Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #65755 - Wanneer zuigerveer versleten?
|
Pagina 3 van 5
|
Dit topic is 9789 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
smefke |
2-1-2012 17:14 |
Posts: 507 |
haal de zuigerveren van de zuiger en duw ze weer in de cilinder er mag tussen de opening maar eeen heeele kleine ruimte zitten.
zit er een paar milimeter tussen word het vervangen geblazen
|
|
|
|
Custompuch |
2-1-2012 17:17 |
Posts: 290 |
zoals ik al eerder heb gezegd, dat weet ik.
maar ik ga niet na een paar duizend km, mn cilinder eraf halen.
lijkt mij niet dat de veren zo snel versleten zijn.
|
|
|
|
JB1 |
2-1-2012 17:36 |
Posts: 14881 |
Je wacht gewoon net zo lang tot er een antwoord word gegeven dat jou zint
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
TZRBart |
2-1-2012 17:47 |
Posts: 946 |
Waar maak je je druk over, gewoon als je niet veel vermogen meer hebt kijken of het versleten is, er zit geen tijdstip aan vast hoor... Gewoon doorrijden. Je merkt vanzelf wanneer het versleten is.
|
|
|
|
Custompuch |
2-1-2012 17:52 |
Posts: 290 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
Je wacht gewoon net zo lang tot er een antwoord word gegeven dat jou zint
dus jij vervangt om de paar duizend km je zuigerveren?
dan zou ik een paar keer per jaar mn veren kunnen vervangen.
maar gooi dit topic maar dicht, hier word ik niet veel wijzer van.
iedereen zegt maar dingen, geen argumenten of wat
|
|
|
|
Niek de Wildt |
2-1-2012 17:53 |
|
JB1 |
2-1-2012 17:55 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Custompuch
[...]
dus jij vervangt om de paar duizend km je zuigerveren?
dan zou ik een paar keer per jaar mn veren kunnen vervangen.
maar gooi dit topic maar dicht, hier word ik niet veel wijzer van.
iedereen zegt maar dingen, geen argumenten of wat
Ja, maar mijn brommer is wat verder opgevoerd dan de jouwe
Als je poortoppervlakte groot is moet je sneller je zuigerveer/veren vervangen.
Bij slecht afgewerkte poorten is het ook sneller vervangen.
Als je door blijft rijden tot je brommer echt flink vermogen verliest zullen je veren waarschijnlijk al zover op zijn dat ie binnen een relatief korte periode kan gaan happen.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
lytseleen |
2-1-2012 17:55 |
Posts: 1025 |
die veren kosten geen rib uit je lijf waarom zou je het dan niet doen.. en een of twee keer per jaar je veren vervangen is toch nog wel te doen.
|
|
Taliban strijder op 2 takt kameel. |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
2-1-2012 18:00 |
Posts: 17929 |
|
|
|
|
TZRBart |
2-1-2012 18:30 |
Posts: 946 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
dat heeft er geen kloot mee te maken
en ts, je veren vervang je als je compressieverlies merkt, klaar
Inderdaad, dat zei ik ook al, maar hij luisterde niet... Waarom zou je het om de paar duizend km doen? Gewoon als het versleten is...
|
|
|
|
Niek de Wildt |
2-1-2012 18:43 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
dat heeft er geen kloot mee te maken
en ts, je veren vervang je als je compressieverlies merkt, klaar
Dit stukje daaruit zeker wel:
Het meten van de zuigerveer speling doe je door deze onder de stootrand te leggen en dan met een voelermaatje de ruimte tussen de veeruiteinden te meten.
Bij zuigerveren verschillen de standaard en versleten maten echter nogal per zuiger/veren, echter is bij de meeste 50/70cc cilinders de speling nieuw 0,15 - 0,35mm zijn ze versleten vanaf circa 0,60 - 1,20mm
|
|
|
|
Lennart_Rieju |
2-1-2012 18:51 |
Posts: 75 |
Zoveel moeite is het toch godverdomme niet om je cilinder eraf te plukken? 4 m6 moeren en even blieken en inderdaad compressieverlies. Als je hem aantrapt en het lijkt alsof je door een naaktslak trapt dan zou ik niet eens de moeite meer doen om hem te starten. Mensen zijn tegenwoordig gewoon te lui om te onderhouden volgens mij. Ze wachten totdat het kapot loopt en noemen het een kutding..
|
|
|
|
Custompuch |
2-1-2012 19:32 |
Posts: 290 |
ding heeft nog zat compressie.
en hoezo niet goed onderhouden?
ik ververs optijd de olie etc.
maar je maakt mij niet wijs, dat als je deze brommer 25 jaar gelden nieuw kocht, dat de brommerverkoper zei; kom over 5 duizend km maar terug, want dan moeten er weer nieuwe veren in.
onnodig je brommer uit elkaar draaien, dat is pas dom.
als het goed loopt, moet je er met je poten vanaf blijven.
keer op keer uit elkaar, in elkaar, uit elkaar, in elkaar, daar word je brommer echt niet beter van hoor
gooi dit topic maar dicht.
|
|
|
|
kenny77 |
2-1-2012 19:39 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Custompuch
ding heeft nog zat compressie.
en hoezo niet goed onderhouden?
ik ververs optijd de olie etc.
maar je maakt mij niet wijs, dat als je deze brommer 25 jaar gelden nieuw kocht, dat de brommerverkoper zei; kom over 5 duizend km maar terug, want dan moeten er weer nieuwe veren in.
onnodig je brommer uit elkaar draaien, dat is pas dom.
als het goed loopt, moet je er met je poten vanaf blijven.
keer op keer uit elkaar, in elkaar, uit elkaar, in elkaar, daar word je brommer echt niet beter van hoor
gooi dit topic maar dicht.
De originele cilinder heeft kleinere poorten en maakt minder toeren, dan slijt alles een stuk minder.
Maar als je gaat opvoeren , krijg je een cilinder met grotere poorten en gaat het meer toeren maken.
Dan is het logisch dat alles net wat eerder vervangen moet worden.
Maargoed een airsal is geen spannende cilinder, dus wat dat betreft gaat het allemaal lang mee.
Ook moet er met een andere cilinder opnieuw worden afgesteld , wat ook niet altijd goed gebeurt, als hij iets te arm loopt dan is het ook eerder versleten.
Maargoed sommige adviseren zelfs bij een nikasil cilinder de zuiger om de 4000 km preventief te vervangen.
Maar bij een brommer met deze goedkope cilinder is dat naar mijn mening niet nodig.
En als alles netjes wordt gesmeerd en niet te arm staat afgesteld gaat het zeker 10.000 km mee, dan weer een nieuwe zuiger van 15 euro erin doen en dan gaat het weer 8.000 km mee.
|
|
|
|
Custompuch |
2-1-2012 19:58 |
Posts: 290 |
de afstelling zit wel goed,
en ik rij 1:50 Shellina.
met in de zomer, een extra scheutje olie.
|
|
|
|
Dit topic is 9789 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 5
|
|