Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Onmogelijk motor opnieuw te starten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 928 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65861 - Onmogelijk motor opnieuw te starten
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 8298 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Santa Cruz 23-1-2012 14:37 Print topicpost

Posts: 716
Beste forumleden,

Ik denk dat ik recordhouder ben wat betreft probleemmotoren. Gelukkig hoef ik in de meeste gevallen enkel maar het probleem op te lossen voor iemand.

Nuja, een maat van me heeft vorige zomer een Kawasaki klx 300 r gekocht. Deze was in goede staat, weinig op aan te merken, motor startte meestal na 1-3 kicks (KlX staat bekent als slechte starter).
Paar maanden mee rondgereden, geen overdreven toestanden. Op een weekje tijd werd het onmogelijk de moto nog te starten. Dus de normale procedure toegepast: carbu uitgekuist (was niet vuil) andere bougie en nieuwe luchtfilter.

Dit ging eventjes goed. Na een uurtje was het weer onmogelijk het ding te starten...
Dan heb ik besloten het probleem op te lossen en de motor mee te pakken naar mijn huis.
Na allerlei onderzoeken leek de cilinder er zuiger versleten te zijn. (Heb hier nog een topic over geopen)

Heb er dan maar een nieuwe zuiger in gezet en de cilinder een nieuwe nicasil wand laten geven. Dit leek velen het beste.
eenmaal die erin dacht ik het probleem te hebben gevonden. Maar helaas de moto starte nog steeds niet. enkel wat rook uit de uitlaat, zachtje plofjes en af en toe een harde knal uit de uitlaat

Na een aantal dagen vloeken en zagen, ben ik verder op zoek gegaan. Op internet had ik gelezen dat de bobine kapot kon zijn, hoewel de bougie toch vonkt.
Bleek inderdaad zo te zijn. Bobine heeft een weerstand van iets meer dan 4k Ohm.
Dan heb ik er een bobine tussen gezet van een Honda Wallaroo als test.

Ja hoor nu opeens starte de moto perfect. De volgende dag weer niet meer. ik had niets speciaal gedaan ofzo

Nogmaal de bougie vervangen en carburator uitgekuist (stond toch al een tijdje stil)

Dit ging ook weer even perfect maar plots viel hij gewoon uit. sindsdien onmogelijk nog te starten...

Klepspeling heb ik daarna nog aangepast want die stond nog niet perfect. Ook de nokkenas van de inlaat 1 tandje vroeger gezet op de ketting.

De distributieketting is toch al redelijk uitgerokken. Spanner heeft wel nog een paar klikjes over. Volgens klx planet moeten er 16 schakels (32 pinnetjes) tussen de "timingmarks" zijn. Als ik die zo zet klopt dat voor geen meter meer met de bovenkant van de cilinderkop. Daarom heb nu 15.5 (31 pinnetjes) tussen de streepjes. op die manier komt dit wel overeen met de cilinderkop. Voorheen stond die ook zo!!

Dit maakte allemaal niets uit...



- bougie vonkt mooi blauw
- motorisch perfecte staat: klepspeling, zuiger, cilinder kleppen lekken niet,...
- Krijgt benzine
- nergens valse lucht

Alle reacties zijn welkom!! alle helpers worden gewardeerd en geapressieerd.
 
2takt of 4takt? Supermotard!

Tobias Verhoef 23-1-2012 15:05 Print reply

Posts: 1832
Probeer hem eens te starten terwijl je remmenreiniger in de luchtfilter spuit. Als hij start is het een brandstof probleem en ook al wilt hij niet starten dan is het een compressie of ontstekings probleem.

Je moet gewoon dingen gaan uitsluiten en zo kom je bij het probleem.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-1-2012 15:22 Print reply

Posts: 9841
heeft zo'n ding een CDI? lijkt er toch op dat de ontsteking niet lekker is en aangezien je de bobine etc al vervangen hebt blijft er niet veel over.


 
Too cool for school!
antonhonda 23-1-2012 16:55 Print reply

Posts: 3616
heb je al geprobeerd hem schuin te houden ? zodat carb vol loopt en dan volgas kicken ?
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Santa Cruz 23-1-2012 17:01 Print reply

Posts: 716
Jullie hebben het vaak over remreinig in de luchtfilter spuiten... Maar wat is dat nu precies? Ik heb hier startpilot staan, is het dit wat jullie zo vaak bedoelen?

zoja, maakt geen verschil...

Heb hem al op duizenden manieren proberen weg te krijgen... inclusief carbu onderzetten en volgas starten (met als gevolg dat ik er bijna afvlieg van de compressie)

@ Martijn: ja een klx heeft een cdi. Denk jij dat het die zou zijn?
Maar kan die brommerbobine er voor iets tussen zitten? Soms vonkt de bougie mooi en op andere momenten niet of slecht

 
2takt of 4takt? Supermotard!
superior mt7 23-1-2012 17:16 Print reply

Posts: 2675
CDI kan het zijn ja aangezien je de bobine hebt vervangen.

