BartHonda |
12-4-2012 18:00 |
Posts: 886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Of je nu een originele 12mm carburateur pakt of een 48mm en er een 12mm bus in zet.
Dan heb je met allebei een 12mm carburateur.
Dus in dat op zich schiet je er niks mee op.
Maar de luchtinlaat kant is nog wel een stuk groter. Het busje word alleen maar bij de benziene kant gemonteerd.
Maar als ik een 28mm PWK op een NSR zou zetten, is deze dan nogsteeds gewoon goed af te stellen?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Dan zou ik liever een echte 12 mm carburateur nemen ipv een grote met een kleinere bus in de inlaat.
Kwestie om gasnelheid zo hoog en constant mogelijk te houden.
Want je gaat van een klein gat naar een groter gat wat dus de gasnelheid laat zakken.
Zo kan je dus ook een te 'grote' uitlaat monteren bij een 4takt bijvoorbeeld.
De bus zit in de kant van het spruitstuk. Het gaat dus van groot naar klein.
Dit bericht is gewijzigd door BartHonda op 12-4-2012 om 18:01 uur.
|
|
|
|
kenny77 |
12-4-2012 18:01 |
Posts: 29286 |
Ja maar de doorlaat blijft 12mm dus.
Meer kan er dan niet door heen.
|
|
|
|
BenjaminDG |
12-4-2012 18:02 |
Posts: 4605 |
Ah buisje zit dus aan de cillinder zijde, das natuurlijk beter dan aan de luchtfilterzijde.
Tja een grotere carburateur werkt alleen goed bij hogere toeren.
Afstellen zal wel zeker lukken maar ik denk dat je lagere en midden toeren niet echt goed zullen zijn. Maar ja tis een 50cc 2takt die moet janken
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
JB1 |
12-4-2012 18:04 |
Posts: 14881 |
Dan houd je nog steeds 28mm venturigrootte?
Schiet je nog geen kut op als je maar 12mm oppervlak kan aanzuigen
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
BenjaminDG |
12-4-2012 18:06 |
Posts: 4605 |
Zijn er geen kleinere D-schuif of vlakschuif carbs?
pwk 28 is wel de bekenste maar ik denk toch dat er ook zijn in 16mm of iets dergelijk.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
JB1 |
12-4-2012 18:07 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Zijn er geen kleinere D-schuif of vlakschuif carbs?
pwk 28 is wel de bekenste maar ik denk toch dat er ook zijn in 16mm of iets dergelijk.
12mm moet ie hebben
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
BenjaminDG |
12-4-2012 18:08 |
Posts: 4605 |
Lijkt me nog veel te groot om daar een 12mm restrictie in te rammen.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
BenjaminDG |
12-4-2012 18:13 |
Posts: 4605 |
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
De Schout |
12-4-2012 18:45 |
Posts: 5327 |
misschien zijn er wel geen kleine vlakschuifcarbjes (wat dell ortho gedrochten daar gelaten) omdat de winst van een vlakke schuif er gewoon niet is bij zo'n klein gasschuifje..
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
BartHonda |
12-4-2012 19:01 |
Posts: 886 |
Je kan indd nog maar 12mm aanzuigen, maar waarmee ik in mijn hoofd zit is dat je als het waren van een groot oppervlak naar een klein oppervlak gaat. Hierdoor is het volume lucht wat word aangezogen groter dan bij gewoon een recht buisje van 12mm. Echter kan dit niet door de inlaat, omdat deze zo klein is. Maar word hierdoor niet de stroomsnelheid groter door de convergerenden werking?
Ik weet niet of dat dit lijkt, of dat dit daadwerkelijk zo is, maar pak maar eens een stukje papier. Rol het op tot een recht buisje. Blaas er door heen in je hand en voel hoe hard de lucht aankomt. Verander hierna het buisje van vorm zodat je een soort kegel krijgt (met aan de kleine kant een even groote diameter als dat je had bij het rechte buisje). Als je nu opnieuw blaast vanuit de brede kant, lijkt het alsof de lucht sneller er uit komt aan de smalle kant. Als je hem omdraait is dit precies andersom en lijkt het of er bijna niks uit komt.
Ik heb al geprobeerd een tekening te maken in paint maar deze krijg ik niet geupload op mijnalbum.nl weet iemand hoe dit moet? Dan kan ik het een beetje makkelijker uitleggen.
|
|
|
|
pompower |
12-4-2012 19:08 |
Posts: 1777 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BartHonda
Je kan indd nog maar 12mm aanzuigen, maar waarmee ik in mijn hoofd zit is dat je als het waren van een groot oppervlak naar een klein oppervlak gaat. Hierdoor is het volume lucht wat word aangezogen groter dan bij gewoon een recht buisje van 12mm. Echter kan dit niet door de inlaat, omdat deze zo klein is. Maar word hierdoor niet de stroomsnelheid groter door de convergerenden werking?
Ik weet niet of dat dit lijkt, of dat dit daadwerkelijk zo is, maar pak maar eens een stukje papier. Rol het op tot een recht buisje. Blaas er door heen in je hand en voel hoe hard de lucht aankomt. Verander hierna het buisje van vorm zodat je een soort kegel krijgt (met aan de kleine kant een even groote diameter als dat je had bij het rechte buisje). Als je nu opnieuw blaast vanuit de brede kant, lijkt het alsof de lucht sneller er uit komt aan de smalle kant. Als je hem omdraait is dit precies andersom en lijkt het of er bijna niks uit komt.
Ik heb al geprobeerd een tekening te maken in paint maar deze krijg ik niet geupload op mijnalbum.nl weet iemand hoe dit moet? Dan kan ik het een beetje makkelijker uitleggen.
het werkt wel een beetje hoor, maar alleen in de hoger toeren merkt je het een beetje, heb er ook een 14mm met 12mm bus in gehad, liep iets minder onderin
|
|
www.basvanloenen.nl |
|
BartHonda |
12-4-2012 19:16 |
Posts: 886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pompower
[...]
het werkt wel een beetje hoor, maar alleen in de hoger toeren merkt je het een beetje, heb er ook een 14mm met 12mm bus in gehad, liep iets minder onderin
de 14mm liep onderin slechter? En de 24mm loopt bovenin beter? Dan is die dus op beide punten vooruit gegaan?
edit: En merkte je nog verschil met afstellen? of ging dat ook gewoon even goed als normaal?
Dit bericht is gewijzigd door BartHonda op 12-4-2012 om 19:19 uur.
|
|
|
|
pompower |
12-4-2012 19:17 |
Posts: 1777 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BartHonda
[...]
de 14mm liep onderin slechter? En de 24mm loopt bovenin beter? Dan is die dus op beide punten vooruit gegaan?
tis alleen lastiger af te stellen,
|
|
www.basvanloenen.nl |
|
BartHonda |
12-4-2012 19:20 |
Posts: 886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pompower
[...]
tis alleen lastiger af te stellen,
oke, maar loopt die nu al weer beter of heb je er nog niet echt naar gekeken?
|
|
|
|
BenjaminDG |
12-4-2012 20:16 |
Posts: 4605 |
Onderin zal die slechter lopen als voorheen, hogere toeren zouden iets beter moeten zijn.
Kwestie wat je wil en wat voor circuit het is.
Als er veel korte stukken zijn en bochten zou ik toch liever wat onderin ook wat kracht hebben dan alleen wat piekvermogen aan 12.000 toeren.
Met een te grote carburateur kan je ook niet snel gasgeven zonder dat de brommer dood valt.
Dus dat is ook niet altijd voordelig.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|