
 
verwijderd 13-12-02?15:03 Print reply
Posts: 4082
giet ijzer heeft idd ook voordelen, ook een grootvoordeel is dat het olie er goed aan hecht (daarom wordt het ook zoveel bij auto's gebruikt)
grootste nadeel is dat het idd zo heet wordt denk ik.
maar nica lijkt mij het best, want dat wordt ook in crossers en racers gebruikt, en olie hecht er ook wel goed aan denk ik, en het wordt niet snel warm omdat het een heel dun laagje is, en daarna het direct alu is

[Dit bericht is ge-edit door symen op 13-12-02 15:07]
 
Hans F 13-12-02?15:21 Print reply
Posts: 4326
Het klopt trouwens wat je zegt over dat een chroomwand te glad is zodat dat er geen olie op blijft zitten, doorom worden er soms een soort "sleufjes" ingemaakt, of met de hoon doorheen gegaan.

Een andere methode om de smering bij een chroomwand te verbeteren (zoals gedaan is bij mijn Daytona cil.) is dmv. elektrischiteit. Een cil. waar een chroom wand op komt wordt eerst positief (of negatief, weet ik niet) geladen, daardoor hecht het chroom zich erg goed aan de cilinder. Aan het eind wordt de lading omgekeerd waardoor er stukjes wand loslaten en overal kleine picjes (ter grote van kleine zandkorreltjes) chroom uit de wand missen. In die kleine "gaatjes" blijft dan olie zitten.
 
chriss 13-12-02?15:29 Print reply
Posts: 1859
maar welk materiaal slijt dan het hardst??

en heb je in gietijzer verschillende hardheiden?

 
Rudy 13-12-02?15:32 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: chriss

maar welk materiaal slijt dan het hardst??

en heb je in gietijzer verschillende hardheiden?


hardheid wordt bij gietijzer bepaald door het koolstof gehalte
hardheid kan verschillen door de verschillende afkoelsnelheid van de cilinder. Je krijgt een andere struktuur als het metaal sneller of minder snel gekoeld wordt tijdens/ na het gieten dus.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Blukaap 13-12-02?15:34 Print reply

Posts: 10006
Imi gietijzer (als het dat al is) slijt het hardste denk ik zo (afgezien van puur aluminium ).
 
Bastila is lief
Hier_ben_ik - Administrator 13-12-02?15:36 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: Hans F

Het klopt trouwens wat je zegt over dat een chroomwand te glad is zodat dat er geen olie op blijft zitten, doorom worden er soms een soort "sleufjes" ingemaakt, of met de hoon doorheen gegaan.

Een andere methode om de smering bij een chroomwand te verbeteren (zoals gedaan is bij mijn Daytona cil.) is dmv. elektrischiteit. Een cil. waar een chroom wand op komt wordt eerst positief (of negatief, weet ik niet) geladen, daardoor hecht het chroom zich erg goed aan de cilinder. Aan het eind wordt de lading omgekeerd waardoor er stukjes wand loslaten en overal kleine picjes (ter grote van kleine zandkorreltjes) chroom uit de wand missen. In die kleine "gaatjes" blijft dan olie zitten.


dit laatste geldt ook voor een nikasilwand, had KXcil opnieuw laten nikasilen, overal gaatjes, ik gevraagd waar dat voor was: -> voor de olie
 
Members zijn vervelend :-|
Joost 13-12-02?15:39 Print reply
Posts: 1108
Voordeel van giet-ijzer (>6% koolstof) is dat het te harden is.. Door hem heet te stoken zorg je er voor dat de kristallen zich anders rangschikken, het koolstof lost als ware op in het ijzer. Als je hem vervolgens heel snel afkoelt kun je een status bereiken waar er grote interne spaningen in de kristal structuur komen. Door deze spaningen word het materiaal knoeter hard.. Er zijn allemaal leuke namen voor de verschillende stadia's enzo (eutecticum enzo), heb ik es op school gehad maar ben het nu allemaal gelukkig weer vergeten .

Ik denk dat imi-gietijzer niet gehard is ofzo, het is igg lang zo hard niet als honda giet-ijzer.

 
It is going to be a Endless summer...
Rudy 13-12-02?15:41 Print reply

Posts: 3471
Quote:
joost* En waarom word giet-ijzer altijd als 'slecht' bestempeld? Alle orginele honda cilinder zijn van giet ijzer inlc de GT4, dacht ik. Gietijzer is nog steeds een van de hardste materialen die er zijn. (imi-gietijzer is anders dan orgi-gietijzer)..

dacht dat chroom toch harder is dan gietijzer?

voordeel van een aluminium cilinder met een chroomwand is dat de warmte snel afgevoerd wordt en er daardoor minder hotspots ontstaan en dus minder kans op vastlopers en op detornatie.

Een gietijzeren cilinder kan ook te glad zijn en daardoor geen olie "opnemen" daarom gebruikt men ook plateau honen dat is het kruislinks honen met een bepaalde hoek.

Wat ook belangrijk is welke materialen op elkaar gebruikt worden want een hard materiaal op een hard materiaal slijt zelfs extreem hard :(

[Dit bericht is ge-edit door rudy op 13-12-02 15:48]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Rudy 13-12-02?15:52 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik
dit laatste geldt ook voor een nikasilwand, had KXcil opnieuw laten nikasilen, overal gaatjes, ik gevraagd waar dat voor was: -> voor de olie


oude kreidler's hebben dit o.a. ook
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Blukaap 13-12-02?16:02 Print reply

Posts: 10006
Joost: heb het alsjeblieft niet over dat eutectogedoe etc, want ik ben er nu dus mee bezig en het is goed irritant.

foutje

[Dit bericht is ge-edit door Blukmeester op 13-12-02 16:04]
 
Bastila is lief
Erik_N 13-12-02?18:12 Print reply

Posts: 5360
Als het topic er dan toch over gaat:

Welke is beter NA tunen?

110 Mallossie
125 Athena

Athena is aanzienlijk goedkoper, dus das wel relax. maar welke heeft meer vermogen na tunen? (gewoon kleine tunebeurt, en eventueel later grotere)

En beetje veel kracht onderin ook (moet goed trekken, maar top ook redelijk zijn)

En welke maakt meer toeren? Zo ja, weet iemand hoeveel ongeveer?
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
marcel 13-12-02?19:11 Print reply

Posts: 1533
malossi meer toeren en de 125 meer koppel.
na beetje tunen ben jij wel tevreden met de snelheid van die 125 hoor!
 
Erik_N 13-12-02?19:21 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Originally posted by: marcel

malossi meer toeren en de 125 meer koppel.
na beetje tunen ben jij wel tevreden met de snelheid van die 125 hoor!


Zolang ik maar win van een maat van me, die heeft 74cc op ze RS, daarom die mag me echt niet voorbijgaan, zolang ik maar 5km harder ga vin ik het best, en ik moe hem eruit trekken. naja, koop wel ff 125ie dan, scheelt boel in geld, en ken ik dat ding eindelijk eens laten rijden ...
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!

Dit topic is 4083 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved