Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Brommer stilgelopen oorzaak niet duidelijk.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1086 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65858 - Brommer stilgelopen oorzaak niet du...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3839 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ErikBR 22-1-2012 23:20 Print topicpost
Posts: 6
Onlangs heb ik mijn vriendin haar broertje geholpen aan een leuke brommer, een Keeway TX50 met een imitatie Am6 blok.

Vervolgens na een poos rijden verminderd de brommer vaart en is hij naar huis gelopen, hij kreeg hem niet meer aan. (Dit deel is mij niet helemaal bekend).

Afijn, enigszins geschrokken samen met hem gekeken waar het probleem in kan zitten.

Geconstateerd:
- Kickstarter zit vrijwel vast
- Achterwiel sleept in versnelling
- In eerste versnelling zetten en koppeling inknijpen levert niets op, blijft vast zitten.
- In z'n vrij zetten werkt gewoon, dan loopt het wiel los.

We hebben de olie uit het blok laten lopen en de deksel aan de koppelingskant eraf gehaald, er was hier vrij weinig te zien, behalve dat er 2 tandwielen los waren die we nu vernieuwd hebben.

Bij het inknijpen van de koppeling (in z'n versnelling) zie ik het bovenste koppelingsplaat iets naar voren komen maar de brommert ontkoppelt niet.

Help, heeft iemand raad waar te beginnen?
 

JB1 22-1-2012 23:21 Print reply

Posts: 14881
Cilinder al los gehad?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
lytseleen 22-1-2012 23:23 Print reply

Posts: 1025
koppelings platen blijven plakken, als de olie warm word is dat wel weer over.
en kun je de krukas ook zo in het rond draaien?
zat de krukas moer nog wel vast of zat die tegen de koppelingsdeksel aan?



Dit bericht is gewijzigd door lytseleen op 22-1-2012 om 23:38 uur.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-1-2012 23:24 Print reply

Posts: 9841
lijkt meer op een vastgenaaide bak als ik dat verhaal zo zie.

kan ook zijn dat er 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn als het ware, dan zou het iets van een rotte schakelvork kunnen zijn.

Als het probleem na de koppeling zit zit het in de bak... simpel zat.

Komt er heel makkelijk achter of de bak nog draait of dat de krukas nog draait. Eén van de twee zit het probleem in.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 22-1-2012 om 23:26 uur.
 
Too cool for school!
ErikBR 22-1-2012 23:42 Print reply
Posts: 6
Ik heb nog een foto kunnen maken van de koppeling, leek er allemaal goed uit te zien.

http://imageshack.us...ages/811/fotozk.jpg/

De olie die we hebben afgetapt was overigens wel grijs...
 
JB1 22-1-2012 23:42 Print reply

Posts: 14881
Draait je krukas nog rond?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
ErikBR 22-1-2012 23:45 Print reply
Posts: 6
Hoe kan ik dit het beste testen? Aangezien het wiel niet wil draaien in de versnelling. Ik kreeg de tip om de koppelingsplaten te demonteren zodat ik dit kon testen?
 
JB1 22-1-2012 23:46 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ErikBR
Hoe kan ik dit het beste testen? Aangezien het wiel niet wil draaien in de versnelling. Ik kreeg de tip om de koppelingsplaten te demonteren zodat ik dit kon testen?


Door aan het vliegwiel te draaien
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Leen 23-1-2012 10:42 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ErikBR
Ik heb nog een foto kunnen maken van de koppeling, leek er allemaal goed uit te zien.

http://imageshack.us...ages/811/fotozk.jpg/

De olie die we hebben afgetapt was overigens wel grijs...



als je olie grijs is zit ie vol met metaaldeeltjes.

dus er is iets behoorlijk kapot gegaan.
 
antonhonda 23-1-2012 11:08 Print reply

Posts: 3616
kan ook kvs wezen toch ?

maar je kunt het beste eers je cilinder en kop er eens afhalen en dan de rest eens bekijken
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
JB1 23-1-2012 11:10 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
kan ook kvs wezen toch ?

maar je kunt het beste eers je cilinder en kop er eens afhalen en dan de rest eens bekijken


Nee, dan wordt ie wit
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
ErikBR 23-1-2012 19:03 Print reply
Posts: 6
We gaan er morgenavond naar kijken, dan hoop ik terug te komen met wat meer informatie. Ik bedank iedereen alvast voor de hulp, zo komen we weer wat verder.

Wat betreft de grijze olie, zie deze foto.

http://imageshack.us...ges/856/fotocwj.jpg/
 
ErikBR 23-1-2012 19:05 Print reply
Posts: 6
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
kan ook kvs wezen toch ?

maar je kunt het beste eers je cilinder en kop er eens afhalen en dan de rest eens bekijken


Dat dacht ik ook, maar verklaart niet waarom hij opeens niet meer wil ontkoppelen.
 
ErikBR 24-1-2012 23:10 Print reply
Posts: 6
Na een hoop uren sleutelen verder het volgende gedaan:

Koppelingsplaten los gehaald
In de eerste versnelling gezet
Met de brommer lopen, de binnenste kern van de koppeling draait. Dit gaat allemaal soepel, hieruit maak ik op dat de versnellingsbak prima werkt.

Vervolgens aan de buitenkern van de koppeling gedraaid, ik voel duidelijk dat ik niet verder kan en vast blijft haken, met heel veel kracht erdoorheen te krijgen.

We besluiten de gehele cilinder eraf te halen, alleen de zuiger steekt nog uit. Zuiger en cilinder zien er prima uit en zuiger gaat gemakkelijk uit de cilinder, de drijfstang heeft genoeg beweging en zo ook het kantelen van de zuiger. Allemaal prima dus, heb de cilinder eraf gelaten voor de volgende dingen.

Aan de andere kant het vliegwiel van de ontsteking afgehaald, ziet er allemaal goed uit. Ook vanaf deze kant draait het op sommige punten behoorlijk zwaar.

Koppelingskrans los gehaald zodat deze geen contact krijgt met de krukas. Vervolgens weer gedraait aan vliegwiel en weer voelen we weerstand.
Zie: http://imageshack.us...es/21/img0334mn.jpg/

Blijft dan alleen de krukas over? :(

Dit bericht is gewijzigd door ErikBR op 24-1-2012 om 23:13 uur.

Dit bericht is gewijzigd door ErikBR op 25-1-2012 om 1:17 uur.
 
StineZ 24-1-2012 23:47 Print reply
Posts: 571
Als je nu de zuiger op een neer beweegt, dus zoals het hoort werkt dat dan vertragend of stroef of iets dergelijks?
 
Turbokit
tosser 25-1-2012 9:22 Print reply
Posts: 393
Denk dat de krukaslagers versleten/vastgelopen zijn
 

Dit topic is 3839 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved