Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Schroef dol in blok Derbi!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 898 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65862 - Schroef dol in blok Derbi!
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4450 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

AlexDerbiXtreme 23-1-2012 16:13 Print topicpost
Posts: 31
Hallo,

Vanmiddag heeft een vriend me in een poging zijn blokolie te vervangen een flinke misser begaan.
Hij heeft bij een Derbi Senda DRD Evo de onderste schroef van het blok eruit gehaald om de blokolie te verwijderen. Toen hij vervolging het nieuwe erin wilde gieten moest die schroef er natuurlijk eerst in. Het ging niet makkelijk, maar uiteindelijk zat ie er in -> scheef. Daarna is hij naar mij gegaan, ik heb de schroef eruit gehaald en had alle alluminium schroeftapjes (heet dat zo??) in mijn hand. De schroef kan vrij bewegen, er is niks geen draad meer over. De schroef valt uit het gat als je em erin stopt.

Wat raden jullie aan? Blok eronder uit en bij een rivisie bedrijf nieuw draad in laten tappen? (Is genoeg vlees voor)

Alvast bedankt voor de hulp!
Alex
 

Garelli Gran Turismo 23-1-2012 16:19 Print reply

Posts: 186
dichtkitten
 
Hoe langer de rok, hoe natter het hok...
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-1-2012 16:21 Print reply

Posts: 9841
helicoil erin.


edit: blok eronderuit werkt altijd het makkelijskt, dus als je dat niet teveel moeite vindt zou ik dat gewoon doen. Krijg je altijd het mooiste resultaat.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 23-1-2012 om 16:22 uur.
 
Too cool for school!
AlexDerbiXtreme 23-1-2012 16:22 Print reply
Posts: 31
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garelli Gran Turismo
dichtkitten


Liever niet aangezien de olie weleens vervangen moet worden, ook op lange toertochten lijkt het me niet betrouwbaar (hitte, vocht enz) ..


Alex

 
AlexDerbiXtreme 23-1-2012 16:24 Print reply
Posts: 31
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
helicoil erin.


edit: blok eronderuit werkt altijd het makkelijskt, dus als je dat niet teveel moeite vindt zou ik dat gewoon doen. Krijg je altijd het mooiste resultaat.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 23-1-2012 om 16:22 uur.


Wat lijkt je beter helicoil of opnieuw tappen, blok gaat er toch wel onderuit.. Gaat vooral om betrouwbaarheid en of je het er in de toekomst nog uit krijgt.

Alex

 
Knipperlicht 23-1-2012 16:24 Print reply

Posts: 1833
Ik heb destijds bij mijn blok uitgeboord, en toen nieuwe draad erin getapt.
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
AlexDerbiXtreme 23-1-2012 16:26 Print reply
Posts: 31
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Knipperlicht
Ik heb destijds bij mijn blok uitgeboord, en toen nieuwe draad erin getapt.


Ja, ik zag dat er genoeg vlees was dus dit lijkt me een goede oplossing, waarom heb jij niet voor een helicoil gekozen?
 
Knipperlicht 23-1-2012 16:27 Print reply

Posts: 1833
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AlexDerbiXtreme
[...]


Ja, ik zag dat er genoeg vlees was dus dit lijkt me een goede oplossing, waarom heb jij niet voor een helicoil gekozen?


Ik had een tapset bij de hand en wilde het snel oplossen:P

Wel goed je blok een paar keer doorspoelen als je gaat uitboren. Anders kun je later alsnog je carters weg gaan gooien.
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
AlexDerbiXtreme 23-1-2012 16:29 Print reply
Posts: 31
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Knipperlicht
[...]


Ik had een tapset bij de hand en wilde het snel oplossen:P

Wel goed je blok een paar keer doorspoelen als je gaat uitboren. Anders kun je later alsnog je carters weg gaan gooien.


Waarmee spoelen?
 
Knipperlicht 23-1-2012 16:31 Print reply

Posts: 1833
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AlexDerbiXtreme
[...]


Waarmee spoelen?


Ik heb dat met koelvloeistof gedaan, maar weet niet waar andere het mee adviseren. Gaat er volgens mij puur om dat eventuele deeltjes die bij boren loskomen eruit gespoeld worden.
 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
AlexDerbiXtreme 23-1-2012 16:35 Print reply
Posts: 31
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Knipperlicht
[...]


Ik heb dat met koelvloeistof gedaan, maar weet niet waar andere het mee adviseren. Gaat er volgens mij puur om dat eventuele deeltjes die bij boren loskomen eruit gespoeld worden.



Ok, super bedankt!
 
AlexDerbiXtreme 23-1-2012 16:35 Print reply
Posts: 31
Topic mag dicht ..
 
RikDT50MX - Nieuws Poster 23-1-2012 16:40 Print reply

Posts: 1558
Diesel is wel handig spul om je carters schoon te spoelen.
 
I Can Play With Madness
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-1-2012 16:55 Print reply

Posts: 9841
met een helicoil kun je je originele draadmaat behouden en een helicoil is altijd sterker dan dat gare originele aluminium. Nu ga je wel groter als je alleen opnieuw tapt, maar een nette oplossing is het niet. Daarnaast zul je de kap, of wat er ook vastgezet wordt, ook op moeten boren...

Daarom helicoil.

Maar ik lees je hele post weer eens opnieuw en zo te zien is het gewoon je aftapbout die verrot is.

Als je een nieuwe plug kunt scoren is optappen het makkelijkst (en goedkoopst).

Als ik de kans heb zet ik altijd helicoils. Gewoon de mooiste oplossing omdat je zo dicht mogelijk bij het origineel blijft.

Tappen/Helicoil zetten kan prima zonder het blok te splitsen, als je maar weet waar je mee bezig bent. Heb het vaak zat gedaan zonder dat er vuil achterbleef in het motorblok.

 
Too cool for school!
mxbeunking 23-1-2012 17:14 Print reply

Posts: 2305
wat is nu de maat van de bout? m10?
 
Draaiwerk nodig? = PB
honda fryslan 23-1-2012 21:11 Print reply

Posts: 1914
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Knipperlicht
[...]


Ik heb dat met koelvloeistof gedaan, maar weet niet waar andere het mee adviseren. Gaat er volgens mij puur om dat eventuele deeltjes die bij boren loskomen eruit gespoeld worden.


dit is een grap neem ik aan?
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse

Dit topic is 4450 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved