Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vertrouw het niet helemaal :(

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 748 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6611 - vertrouw het niet helemaal :(
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1311 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jaz86 10-12-02?17:13 Print topicpost
Posts: 543
ben dus vandaag eindelijk begonne met de revisatie van me mb, best druk gehad de laatste tijd en nou zag ik weer die nsr en motorhispania rije hiero en ik wilde perse weer rijden...

maargoed, de brommerboer had hier gezegd dat je veel beter eerst de lagers erin kan doen (met verwarmen) en daarna de krukas er met een plastic hamer in tikken.

ikke netjes verwarmen, linker krukaslager erin, af laten koelen... krukas er (bijna) helemaal ingetikt (1tot2mm nog ofzo)
maar nu voelde ik voor de zekerheid ff, zit er iets van 2 mm speling in ofzo :n
is dit normaal als hij er nog niet helemaal in zit en de rest van het blok nog niet in elkaar zit?????

ik dacht, ik vraag het ff voor de zekerheid voordat ik de rest in elkaar heb zitten en nog met krukasspeling zit :(

alvast bedankt...


[This message is edited by jaz86 on 10-12-02 19:08]
 
*** DEMOCRATIE IS DE DICTATUUR DER MEERDERHEID ***

ardan 10-12-02?21:05 Print reply
Posts: 595
zeker dat het niet gewoon je blok was dat bewoog neenee,2mm speling kan echt niet goed zijn ,lager aan 1 kant moet op de kruk en de andere moet in carter.

waar heeft ie precies speling
*op de krukas en binnenste van lager? dan heb je je krukas verneukt met het erin rammen

*buitenste ring van lager met carter?
is je carter misschien versleten

*gewoon het lager zelf?
zou wel zeer vreemd zijn met nieuwe lagers,staat altijd wel iets van speling op maar NOOIT MM,amper honderdste van mm.

waar heb je op geklopt om lager in carter te krijgen?als je steenhard geramt hebt op de binnenste ring hebben die kogels natuurlijk wel wat slagen moeten opvangen,zou daaraan kunnen liggen


ben geen meesterreviceur,maar die hoort wel niet denk'k,sla hem dieper misschien zit het verschil in die laatste 2 mm

[This message is edited by ardan on 10-12-02 21:12]
 
have a blast,go fast
Honda_mbiloss [Emiel] 10-12-02?21:22 Print reply

Posts: 3697
heb je het andere helft er al op? anders kan die 2mm speling wel, maar 2 mm is wel heeeeeeel erg veel als je nieuwe lagers hebt en allebij de helften er al hebt op zitten dan zit er toch wat verkeert... als je nieuwe lagers erin hebt draaien ze meestal ok verrot zwaar, ff de boor erop beetje benzine erin en dan gaat ie al wat beter dat hadden wij tenminste( dop 17). 2 mm kan nooit normaal zijn
 
Honda_mbiloss [Emiel] 10-12-02?21:27 Print reply

Posts: 3697
trouwes heb je de kruk wel in de vriezer gelegt en de lagers ook verwarmt want de kruk viel er bij ons gewoon in en toen de lagers af laten koelen en ze zaten muurvast..
 
barry 10-12-02?21:24 Print reply

Posts: 7387
dit is heel normaal, als je de carterhelften nog niet opmekaar hebt en je hebt nog maar aan 1 kant de krukas er in + lager dan is die speling echt heel normaal, druk je carters maar eens op me kaar, dan zul je zien dat alle speling weg is! dus zet je andere carterhelft + krukaslager er eens op en je zult het zien.

maar goed dat je het na vraagt

en voor de mensen die er tegen inwillen gaan:
standaard zit er speling in een lager, als je daar een arm (stok zegmaar) op zet. dan is de speling aan het einde van de arm(stok) vele malen groter dan in het begin. dit is hetzelfde met 1 carter kant + 1 krukaslager en de krukas. doordat er al standaard speling op die lager zit en de krukas er in zit en je aan het einde van de krukas de krukasop en neer beweegd constateer je speling. maar dat komt dus door die speling die door de arm(kruakslengte) aan het einde steeds grote wordt. maar doordat er aan de andere kant straks ook een lager komt wordt dit opgevangen en zit de krukas vast en heedt ie aan de andere kant ook houvast en wordt de speling zo gecompenseerst zeg maar.
dus wat resulteert op geen speling.

ff snel er neer geplant hoor.
 
He?
Ralf 10-12-02?22:23 Print reply

Posts: 9073
Bij blok revisie heb je GEEN hamer nodig, nooit.
 
marcel 10-12-02?22:27 Print reply

Posts: 1533
waarom iet je hoeft toch niet perse te gaan rammen ofso? een kunstof hamer is vet makkelijk bij het reviseren. :p
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 11-12-02?10:37 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Originally posted by: Ralf

Bij blok revisie heb je GEEN hamer nodig, nooit.


maar het is wel handig als je orginele blokpakking er nog tussen zin

die zit meestal moerlijk vastgekoekt aan je carters, en een kunstof hamertje is dan erg handig
 
ik haat mensen
Blorn 11-12-02?11:25 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Originally posted by: Ralf

Bij blok revisie heb je GEEN hamer nodig, nooit.
jij kijkt je oude lagers uit de carters? maar idd, met inelkaar zetten hoor je geen hamer nodig te hebben..
 
Joost 11-12-02?11:28 Print reply
Posts: 1108
Ik gebruik altijd een kunstof hamer.... Daar is niks mis mee. Die zijn gemaakt voor dit soort werk..


 
It is going to be a Endless summer...
ardan 11-12-02?11:41 Print reply
Posts: 595
Quote:
Originally posted by: barry


en voor de mensen die er tegen inwillen gaan:
standaard zit er speling in een lager, als je daar een arm (stok zegmaar) op zet. dan is de speling aan het einde van de arm(stok) vele malen groter dan in het begin. dit is hetzelfde met 1 carter kant + 1 krukaslager en de krukas. doordat er al standaard speling op die lager zit en de krukas er in zit en je aan het einde van de krukas de krukasop en neer beweegd constateer je speling. maar dat komt dus door die speling die door de arm(kruakslengte) aan het einde steeds grote wordt. maar doordat er aan de andere kant straks ook een lager komt wordt dit opgevangen en zit de krukas vast en heedt ie aan de andere kant ook houvast en wordt de speling zo gecompenseerst zeg maar.
dus wat resulteert op geen speling.

ff snel er neer geplant hoor.


had ik idd niet aan gedacht,klopt als een bus.maar dit is als je er van uit gaat dat hij 2mm speling aan bovenkant van krukas heeft,wat als ie er nu 2 heeft aan het lager? daar is je lengte van kruk o dus word er niet veel speling vergroot door de lengte,ik dacht dat ie het hier had.

als ik zeg dat ik 2mm speling heb bedoel ik toch direct aan lagerkant (als je kruk dus rechtstreeks bij carter vastneemt en beweegt) en dit zou toch niet mogen of zit die lengte er dan nog steeds voor iets tussen,creert wel beetje illusie van meer te zijn dan het is,maar toch,2mm?
 
have a blast,go fast
SkaBla [Pim] 11-12-02?16:41 Print reply

Posts: 4659
dan kan het niet veel anders zijn dan je lager he...
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
scooterkiller 12-12-02?00:13 Print reply

Posts: 2987
Als de lagers eenmaal op je krukas zitten moet je gewoon je carterhelften verwarmen en dan vloept de boel zo inmekaar, maar gebruik nooit een hamer maakt niet wat voor, je verneukt je lagers gewoon.
Het enigste waarvoor ik een hamer gebruik is als de boel in mekaar zit en stroef draaid om dan aan bijde kanten van de krukas een -klein- tikkie te geven zodat de lagers op hun plek komen.
Niet gaan warm draaien als de lagers stroef draaien want dan kan je ook opnieuw beginnen.
En 2mm is teveel, als je race lagers monteerd die veel speling hebben heb je nog minder dan dat.
 
BIERTJUH!!!!!!!!
barry 12-12-02?17:11 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: scooterkiller

Als de lagers eenmaal op je krukas zitten moet je gewoon je carterhelften verwarmen en dan vloept de boel zo inmekaar, maar gebruik nooit een hamer maakt niet wat voor, je verneukt je lagers gewoon.


enig idee wat voor een krachten op die lagers komen te staan als jij 10.000rpm draait?

wel iets meer dan als jij even met een kunstoffen hamer niet oerhard op je lagers slaat. dus als jij gewoon met een kunstoffen hamer even niet te oerhard op je lager slaat kan dit echt geen kwaad.
 
He?
Joost 12-12-02?18:21 Print reply
Posts: 1108
Je slaat ook niet op de buiten schaal van het lager. Je slaat op de binnen schaal door er een pijp over heen te zetten. En ik weet niet wat voor lager jij hebt, maar bij 'floepen' ze der echt niet zomaar in.. Ik verwarm altijd het lager (oven), en koel ook altijd de kruk-as. En echt niet dat ie er zo op glijd, hij heeft altijd wat hulp nodig. Maar het verschilt ook per lager. Het rechter mt lager gaat zo in het charter, maar de linker gaat een stuk lastiger op de kruk-as.

Kijk zoals et op de BM ging, das nie ech goed voor het lager. Lagers kunnen niet echt tegen gehamer met baco's.. Martijns mtx doet het echter nog prima...

Een jonge uit me klas die werkt nu bij KLM waar hij de wiel lagers van de boeing 747 moet vervangen en ook daar floepen de lagers niet spontaan op heb plaats, zelfs als je ze met stik-stof heb gekoelt.

Hamer is gewoon verdomt handig om het blok te splijten en oude lagers er uit te meppen. Daarnaast is het bij het inelkaar zetten ook supper handig. Maar jha, iedereen z'n eigen mening.
 
It is going to be a Endless summer...
jaz86 13-12-02?18:28 Print reply
Posts: 543
ok ontzettend bedankt allemaal, ik wilde iig zeker weten dat het normaal is om speling te hebbe als de rest nog niet in elkaar zit.
ik gebruik trouwens gewoon een kunstof hamer, ook aangeraden door brommerboer en dat geloof ik wel. waar zijn die dinge dan voor???
ik ga binnenkort de rest doen, maar heb nou (weer) een beetje weinig tijd (schaatsen ) en het is gvd koud in dat schuurtje van ons :( ook geen klein straalkacheltje in huis ofzo :a

naja, het gaat weer dooien dus binnekort de rest in elkaar. iig bedankt jongus!!!
 
*** DEMOCRATIE IS DE DICTATUUR DER MEERDERHEID ***

Dit topic is 1311 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved