Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Begin Forum - Topic #66265 - carb afstelling probleem
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 2409 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
jantjebravo |
18-4-2012 11:30 |
Posts: 6 |
Hoi allemaal.
Ik rij eigenlijk met een moto, kawasaki Gpz 550. Maar ik zit met een afstelprobleem en denk wel dat jullie waarschijnlijk kunnen helpen wat dit betreft.
Kortom: Het probleem was dat de motor bleef hangen in toeren. Dus ik heb alle mengselschroeven 1 slag open gezet, nu draait hij goed. Echter, bij lage toeren (tot 3500 a 4000 toeren) reageert hij te snel op de gas, bij hoge toeren moet ik meer gas geven wil ik meer stijgen in toeren. De stationair draait niet lekker, kloppend geluid, hij lijkt het moeilijk te hebben om stationair te draaien. Wanneer ik de stationair hoger zet, blijft hij weer hangen in toeren en heeft dit uiteindelijk weinig effect in het stationair toerental.
Carbs zijn schoongemaakt! alles werkt naar behoren, dubbel en dik gecontroleerd. Velen dachten aan te arm mengsel, maar de bougi's zijn zwart. Benzine loopt goed door, vlotterbakjes zijn ok. Normalerwijze zijn de sproeiers ook ok, zoals ik dus zei, alles is schoongemaakt op een grondige manier. Bougi's zijn nieuw en hij trekt geen valse lucht. Lijkt me dus puur afstelling. Maar met mengselschroeven en stationairschroef lukt het me enkel hem goed te laten draaien op laag stationair en weinig lucht.
Nu dacht ik aan het volgende: een te arm mengsel bij lage toeren (verklaard het snel stijgen in het begin en moeilijk stationair lopen) en te rijk op volle toeren (verklaard de zwarte bougi's.
Iemand een idee wat ik hiermee moet doen? Ik zoek vollop naar oplossingen, maar die komen er niet.
Ps: bij het rijden weinig problemen te ondervinden, tijdens het schakelen zakt hij mss iets te traag in toeren, maar dat weet ik niet, nog niet op de toerenteller gelet tijdens het rijden. Maar al bij al, hij rijdt goed en houdt niet in. Er zijn enkel problemen bij lagere toerentallen (dus stationair en toeren onder de 3500 a 4000)
Dit bericht is gewijzigd door jantjebravo op 18-4-2012 om 11:33 uur.
|
|
|
|
kenny77 |
18-4-2012 11:37 |
 Posts: 29286 |
Is motor helemaal origineel?
(uitlaat/ luchtinlaat?)
Anders zou je eens de originele afstel waardes kunnen opzoeken en kijken of deze overeen komen.
Heb je nadat je de carburateurs uit elkaar hebt gehaald ook weer synchroon afgesteld?
Zo niet, zou het onregelmatig stationair kunnen verklaren (het kloppen)
|
|
|
|
jantjebravo |
18-4-2012 11:44 |
Posts: 6 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Is motor helemaal origineel?
(uitlaat/ luchtinlaat?)
Anders zou je eens de originele afstel waardes kunnen opzoeken en kijken of deze overeen komen.
Heb je nadat je de carburateurs uit elkaar hebt gehaald ook weer synchroon afgesteld?
Zo niet, zou het onregelmatig stationair kunnen verklaren (het kloppen)
Inderdaad origineel. Synchroon nog niet. Maar dat doe je bij een warme motor, ik heb hem pas gisteren rijdende gekregen. Maar je kan toch de stationair op een deftige manier afstellen zonder synchronisatie? Het kloppen zal wel blijven dan, maar normalerwijze zou hij het zonder synchronisatie al goed moeten doen, met synchronisatie zou hij het dan 'perfect' moeten doen. Enfin, ik maak komend weekend zo'n synchronisatietooltje. Dan fix ik dat even.
Origineel afstelwaarde is mengselschroeven 1.5 - 2 slagen open. Maar zoals ik zei, dan blijft hij constant hangen in toeren. Staan nu op 1 slag open, doet het goed...
Ik dacht mss nog een de gasnaalden een slagje hoger te zetten (??) Dan zou hij rijker mengsel krijgen in het begin toch?
|
|
|
|
BenjaminDG |
18-4-2012 11:52 |
 Posts: 4605 |
Bon.
Zet alles maar eerst eens terug origineel.
Daarna nog eens controleren op valse lucht, nergens een vacuum lek,...
Daarna carburateurs gelijk zetten (vlinderkleppen), dit kun je doen op het zicht of met een fijn boor onder de kleppen.
Alle kleppen zo zetten dat de boor er net onder kan.
Dan controleren of de gasschuiven/vlinderkleppen soepel kunnen bewegen.
Steek er ineens ook maar 4 nieuwe bougie's in.
Maak eens een foto van je carburateur.
Mengselschroeven is puur om stationair af te regelen, heeft alleen maar invloed tot 2500 toeren ofzo.
Heb je ook de gaatjes van het stationair circuit schoon gemaakt?
Hoe zien de co schroeven eruit, die kunnen ook versleten zijn.
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 18-4-2012 om 11:58 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
jantjebravo |
18-4-2012 11:58 |
Posts: 6 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Bon.
Zet alles maar eerst eens terug origineel.
Daarna nog eens controleren op valse lucht, nergens een vacuum lek,...
Daarna carburateurs gelijk zetten (vlinderkleppen).
Dan controleren of de gasschuiven soepel kunnen bewegen.
Steek er ineens ook maar 4 nieuwe bougie's in.
Maak eens een foto van je carburateur.
Mengselschroeven is puur om stationair af te regelen, heeft alleen maar invloed tot 2500 toeren ofzo.
Bedankt! Maar dit is wat ik reed gedaan heb. Alles op 1.5 slagen, bougi's zijn nieuw. gasschuiven bewegen soepel (ook gecontroleerd), die rubbers van de gaschuiven vertonen geen scheuren. Ik kan er toch van uit gaan dat de carbs goed zijn.
Nuja, die afstelschroeven verder opendraaien resulteert bij starten tot direct stijgen in toeren tot 7000 - 7500. ik heb dan nog een stationairsschroef die de gaskleppen iets verder open zet, resulteert ook tot hangen in toeren en direct enorm stijgen in toeren. Nu staan ze origineel, maar met 1 slag open, wat nu goed is om te kunnen rijden.
|
|
|
|
BenjaminDG |
18-4-2012 12:02 |
 Posts: 4605 |
Maak eens een foto van je carburateur want dit lijkt toch op valse lucht,vacuum lek.
Zitten er rubberen dopjes op de synchronisatie poorten?
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 18-4-2012 om 12:03 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
jantjebravo |
23-4-2012 10:39 |
Posts: 6 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Maak eens een foto van je carburateur want dit lijkt toch op valse lucht,vacuum lek.
Zitten er rubberen dopjes op de synchronisatie poorten?
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 18-4-2012 om 12:03 uur.
Sorry voor de late reactie. Ik heb de carbs nogmaals gedemonteerd en volledig uitgeblazen met perslucht. Ze zien er een stuk properder uit in de leidingen. Dus ik denk dat het wel vervuilde carbs waren. Hij trok dus hoofdzakelijk lucht binnen en amper benzine. De bougi's waren na 10 km rijden lijkbleek. na wat prutsen etc, draaide 1 cilinder opeens heel goed. Mooi geluidje, bougi pekzwart (lucht stond nog dicht) dus die kreeg opeens wel genoeg benzine. Alles lijkt er dus op dat de carbs nog niet proper genoeg waren.
Ik heb 4 pods besteld en ga deze van de week monteren. Ook heb ik nieuwe rubbers besteld voor de orginele luchtfilter. Die zijn zo hard als staal en kreeg ze niet meer goed, dus had ze afgeplakt. Carbs liepen over, plakband weekte los, boeltje kwam deels in de carbs terecht, dus ze blijven dichtslippen. Die pods zijn nu om aan de moto te werken, want die carbs loshalen met originele luchtfilter is een groot werk.
Vorige week mee naar het werk gereden. Op de terugweg sloeg ie af vanaf hij zakte in toeren. stationairsproeierleidingen waren niet meer zo fris. Dat zou nu moeten verholpen zijn. ook de hoofdsproeiers zijn wat aangeslagen, die zitten op een grotere schroef met in de zijkant kleine gaatjes, die waren halfdicht en binnenkant een laagje groene aanslag die niet was verwijderd tijdens de voorgaande poetsbeurt blijkbaar. Nu is dit allemaal weg. Dus zou hij geen belemmering meer mogen hebben wat de benzine betreft.
Soit, woensdag pods thuis bezorgd, monteren en hopelijk goed rijden
Dan kan ik weer eens beginnen aan de vespa's (Bravo '81 en Ciao '93)  Ik verlang al tot mijn 3 gemotoriseerde tweewielers op punt staan :p
Dus wachten op pods, dan monteren en hopelijk deftig rijden
Dit bericht is gewijzigd door jantjebravo op 23-4-2012 om 10:45 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 2409 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|