Beste forumleden,
Ik denk dat ik recordhouder ben wat betreft probleemmotoren. Gelukkig hoef ik in de meeste gevallen enkel maar het probleem op te lossen voor iemand.
Nuja, een maat van me heeft vorige zomer een Kawasaki klx 300 r gekocht. Deze was in goede staat, weinig op aan te merken, motor startte meestal na 1-3 kicks (KlX staat bekent als slechte starter).
Paar maanden mee rondgereden, geen overdreven toestanden. Op een weekje tijd werd het onmogelijk de moto nog te starten. Dus de normale procedure toegepast: carbu uitgekuist (was niet vuil) andere bougie en nieuwe luchtfilter.
Dit ging eventjes goed. Na een uurtje was het weer onmogelijk het ding te starten...
Dan heb ik besloten het probleem op te lossen en de motor mee te pakken naar mijn huis.
Na allerlei onderzoeken leek de cilinder er zuiger versleten te zijn. (Heb hier nog een topic over geopen)
Heb er dan maar een nieuwe zuiger in gezet en de cilinder een nieuwe nicasil wand laten geven. Dit leek velen het beste.
eenmaal die erin dacht ik het probleem te hebben gevonden. Maar helaas de moto starte nog steeds niet. enkel wat rook uit de uitlaat, zachtje plofjes en af en toe een harde knal uit de uitlaat
Na een aantal dagen vloeken en zagen, ben ik verder op zoek gegaan. Op internet had ik gelezen dat de bobine kapot kon zijn, hoewel de bougie toch vonkt.
Bleek inderdaad zo te zijn. Bobine heeft een weerstand van iets meer dan 4k Ohm.
Dan heb ik er een bobine tussen gezet van een Honda Wallaroo als test.
Ja hoor nu opeens starte de moto perfect. De volgende dag weer niet meer. ik had niets speciaal gedaan ofzo
Nogmaal de bougie vervangen en carburator uitgekuist (stond toch al een tijdje stil)
Dit ging ook weer even perfect maar plots viel hij gewoon uit. sindsdien onmogelijk nog te starten...
Klepspeling heb ik daarna nog aangepast want die stond nog niet perfect. Ook de nokkenas van de inlaat 1 tandje vroeger gezet op de ketting.
De distributieketting is toch al redelijk uitgerokken. Spanner heeft wel nog een paar klikjes over. Volgens klx planet moeten er 16 schakels (32 pinnetjes) tussen de "timingmarks" zijn. Als ik die zo zet klopt dat voor geen meter meer met de bovenkant van de cilinderkop. Daarom heb nu 15.5 (31 pinnetjes) tussen de streepjes. op die manier komt dit wel overeen met de cilinderkop. Voorheen stond die ook zo!!
Dit maakte allemaal niets uit...
- bougie vonkt mooi blauw
- motorisch perfecte staat: klepspeling, zuiger, cilinder kleppen lekken niet,...
- Krijgt benzine
- nergens valse lucht
Alle reacties zijn welkom!! alle helpers worden gewardeerd en geapressieerd.