Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Setup brommervakantie am6

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 860 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66201 - Setup brommervakantie am6
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 6176 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Uijldert 7-4-2012 13:38 Print topicpost

Posts: 294
Beste Forumleden,

Een droom van mij gaat in vervulling, brommervakantie!
Voor deze gelegenheid heb ik een aprilia mx aangeschaft met am6 eronder. We willen met de brommer door duitsland, frankrijk naar zwitserland toerijden vooral voor de mooie bergen daar.

Nu is het blok dat ik heb aangeschaft niet krachtig genoeg om een beetje gemakkelijk de bergen op te komen, hij is origineel met gianelli uitlaat en loopt heel hoogtoerig. Dat is geen doen in die bergen.

Zelf heb ik nog geen arvaring met am6, heb altijd yamaha dtjes gereden, maar wilde nu een keer een watergekoelde cilinder proberen in combinatie met de geweldige looks van de mx natuurlijk.

Nu ben ik daarom al een tijdje aan het rondkijken op fora en verschillende informatie sites naar een goede laagtoerige cilinder die veel kracht onderin heeft mits goed afgesteld.

Wat ik eigenlijk wil is een goede slijtvaste cilinder die dus laagtoerig en veel kracht onderin heeft. Heb geen zin om 18.000 toeren te moeten draaien om de bergen maar een beetje op te komen.

Nu kwam ik uit bij een dr80 cc. Niet te duur en volgens vele een slijtvaste, laagtoerige cilinder. Nu wilde ik van jullie weten wat jullie hiervan denken en wat jullie me aanraden voor de rest van de setup (uitlaat carb. etc.) Zoals ik al zei ben ik een leek op het gebied van am6, dus kan wel een beetje hulp gebruiken.

Verdere suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom!

Bedankt alvast


 

JB1 7-4-2012 13:44 Print reply

Posts: 14881
Moet je Aprilia RX50 2003 of CasDT even inboxen, die hebben beide een laagtoerige set-up gebouwd
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Venlonaer 7-4-2012 14:04 Print reply

Posts: 2431
dr80 is idd geschikt. Laagtoerig met genoeg koppel.
Moet je nog wel een goeie uitlaat voor vinden Yasuni Cross ML is uitermate geschikt.

16mm carb
Yasuni Cross ML
DR80

is goed genoeg denk ik (rond 12 pk?)

Dit bericht is gewijzigd door Kristian-m op 7-4-2012 om 14:04 uur.
 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
4takker 7-4-2012 14:13 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kristian-m
dr80 is idd geschikt. Laagtoerig met genoeg koppel.
Moet je nog wel een goeie uitlaat voor vinden Yasuni Cross ML is uitermate geschikt.

16mm carb
Yasuni Cross ML
DR80

is goed genoeg denk ik (rond 12 pk?)

Dit bericht is gewijzigd door Kristian-m op 7-4-2012 om 14:04 uur.


het is geen race een vakantie 12 pk is totaal overbodig daar.

ben zelf dan met een 4takt bormmer die kant op geweest. en ik kan je een blok aan raden met een hoop koppel die heel soepel rijd in lage toeren.
mijn brommer kon toen volgas 80 met 108cc. maar berg op in de 3(zit maar een 4bak in) met volle bepakking. als je een gemiddelde snelhijd van 60 aan houd is het ook nog fijn rijden ook in het buiten land. komt redelijk met het verkeer mee. in het buitenland leven ook een stuk minder gestoorde dan in nederland. daar wachten ze tenminste met in halen in nederland rijden ze je de vouwen uit de broekspijpen als je met 60 buiten de bebouwde kom rijd
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Uijldert 7-4-2012 14:13 Print reply

Posts: 294
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kristian-m
dr80 is idd geschikt. Laagtoerig met genoeg koppel.
Moet je nog wel een goeie uitlaat voor vinden Yasuni Cross ML is uitermate geschikt.

16mm carb
Yasuni Cross ML
DR80

is goed genoeg denk ik (rond 12 pk?)

Dit bericht is gewijzigd door Kristian-m op 7-4-2012 om 14:04 uur.

Zoiets zat ik zelf ook te denken, alleen is het niet handiger om een iets grotere carburateur te gebruiken of zeg jij 16mm is meer dan voldoende?
 
Uijldert 7-4-2012 14:14 Print reply

Posts: 294
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 4takker
[...]


het is geen race een vakantie 12 pk is totaal overbodig daar.

ben zelf dan met een 4takt bormmer die kant op geweest. en ik kan je een blok aan raden met een hoop koppel die heel soepel rijd in lage toeren.
mijn brommer kon toen volgas 80 met 108cc. maar berg op in de 3(zit maar een 4bak in) met volle bepakking. als je een gemiddelde snelhijd van 60 aan houd is het ook nog fijn rijden ook in het buiten land. komt redelijk met het verkeer mee. in het buitenland leven ook een stuk minder gestoorde dan in nederland. daar wachten ze tenminste met in halen in nederland rijden ze je de vouwen uit de broekspijpen als je met 60 buiten de bebouwde kom rijd

ja idd, maar wat voor setup raad jij aan?
 
Venlonaer 7-4-2012 14:17 Print reply

Posts: 2431
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 4takker
[...]


het is geen race een vakantie 12 pk is totaal overbodig daar.

ben zelf dan met een 4takt bormmer die kant op geweest. en ik kan je een blok aan raden met een hoop koppel die heel soepel rijd in lage toeren.
mijn brommer kon toen volgas 80 met 108cc. maar berg op in de 3(zit maar een 4bak in) met volle bepakking. als je een gemiddelde snelhijd van 60 aan houd is het ook nog fijn rijden ook in het buiten land. komt redelijk met het verkeer mee. in het buitenland leven ook een stuk minder gestoorde dan in nederland. daar wachten ze tenminste met in halen in nederland rijden ze je de vouwen uit de broekspijpen als je met 60 buiten de bebouwde kom rijd


die 12pk was bijzaak, gaat hem om de koppel en deze setup is uitermate geschikt.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uijldert
[...]

Zoiets zat ik zelf ook te denken, alleen is het niet handiger om een iets grotere carburateur te gebruiken of zeg jij 16mm is meer dan voldoende?


Ja is voldoende, evt. 17.5mm maar je wilt natuurlijk ook geen te hoog verbruik hebben he
 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
Uijldert 7-4-2012 14:21 Print reply

Posts: 294
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kristian-m
[...]


die 12pk was bijzaak, gaat hem om de koppel en deze setup is uitermate geschikt.


[...]


Ja is voldoende, evt. 17.5mm maar je wilt natuurlijk ook geen te hoog verbruik hebben he

Nee das ook weer zo... Maar vindt een yasuni ml wel erg prijzig. Heb best wat te besteden maar of ik 200 euro aan een uitlaat wil uitgeven... Verder wil ik een doppler krukas monteren omdat deze die er nu inzit al 25.000 km oud is. Kan ik dan een ''gewone'' doppler pakken of heb ik een ''race'' nodig?
 
Venlonaer 7-4-2012 14:23 Print reply

Posts: 2431
Een gewone Doppler is ook geschikt.

Het hoeft toch niet een nieuwe uitlaat te zijn?

Ik heb nog een Yasuni Cross ML liggen, wat roest bij de voorbocht maar verder nog strak in de hittebestendige zwart. Mag goedkoop weg

En dat ik de ML aanraadde was geen verkooppraatje, ken iemand met een DR80, 17,5mm , ML en dat rijdt goed

Dit bericht is gewijzigd door Kristian-m op 7-4-2012 om 14:23 uur.
 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
4takker 7-4-2012 14:26 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uijldert
[...]

ja idd, maar wat voor setup raad jij aan?



als ik een setup aan zou raden zou ik zeggen 52 slag krukas met een 47mm boring standaard ss50 nokkenas, ot70kop, 2plaats koppeling, grote oliepomp, 19mm teur, en een hoge ss uitlaat met demper er in. helaas kan je daar weinig mee met zoon am6 ding.

maar ja wat je zelf aan geeft veel koppel laag in toeren. dat is wat ik ook had. als in het gebregte een beetje de grote wegen aan houd heeft je blok een prima leven. als je de passen gaat rijden dan moet je blokje flink aan de bak.
anders neem een paar kleinere voor tandwielen mee en een paar plastic zakken dan kom je zeker de bult op.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Venlonaer 7-4-2012 14:42 Print reply

Posts: 2431
Weet niet hoe dat 4 takt ding van jou trekte maar de dr80 kan dit zeker wel aan
 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
Uijldert 7-4-2012 14:45 Print reply

Posts: 294
Zit nu een beetje in de buurt van dit te denken:

80cc dr
doppler krusas
17,5 - 20 mm dellorto carb
orignele koppeling?
uitlaat weet ik nog niet welke laagtoerig is en veel koppel geeft voor de dr80
skf lagers normaal geen race of carbon etc.

Ik zit nog te twijfelen over welke uitlaat ik zal pakken, ga nog iets meer research doen over de yasuni ml

Zit ik zo dan een beetje goed?
 
Venlonaer 7-4-2012 14:48 Print reply

Posts: 2431
Ik kan je verzekeen dat de Yasuni Cross ML goed is, HM kan ook.

Zo zit je wel goed, maar ik zou wel letten dat je niet een te grote carb pakt gezien het verbruik kan oplopen (zoals je zelf wel weet)

Je kan evt. voor de zekerheid je koppelingsplaten vervangen en/of malossi veertjes monteren.


 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
Uijldert 7-4-2012 14:51 Print reply

Posts: 294
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kristian-m
Ik kan je verzekeen dat de Yasuni Cross ML goed is, HM kan ook.

Zo zit je wel goed, maar ik zou wel letten dat je niet een te grote carb pakt gezien het verbruik kan oplopen (zoals je zelf wel weet)

Je kan evt. voor de zekerheid je koppelingsplaten vervangen en/of malossi veertjes monteren.



Zal de platen zowiezo gaan vervangen, maar vindt echte polini raceplaten oid wel te duur dus denk dat ik gewoon originele platen pak met sterkere veertjes...

Carb ga ik niet te groot doen aangezien de reis dik 3000 km zal zijn...

Verder las is ik dat de ml alleen geschikt is voor 50cctjes?
 
Venlonaer 7-4-2012 15:01 Print reply

Posts: 2431
Bullshit, is goeie 50cc 70cc (laagtoerige) pijp.
En ik zei ook niet per sé dat je Polini moet pakken, nieuwe originele platen of MRK (?) platen ofzo zijn ook goed als vervanging.

Dit bericht is gewijzigd door Kristian-m op 7-4-2012 om 15:01 uur.
 
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan.
gprnick 7-4-2012 15:07 Print reply

Posts: 3360
Dr 80 cilinder
originele uitlaat ontgrensd
17.5 of 19 mm dellorto
origineel luchtfilter

die standaard doppler krukas voldoet dan zeker. koppeling kan je ook gewoon origineel laten, tenzij je hem toch gaat vervangen dan kan je het beste meteen een 5 plaats monteren.

Dit bericht is gewijzigd door gprnick op 7-4-2012 om 15:08 uur.
 

Dit topic is 6176 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved