Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
3-3-2012 19:49 |
Posts: 17929 |
wtf is het nut van een nicasil wand in een gietijzeren cilinderbus?
|
|
|
|
StateEstimator |
3-3-2012 19:52 |
Posts: 98 |
Gewoon, omdat het kan!
//SE
|
|
Solorit naar de Noordkaap: www.rideagainstmoyamoya.nl |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
3-3-2012 19:53 |
Posts: 17929 |
beetje zonde van de tijd en centen, gietijzer is sowieso beter dan nica
maar ziet er leuk uit verder
|
|
|
|
kenny77 |
3-3-2012 19:56 |
Posts: 29286 |
Mooi idee, top!
|
|
|
|
StateEstimator |
3-3-2012 20:11 |
Posts: 98 |
Nope, er zit wel degelijk een gedachte achter: 7000 km heel blijven.
In Scandinaviƫ is vanwege allerlei milieu gerelateerd wensdenken de brandstof nogal aangelengd met ethanol. De stevige component ethanol veroorzaakt een veel minder homogeen mengsel met 2T olie dan gewone euro95. Gevolg: minder smering.
Tot overmaat van ramp is op sommige plaatsen zelfs alleen e85 te koop. Deze heksendrank bestaat zelfs voor 85% uit ethanol. Helemaal schrale zooi dus. Smering nadert naar nul. Ontbrandingstemperatuur omhoog.
Mijn MTX-je komt een tijd dat benzine nog rijkelijk was voorzien van heerlijk smerend lood. Naast dat deze benzine voor eeuwig goed bleef, wil ook 2T olie lekker mengen. Lekker geolied hielden zuiger, cilinderwand en big-end het 1000-den kilometers uit.
Het blok en de carburateur worden voorzien van viton keerringen en rubbers die dus niet worden aangetast door voornoemde milieuhippie benzines.
Ik gebruik de oliepomp en een hele hoge kwaliteit 2T olie en hoop daarmee dat het heel blijft. Zoals iedereen wel weet doe ik 'weleens' een blokje en het is tegenwoordig doffe ellende met de oude tweetakjes...
Bijkomend voordeel: mocht de zaak onverhoopt vastlopen dan is de schade bij een Nikasil wand doorgaans nihil, terwijl gietijzer aan puin ligt.
//SE
Dit bericht is gewijzigd door StateEstimator op 3-3-2012 om 20:12 uur.
Dit bericht is gewijzigd door StateEstimator op 3-3-2012 om 20:15 uur.
|
|
Solorit naar de Noordkaap: www.rideagainstmoyamoya.nl |
|
markRD |
3-3-2012 22:24 |
Posts: 1179 |
Ik ben benieuwd! Een oerdegelijke cilinder bouwen. Wat misschien kan helpen (en het is maar een suggestie) is goed op de rondheid van de bus en de cilinder te letten! Hiermee voorkom je wellicht ook klemmende zuigers.
Iig succes met je project!
|
|
|
|
kpotmake |
4-3-2012 0:41 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
beetje zonde van de tijd en centen, gietijzer is sowieso beter dan nica
maar ziet er leuk uit verder
wtf?
wat is er volgens jouw beter aan gietijzer tov nicasil
en waarom worden er dan nog uberhaupt cilinders gemaakt met nicasil als gietijzer 100 keer goedkoper is
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
4-3-2012 11:37 |
Posts: 9841 |
lood smeert niet bert, dus dat is geen argument.
en met nicasil is het zo, dat als je geen smering hebt, je zuiger er gewoon aan gaat.. dus imho ben je net zo hard de sjaak met gietijzer als met nicasil.
maar alle brommers in scandinavie worden dus omgebouwd naar nicasil omdat ze anders binnen 5k helemaal op zijn?
awesome.
edit: verder is bussen zetten altijd vet. Doe het het liefst ook altijd maar het is arbeidsintensief en daardoor duur...maar vet. Mooie bij 2t is dat je wel heel mooi je poorten vantevoren kunt doen.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 4-3-2012 om 11:37 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
puchcobra4t |
4-3-2012 12:46 |
Posts: 116 |
een voordeel van giet ijzer is het koolstof wat er in zit een smerende eigenschap heeft en het is enigzinds poreus wat weer olie vast houd en dit weer voor een betere smering zorgt, daarom worden er in motoren die zwaar belast worden nog steeds gietijzeren bussen gebruikt, maar tocheen stoer project en een toffe uitdaging succes ermee
|
|
ook ik maak fouten! |
|
Gerard1793 |
4-3-2012 12:52 |
Posts: 4006 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puchcobra4t
een voordeel van giet ijzer is het koolstof wat er in zit een smerende eigenschap heeft en het is enigzinds poreus wat weer olie vast houd en dit weer voor een betere smering zorgt, daarom worden er in motoren die zwaar belast worden nog steeds gietijzeren bussen gebruikt, maar tocheen stoer project en een toffe uitdaging succes ermee
Dit gaat volgens mij niet helemaal op, want zowel nicasil als gietijzer cilinders worden gehoond, en het maakt dus niet uit of het materiaal iets poreuzer is of niet.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
PRO TUNING |
4-3-2012 13:19 |
Posts: 4000 |
Nu heb je een zeer slechte warmte overdracht gecreƫerd
Zuiger naar nicasil
Nicasil naar bus
Bus naar cilinder
Cilinder naar buitenlucht
|
|
|
|
puchcobra4t |
4-3-2012 16:19 |
Posts: 116 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
[...]
Dit gaat volgens mij niet helemaal op, want zowel nicasil als gietijzer cilinders worden gehoond, en het maakt dus niet uit of het materiaal iets poreuzer is of niet.
het gaat niet over honen maar smeren, het metaal struktuur van gietijzer is poreus en bevat vrije koolstof wat ook smeert, maar het voordeel van een nikasil cilinderwand is dat deze slijtvaster is.
|
|
ook ik maak fouten! |
|
BenjaminDG |
4-3-2012 17:35 |
Posts: 4605 |
Was een cilinder en zuiger van een Honda H100 niet een betere optie?
Dacht dat die standaard op het honda mb8 blok paste?
Of kwam het niet goed uit met de slag van het mb8 blok?
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 4-3-2012 om 17:38 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
dirktimmer |
5-3-2012 9:45 |
Posts: 1737 |
Op gietijzer kun je ferrocil plaatsen, is toch wat anders dan nicasil dacht ik? ik dacht dat nicasil niet ging op gietijzer. Heeft die H100 origineel nicasil?
|
|
|
|
JB1 |
5-3-2012 12:24 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Was een cilinder en zuiger van een Honda H100 niet een betere optie?
Dacht dat die standaard op het honda mb8 blok paste?
Of kwam het niet goed uit met de slag van het mb8 blok?
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 4-3-2012 om 17:38 uur.
Zuiger is hoger, cilinder is iets langer, kop komt wat hoger uit, en dan zit je met ophangpunt bovenaan te knooien
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|