Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Ombouw Vespa SI naar elektrische eco-SI

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 934 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #65948 - Ombouw Vespa SI naar elektrische ec...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4847 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

AlexDerbiXtreme 12-2-2012 23:11 Print topicpost
Posts: 31
Hallo,
Ik ben van plan binnekort een normale Vespa SI om te bouwen naar een elektrische versie. Het plan was dus om de bestaande benzine motor te verwijderen. De benzine motor zal plaats maken voor een ijzere frame ter grote van de motor, dit frame heeft dezelfde bevestigingspunten als de benzine motor. In het frame zit de elektromotor, met eigen bevestigingspunten in het frame. De ruimte die ontstaat als de motor, carburateur, trappers verwijdert is best groot. Maar de accu's die ik waarschijnlijk zal moeten nemen zijn loodaccu's en die komen op de plaats van de bagagedrager. Ik twijfel nog over de motor, ik wil het geheel namelijk niet te veel laten kosten dus was ik van plan de startmotor van een auto te gebruiken. Hiervoor leek me die van de volvo's van tegenwoordig geschikt omdat die een uiteinde hebben met schroefdraad, je kan er dus gemakkelijk een poulie op schroeven. Startmotoren zijn 12volt gelijkstroom motoren die aardig wat vermogen leveren. Het is alleen de vraag of ik deze motor wel kan gebruiken. Startmotoren hebben borstels, op elektrisch gebied ben ik niet heel goed dus daarom vraag ik om hulp. Ik zag dat fabrieks elektro scooter wel 60 volt hebben, maar het voordeel hiervan zou ik niet weten. Er zal ook een regelaar tussen moeten om de stroom te kunnen doseren. Ik dacht misschien dat er meer mensen gek genoeg zijn hier weleens aan begonnen te zijn, of misschien iemand die me dingen af/aan kan raden. Kom maar op met de tips!
 

jr customs 12-2-2012 23:28 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AlexDerbiXtreme
Hallo,
Ik ben van plan binnekort een normale Vespa SI om te bouwen naar een elektrische versie. Het plan was dus om de bestaande benzine motor te verwijderen. De benzine motor zal plaats maken voor een ijzere frame ter grote van de motor, dit frame heeft dezelfde bevestigingspunten als de benzine motor. In het frame zit de elektromotor, met eigen bevestigingspunten in het frame. De ruimte die ontstaat als de motor, carburateur, trappers verwijdert is best groot. Maar de accu's die ik waarschijnlijk zal moeten nemen zijn loodaccu's en die komen op de plaats van de bagagedrager. Ik twijfel nog over de motor, ik wil het geheel namelijk niet te veel laten kosten dus was ik van plan de startmotor van een auto te gebruiken. Hiervoor leek me die van de volvo's van tegenwoordig geschikt omdat die een uiteinde hebben met schroefdraad, je kan er dus gemakkelijk een poulie op schroeven. Startmotoren zijn 12volt gelijkstroom motoren die aardig wat vermogen leveren. Het is alleen de vraag of ik deze motor wel kan gebruiken. Startmotoren hebben borstels, op elektrisch gebied ben ik niet heel goed dus daarom vraag ik om hulp. Ik zag dat fabrieks elektro scooter wel 60 volt hebben, maar het voordeel hiervan zou ik niet weten. Er zal ook een regelaar tussen moeten om de stroom te kunnen doseren. Ik dacht misschien dat er meer mensen gek genoeg zijn hier weleens aan begonnen te zijn, of misschien iemand die me dingen af/aan kan raden. Kom maar op met de tips!


Startmotor is not done, veel te hoge ampere. rede dat die dingen hoger voltage hebben is dat de regelaar anders overdreven zwaar beladen wordt. Hoe hoger het voltage hoe lager de ampere kunnen zijn voor hetzelfde vermogen met een veel lichtere regelaar.
Ik zou gewoon een electrische scooter/ step scoren en daar alles uit gebruiken en overbouwen.
 
AlexDerbiXtreme 12-2-2012 23:59 Print reply
Posts: 31
Ja, daar zit wat in. Wat is het nadeel van zo'n hoog ampere?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-2-2012 0:31 Print reply

Posts: 8579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AlexDerbiXtreme
Ja, daar zit wat in. Wat is het nadeel van zo'n hoog ampere?



Dikte van de kabels en veiligheid.

Ik heb wel eens met een defecte 1000cc auto een paar km op de startmotor gereden.
Ik durf alleen niet te zeggen of een startmotor echt lang zal meegaan.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
TZRBart 13-2-2012 21:10 Print reply
Posts: 946
Inderdaad, een startmotor trekt enorm veel stroom, en slijt als een tierelier, zeker met kilometers rijden vol belasting, bij een motor starten is het even vol vermogen en dan mag hij weer stoppen...
 
wallem 13-2-2012 21:33 Print reply
Posts: 20
ik heb het ook geprobeert met een startmotor van een daihatsu geloof ik
dan was na 10 min. rijden de accu leeg.
 
Aquamaniac 13-2-2012 22:41 Print reply

Posts: 882
als ik je vertel dat een startmotor na 1 a 2 minuten constant doorstarten begint te roken en na 5 tot 10 minuten de kabels heel zacht en heel heet zijn geworden.
dan denk ik niet dat je daar mee wilt gaan werken ( een startmotor kan op piek al 200a trekken )
 
er gaat niks boven luchtkoeling
Aprilia RX 50 2003 13-2-2012 22:45 Print reply

Posts: 6717
beter gewoon een mooi elektro motortje.
voltage zo hoog mogelijk opkrikken. zo min mogelijk stroom. want daardoor worden je kabels heel heet en verlies je ook nog eens een hoop elektriciteit
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-2-2012 22:56 Print reply

Posts: 8579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
beter gewoon een mooi elektro motortje.
voltage zo hoog mogelijk opkrikken. zo min mogelijk stroom. want daardoor worden je kabels heel heet en verlies je ook nog eens een hoop elektriciteit


De juiste electro motor en batterij ga je vinden...in een electrische scooter...maar dat is natuurlijk gemakkelijk...

Die startmotor valt wel te proberen. Hij gaat niet zo hard moeten werken en gaat wel wat gekoeld worden. Misschien kan je er een van een vrachtwagen nemen. Die zijn 24V. En dan 2 batterijen wel.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Maup 13-2-2012 23:05 Print reply

Posts: 4353
Startmotoren zijn niet gemaakt om lang veel toeren te draaien. Dus om zo'n ding ergens voor te gebruiken dat constant draait is niet handig. Ding brand dan op een gegeven moment door.

Tenminste, dat is mij ooit verteld.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-2-2012 23:27 Print reply

Posts: 8579
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Startmotoren zijn niet gemaakt om lang veel toeren te draaien. Dus om zo'n ding ergens voor te gebruiken dat constant draait is niet handig. Ding brand dan op een gegeven moment door.

Tenminste, dat is mij ooit verteld.


Die toeren vallen nogal mee...
Maar de levensduur zal wel tegenvallen ja.
Dat komt door de grote stroom...die wekt warmte op.

Maar aan de andere kant...je gaat je accu leegstarten voordat je je startmotor kan opbranden. De echte beperking zal dus je bereik zijn volgens mij.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
AlexDerbiXtreme 14-2-2012 17:11 Print reply
Posts: 31
Ja, dat is waar. Bereik is toch wel handig bij zo'n ding.
Weten jullie wat over de kentekenpapieren? kan ik hem zomaar elektrisch maken, of moet ie ook gekeurd worden en opnieuw op kenteken gezet worden?


 
Aprilia RX 50 2003 14-2-2012 17:27 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AlexDerbiXtreme
Ja, dat is waar. Bereik is toch wel handig bij zo'n ding.
Weten jullie wat over de kentekenpapieren? kan ik hem zomaar elektrisch maken, of moet ie ook gekeurd worden en opnieuw op kenteken gezet worden?




alles opnieuw keuren.
krijg je er nooit door voor het bedrag dat jij tot je beschikking hebt
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
AlexDerbiXtreme 16-2-2012 0:14 Print reply
Posts: 31
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


alles opnieuw keuren.
krijg je er nooit door voor het bedrag dat jij tot je beschikking hebt



Wat zou zoiets kosten?
 
JB1 16-2-2012 0:14 Print reply

Posts: 14881
Keuring zo rond de 130 euro volgens mij.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
AlexDerbiXtreme 16-2-2012 23:42 Print reply
Posts: 31
Dat valt wel mee, als ie maar motorisch klopt!

 

Dit topic is 4847 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved