Quote: Originally posted by: Martijn
ik vind het ook gewoon eng om me te moeien bij deze begaafde gesprekken..ik probeer het ook te begrijpen....
kun je niet eerst een compu proggie schrijve en dan je brommert op je compu aansluiten...of is dit nogal idioot...dan heb je wel iets snels tot je beschikking..en kun je het desnoods direct verbeteren ofzo...
Je mag best reageren opdit topic hoor. Het is alleen dat het gewoon te veel tijd kost om uit te leggen aan mensen die niets begrijpen van digitale electronica. Daarnaast heeft het geen zin om het helemaal uit te gaan leggen aan mensen die nog niets weten van digitale electronica want daar shiet je niks mee op in de ontwikkelings fase (sorry). Zodra het ontwerp echt helemaal klaar is wil ik best de tijd nemen om het uit te leggen. Want het is niet echt moeilijk. Op de HAVO kreeg je altijd al een behoorlijke portie basis digitale techniek (systeem-bord). Met die kennis en wat extra uitleg (wat een 555 is enzo) is dit opzich best te begrijpen.
Met dat aansluiten op de computer heb je wel een goed punt. Ik zat zelf er aan te denken om de eprom emulator uit elektuur te gebruiken voor de ontwikkeling van het systeem. Daarnaast hebben de electro lui van het forum vast en zeker ook de wereld aan simulatie speelgoed waarmee ze het een en andere alvast kunnen testen. De Eprom emulator kan je aansluiten op de parallele poort van de PC/lap-top. De andere kant prik in het voetje waar normaal de eprom in gaat. Vervolgens kan je met een programatje de normale functie van de eprom als ware overnemen en heel gemakkelijk verschillende 'programmas/curves' laden. Het opstellen van de 'idiaale' curve is natuurlijk stap twee in het ontwikkelings process, alleen dan moet eerst de electronica werken.
Ik zat zelf te denken om dmv de geluids kaart de pulsen van de licht sensor te meten. Als je vervolgens in de vrij gas geeft kun op deze manier de versnelling van je vliegwiel meten... Dit is een maat voor de hoeveelheid vermogen die je hebt. De geluidskaart is hier idiaal voor omdat die een sample rate heeft van 22kHz, lekker hoog dus. Daarnaast zijn er de wereld software tools voor te krijgen dus dat scheelt weer werk. Het probleem is dat dit syteem bij een binnenrotor niet werkt omdat de beslasting van de motor dan te laag is... Meschien moet je dan toch aan een 'inertia-dyno', gaan denken voor het opstellen van idiaale curve..
Maar dat is allemaal toekomst muziek. Eerst moet er een degelijk programeerbaar vertragings systeem worden gemaakt. Als dat niet werkt heb je aan de rest helemaal niks. Met het game-boy project ben ik er achter gekomen dat je niet teveel in een keer moet doen want anders kom je er in om.
Het zou tof zijn als iemand alvast wat informatie kan opzoeken over standaad CDI's. Bijvoorbeeld van auto's enzo. Want naast het bestuurings gedeelte moet er ook nog een onstekings gedeelte worden gemaakt. Vragen die nog niet zijn beantwoord zijn bv wat moet de waarde zijn van de ontladings condensator. Wat voor invloed hebben verschillende soorten bobine's (capasiteit/reactantie). En hoe moet je deze electronica beschermen tegen de EMC van de bobine en bogie?
|