Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #66227 - start-probleem Yamaha dt mx
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 2629 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
j0ren |
11-4-2012 16:42 |
Posts: 1298 |
Te grote sproeier denk ik, probeer eens 90 en 100 ofzo.
|
|
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel |
|
RikDT50MX - Nieuws Poster |
11-4-2012 17:00 |
Posts: 1558 |
probeer eerst maar sproeier 80 a 90 dan moet het wel beter gaan.
|
|
I Can Play With Madness |
|
Johann |
11-4-2012 17:51 |
Posts: 1273 |
Ga ik proberen. Alleen met die 100 sproeier lijkt het mij dat de brom ook moet lopen. Maargoed ik ga het proberen.
|
|
|
|
j0ren |
11-4-2012 17:56 |
Posts: 1298 |
Kapotte bougie wil ook 5/10 keer de oorzaak zijn.
|
|
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel |
|
kenny77 |
11-4-2012 17:58 |
Posts: 29286 |
Mhh je zou dan toch denken aan een ontstekings probleem.
Als de sproeier veels te klein of te groot is, zou je hem in ieder geval wel aan moeten krijgen.
En zo te zien heb je geen abnormale maat erin en zou dat moeten lukken.
Ik heb de neiging om de condensator te zeggen, maar die had je vervangen voor een originele?
Dan zou die eigenlijk niet nu al kapot moeten zijn, maar je weet maar nooit.
Om het te testen kan je wel een immi halen, die kosten maar 2~3 euro, die zijn zo weer kapot, maar ermee starten moet in ieder geval lukken.
En dat scheelt toch wel weer met een originele voor te proberen.
Edit: heb je ook een andere bougiedop liggen?
Anders zou je die ook eens kunnen proberen.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 11-4-2012 om 17:59 uur.
|
|
|
|
Johann |
12-4-2012 8:57 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Mhh je zou dan toch denken aan een ontstekings probleem.
Als de sproeier veels te klein of te groot is, zou je hem in ieder geval wel aan moeten krijgen.
En zo te zien heb je geen abnormale maat erin en zou dat moeten lukken.
Ik heb de neiging om de condensator te zeggen, maar die had je vervangen voor een originele?
Dan zou die eigenlijk niet nu al kapot moeten zijn, maar je weet maar nooit.
Om het te testen kan je wel een immi halen, die kosten maar 2~3 euro, die zijn zo weer kapot, maar ermee starten moet in ieder geval lukken.
En dat scheelt toch wel weer met een originele voor te proberen.
Edit: heb je ook een andere bougiedop liggen?
Anders zou je die ook eens kunnen proberen.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 11-4-2012 om 17:59 uur.
Dat klopt, de punten en condensator zijn vervangen voor een originele.
Maar weet bijna zeker dat de ontsteking goed is, want de bougie geeft een sterke regelmatige vonk. Het enigste wat mij tegenstaat aan de ontsteking is dat de grondplaat niet verstelbaar is.
Heb gisteren de brommer getest en wel ben ik achter gekomen dat ik de uitlaat vol benzine loop. Maarja lijkt mij niet zo gek als de brom niet start.
Heb al verschillende bougie's en doppen geprobeerd, daar heb ik er al zat van liggen.
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 12-4-2012 om 8:58 uur.
|
|
|
|
RutgerDTmx |
12-4-2012 12:57 |
Posts: 211 |
Is t een 8hoekige sproeier? Als het zoeen is voor een platte schroevendraaier is 110mss zelfs wel klein? Ik heb 106 met 60cc, loopt iets te rijk maar cilinder wordt bij volgas 80rijden 110graden.
Bougie is ook doorweekt na volgas aanlopen/kicken? Als niet doorweekt is ktijgt hij geen benzine. Grondlaat hoor je niet te vertellen (kan daarom niet) je puntjes moeten 0,3~0,4mm openstaan. Vonk is echt sterk en goed blauw?
|
|
|
|
Johann |
13-4-2012 18:36 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RutgerDTmx
Is t een 8hoekige sproeier? Als het zoeen is voor een platte schroevendraaier is 110mss zelfs wel klein? Ik heb 106 met 60cc, loopt iets te rijk maar cilinder wordt bij volgas 80rijden 110graden.
Bougie is ook doorweekt na volgas aanlopen/kicken? Als niet doorweekt is ktijgt hij geen benzine. Grondlaat hoor je niet te vertellen (kan daarom niet) je puntjes moeten 0,3~0,4mm openstaan. Vonk is echt sterk en goed blauw?
Ik heb allebei de soorten sproeiers. 6kant 140 en 130 en die met de platte schroevendraaier 110 en 100 en nog wat tussen maten. De bougie is zeiknat na aanlopen.
De bougie vonkt echt goed. Mooi blauw en je hoort hem overslaan. Dat is het gekke waarom ik er niet veel meer van snap. De brommer hoort gewoon te lopen. Alles is naar mijn weten goed. En zowat alles is nieuw of nog niet zo oud.
Het rare is dat de brommer bijna loop. Dus ernaast rennen dan loopt de brommer, maar zodra ik zachter ga rennen is het over. Krijg ook klappen uit de uitlaat (achterwiel slaat dus vast). Cilinder zie ik niks aan en compressie is ook goed van de cilinder. Trouwens een 70cc met 50cc kop met een dubbele voetpakking.
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 13-4-2012 om 18:44 uur.
|
|
|
|
Jolem |
14-4-2012 16:32 |
Posts: 127 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]
Ik heb allebei de soorten sproeiers. 6kant 140 en 130 en die met de platte schroevendraaier 110 en 100 en nog wat tussen maten. De bougie is zeiknat na aanlopen.
De bougie vonkt echt goed. Mooi blauw en je hoort hem overslaan. Dat is het gekke waarom ik er niet veel meer van snap. De brommer hoort gewoon te lopen. Alles is naar mijn weten goed. En zowat alles is nieuw of nog niet zo oud.
Het rare is dat de brommer bijna loop. Dus ernaast rennen dan loopt de brommer, maar zodra ik zachter ga rennen is het over. Krijg ook klappen uit de uitlaat (achterwiel slaat dus vast). Cilinder zie ik niks aan en compressie is ook goed van de cilinder. Trouwens een 70cc met 50cc kop met een dubbele voetpakking.
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 13-4-2012 om 18:44 uur.
Ik denk toch echt dat je ontsteking niet op tijd staat, te laat waarschijnlijk. Hierdoor krijg je flink geknal uit je uitlaat.
Wat je vastslaande achterwiel betreft (ik snap niet hoe je dat aflijdt van klappen uit de uitlaat), controleer of er speling zit op je lagers of dat ze zwaar lopen als je aan het wiel draait. Staat je achterwiel goed in lijn, zijn je tandwielen en je ketting nog een beetje OK en staat hij niet te strak? Check ook ff of je blok een beetje soepel draait in iedere versnelling.
Maar zelfs al is dit alles erg slecht, zou je brommer toch op z'n minst een beetje moeten lopen..... Dus, check te timing van je vonk.
|
|
|
|
Johann |
16-4-2012 22:58 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jolem
[...]
Ik denk toch echt dat je ontsteking niet op tijd staat, te laat waarschijnlijk. Hierdoor krijg je flink geknal uit je uitlaat.
Wat je vastslaande achterwiel betreft (ik snap niet hoe je dat aflijdt van klappen uit de uitlaat), controleer of er speling zit op je lagers of dat ze zwaar lopen als je aan het wiel draait. Staat je achterwiel goed in lijn, zijn je tandwielen en je ketting nog een beetje OK en staat hij niet te strak? Check ook ff of je blok een beetje soepel draait in iedere versnelling.
Maar zelfs al is dit alles erg slecht, zou je brommer toch op z'n minst een beetje moeten lopen..... Dus, check te timing van je vonk.
Ontsteking is dus niet verstelbaar. Het is een vaste grondplaat. Het enigste wat je aan timing van de ontsteking kan veranderen is het afstellen van de punten. Deze moet tussen de 0,30 en 0,40 liggen. Dat heb ik dus al vele malen gecheckt. Ik heb een goede vonk en de ontsteking is in orde. Dit weet ik zeker, ik heb een andere condensator geprobeerd en dit zonder resultaat.
Wat klappen uit de uitlaat betreft is overtollige benzine in de uitlaat door het vele aanlopen. Dit probleem is ook al verholpen door de uitlaat leeg te gooien en mijn demper te reinigen. En nog wil de brommer niet lopen.
Wat lagers en ketting lijn betreft is alles gewoon prima in orde. Er is veel vernieuwd aan de brommer. En het motorblokje is ook in goede conditie. Mijn vraag is waar zou het slecht starten van de brommer aan kunnen liggen?
|
|
|
|
RutgerDTmx |
17-4-2012 0:25 |
Posts: 211 |
je vliegwiel spie is nog gewoon goed?
grondplaat is denk niet losgetrild aangezien je motor nog niet goed draait toch?
Dit is wel een raar verhaal... ik mn ontsteking al 100x gerepareert maar zo erg nog nooit gehad (blij dat ik een cdi heb nu =D)
succes ermee
|
|
|
|
4takker |
17-4-2012 0:37 |
Posts: 2395 |
ik zou ook denken dat het aan de ontsteking licht.
controleer is met een schroevendraaier of de timing van de punten goed is.
bougie er uit draaien en een schroevendraaier in het bougie gat laten zakken. draai met je hand aan je vliegwiel tot je zuiger op het bovenste dode punt staat. kijk dan of de punten geopend zijn of dicht zitten.
hoe moet je aan die dt de condensator aan de ontsteking monteren? door te solderen? dat moet je met een hele hete soldeer bout doen en zo kort mogelijk er op houden. als je er een tijd mee zit te pielen en te lang je soldeer bout op de condensator houd kan je die gelijk af schrijven. die dingen kunnen niet goed tegen hitte. daar mee bedoel niet blok heet maar soldeerbout heet.
|
|
Never drive faster then your guardian angel can fly |
|
dirktimmer |
17-4-2012 1:05 |
Posts: 1737 |
ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je bij mij langskomen? heb meer dan gemiddeld verstand van de dt'tjes
|
|
|
|
Johann |
17-4-2012 23:19 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RutgerDTmx
je vliegwiel spie is nog gewoon goed?
grondplaat is denk niet losgetrild aangezien je motor nog niet goed draait toch?
Dit is wel een raar verhaal... ik mn ontsteking al 100x gerepareert maar zo erg nog nooit gehad (blij dat ik een cdi heb nu =D)
succes ermee
Tot nu toe heb ik alleen maar ge-etter gehad met mijn ontsteking. Dit heb ik opgelost door originele punten en condensator te steken. Die met het mitsubitie teken.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: 4takker
ik zou ook denken dat het aan de ontsteking licht.
controleer is met een schroevendraaier of de timing van de punten goed is.
bougie er uit draaien en een schroevendraaier in het bougie gat laten zakken. draai met je hand aan je vliegwiel tot je zuiger op het bovenste dode punt staat. kijk dan of de punten geopend zijn of dicht zitten.
hoe moet je aan die dt de condensator aan de ontsteking monteren? door te solderen? dat moet je met een hele hete soldeer bout doen en zo kort mogelijk er op houden. als je er een tijd mee zit te pielen en te lang je soldeer bout op de condensator houd kan je die gelijk af schrijven. die dingen kunnen niet goed tegen hitte. daar mee bedoel niet blok heet maar soldeerbout heet.
Tijdstip heb ik al verschillende keren na gekeken. En wat solderen betreft, ik weet dat je de condensator kan slopen met je soldeerbout. Maar deze is zeker weten nog heel. Heb een mooie blauwe vonk.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je bij mij langskomen? heb meer dan gemiddeld verstand van de dt'tjes
Ik woon in Kinderdijk, beetje ver bij je vandaan . Als ik er echt niet uitkomt dan denk ik er wel over na om bij je langs te komen. Kom regelmatig in die omgeving en ik heb een auto onder mijn gat
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 17-4-2012 om 23:22 uur.
|
|
|
|
steffie422 |
25-4-2012 17:15 |
Posts: 45 |
je moet gewoon veel kleiner sproeier er in doen probeer is 70 ik had ook hetzelfde probleem
|
|
|
|
Dit topic is 2629 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|