Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koppelingsplaten tsx

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1139 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #66017 - Koppelingsplaten tsx
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4403 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mxbeunking 1-3-2012 17:10 Print topicpost

Posts: 2305
Ik heb het idee dat mijn Suzuki TSX een beetje lastig schakeld, als ik de koppeling strakker/slapper zet is er niet zo veel verschil. Hij schakeld een soort van zwaar en het in zijn vrij zetten gaat moeizaam.

Ik denk zelf dat mijn platen versleten zijn.. Dus nu wil ik nieuwe platen gaan kopen, maar ik heb wel eens gelezen dat je verschillende diktes hebt met koppelings platen. Welk set kan ik het beste nemen?

En ik heb wel eens gehoord dat je ze het beste eerst even in de olie kan laten liggen. Is dit waar?

zat eerst te kijken naar dit set http://www.bromfiets...aat-Set-Suzuki-TS50X
 
Draaiwerk nodig? = PB

TZRBart 1-3-2012 17:18 Print reply
Posts: 946
Ja, dan kan de olie in de platen trekken (ook ik heb nog nooit platen vervangen maar ik mag aannemen dat dit klopt) ze kunnen er in ieder geval niet slechter van worden.
 
Jolem 1-3-2012 17:54 Print reply

Posts: 127
Gaat het schakelen zelf zwaar of enkel het (ont)koppelen?
Het zou namelijk ook een versleten schakelwals of versleten gaffels zijn.
Ik zou even je olie aftappen, als er metaaldeeltjes in zitten, weet je genoeg.
 
mxbeunking 1-3-2012 18:46 Print reply

Posts: 2305
het schakelen gaat wat zwaarder. En het in zijn neutraal zetten, als ik de koppeling strakker zet gaat het ontkoppelen ook zwaarder.

Een half jaar geleden heb ik mijn blok gereviseerd en alles zag er nog goed uit. Blok olie heb ik vorige maand nog vervangen
 
Draaiwerk nodig? = PB
Jolem 1-3-2012 18:55 Print reply

Posts: 127
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mxbeunking
het schakelen gaat wat zwaarder. En het in zijn neutraal zetten, als ik de koppeling strakker zet gaat het ontkoppelen ook zwaarder.

Een half jaar geleden heb ik mijn blok gereviseerd en alles zag er nog goed uit. Blok olie heb ik vorige maand nog vervangen


Hoe zag de olie er toen uit dan? Het kan trouwens nooit kwaad om gewoon een bekertje olie (koud!) af te tappen en te bekijken, er kan in n maand tijd altijd iets gebeurt zijn natuurlijk.

Ik denk namelijk niet dat het zwaar schakelen (alleen) door versleten koppellingsplaten komt, er moet iets meer aan de hand zijn.
 
BenjaminDG 1-3-2012 19:38 Print reply

Posts: 4605
Heb je de stalen platen ook bekeken en dan vooral nakijken of ze nog mooi recht zijn?

Veren in orde?

Klein lagertje aan de drukstift ook in orde?


 
Vlaanderen vrij!
mxbeunking 1-3-2012 21:54 Print reply

Posts: 2305
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Heb je de stalen platen ook bekeken en dan vooral nakijken of ze nog mooi recht zijn?

Veren in orde?

Klein lagertje aan de drukstift ook in orde?




Olie zag er gewoon goed uit. Toen ik het blok gereviseerd had, heb ik er wel nieuwe stalen platen ingezet (blokheer hendel van de oude gemaakt)

Drukstift draait gewoon goed rond en zit geen speling op.

Wel heb ik er laatst een nieuwe drukstift ingezet, alleen was hij te lang dus heb ik er een stukje af gedraaid totdat hij het beter deed.

Veren zijn ook gewoon in orde voor zover ik weet.

Ik ga morgen nog wel een beetje kijken het stellen van de kabel...

Bedankt voor de hulp alvast
 
Draaiwerk nodig? = PB
Leen 2-3-2012 12:23 Print reply

Posts: 26877
een nieuwe drukstift die te lang is en afgedraaid moet worden....

daar heb ik nou nog nooit van gehoord en je weet meteen waar je probleem ligt.
 
kenny77 2-3-2012 14:23 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mxbeunking
maar ik heb wel eens gelezen dat je verschillende diktes hebt met koppelings platen. Welk set kan ik het beste nemen?



Platen van een ER50 zijn dunner, dan kan je 1 extra plaat (+ tussen plaat natuurlijk) in je tsx koppeling duwen.
(van 3 naar 4 geloof ik)
 
mxbeunking 2-3-2012 15:41 Print reply

Posts: 2305
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
een nieuwe drukstift die te lang is en afgedraaid moet worden....

daar heb ik nou nog nooit van gehoord en je weet meteen waar je probleem ligt.


Bij tsx zijn er 2 verschillende lengtes. Ik had er een via bromfietsshop gekocht maar deze was een stuk langer en heb ik hem dus afgedraaid naar de goede lengte.

@kenny, oke dus je kan wel een beetje spelen met de diktes zegmaar
 
Draaiwerk nodig? = PB
tsxhunter 3-3-2012 0:13 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mxbeunking
[...]


Bij tsx zijn er 2 verschillende lengtes. Ik had er een via bromfietsshop gekocht maar deze was een stuk langer en heb ik hem dus afgedraaid naar de goede lengte.

@kenny, oke dus je kan wel een beetje spelen met de diktes zegmaar

hoe kan dat nou? elk tsx blokje is t zelfde. had je dat m6 boutje in dat wormwieltje wel uitgedraaid?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Floris-tsx 3-3-2012 1:16 Print reply

Posts: 3225
Als je je blok gereviseerd hebt, moet je ook wel narigheden bij de koppeling tegengekomen zijn? Zoek in je werkplaatshandboek op wat de toleranties zijn voor de platen en check de diktes.

Tsx heeft maar 1 lengte drukstift. Als hij echt te lang was - zelfs met verstellen van t boutje- kan hij niet voor tsx zijn geweest.

Heb je de hele koppeling al een keer netjes gesteld? Dus volgens het boekje? Door dat cross en slippen met koppelingen kan hij namelijk hard slijten, maar dit kun je bijstellen.

 
Iedereen kan professioneel worden
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-3-2012 9:10 Print reply

Posts: 17929
als je platen versleten zijn gaat hij niet moeilijker schakelen, dan krijg je gewoon slip op je koppeling

en die drukstift heb je maar een lengte van, haal daar dus maar een nieuwe voor, en stel m dan eerst maar eens goed af met het stelboutje
 
Floris-tsx 3-3-2012 9:37 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
als je platen versleten zijn gaat hij niet moeilijker schakelen, dan krijg je gewoon slip op je koppeling

en die drukstift heb je maar een lengte van, haal daar dus maar een nieuwe voor, en stel m dan eerst maar eens goed af met het stelboutje


Het is wel zo dat een slip op de koppeling leidt tot k 'minder' koppeling, waarbij het schakelen dus meer neigt naar schakelen-zonder-koppeling dan schakelen-met-koppeling.

En als je op de verkeerde momenten schakelt zonder koppeling, kan dat zwaar aanvoelen, dus in die zin begrijp ik de klacht wel.
 
Iedereen kan professioneel worden
mx-jacob 3-3-2012 9:50 Print reply

Posts: 2938
Ik snap het probleem niet als hij ze koppling 2 mm laat gaan onkoppelt hij al ik zou dus zeggen gewoon de koppeling strakker dus....
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
Floris-tsx 3-3-2012 9:56 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mx-jacob
Ik snap het probleem niet als hij ze koppling 2 mm laat gaan onkoppelt hij al ik zou dus zeggen gewoon de koppeling strakker dus....


Laat gaan ? Dan gaat hij toch juist koppelen ?

Even duidelijk zetten:
koppelen doe je met wegrijden
Ontkoppelen doe je om de aandrijving op het achterwiel te stoppen





 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 4403 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved