Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Puch ontstekings kracht voor carbid

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 859 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #65725 - Puch ontstekings kracht voor carbid
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 9373 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tsx-elite 24-12-2011 18:38 Print reply

Posts: 1798
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
[...]


oja klopt dat komt mij bekent voor van vroegere natuurkunde.
Dus eigenlijk zou ik 4 bobines moeten hebben voor het gewenste resultaat?

Nog 2 vraagjes

1. Hoelang kan je met een brommer accu met 4 aangesloten bougies?
2. Past elke bobine op elke accu

Sorry dat ik zo noob ben in elektronica

Edit:
Kan ik een gloeibougie aansluiten op een normale accu + bobine?

Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 24-12-2011 om 18:17 uur.


gloeibougie is wat in een oude diesel zit, deze sluit je gewoon aan op een accu, dan word de spiraal warm, die warmte zorg voor de ontsteking van de acetyleen.

 
shut up muttley
Meathausen 24-12-2011 19:07 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx-elite
[...]


gloeibougie is wat in een oude diesel zit, deze sluit je gewoon aan op een accu, dan word de spiraal warm, die warmte zorg voor de ontsteking van de acetyleen.



Maar de hitte is dus genoeg om al het acetyleen te laten ontploffen wat ontstaat door de reactie van water met carbid?

En zoiets hoeft dus alleen maar op een accu aangesloten te worden en nog 1 op de massa?

Kan zoiets ook parallel geschakeld worden zodat je er 4 tegelijk kan afvuren? of moet ik dan werken met 4 schakelaars?

Bedankt voor alle info tot nu toe
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
-PuchSjonnie- 24-12-2011 19:35 Print reply
Posts: 735
gewoon een puch blok pakken vastbouten ergens en 4 melkbussen, in elke bus een bougie,draden er naartoe, en dan met de boormachine op het vliegwiel, en bam de deksels schieten je om de oren
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 24-12-2011 20:45 Print reply

Posts: 10835
is een bougie wel genoeg om carbid te kunnen laten ontbranden?
Ik heb het ook ooit willen maken, maar ik kreeg de gasbrander er niet eens mee aan dus heb het uiteindelijk niet gemaakt.

4 bougies tegenlijk laten vonken gaat best met 4 bobines denk ik. Die bobines dan parallel aansluiten op je voedingsbron.
Ik zou ook een accu met een schakelaar pakken trouwens, zo'n heel puch blok erbij is ook maar lastig.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
De Schout 24-12-2011 22:44 Print reply
Posts: 5327
gewoon een gloeibougie nemen idd. hebben we vorig jaar ook gedaan. heb je geen moeilijke schakelingen oid voor nodig, alleen een accu. en het allergrootste voordeel is, hij blijft het ook gewoon doen als hij nat word.

Het enige nadeel er van vond ik wel dat het moment wanneer het spul af gaat niet heel voorspelbaar is.
 
tune tweak fiddle bang bummer
tsxhunter 24-12-2011 22:55 Print reply

Posts: 9332
ja dat kan. ik zal even filmpje zoeken. zelf heb ik op mijn 2.6 kuub jarrebak een kom aansteker gemonteerd met 20 meter touw.

ow, 4 bougies op 1 bobine weet ik niet....

hier doen ze het ook met een brommer.



Dit bericht is gewijzigd door tsxhunter op 24-12-2011 om 22:56 uur.

Dit bericht is gewijzigd door tsxhunter op 24-12-2011 om 22:59 uur.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Meathausen 25-12-2011 0:50 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
gewoon een gloeibougie nemen idd. hebben we vorig jaar ook gedaan. heb je geen moeilijke schakelingen oid voor nodig, alleen een accu. en het allergrootste voordeel is, hij blijft het ook gewoon doen als hij nat word.

Het enige nadeel er van vond ik wel dat het moment wanneer het spul af gaat niet heel voorspelbaar is.


Bedankt voor alle info!
Kort samengevat lijkt mij met gloeibougies het makkelijkste, vooral omdat ik dan geen 4 bobines nodig hebt en het langer blijft werken.
Mijn idee was om een kast te maken met een accu erin, en hieraan 4 schakelaars maken zodat alle gloeibougies separaat werken. (en elektriciteit neemt altijd de kortste weg). Hiermee kan ik 1 accu op 4 bussen aansluiten. Neem aan dat je 2de hands gloeibougies wel kan krijgen bij de autoschroot? Accu is ook de moeite niet.

Hopen dat het gaat werken! Als iemand hier nog wat aan toe te voegen heeft hoor ik het graag!

Mvg,
Meathausen

 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
tsx-elite 25-12-2011 17:34 Print reply

Posts: 1798
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
[...]


Bedankt voor alle info!
Kort samengevat lijkt mij met gloeibougies het makkelijkste, vooral omdat ik dan geen 4 bobines nodig hebt en het langer blijft werken.
Mijn idee was om een kast te maken met een accu erin, en hieraan 4 schakelaars maken zodat alle gloeibougies separaat werken. (en elektriciteit neemt altijd de kortste weg). Hiermee kan ik 1 accu op 4 bussen aansluiten. Neem aan dat je 2de hands gloeibougies wel kan krijgen bij de autoschroot? Accu is ook de moeite niet.

Hopen dat het gaat werken! Als iemand hier nog wat aan toe te voegen heeft hoor ik het graag!

Mvg,
Meathausen



zo ben je goed bezig, alleen wel zorgen voor een extra accu. die van ons hield er nogal snel mee op en dat kastje kun je wel maken met lichtschakelaars als het gelukt is wel het resultaat laten zien he
 
shut up muttley
Cas DT 25-12-2011 17:40 Print reply

Posts: 3131
Bij ons had iemand gewoon een auto accu gebruikt..
En dat was voor een best groot carbid kanon, misschien kan ik nog een filmpje vinden.

Van het kanon zelf niet, maar hij staat er wel op.
Links zie je hem staan


(Dit film ik trouwens niet )

Dit bericht is gewijzigd door Cas DT op 25-12-2011 om 17:42 uur.
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
steef-steef 25-12-2011 19:41 Print reply

Posts: 83
http://www.mijnalbum...oteFoto-YRSFUBVF.jpg

Zo heb ik het gemaakt bij mijn sputgun mischien leuk idee voor jou om te gebruiken vonkt als de mallen, Vonkt tussen het stukje ijzerdraad en de m8 bout makelijk af te stellen voor een grote of kleine vonk. Waarom een 30v adapter vraag het me niet maar die had ik nog liggen en het werk perfect.
 
DarkSoul 29-12-2011 12:42 Print reply

Posts: 338
Zelfde probleem hier,

Bobine uit een oude Swift getrokken.

Maar krijg maar heel klein vonkje,
 
Yesterday is yesterday. If we try to recapture it, we will only lose tomorrow.
smefke 29-12-2011 13:07 Print reply
Posts: 507
met gloeibougies weet je nooit precies wanneer het afgaat.
ik heb wel eens gehoord dat ze met een oude mobiel een ontsteker hebben gemaakt, dus gwn belle en BOEM.
 
Meathausen 30-12-2011 19:48 Print reply

Posts: 726
Bedankt voor alle info!
Heb het gemaakt en het werkt super! binnen 5sec al een knal met gloeibougies.

Ik maak nu even een project pagina en heb paar filmpjes!
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
honda fryslan 30-12-2011 20:23 Print reply

Posts: 1914
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: smefke
met gloeibougies weet je nooit precies wanneer het afgaat.
ik heb wel eens gehoord dat ze met een oude mobiel een ontsteker hebben gemaakt, dus gwn belle en BOEM.


ook smefke is onder de indruk van de kunsten van handige harry uit bassie en adriaan


 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Meathausen 30-12-2011 21:13 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
[...]


ook smefke is onder de indruk van de kunsten van handige harry uit bassie en adriaan




Voor belanghebbenden hier die link naar de project pagina en de filmpjes!
klik even!~
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!

Dit topic is 9373 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved