Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Uitlaat op maat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 934 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65792 - Uitlaat op maat
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7495 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

KevRat 10-1-2012 10:03 Print topicpost

Posts: 157
Hallo,

Op school zijn we met het profielwerkstuk bezig en willen we een uitlaat op maat maken voor een 2-takt, maar nou is er wel veel over te vinden alleen kan ik nergens de precieze berekeningen vinden, want we moeten 80 uur volmaken per persoon, dus een paar extra berekeningen kosten mooi weer wat extra tijd. Heeft iemand deze berekeningen voor mij?

Kevin
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.

kenny77 10-1-2012 10:07 Print reply

Posts: 29286
Zijn erg goed te vinden via google.

Tipje Frits Overmars.

En zo zijn er nog een paar.

 
KevRat 10-1-2012 10:17 Print reply

Posts: 157
Hierstaat alleen een berekening van de tailpijp, maar ik heb van alles de berekening nodig. Begin, stuk pijp conus.
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
kenny77 10-1-2012 10:21 Print reply

Posts: 29286
Dat bedoelde ik ook.
 
honda fryslan 10-1-2012 10:21 Print reply

Posts: 1914
dan zul je even beter moeten zoeken.

je geeft zelf aan dat je 80 uur per persoon aan het werkstuk moet besteden. Door enkel ctrl c en ctrl v toe te passen kom je niet aan je 80 uur..

door na 10 minuten wederom een post te plaatsen met: ik kan het niet vinden geeft niet echt aan dat je zelf moeite hebt gedaan
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
lytseleen 10-1-2012 11:02 Print reply

Posts: 1025
zoek en gij zult vinden... kleine moeite
frits overmars alles wat u altijd al hebt willen weten over expansieuitlaten.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
KevRat 10-1-2012 11:02 Print reply

Posts: 157
Ik zit op dit moment in de les en probeer tussendoor dus nog wat info te winnen. Ook dit wordt gewoon genoteerd in de tijd.
 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
lytseleen 10-1-2012 11:03 Print reply

Posts: 1025
deze pdf moet je hebben en arno koch heeft ook een pdf geschfrieven als je dit eens door leest ben je al een paar uur verder.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
KevRat 10-1-2012 15:56 Print reply

Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
deze pdf moet je hebben en arno koch heeft ook een pdf geschfrieven als je dit eens door leest ben je al een paar uur verder.


Dankje zoiets zocht ik nou. Een duidelijke uitleg met alle mogelijkheden. DANKJE!

 
Sorry agent, onder de 80 slaat die af.
markRD 10-1-2012 16:55 Print reply

Posts: 1178
Frits overmars staat met 2 soorten richtlijnen online. Eentje uit de jaren 70 en eentje anno 2011. Arno Koch geeft een paar richtlijnen, maar niet genoeg voor een complete uitlaat, maar zeker de moeite waard om goed door te lezen. Jennings, Blair en Bell zijn ook op internet te vinden. Deze geven allemaal ook richtlijnen om de complete uitlaat uit te rekenen behoudens maten als de begindia. bij sommige modellen. Hieruit kun je dus al 5 verschillende uitlaten uit rekenen. Ik denk als je dit doet dat je tot dezelfde conclusie zult komen als ik. Ze lijken in de verste verte niet op elkaar. Geen trend of verband te zien. Ik maak ook een profielwerkstuk over expansieuitlaten, maar de conclusie lijkt na het naast elkaar leggen van de verschillende resultaten al duidelijk. Succes.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 10-1-2012 om 16:56 uur.


P.S. Ik heb misschien wel de fout gemaakt door niet te werken met één van de modellen, maar de naar mijn inzicht steeds een formule te pakken die het meest concreet, kritisch en onderbouwd was. Hierdoor kreeg ik wat tutti frutti. Op papier zag dit er redelijk uit, maar na het lassen zag ik dat hij erg lang was en waarschijnlijk voor geen meter gaat werken. Ik denk dat je met de nieuwe richtlijnen van Overmars, met Koch in het achterhoofd een hele goede brommer uitlaat kan maken. De oude artikelen zou ik buiten beschouwing laten.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 10-1-2012 om 17:01 uur.
 
PRO TUNING 10-1-2012 17:01 Print reply

Posts: 4000
Waarom wil je het wiel opnieuw uitvinden ? terwijl er goede moderne programma`s te koop zijn.

De gratis programma`s of gegevens op internet zijn allemaal oud en achterhaald.
 
markRD 10-1-2012 17:09 Print reply

Posts: 1178
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Waarom wil je het wiel opnieuw uitvinden ? terwijl er goede moderne programma`s te koop zijn.

De gratis programma`s of gegevens op internet zijn allemaal oud en achterhaald.



Over deze programma's verschillen de meningen en zijn gebaseerd op exact hetzelfde principe. Leuk is het om uit te leggen bij je profielwerkstuk waarom de uitlaat langer wordt bij bijvoorbeeld een hogere gemiddelde uitlaatgastemperatuur. Je kunt in de programma's niet zien wat de formules zijn en geen enkele natuurkunde docent verkiest een excel spreadsheet boven een uitgewerkt model. Maar een vergelijking maken met een programma is wellicht ook nog iets leuks.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 10-1-2012 om 17:11 uur.

Edit, sorry langer uiteraard.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 10-1-2012 om 17:23 uur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 10-1-2012 17:55 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KevRat
Hierstaat alleen een berekening van de tailpijp, maar ik heb van alles de berekening nodig. Begin, stuk pijp conus.



als je nou gewoon zelf gaat zoeken maak je mooi weer wat uren vol, moeten wij hier gvd je huiswerk gaan maken?
 
alwin mtx 10-1-2012 18:02 Print reply

Posts: 505
probeer graham bell two stroke tuning
 
PRO TUNING 10-1-2012 18:58 Print reply

Posts: 4000
Veel van deze gegevens zijn gebaseerd op wegracers van jaren geleden, maar wat heb je aan deze gegevens als je voor je crosser - wegmotor of automaat een uitlaat wilt die beter presteert ?
2-takt racers vindt je toch haast niet meer.

In een goed programma kun je al deze gegevens invoeren en krijg je in 1 keer een voor 90% goede uitlaat.

De laatste 10 % is verder testen en kleine aanpassingen maken.

Maar op die 90 % uitlaat loopt je motor al veel beter als ooit te voren.
 
lytseleen 10-1-2012 19:03 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Veel van deze gegevens zijn gebaseerd op wegracers van jaren geleden, maar wat heb je aan deze gegevens als je voor je crosser - wegmotor of automaat een uitlaat wilt die beter presteert ?
2-takt racers vindt je toch haast niet meer.

In een goed programma kun je al deze gegevens invoeren en krijg je in 1 keer een voor 90% goede uitlaat.

De laatste 10 % is verder testen en kleine aanpassingen maken.

Maar op die 90 % uitlaat loopt je motor al veel beter als ooit te voren.

dit gaat gewoon over een school project niet over welke uitlaat het beste presteerd. als je een programma koopt en deze inlevert bij de leraar heb je denk ik geen voldoende..
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.

Dit topic is 7495 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved