Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Pro Forum - Topic #6589 - Het CDI topic.
|
Pagina 7 van 8
|
Dit topic is 125257 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Hans F |
10-6-2003 11:23 |
Posts: 4326 |
Ik weet niet of het nuttig is, maar een programmeerbare cdi is gewoon te koop (icm PVL rotor) van kundo (KRD). (het gaat om de rechterpagina van het plaatje wat ik heb ingescant)
Wat ik eigenlijk niet snap, is waarom jullie een volledige ontsteking maken/ontwerpen (incl. rotor stator) en niet gewoon van plan zijn om een cdi te maken die werkt de trigger puls die van een ontsteking afkomt. Het lijkt mij veel minder werk, maar ook uitvoorbaarder.
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 10-6-2003 11:23
|
|
|
|
Blukaap |
10-6-2003 11:25 |
Posts: 10006 |
Ik meen omdat de std ontsteking 4 pulsen gaf per omwenteling volgens lude.
Ik weet alleen niet of ze bij Honda echt zo stom zijn geweest om dat te doen.
|
|
Bastila is lief |
|
Neonlampje |
10-6-2003 11:27 |
Posts: 14825 |
Jah een std ontsteking voor honda is echt raar!!!
Bedoeling is wel om het universeel te maken, er zijn vliegwielen met een goede pickup, maargoed als je je cdi daar op afstemt werktie op anderen niet meer...
Erg gaaf artikeltje btw!! tnx...
heb vorige week pic en thyristors besteld... had joost hierover nog ff geinboxt, alleen die heeft nog niet terug gereply'd
ik hoop volgende week test printje te maken...
|
|
|
|
Hans F |
10-6-2003 11:28 |
Posts: 4326 |
Dan zet je er toch een willekeurige andere ontsteking op die maar 1 puls geeft?
|
|
|
|
Neonlampje |
10-6-2003 11:30 |
Posts: 14825 |
Is mogelijkheid, maar 1 van onze richtlijnen is dat het redelijk universeel moet blijven..
CR80 zou hij wel op kunnen, maar dan zou hij weer niet op een Cr125 kunnen b.v... en op deze manier kan hij op beide...
|
|
|
|
Blukaap |
10-6-2003 12:08 |
Posts: 10006 |
Is het niet mogelijk om een CDI te maken die van 4 pulsen 1 puls maakt ofzo ?
Het zal alleen nog een leuk karwei worden om dat ding uit te laten zoeken welke puls ie als 'beginpuls' moet hebben.
|
|
Bastila is lief |
|
Neonlampje |
10-6-2003 12:17 |
Posts: 14825 |
Dat is het probleem dus...
je zou eventueel 2 pulsen samen kunnen trekken dat je cyl zich daar maar op moet aanpassen, dat kan.. maar dan hou je een wasted spark, en dat is niet bevordelijk voor levensduur van je bougie (grootste nadeel)
volgensmij wordt dat zo wel gedaan bij de meeste brommers/motoren, gewoon een wasted spark.. onder het motto 'boeiuh'
|
|
|
|
Cebess |
7-12-2003 23:58 |
Posts: 1203 |
Zijn er nog vorderingen met dit project intussen?
Ik vind het namelijk een leuk project en zou ook best wel wat mee willen helpen als dat nodig zou zijn.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
Neonlampje |
8-12-2003 0:40 |
Posts: 14825 |
Ik heb het druuuuhuuuk momenteej joh!!
Ik wil er heel erg graag verder mee, alleen ik kan er echt de tijd niet voor vinden momenteel
|
|
|
|
Cebess |
9-12-2003 19:04 |
|
barry |
22-5-2004 18:10 |
Posts: 7387 |
ligt een beetje stil of niet?
ik moet wat bekennen: ik ben heeeeeeel dom geweest. gister een plaatsje 30km verderop geweest, die had een eigen gemaakte cdi met magneet onsteking. had ook geen normaal vliegwiel meer of spoel, hij had op de krukas een aluminium plaat gemaakt (waar normaal vliegwiel zit), van 5mm dik, weegt dus geen hol...., en daar het magneetje in gedrukt, achter die plaat, zit te ontvanger. en zo'n kastje dat als cdi moet dienen regelde de rest, geniaal bedacht,
en een gasractie , maar 1 nadeel, door het licht vliegwiel (nou vliegwiel kun je het niet echt meer noemen )kon die niet echt meer normaal stationair draaien, maar dat boeide ff niet, onstekings tijdstip was ook regelbaar e.d
op een tsx blok hebben ze dat getest, maar op elk blok uitvoerbaar....
maar tot mijn spijt vergeten foto's te nemen of te vragen om het te lenen tijdelijk of zo. en kan het zo ook niet echt goed uitleggen, maar als ik er weer kom zal ik zeker foto's maken e.d
moest het ff kwijt
maar een vliegwiel van een rond 5mm plaat aluminium is wel heel strak he
Dit bericht is ge-edit door barry op 22-5-2004 18:12
|
|
He? |
|
Pingu |
22-5-2004 19:11 |
Posts: 1842 |
Denk dat een groter vliegwiel echter veel beter rijdt, en dan bedoel ik ook qua prestaties, niet enkel de handelbaarheid.
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
Hans F |
22-5-2004 21:11 |
Posts: 4326 |
Ik meen idd ook eens ergens gelezen te hebben dat er een minimale massatraagheid nodig is (en dus ook een minimaal een bepaalde maat vliegwiel).
Maarja, er bestaat ook iets vergelijkbaars van hpi [img_large]images/1085253842.jpg[/img_large] Schijnt ook gebruikt te worden in gp's
Op 4t's zie je volgens mij wel vaker ontsteking dmv een nokje.
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 22-5-2004 21:13
Dit bericht is ge-edit door Nick op 22-5-2004 21:24
|
|
|
|
Neonlampje |
31-5-2004 20:11 |
Posts: 14825 |
Joost had het ooit over 400gram, dat veel lichter geen enkel nut meer heeft voor je vermogens afgifte.
Verder heb ik weer tijd, en ga er dus ook weer lekker mee bezig
barry: wat is eigenlijk magneet ontsteking?
|
|
|
|
de_koen |
31-5-2004 20:16 |
Posts: 5595 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
barry: wat is eigenlijk magneet ontsteking?
copie/paste van mf:
Batterijontsteking:
De mechanische batterijontsteking met inductiewerking wordt vnl. bij benzinemotoren in auto's toegepast. De werking is als volgt: bij draaiende motor opent de door de krukas aangedreven onderbrekernok de onderbrekerpunten of contactpunten n-maal per omwenteling van de onderbreker (n is het aantal cilinders), waarbij even vaak de primaire stroomkring (6 of 12 V) onderbroken wordt. In de ijzerkern van de bobine ontstaat daardoor een sterk veranderend magnetisch veld dat in de primaire wikkeling van de bobine door zelfinductie een hoge bronspanning veroorzaakt (250 V); een over de contactpunten geschakelde condensator voorkomt vonkoverslag. In de secundaire kring, die ca. 50 maal meer wikkelingen heeft dan de primaire, ontstaat een spanningsverhoging van 10!000 tot 20!000 V. De meestal in het onderbrekerhuis aangebrachte verdeler, bestaande uit rotor en verdeelkap, geleidt de stroom naar de bougie van de cilinder met het te ontsteken brandstofmengsel. De as waarop het onderbrekermechanisme en de verdeler zijn gemonteerd, draait bij viertaktmotoren met de halve en bij tweetaktmotoren met dezelfde omwentelingssnelheid als de krukas. Ter vermijding van ongewenste torsiekrachten in de krukas wordt de ontsteking bij meercilindermotoren alternerend over de cilinders verdeeld; de ontstekingsvolgorde bij viercilindermotoren is daarom 1 3 4 2 of 1 3 2 4.
Bij de batterijontsteking met capacitieve werking zijn in de secundaire stroomkring na de bobine een gelijkrichtcel en een condensator met grote capaciteit opgenomen; de condensator wordt hierbij stootsgewijze opgeladen. Men noemt dit een laagspanningscondensatorontsteking. Tegenwoordig wordt vaak transistorontsteking toegepast (zie hierna).
Magneetontsteking:
De magneetontsteking, alleen in de beginperiode van de auto toegepast op benzinemotoren, wordt tegenwoordig nog af en en toe gebruikt bij gasmotoren, bromfietsmotoren en bootmotoren. De elektrische spanning wordt in een, op een dubbel T-anker gewikkelde, primaire spoel opgewekt, waarbij het anker draait tussen de polen van een permanente magneet, die de secundaire wikkeling bevat. Het stroomcircuit is voor het overige gelijk aan dat van de batterijontsteking. Bevindt ook de secundaire spoel zich in het anker, dan spreekt men van een hoogspanningsmagneet. Wanneer de magneetpolen op het vliegwiel zijn aangebracht, spreekt men van een vliegwielmagneetontsteking; het anker is hierbij vast uitgevoerd.
|
|
Honda 5-Bak te koop |
|
Dit topic is 125257 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 7 van 8
|
|