ik heb het op mijn porsche gebouwd en daar heb ik wel het een en ander van geleerd.
Ik zou voor een brommer even afkijken waar aprilia bij de di-tech de injector geplaatst heeft, die kun je namelijk niet op elke willekeurige plek neerzetten (kan wel, maar dan zuipt ie veel omdat ie de helft van de peut er weer uitgooit)
O2 feedback is wel leuk, bijv. met een innovate LC1, maar kost centjes (maar dat is geen probleem
) en ik weet niet in hoeverre de sensors (zijn std bosch sensors a 70eu/st) tweetakt uitlaatgassen trekken. Moet volgens mij wel goed gaan.
Zonder lambdafeedback is het wat meer gokken maar niet onmogelijk (immers ook geen feedback met een carb...)
Ik denk dat je problemen krijgt met de brandstofpomp. Je hebt een continue druk nodig van ~3 bar, maar relatief weinig volume. Daardoor heb je denk ik wat specifiekere pompen nodig. Het bestaat, want aprilia en elke andere lichte injectiemotor gebruikt een dergelijke pomp. Dat is denk ik wel iets om goed over na te denken, want een pomp met overcapaciteit is leuk en aardig, maar kost meer stroom en dat moet je brommer ook maar net kunnen leveren.
Met auto's is dat allemaal veel minder een probleem, ik denk dat je hier veel meer in de marges gaat zitten van wat je elektrische systeem aan kan en je dus (net als bij turbokeuzes) je heel goed vantevoren moet weten wat alles moet kunnen, en mag verbruiken om een optimum te kunnen bereiken.
Ik heb voor de bedrading goede ervaring met rick donkers (even googlen), daar heb ik mijn stekkers/bedrading vandaan en dat ging allemaal super. Goede zaken moet je stimuleren, dus dat doe ik bij deze
Megamanual leer je gauw genoeg van welke hardware er bij komt kijken, maar onthou dat er ook andere mogelijkheden zijn. Een brandstofdrukregelaar met retourleiding etc hoeft niet perse nodig te zijn. BMW en allerlei andere motorfietsen hebben een ander systeem waar geen retour bij komt kijken. Heeft ook nadelen (vapourlock bijv..).
Het afstellen enzo van de injectie is eigenlijk nog het makkelijkst, en daarbij geldt gewoon dat je je logische verstand moet gebruiken. Je moet in je hoofd begrijpen hoe het systeem werkt, dan hoef je niet blindelings allerlei waarden te gaan overnemen maar kun je gewoon
beredeneren hoe het zou moeten en wat de invloed is van verschillende onderdelen/instellingen etc.
Even heel simpel:
- bepalen hoeveel vermogen er moet zijn en of je motor dat wel kan leveren (dus geen 50pk eisen uit een 80cc cilinder...)
Als je motorblok het aan zou kunnen om een bepaald volume lucht aan te zuigen, hoort daar een bepaald volume brandstof bij. Simpel zat.
Dat volume brandstof moet geleverd worden door de injector, dus ga je je injector daarop uitzoeken. Er zijn zat online calculators daarvoor, maar je moet onthouden dat je dus geen over- of ondercapaciteit wilt hebben. Het bereik van je injector moet zo mooi mogelijk samenvallen met het verlangende bereik van je motor.
- als je vastgesteld hebt welke injector je nodig hebt weet je ook meteen welk volume je brandstofpomp moet leveren onder welke druk. Daarop kun je weer je brandstofpomp uitkiezen, maar je bent gelimiteerd in de keuze denk ik...
Wederom geldt, hoe mooier je in het bereik zit van je andere onderdelen, hoe optimaler het systeem is (kortom, je pomp staat niet buiten z'n bereik te werken of onzinnig veel stroom te trekken om 5x het volume rond te pompen van wat je nodig hebt)
als je die hardware allemaal bedacht hebt heb je nog allerlei sensors nodig, onder andere; toerental, temperaturen, gaspositie, uitlaatgas (o2).
Niet elke sensor is noodzakelijk, maar het lijkt me logisch dat je met meer data een betere berekening kunt maken, dus nauwkeuriger kunt injecteren. Wil niet meteen zeggen dat het allemaal beter is met meer sensors, maar soms is het fijn om bepaalde data waar te nemen. Mooie is dat je met de standalone systemen vaak wel kunt uitbreiden als je extra sensors monteert.
Daarna de bedrading, zorg voor goede kleuren (maak tekeningen!) en correcte stekkers! Alle signalen gaan via de bedrading, dus ruis of storing daarin kost je bakken met tijd en dat wil je het liefst uitsluiten.
Mooie was dat toen ik naar LPG ging ombouwen (ohh wat schakelde mijn auto smooth om van benzine naar lpg! je merkte het niet eens) ik een heel circuit had uitgedacht om de hardware om te schakelen (naar andere injectors enzo...) en dat ik bij het meten keihard kortsluiting aan het meten was, maar in de praktijk deze kortsluiting opgeheven werd. Theoretische kortsluiting kan geen kwaad
Maar daar heb je nu niets aan.
Komt erop neer dat je niet wilt dat je dagenlang staat te meten omdat je ergens een onnodig foutje hebt gemaakt in je bedrading.
Oja, zorg dat alles goed gezekerd is en test zoveel mogelijk op de werkbank of in stappen. Je gaat sowieso fouten maken, en het is leuker dat er een zekering doorbrandt dan dat je computer doorfikt.
Ik heb alles gezekerd en mijn computer is op een gegven moment ook doorgefikt beyond repair. Weet niet of dat door mijn systeem kwam of door slechte vorige eigenaar...
In ieder geval heb ik al van die domme dingen gehad dat er dus kortsluiting ontstond omdat de motor bij optrekken wat tordeerde en na 5000km een draadje van mn injectors bloot kwam te liggen door klem te komen tussen motor en motorkap (kwestie van millimeters allemaal). Daardoor klapte er telkens precies één zekering uit, soms wel, soms niet, en dat heeft me heel wat tijd gekost om te ontdekken, maar nu kostte het me 10 zekeringen, anders 10 computers.
Het is in ieder geval een leerzame ervaring en het kost genoeg geld... maar als dat geen probleem is moet je het doen en is het relatief goedkoop. Daarna zou ik dat hele systeem asap op die 2002 van je knallen want daar is het nog veel leuker op.
Metaalbewerking he... leuk
werk ik ook in en is wel handig met dit soort projectjes. Moeten toch aantal dingen gecustomized worden en dan is het handig als je draaibanken/freesbanken en materiaal ter beschikking hebt.