Het is hierboven al gemeld maar je moet idd dingen uitsluiten.

Wat ik dan ook altijd doe is deodorant erin spuiten. daar loopt hij echt direct mee.

Dus loopt hij hier wel mee, dan is het dus niet je ontsteking


Maar je geeft zelf als aan dat hij niet goed vonkt. maak je wel goed massa als je het test?

Dit bericht is gewijzigd door superior mt7 op 23-1-2012 om 17:16 uur.
 
V8
Santa Cruz 23-1-2012 17:36 Print reply

Posts: 716
massa pak ik altijd op meerdere plaatsen, kwestie van zeker te zijn. maakt geen verschil welke plaats ik pak

Motorisch (compressie etc) is bij deze dus al uitgesloten aangezien de hele boel is nagezien.

Kan dus enkel nog ontsteking of benzinetoevoer zijn (wat ik betwijfel)

grts

Dit bericht is gewijzigd door Santa Cruz op 23-1-2012 om 17:38 uur.
 
2takt of 4takt? Supermotard!
Leen 23-1-2012 17:38 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
heb je al geprobeerd hem schuin te houden ? zodat carb vol loopt en dan volgas kicken ?



perfecte manier om je enkels te breken ja.
 
superior mt7 23-1-2012 17:54 Print reply

Posts: 2675
haha ik lees het pas! volgas geven en kicke , heel veilig ja


Maar spuit nu ff wat deo erin en je weet stuk meer
 
V8
Santa Cruz 23-1-2012 18:18 Print reply

Posts: 716
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: superior mt7
haha ik lees het pas! volgas geven en kicke , heel veilig ja


Maar spuit nu ff wat deo erin en je weet stuk meer


oké ik heb mijn luchfilter er net afgehaald, de filterbox volgespoten en ook richting carbu. staan kicken als een zot, maat maakt echt niets uit. volgas, halfgas gas dicht, met choke, zonder choke NIETS.

Alleen terug een zeer harde knal uit mijn uitlaat en twee maal een rookpluim uit de luchtfilterbox

en nu?
 
2takt of 4takt? Supermotard!
TZRBart 23-1-2012 18:24 Print reply
Posts: 946
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Santa Cruz
[...]


oké ik heb mijn luchfilter er net afgehaald, de filterbox volgespoten en ook richting carbu. staan kicken als een zot, maat maakt echt niets uit. volgas, halfgas gas dicht, met choke, zonder choke NIETS.

Alleen terug een zeer harde knal uit mijn uitlaat en twee maal een rookpluim uit de luchtfilterbox

en nu?


Volgens mij, als hij knalt slaat hij terug, dus inderdaad iets met de ontsteking...
 
superior mt7 23-1-2012 18:27 Print reply

Posts: 2675
ga maar van je ontsteking uit ja, hij zou met deo vrijwel direct moeten lopen

terugslaan kan ook zijn dat je kleppen compleet verkeerd staan maar die had je gesteld schreef je
 
V8
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-1-2012 18:30 Print reply

Posts: 8601
Is een viertakt hmm...die hoort echt niets door de inlaatkleppen terug te blazen...dus zoek je timing maar al uit.

Roken uit allerlei rare plekken kan ook duiden op een verstopte uitlaat overigens.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Santa Cruz 23-1-2012 18:38 Print reply

Posts: 716
Timing staat goed. zuiger in bovenste dode punt, nokkenassen mooi gelijk met hun merktekens met de cilinderkop... komt niet helemaal perfect uit maar dat scheelt misschien een milimeter ofzo...

op Klx-planet spreken ze van 16 schakels tussen de merktekens, maar ik heb er nu 15.5 (Zie eerste post) Als ik ze op 16 schakels zet, scheelt het echt al veel met de merktekens en de cilinderkop. ook op deze manier is hij helemaal niet weg te krijgen...

Stond voor ik hem uit mekaar haalde ook op 15.5 schakels.

Dus volgens mij moet die timing toch goed staan?

Rook uit de inlaat is overigens de eerste keer dat ik het zie (na gebruik van deo)
 
2takt of 4takt? Supermotard!
Derbi-Olaf 23-1-2012 18:42 Print reply

Posts: 14999
Grote kans dat het je pick-up is, dingen gaan graag kapot bij zoiets , met exact wat jij beschrijft als gevolg...
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
superior mt7 23-1-2012 18:42 Print reply

Posts: 2675
Ik heb eens mij nokkenassen van de fireblade niet helemaal goed erin gezet en dacht van wel, streepje was ook tikje off.

Nou toen had ik echt dikke backfire de rij carburateurs knalden er tering hard vanaf
 
V8

Dit topic is 8298 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved