JB1 |
4-1-2012 23:15 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ktm 4 ever
[...]
waarom is het volgens jou beter dan om van toerental te wisselen?
als je niet van toerental wisselt, en je snelheid dus constant blijft, is dus de som van de krachten 0. als je telkens versneld en afremt moet het vermogen telkens veranderen, en krijg je dus een andere belasting, die moet opgevangen worden.
daarom heb je ook meer slijtage als je in de stad rijdt ipv 100 km lang dezelfde snelheid.
Omdat met een constant toerental je zuiger niet uitzet en inkrimpt
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
rubbert |
4-1-2012 23:16 |
Posts: 8825 |
het is maar net wat je wilt, ik reed wel paar minuten warm eerste 2 a 3 km.
Maar een vriend van me had een rs, en die startte hem, hield het gas vol open (in z'n vrij) tot hij door het gestotter van het koud zijn heen getrokken was, en knalde dan op z'n achterwiel weg
Dat ding bleef perfect lopen, maar uiteraard zul je dan wat eerder je lagers en zuiger/cilinder moeten vervangen
@jb1: waar haal je die logica vandaan? is echt bullshit, uitzetten gebeurt door warmte, niet door het verschil in toeren...
Het idee achter gasgeven tijdens het warmdraaien is dat je geen goeie verbranding hebt stationair, dus dat het allemaal wat dicht gaat slibben/roeten
Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 4-1-2012 om 23:17 uur.
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
JB1 |
4-1-2012 23:19 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
het is maar net wat je wilt, ik reed wel paar minuten warm eerste 2 a 3 km.
Maar een vriend van me had een rs, en die startte hem, hield het gas vol open (in z'n vrij) tot hij door het gestotter van het koud zijn heen getrokken was, en knalde dan op z'n achterwiel weg
Dat ding bleef perfect lopen, maar uiteraard zul je dan wat eerder je lagers en zuiger/cilinder moeten vervangen
@jb1: waar haal je die logica vandaan? is echt bullshit, uitzetten gebeurt door warmte, niet door het verschil in toeren...
Het idee achter gasgeven tijdens het warmdraaien is dat je geen goeie verbranding hebt stationair, dus dat het allemaal wat dicht gaat slibben/roeten
Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 4-1-2012 om 23:17 uur.
Als je constant gas houdt, heb je een constante temperatuur?
Lijkt mij toch beter om dan iets meer toeren te wisselen in het begin.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
ktm 4 ever |
4-1-2012 23:22 |
Posts: 379 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Omdat met een constant toerental je zuiger niet uitzet en inkrimpt
waarom niet dan? de boel komt ook gewoon op temperatuur. als je constant 5000 toeren maakt, is op een bepaald moment de temp van het koelwater bijv 60 graden, de zuiger en cilinder zijn dus ook opgewarmd(vervormd). dan is de boel mooi op temp en kun je met het gas gaan spelen.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
4-1-2012 23:22 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Een auto heeft iets meer inhoud dan een bromfietsje he.
Dat is zo, maar zo'n kleine verbrandingsruimte warmt ook wel sneller op (het een heft het ander op grofweg)
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
dirktimmer |
4-1-2012 23:30 |
Posts: 1737 |
bij stationair draaien staan de tandwieloverbrengingen in je blok van hun ene in hun andere uiterste te klapperen omdat ze onbelast draaien. daarvoor is stationair draaien dus slecht.
om je blok warm te laten worden heeft stationair draaien weinig zin, alles is erop gemaakt om gewoon rustig weg te kunnen rijden.
|
|
|
|
4takker |
4-1-2012 23:36 |
Posts: 2395 |
zelf rij ik mijn auto en motoren 10km warm voor het gas geheel open gaat. scheelt dat ik vaak 200km moet rijden voor mijn werk.
als ik hem start laat ik hem bijna stationair in de eerste versnelling rustig 3 straten tokkelen voor ik boven de 2000toeren kom daar na zorg ik dat hij niet boven de 3500 toeren kom gedurende 10km.
volgens de temperatuurmeter zit hij al na 3km op temperatuur.
met de brommer doe ik vaak dat ik goed en wel het dorp uit ben dat ik iets harder ga rijden. maar dat is ook vaak niet volgas dat rij ik eigenlijk zelden. 50 vind ik hard zat. val je het minste op bij de blauwe vrienden.
|
|
Never drive faster then your guardian angel can fly |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
4-1-2012 23:36 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
bij stationair draaien staan de tandwieloverbrengingen in je blok van hun ene in hun andere uiterste te klapperen omdat ze onbelast draaien. daarvoor is stationair draaien dus slecht.
om je blok warm te laten worden heeft stationair draaien weinig zin, alles is erop gemaakt om gewoon rustig weg te kunnen rijden.
2000 toeren = met mate.
Als je elke dag direct de grote weg op moet, kan het een oplossing zijn stationair warm te draaien (bij 2000 toeren dus).
Of als je een voertuig zonder geldige papieren hebt ook bvb.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 4-1-2012 om 23:37 uur.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
dirktimmer |
4-1-2012 23:42 |
Posts: 1737 |
bij 2000 rpm staan de tanwielen niet meer te klapperen, dan wordt de koppeling wel voldoende geremd door de olie bij een 50 cctje, meer cc's is meer klapperen. mijn cr500 klappert bij welk toerental dan ook als ie onbelast draait
|
|
|
|
rubbert |
5-1-2012 0:06 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: 4takker
zelf rij ik mijn auto en motoren 10km warm voor het gas geheel open gaat. scheelt dat ik vaak 200km moet rijden voor mijn werk.
als ik hem start laat ik hem bijna stationair in de eerste versnelling rustig 3 straten tokkelen voor ik boven de 2000toeren kom daar na zorg ik dat hij niet boven de 3500 toeren kom gedurende 10km.
volgens de temperatuurmeter zit hij al na 3km op temperatuur.
met de brommer doe ik vaak dat ik goed en wel het dorp uit ben dat ik iets harder ga rijden. maar dat is ook vaak niet volgas dat rij ik eigenlijk zelden. 50 vind ik hard zat. val je het minste op bij de blauwe vrienden.
viertakt kan ook een stuk slechter tegen slecht warmrijden, kleppen en klepzittingen vinden het niet zo fijn, met m'n tweetakt had ik ook wel is schijt aan warm rijden, maar m'n xr gaat niet volgas voordat de olie minstens 40 graden is (dan ben je al zo'n 10 min. aan het rijden)
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
RutgerDTmx |
5-1-2012 1:23 |
Posts: 211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
bij 2000 rpm staan de tanwielen niet meer te klapperen, dan wordt de koppeling wel voldoende geremd door de olie bij een 50 cctje, meer cc's is meer klapperen. mijn cr500 klappert bij welk toerental dan ook als ie onbelast draait
die honda van jou rijdt achteruit als ie stationair draait zelfs als de weg afloopt en je voorwiel naar beneden staat! :p weet je al wanneer je weer terug bent?
ontopic: door de verbrandingen in de cilinder wordt je motor warm, frictie (wrijving) ook. stationair draaien is ie ong 10min warm, met rijden minder dus hou 5 à 10min rijden aan.
of het verschil maakt weet ik niet; ik ken weinig mensen die niet (zelfs als het ijs van de cilinder afvalt) volgas wegrijden en die brommers doen het allemaal nog. die dingen kunnen best veel hebben.
|
|
|
|
henk99 |
5-1-2012 11:55 |
Posts: 10 |
Wat kan het kwaad als je hem niet warm laat draaien? Zo'n ramp is dat toch niet.
|
|
Als ik val, sta ik op. Als ik sta, val ik op. |
|
4takker |
5-1-2012 12:59 |
Posts: 2395 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: henk99
Wat kan het kwaad als je hem niet warm laat draaien? Zo'n ramp is dat toch niet.
wat denk je van veel meer slijtage. je blok gaat er eerder kapot van.
|
|
Never drive faster then your guardian angel can fly |
|
kiwipraler |
5-1-2012 13:40 |
Posts: 15 |
warm rijden:
ik doe warm rijden altijd wel vol gas /half gas. alleen niet teveel toeren. Dus vroeg overschakelen. Maar is dat eigenlijk wel zo goed. omdat hij wel snel op toeren komt. en het gas open staat. dus veel belasting voor het moterblok(grote explosie)
mischien is het beter voor het moterblok als je half gas gaat rijden. in de powerband. dus dat het moterblok het makkelijkst doortrekt. (minder belasting voor de lagers etc.)
hetzelfde als je gaat burnen met een te laag toerental.(dus dat hij niet op toeren wil komen) dan slip je wel. alleen worden de lagers flink belast..
hopelijk snappen jullie mijn doelstelling een beetje
|
|
|
|
grasmaaier89 |
5-1-2012 13:42 |
Posts: 14412 |
je moet de eerste 2 á 3 kilometer lekker rustig warm rijden. Daarna kan je wel volgas geven.
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|