Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Het CDI topic.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 812 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #6589 - Het CDI topic.
Pagina 3 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 125274 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Schuimpie 12-12-02?15:41 Print reply
Posts: 376
Quote:
Originally posted by: Martijn

ik vind het ook gewoon eng om me te moeien bij deze begaafde gesprekken..ik probeer het ook te begrijpen....

kun je niet eerst een compu proggie schrijve en dan je brommert op je compu aansluiten...of is dit nogal idioot...dan heb je wel iets snels tot je beschikking..en kun je het desnoods direct verbeteren ofzo...

maar dat zal wel weer niet kunne...



haha lijkt me wel vet... joystick erop maar uitkijken voor virussen
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
Joost 12-12-02?15:45 Print reply
Posts: 1108
Quote:
Originally posted by: Martijn

ik vind het ook gewoon eng om me te moeien bij deze begaafde gesprekken..ik probeer het ook te begrijpen....

kun je niet eerst een compu proggie schrijve en dan je brommert op je compu aansluiten...of is dit nogal idioot...dan heb je wel iets snels tot je beschikking..en kun je het desnoods direct verbeteren ofzo...




Je mag best reageren opdit topic hoor. Het is alleen dat het gewoon te veel tijd kost om uit te leggen aan mensen die niets begrijpen van digitale electronica. Daarnaast heeft het geen zin om het helemaal uit te gaan leggen aan mensen die nog niets weten van digitale electronica want daar shiet je niks mee op in de ontwikkelings fase (sorry). Zodra het ontwerp echt helemaal klaar is wil ik best de tijd nemen om het uit te leggen. Want het is niet echt moeilijk. Op de HAVO kreeg je altijd al een behoorlijke portie basis digitale techniek (systeem-bord). Met die kennis en wat extra uitleg (wat een 555 is enzo) is dit opzich best te begrijpen.

Met dat aansluiten op de computer heb je wel een goed punt. Ik zat zelf er aan te denken om de eprom emulator uit elektuur te gebruiken voor de ontwikkeling van het systeem. Daarnaast hebben de electro lui van het forum vast en zeker ook de wereld aan simulatie speelgoed waarmee ze het een en andere alvast kunnen testen. De Eprom emulator kan je aansluiten op de parallele poort van de PC/lap-top. De andere kant prik in het voetje waar normaal de eprom in gaat. Vervolgens kan je met een programatje de normale functie van de eprom als ware overnemen en heel gemakkelijk verschillende 'programmas/curves' laden. Het opstellen van de 'idiaale' curve is natuurlijk stap twee in het ontwikkelings process, alleen dan moet eerst de electronica werken.

Ik zat zelf te denken om dmv de geluids kaart de pulsen van de licht sensor te meten. Als je vervolgens in de vrij gas geeft kun op deze manier de versnelling van je vliegwiel meten... Dit is een maat voor de hoeveelheid vermogen die je hebt. De geluidskaart is hier idiaal voor omdat die een sample rate heeft van 22kHz, lekker hoog dus. Daarnaast zijn er de wereld software tools voor te krijgen dus dat scheelt weer werk. Het probleem is dat dit syteem bij een binnenrotor niet werkt omdat de beslasting van de motor dan te laag is... Meschien moet je dan toch aan een 'inertia-dyno', gaan denken voor het opstellen van idiaale curve..

Maar dat is allemaal toekomst muziek. Eerst moet er een degelijk programeerbaar vertragings systeem worden gemaakt. Als dat niet werkt heb je aan de rest helemaal niks. Met het game-boy project ben ik er achter gekomen dat je niet teveel in een keer moet doen want anders kom je er in om.

Het zou tof zijn als iemand alvast wat informatie kan opzoeken over standaad CDI's. Bijvoorbeeld van auto's enzo. Want naast het bestuurings gedeelte moet er ook nog een onstekings gedeelte worden gemaakt. Vragen die nog niet zijn beantwoord zijn bv wat moet de waarde zijn van de ontladings condensator. Wat voor invloed hebben verschillende soorten bobine's (capasiteit/reactantie). En hoe moet je deze electronica beschermen tegen de EMC van de bobine en bogie?

 
It is going to be a Endless summer...
Hier_ben_ik - Administrator 12-12-02?17:05 Print reply

Posts: 8499
dus mensen:

replys die geen nuttige informatie bevatten en NA deze post gepost worden worden door MIJ verwijderd, dit om het topic verder niet "vervuild" te laten worden. Vragen kan, via inbox of wat dan ook (naar topicstarter, ik weet er bijna niets van af). Alleen nuttige replys toegestaan vanaf nu dus. Als het project klaar is wordt alles uitgelegd (is hierboven beloofd) dus... laat deze slimme mensen het ff rustig uitdenken zonder ze elke keer te storen okee?? mooi zo.

 
Members zijn vervelend :-|
Joost 13-12-02?14:43 Print reply
Posts: 1108
Mark: Jha dat programa ken ik. Gebruiken we bij ons op school ook best veel. Alleen ik ben zelf gewend om te werken met Eagel, maar de simulatie mogelijkheden zijn een beetje zwaar verot van dat programa.. Dus meschien dat ik toch maar EWB bezig ga.

Ik heb nog wat opzoek werk gedaan op het internet over onstekingen. En de volgende belangrijke punten kwamen naar boven als het over goede CDI's gaat, de belangrijkste eerst:

* CDI moet altijd een standaart spanning leveren van bv 400v, ongeacht het toerental. Dit kan bijvoorbeel door een Batterij te gebruiken ipv een spoel. Dit is namenlijk het grootste probleem van de standaard onstekingen. Hoe hoger het toerental hoe minder de condesator word opgeladen en dus ook krijg je ook een minder sterke vonk. Maar juist bij die hoge toeretallen heb je een sterke vonk nodig. Daarnaast is het in principe beter om dicht bij TDC te ontsteken, echter hoe hoger de compressie, hoe hoger de spanning moet zijn om een vonk te creeren. Heb je die spanning niet, dan gaat je onsteking stotteren, en een keer per twee cyli onsteken enzo.

* De instelbaarheid van de timing, dat is met deze electronica geen probleem. Het enigste is dat er nog een gebruikst vriendelijk syteem van moet worden gemaakt (flash geheugen ofzo).

* De zogenaamde 'wasted spark arrest'. Wat dit exact inhoud weet ik nog niet, maar volgens mij heeft het te maken met het feit dat als de druk in de kop te hoog is om te kunnen vonken, dat je pas een vonk krijgt als de druk verlaagt, dus naar TDC (ATDC). Dit is niet echt gewenst. Maar daar moet ik nog wat meer onderzoek naar doen want de exacted definite heb ik nog niet gevonden.


Het lastige van de ontstekingen is dat iedereen weer een andere mening en opvatting heeft. Er zijn echt heel veel tegenstrijdigheden. Zo is het theoretisch namenlijk idiaal als je de maximale druk hebt 45 graden ATDC. Voor die tijd heeft geen zin omdat je dan geen hefboom hebt op je kruk-as en na die tijd zet het volume van de verbrandings kamer zo snel uit dat de druk geen arbeid kan verichten, enkel alleen expanderen (?) en daarnaast zit er ook nog zo'n vervelend gat in de zijkant van de cilinder bij ongeveer 90 graden..

Dus je zouw denken dat hoe dichter je bij het TDC onsteekt hoe beter. Toch blijkt het dat het vertragen van de onsteking meestal een begrensend effect heeft. Vaak word het zelfs gedaan om over toeren te verkomen... Maar dit kan weer liggen aan het feit dat deze onstekingen niet sterk genoeg zijn om zo dicht bij TDC te vonken .. Het is allemaal best vaag..


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 13-12-02 15:13]
 
It is going to be a Endless summer...
Hans F 13-12-02?15:19 Print reply
Posts: 4326
Volgens mij gaat het bij de curve om de uitlaatgastemperatuur. Hoe vroeger de vonk komt, hoe hoger deze wordt. Hierdoor zorg je voor een betere uitlaatwerking bij lage toerentallen.
 
Neonlampje 13-12-02?14:59 Print reply

Posts: 14825
verdomme alwin, nu heb je iedereen weggejaagt

hmm ik zat ff te denken over dat tijdstip...
De tijd die de schakeling erover doet om zijn bewerking te doen kan je verwaarlozen, deze heeft dergelijk weinig componenten om voor een significante verlating te zorgen.

Ik weet niet precies tussen hoeveel toeren de ontsteking moet vari?ren, neem aan max 5graden voor TDC..
je kan je vliegwiel onderverdelen in b.v delen van 10 graden, vervolgens heb je dus 36 delen.. maar om nu een teller te maken die tot 36 telt en dan pas ontsteekt.. dat kan nooit goed zijn, dan zou je een geheugenfunctie moeten maken, voor wanneer je de brommer weer uit zet.. of je zou de teller moeten resetten wanneer je de brommer aan zet.. dan moet je vliegwiel goed staan.. etc.. geen goed plan dus...
je zou een 2e sensor kunnen maken, welke op 10 gaden voor tdc een signaal geeft... via een flipflop kan je dit signaal tijd hoog houden, uitgangs signaal van die poort in een & poort, vervolgens op de andere ingang het vervroegings-schema (welke dus elke 10 graden de vervroeging uitrekent.. ja i know, zonde van het werk, maar het slijt toch niet ) en dan de uitgang naar de trisistor...
op die manier hoef je dus geen teller te maken die tot 17 bit's gaat.. maar 11 (he fuck, dit scheelt nog steeds niet zoveel..)
nouwjah t was maar een id..






[edit Alwin
Quote:

verdomme alwin, nu heb je iedereen weggejaagt


-> dit is toch veel fijner en overzichtelijker??
zal wel ff een topic openen voor mensen die geschrokken zijn: [URL[t]]http://www.brommerforum.nl/showtopic.asp?id=6633&fid=4[/t]Het CDI topic voor iedereen.[/URL]
/deze edit is eigenlijk onzichtbaar!
[/edit Alwin]

[Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 13-12-02 15:34]
 
Joost 13-12-02?15:54 Print reply
Posts: 1108
In [URL[t]]http://perso.wanadoo.fr/transmic/fichiers/cdi4347.pdf[/t]dit[/URL] document staat ook veel goede informatie over (auto) CDI's.

En hier ook: [URL[t]]http://ourworld.compuserve.com/homepages/JET_AV8R/Vision/Ignition/CDI.HTML[/t]Link[/URL].

En hier nog veel meer:[URL[t]]http://ourworld.compuserve.com/homepages/JET_AV8R/Vision/IgnitionFAQ.Html[/t]Link[/URL].

Hans: Zoiets had ik ook ooit gehoord alleen ik kan het nergens meer terug vinden. Als ik macdizzy door lees vind ik alleen topics over het meer rendament door dat de motor als ware minder word tegen gewerkt bij. Dit is dus wat ik bedoel met tegenstrijdige theorieen. De reden waarom men juist de onsteking vertraagt is mijn nog niet helemaal duidelijk.. Volgens blair's theory is het optimale ontstekings tijd stip onafhankelijk van het toerental. Dus meschien is het enkel om praktische reden ... Maar een instelbare CDI is igg altijd beter dan een statische CDI dus, het bepalen van de curve komt later wel...

Lude: Hmm, opzich niet zo heel raar id. 16-bits techniek is nog wel te doen. Het belangrijkste van het ontwerp is dat het gewoon simple is. Via een Pic processor is zowie zo wel wat te maken, maar het is veel makkelijker & stabieler om het via hardware te doen. Meschien moeten we idd iets maken met twee sensors en AND poort. Als je van de laatste van de refector strepen doortrekt zodat alle twee sensoren triggeren kun van af dat moment het aantal graden gaan tellen. De andere sectie gebruik je dan alleen om het toerental te bepalen... Het systeem moet wel zo zijn dat het altijd kan starten, en absoluut niet mis kan vonken. Het moet dus helemaal passief zijn. Geen apart reset singaal als je de brommer aanzet ofzo. Dat leverd alleen maar problemen op.

edit: Fuck, nick die url tag is echt fucked-up man..

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 13-12-02 16:30]
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 13-12-02?17:06 Print reply

Posts: 14825
Hmm jah ik dekn dat het toch wel te doen is ja met minder dan 16 bit's...
Heb vorige week net theorie achter programmeerbare logica gehad, en al een simpel gal'letje geprogrameert,best grappig eigenlijk.. dit moet wel te doen zijn voor grotere aantallen...

Maar die gebruikersvriendelijkheid.. ik zal ff kijken of ik iets kan vinden over flash geheugen.

van die sites van jou:
dat oude ontwerp van een cdi is interessant man!! deze:
[URL[t]]http://ourworld.compuserve.com/homepages/JET_AV8R/Vision/Ignition/originalcdidiagram.gif[/t]Schema[/URL] voor het eerst dat ik een echt schema van een cdi zie.. tot op de elementen, heb halve internet afgezocht (Waar heb je die sites vandaan geplukt?)

Het moet trouwens ook nog een coole naam hebben wat dacht je van OTO-CDIU, Optical Trysistor Operated - Capacitive Discharge Ignition Unit
 
Blorn 13-12-02?20:04 Print reply

Posts: 13825
[URL[t]]http://scooter.zeonhost.com/vbportals/forums/showthread.php?s=&threadid=10442[/t]soortgelijk project op st.net[/URL]

kwam ik dus net tegen, ook goede replys (tsjah, die hebben al proforum)
 
Hans F 13-12-02?20:12 Print reply
Posts: 4326
even Blorn aanvullen

[URL[t]]http://scooter.zeonhost.com/vbportals/forums/showthread.php?s=&threadid=16011&highlight=ontsteking[/t]Nog een soortgelijk project op st.net[/URL]

Owja, EGT is trouwens MBX owner..

[Dit bericht is ge-edit door Hans F op 13-12-02 20:17]
 
Neonlampje 13-12-02?22:08 Print reply

Posts: 14825
die link van blorn kan ik niet zien, meot registreren en die pagina doet het niet..
die laatste link wel...
maar die gast wil dus geen informatie los laten waar hij alles vandaan heeft gehaald, jah daar heb je wat aan! :a
Maar zoals ik het lees gebruikt hij een pic, dat is wel een dure oplossing, en zoals joost al zegt is het via de ons bedachte manier veel stabieler en misschien zelfs makkelijker, als het eenmaal werkt...
verder ben ik wel jaloers op zijn resolutie:
Quote:
0.126 graden bij 14000 RPM
0.09 graden bij 10000 RPM

dat lukt dus alleen met een rete grote eprom

verder wel interessant, alleen jammer dat hij nix los laat hoe het werkt..
edit:
Quote:
mja, voor een scooter-leek lijkt het misschien een vage relatie tussen twee hele verschillende dingen maar het gaat bij de voorontsteking om de temperatuur van de uitlaatgassen.... de snelheid van die gassen verschilt namelijk bij bepaalde temperaturen.

Ehh ff stukje van een internetsite (lui van de Foekema-Kreidler)

Met tweetakt motoren spelen andere factoren een nog belangrijkere rol voor de noodzaak om de ontstekingstijd te vertragen naarmate het toerental oploopt. Het heeft alles te maken met het principe van een expansieuitlaat in combinatie met de temperatuur. Wanneer het principe van de expansieuitlaat bekend is zul je het ook snel begrijpen. De expansieuitlaat is berekent op een bedrijfstemperatuur van ca 500 graden C. Maar wanneer het toerental hoger oploopt zou de terugkerende geluidsschokgolf steeds eerder terug moeten komen. Je zou dus de uitlaatlengte variabel moeten maken, maar dat is niet eenvoudige te realiseren. Door nu het ontstekingstijdstip te verlaten, wordt de verbrandingstemperatuur hoger en zal de geluidsgolf zich sneller voortplanten.
Hiermee is alles gezegd en verklaard dus ook waarom het niet op alle tweetacten effectief is.
Er moet een goed berekende expansieuitlaat aanwezig zijn en ook zal een vertraging effectiever zijn naarmate het verloop in toerental groter is.

[bron [url]http://www.geocities.com/lucfoekema/IgnitionNL.html][/url]

[EDIT]
Ze spreken hier trouwens over verlaten, maar het gaat om het variabele ontstekingstijdstip-principe
[/EDIT]

dit is wel interessant!! hier zijn de meningen nogal over verdeeld volgens mij

edit2: die van blorn kan ik nu wel zien, is nog niet echt boeiend.. Ik neem even contact op met die kerel met dat schema...

trouwens, ik geloof niet echt in het verlaten van je ontstekingstijdstip.. ach dat komt later wel.. ff mailtje tikken

[Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 13-12-02 22:23]
 
Joost 14-12-02?00:01 Print reply
Posts: 1108
Yhee, ik lees net dat ik daar een n00b word genoemt :n.. Das niet tof, en ik kan nog niet eens een reply posten ook (been een n00b ).. nouw jha boeie. Ik heb die gast van het scooter forum ook ff een mailtje gestuurd. Meschien dat we van elkaar wat kunne leren.. Maar eerst zien dan geloven, een tekst op een lcd'tje toveren heeft nog niets met een cdi te maken... Er komt best veel bij kijken als je het ook nog duurzaam wil houden..

Mare moet dit systeem wel te maken zijn met 16-bits techniek hoor, evt met een extra counter. Voordeel van discrete componenten is dat het veel stabieler is. Je kunt evt wel een pic gebruiken voor het programeren van een flash rom, daar zijn de wereld kant en klare shema's voor te krijgen op internet.

ps. over het Game-boy project post ik later nog wel es een topic.. Ben er nu niet meer mee bezig, aangezien er weinig winst is te behalen aan het systeem en dat het ontwerp heel veel tijd vergt. Totale uitleg post ik wel es een keer..Meschien dat ik er later es mee verder ga, nadat de cdi af is...
 
It is going to be a Endless summer...
Joost 14-12-02?14:22 Print reply
Posts: 1108
Ik heb vandaag de reactie van die jonge van het scooter forum gekregen (alex). Hele relaxe lui volgens mijn. Ze zijn igg al een stuk verder als ons alleen hun opzet is toch iets anders dan de onze.

Ik heb nog even zitten te denken over het aantal bits dat nodig is. Om een brommer te kunnen aanlopen heb je zo'n 150 toeren nodig. Dus bij 150 toeren moet hij vonken. Met het schema van hier boven heb je dan een 22 bits counter nodig. Maar het toerental hoeft niet met de zelfde klok te worden bepaald als de stand van de kruk-as. Bij het toerental heb je maar een nauwkeurigheid nodig van 360 graden (als ware) en bij het onstekings tijds stip 0.1 graad. Het is dus meschien wel slim om voor het bepalen van het toerental een tweede counter te gebruiken die op 1kHz draait of zelfs nog lager. Dat scheelt enorm in het aantal bits dat benodigt is. De andere mogelijkheid is om de kruk-as in meer sectoren onder te verdelen. En het toerental per sector te bepalen.. Dit soort inprincipe voor een een hogere nauwkeurigheid in het toerental omdat je niet per omwenteling het toerental berekend, maar bv 4x per omwenteling.

edit1: Nick, et was niet lullig bedoelt hoor. Ik zat alleen enorm te kutten met die tag omdat hij een beetje vaag in elkaar zit (vind ik dan). Maar ik deed het zelf fout, dus ik moet niet zeuren..

edit2: Het hars in de honda CDI's lossen niet op in acceton! Heb het net even geprobeerd, het lost eigenlijk nergen in op. Zal wel een thermo-harder zijn ofzo..


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 14-12-02 16:00]
 
It is going to be a Endless summer...
Nick - Administrator 14-12-02?14:33 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: Joost

edit: Fuck, nick die url tag is echt fucked-up man..


ASP heeft een heel beperkte regex... vandaar.
Ik ben bezig het forum om te schrijven in PHP, verwacht dat dat met een maandje ofzo klaar is. Dan zullen dat soort dingen een stuk beter worden.
 
Neonlampje 15-12-02?00:07 Print reply

Posts: 14825
Ik heb nog geen mailtje terug van die andere kerel...

Wat was hun opzet eigenlijk? zou je mailtje hier kunnen posten?

Btw, die hars eraf halen, heb ik geprobeert met wat grof geweld, maar kwam er achter dat alle componenten blank waren, was nix aan af te leiden dus... (en ik had mn print gemold )

Over het onderverdelen in sectoren:
neem b.v dat je 5 graden voor TDC max wilt vervroegen,
hier zet je een reflecterende strip, vervolgens nog 5 graden terug, 10graden voor TDC.. tussen deze 5 graden wordt de snelheid bepaald, eerst wordt de counter geset, bij laatste signaal wordt waarde doorgesluist naar eprom, en de counter weer gereset en vanaf die puls wordt verder getelt tot hij bepaalde vervroeging gevonden heeft die overeenkomt met eprom-uitgang..
hij vonkt.. je laat de tellers lekker doortellen, dat maakt niet uit, bij 10 graden voor TDC wordt hij weer gereset, kijkt hoeveel rpm, telt.. etc etc...
 

Dit topic is 125274 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved